Športová edukológia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o športe.
Skupina:
službyOblasť výskumu:
vedy o športeAnglický názov študijného odboru:
Sport EdukologyStupne - popis
Športová edukológia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím MŠ č. 2090/2002 zo dňa 16. decembra 2002 študovať:
- v treťom stupni vysokoškolského doktorandského štúdia so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v internej forme a 5 rokov v externej forme.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Športová edukológia sa orientuje na zhromažďovanie, odhaľovanie (získavanie) a osvojovanie si poznatkov o edukačnom procese, ktorý prebieha v rámci fenoménu školského športu, športu pre všetkých, športu ľudí s poruchou zdravia, výkonnostného a vrcholového športu.
Celoživotné poslanie, funkcia a rozvoj športu (trendy rozvoja športu) v spoločnosti ako aj edukácia v športe a športom si vyžadujú neustálu modernizáciu procesu, uplatňovanie vedeckých prístupov prostriedkami a metódami športovej edukológie. Študijný odbor vychádza z potreby prípravy vysokoškolsky kvalifikovaných odborníkov, ktorí získanými poznatkami a nadobudnutými vedeckovýskumnými skúsenosťami budú schopní manažovať edukáciu, riešiť nové úlohy procesu v športe a metodicky usmerňovať realizáciu nových poznatkov v praxi športu.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Science of Sport Coaching and Fitness testing - U. JYVÄSKYLÄ
Exercise and Sport Science - U. WISCONSIN
Sport Science (Recreation and Leisure Sports, Top Level Sports Training) - U. PORTO
Physical Education and Sport Science - SZU BUDAPEST
Sport Wissenschaft - U. KÖLN
Biology of Physical Activity - U. ATHEN
Kinesiology - U. MICHIGAN, U. ORADEA
Kinantropologie - UK PRAHA, U. OLOMOUC
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- športová kinantropológia. Je príbuzná vo veľkom rozsahu najmä v metodologických predmetoch, predmetoch športovej fyziológie, metrológie, je rozdielna svojou zameranosťou na javovú a a štrukturálnu podstatu športu;
- športová humanistika. Je príbuzná vo veľkom rozsahu najmä v metodologických predmetoch, psychologických, pedagogických a sociologických predmetoch. Rozličnosť je v oblasti hľadania humanistických hodnôt športu a jeho vplyvu na duchovnú podstatu človeka.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Philosophie doctor - PhD - športovej edukológie ovláda základné i aplikované z iných vied vedecké metódy výskumu edukácie v športe, skúmania procesuálnej podstaty telovýchovného procesu na rozličných úrovniach školskej a mimoškolskej aktivity žiakov, v športovej príprave mládeže, v športe dospelých a zdravotne oslabených, vo výkonnostnom, vrcholovom športe a v športe pre všetkých. Je spôsobilý získavať ďalšie poznatky o súčasnom stave rozvoja študijného odboru, prispievať k rozširovaniu poznatkov vlastným vedeckým bádaním a samostatnou tvorivou činnosťou v oblasti športovej edukológie a tvorivo ich prezentovať v spoločenskej praxi. Absolvent má poznatky z metodológie vedného odboru športová edukológia a dokáže samostatne projektovať nové výskumné úlohy. Je zameraný na získanie poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania a na vlastnom prínose študenta k nemu, ktorý je výsledkom vedeckého bádania a samostatnej tvorivej činnosti v oblasti športovej edukológie. Absolvent dokonale pozná odbor športová edukológia a je schopný riadiť športový a telovýchovný proces na najvyššej úrovni.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru športová edukológia (3. stupeň):
- vedecky báda a prináša nové poznatky a rozširuje existujúce vysvetlenia a riešenia pomocou konkrétneho výskumného projektu v oblasti športovej edukológie.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti, zručnosti
- osvojí si zásady vedeckej práce vo väzbe na reprodukčný cyklus poznania (prax - empirické poznanie - teoretické poznanie - nová metodika na pretváranie praxe - prax na vyššej úrovni). Naučí sa formulovať vedecký problém, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, zásady prezentácie výsledkov, formulovať teoretické prínosy a prínos pre telesnú výchovu a športovú prax.
Vymedzenie jadra znalostí
Je viazané na Vedy o športe - Športovú edukológiu.
Študijná časť
Nosné témy jadra sa viažu na:
- filozofiu a metodológiu vedy
- teóriu poznania
- charakteristiku a štruktúru vied o športe
- teoretické a metodologické východiská športovej edukológie
- riadenie telovýchovného procesu
- teóriu a didaktiku športového tréningu
- teóriu športového tréningu zdravotne oslabených, zdravotne postihnutých
- tvorbu edukačných projektov
- edukológiu športu pre všetkých (rekreačných aktivít v spôsobe života a ich vplyvu na zdravie)
- didaktiku telovýchovných a športových aktivít
- výskumy v oblasti motorického učenia
- procesy integrácie v športe
Vedecká časť
- Výskum aktuálneho vedeckého problému z oblasti športovej edukológie, ktorý prináša spoločenský úžitok.
- Monitorovanie súčasného poznania zvoleného problému v svetovej a domácej vedeckej i odbornej literatúre.
- Stanovenie cieľa, vedeckej hypotézy a výber najvhodnejších metodologických nástrojov.
- Formulovanie záverov pre teóriu a prax športovej edukológie.
- Naznačenie nových smerov výskumu a nadväzných hypotéz pre ďalšie smery bádania.
- Prezentácia výsledkov formou publikácií
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej a 2/3 vo vedeckej časti. V priebehu dizertačnej skúšky a najmä v spracovaní a obhajobe dizertačnej práce musí študent preukázať schopnosť samostatne získať teoretické a praktické poznatky zo športovej edukológie.
Indikátory študijného odboru športová edukológia
Študijný program 3. stupňa obsahuje pre akceptáciu 1/3 ECTS kreditov z oblasti študijnej a 2/3 ECTS kreditov z vedeckej oblasti (bližšie Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá MŠ SR).
- dizertačná skúška (štátna skúška)
- obhajoba dizertačnej práce