Sport Edukology

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Sport Sciences.

Group:

Services

Research area:

vedy o športe

English Name of the field of study:

Sport Edukology

Levels - description

Športová edukológia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím MŠ č. 2090/2002 zo dňa 16. decembra 2002 študovať:

  • treťom stupni vysokoškolského doktorandského štúdia  so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v internej forme a 5 rokov v externej forme.

Reason for the establishment of a study field

Športová edukológia sa orientuje na zhromažďovanie, odhaľovanie (získavanie) a osvojovanie si poznatkov o edukačnom procese, ktorý prebieha v rámci fenoménu školského športu, športu pre všetkých, športu ľudí s poruchou zdravia, výkonnostného a vrcholového športu.

Celoživotné poslanie, funkcia a rozvoj športu (trendy rozvoja športu) v spoločnosti ako aj edukácia  v športe a športom  si vyžadujú neustálu modernizáciu procesu, uplatňovanie vedeckých prístupov prostriedkami a metódami športovej edukológie. Študijný odbor vychádza z potreby prípravy vysokoškolsky kvalifikovaných odborníkov, ktorí získanými poznatkami a nadobudnutými vedeckovýskumnými skúsenosťami budú schopní manažovať edukáciu, riešiť nové úlohy procesu v športe a metodicky usmerňovať realizáciu nových poznatkov v praxi športu.

Examples of similar study field abroad

Science of Sport Coaching and Fitness testing  - U. JYVÄSKYLÄ

Exercise  and Sport Science - U. WISCONSIN

Sport Science (Recreation and Leisure Sports, Top Level Sports Training) - U. PORTO

Physical Education and Sport Science - SZU BUDAPEST

Sport Wissenschaft - U. KÖLN

Biology of Physical Activity - U. ATHEN

Kinesiology - U. MICHIGAN, U. ORADEA

Kinantropologie - UK PRAHA, U. OLOMOUC

Definition of related fields of study and differences between them

-  športová kinantropológia. Je príbuzná vo veľkom rozsahu najmä v metodologických predmetoch, predmetoch športovej fyziológie, metrológie, je rozdielna svojou zameranosťou  na javovú a a štrukturálnu podstatu športu;

-  športová humanistika. Je príbuzná vo veľkom rozsahu najmä v metodologických predmetoch, psychologických, pedagogických a sociologických predmetoch. Rozličnosť je v oblasti hľadania humanistických hodnôt športu a jeho vplyvu na duchovnú podstatu človeka.

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Philosophie doctor - PhD - športovej edukológie ovláda základné i aplikované z iných vied vedecké metódy výskumu edukácie v športe, skúmania procesuálnej podstaty telovýchovného procesu na rozličných úrovniach školskej a mimoškolskej aktivity žiakov,  v športovej  príprave mládeže, v športe dospelých a zdravotne oslabených, vo výkonnostnom, vrcholovom športe a v športe pre všetkých. Je spôsobilý získavať ďalšie poznatky o súčasnom stave rozvoja študijného odboru, prispievať k rozširovaniu poznatkov vlastným vedeckým bádaním a samostatnou tvorivou činnosťou v oblasti športovej edukológie a tvorivo ich prezentovať v spoločenskej praxi. Absolvent má poznatky z metodológie vedného odboru športová edukológia a dokáže samostatne projektovať nové výskumné úlohy.  Je zameraný na získanie poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania a na vlastnom prínose študenta k nemu, ktorý je výsledkom vedeckého bádania a samostatnej tvorivej činnosti v oblasti športovej edukológie. Absolvent dokonale pozná odbor športová edukológia a je schopný riadiť športový a telovýchovný proces na najvyššej úrovni.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru športová edukológia (3. stupeň):

-          vedecky báda a prináša nové poznatky a rozširuje  existujúce vysvetlenia a riešenia pomocou konkrétneho výskumného projektu v oblasti športovej edukológie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti, zručnosti

-          osvojí si zásady vedeckej práce vo väzbe na reprodukčný cyklus poznania (prax - empirické poznanie - teoretické poznanie - nová metodika na pretváranie praxe - prax na vyššej úrovni). Naučí sa formulovať vedecký problém, etické a spoločenské  stránky vedeckej práce, zásady prezentácie výsledkov, formulovať teoretické prínosy a prínos pre telesnú výchovu a športovú prax.

Vymedzenie jadra znalostí

Je viazané na Vedy o športe - Športovú edukológiu.

Študijná časť

Nosné témy jadra sa viažu na:

-          filozofiu a metodológiu vedy

-          teóriu poznania

-          charakteristiku a štruktúru vied o športe

-          teoretické a metodologické východiská športovej edukológie

-          riadenie telovýchovného procesu

-          teóriu a didaktiku športového tréningu

-          teóriu športového tréningu zdravotne oslabených, zdravotne postihnutých

-          tvorbu edukačných projektov

-          edukológiu športu pre všetkých (rekreačných aktivít v spôsobe života a ich vplyvu na zdravie)

-          didaktiku telovýchovných a športových aktivít

-          výskumy v oblasti motorického učenia

-           procesy integrácie v športe

Vedecká časť

-          Výskum aktuálneho vedeckého problému z oblasti športovej edukológie, ktorý prináša spoločenský úžitok.

-          Monitorovanie súčasného poznania zvoleného problému v svetovej a domácej vedeckej i odbornej literatúre.

-          Stanovenie cieľa, vedeckej hypotézy a výber najvhodnejších metodologických nástrojov.

-          Formulovanie záverov pre teóriu a prax športovej edukológie.

-          Naznačenie nových smerov výskumu a nadväzných hypotéz pre ďalšie smery bádania.

-          Prezentácia výsledkov formou publikácií

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej  a 2/3 vo vedeckej časti. V priebehu dizertačnej skúšky a  najmä v spracovaní a obhajobe dizertačnej práce musí študent preukázať schopnosť samostatne získať teoretické a praktické poznatky zo športovej edukológie.

Indikátory študijného odboru športová edukológia

Študijný program 3. stupňa obsahuje pre akceptáciu 1/3 ECTS kreditov z oblasti študijnej a 2/3 ECTS kreditov z vedeckej oblasti (bližšie Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá MŠ SR).

-          dizertačná skúška (štátna skúška)

-          obhajoba dizertačnej práce

History of Descriptions

Back