Business and Trade
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Economics and Management.
Group:
Social, Economic and Legal SciencesResearch area:
ekonómia a manažmentEnglish Name of the field of study:
Business and TradeLevels - description
Študijný odbor OBCHODNÉ PODNIKANIE sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky.
Content of the study field - general part
Absolventi študijného odboru OBCHODNÉ PODNIKANIE sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
- obchodný prevádzkar / obchodný zástupca - 1. stupeň.
Obchodný prevádzkar - ovláda problematiku podnikovej a obchodnej prevádzky; dokáže riešiť operatívne a strategické podnikateľské problémy; má znalosti o základných podnikových funkciách špecificky v oblasti obchodných podnikov, podnikov služieb a cestovného ruchu; má znalosti o základných obchodno-záväzkových vzťahoch medzi podnikateľskými subjektami.
Reason for the establishment of a study field
Obchodné podnikanie bolo vytvorené na základe spoločenskej požiadavky pre prípravu vysokoškolsky vzdelaných odborníkov - bakalárov v oblasti podnikateľských a obchodných aktivít podnikov rôzneho zamerania. Potreba výchovy odborníkov v študijnom odbore Obchodné podnikanie vyplýva z dvoch dôvodov. Prvým je rastúci počet malých a stredných podnikov v ekonomike a ich prevažné smerovanie aktivít do oblasti obchodu, cestovného ruchu a služieb. Druhým podporným faktorom je rastúci význam znalostí obchodných techník a obchodnej prevádzky pre konečný úspech podniku na trhu.
Examples of similar study field abroad
UK - Business (väčšina univerzít ponúkajúcich ekonomické vzdelanie) Heriot Watt University, University of Aberdeen, University of Warwick, Cranfield Business School, Nottingham University, Nemecko - Graduate School of Management Leipzig, Universität Regensburg, Fínsko - University of Vaasa, Dánsko - Coppenhagen Business School.
Definition of related fields of study and differences between them
- Ekonomika a manažment podniku
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolvent odboru Obchodné podnikanie dokáže analyzovať problémy a možnosti v podnikateľských aktivitách rôznych typov podnikov, v obchodnej prevádzke a fungovaní podnikov obchodu, cestovného ruchu a služieb, navrhovať riešenia na optimálne fungovanie podnikateľských subjektov a implementovať ich. Absolventi musia mať znalosti o spôsoboch spolupráce s manažérmi i špecialistami iných profesií. Vyžaduje to aj znalosti z psychológie, komunikácie a informačných systémov.
Absolventi odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) majú znalosti o podnikovej ekonomike, podnikových financiách, podnikovom manažmente a špecificky o obchodnom podnikaní, obchodnej prevádzke a obchodných službách.
Absolventi odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) nachádzajú uplatnenie ako obchodní prevádzkari a obchodní zástupcovia v rôznych typoch podnikov, ako špecialisti v obchodných podnikoch a podnikoch služieb. Sú pripravení na úspešné vykonávanie celého spektra profesných úloh zviazaných s aktivitami podniku, prípravou a praktickým vykonávaním základných podnikateľských funkcií podniku. Vedia sa uplatniť na miestach kvalitárov i obchodných technológov.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň):
- ovláda podstatné pojmy, princípy, nástroje a fakty o fungovaní podnikateľských subjektoch a ich obchodných aktivitách
- získava teoretické vedomosti zo základných ekonomických disciplín a z aplikovaných ekonomických disciplín, kvantitatívnych metód a komunikácie vo dvoch svetových jazykoch
- dokáže ich použiť pri navrhovaní efektívnych obchodnoprevádzkových a podnikateľských procesov takým spôsobom, ktorý dokazuje pochopenie súvislostí a dôsledkov alternatívnych rozhodnutí
- vie použiť primeranú teóriu, praktické postupy a nástroje na navrhovanie, implementovanie a hodnotenie základných procesov podnikateľských a špecificky obchodných subjektov
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) získa schopnosť
- navrhovať a implementovať efektívne systémy prevádzky obchodných a príbuzných podnikov
- hodnotiť tieto systémy podľa zásad zdravého finančného hospodárenia
- uzatvárať obchodno-záväzkové vzťahy v najširších súvislostiach
- pracovať s modernými obchodnými technológiami a využívať informácie pre účely analýzy a rozhodovania.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti, zručnosti (1. stupeň)
Absolvent študijného odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) dokáže:
- analyzovať a vysvetliť konkrétne problémy fungovania obchodných a im príbuzných podnikov
- prezentovať rôznym skupinám odbornej verejnosti návrhy riešení prevádzky podniku
- pracovať efektívne ako člen manažérskeho tímu
- organizovať svoj vlastný odborný rast a profesionálny vývoj
- udržiavať kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji.
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
- Všeobecná ekonomická teória (základný kategoriálny aparát, poznatky o tvorbe, rozdeľovaní a používaní makroekonomických agregátov, úlohy štátu a formy štátnej regulácie ekonomiky)
- Financie a mena (finančná a menová problematika, peňažné operácie a financie, štátny rozpočet, organizácia a riadenie bankovníctva, finančná menová politika, finančná kontrola, poisťovníctvo)
- Podnikové hospodárstvo (základné východiskové poznatky podnikovo-hospodárskej náuky o podstate a postavení podniku, typológii podnikov, výrobných faktoroch, transformačnom procese a hospodárskom výsledku podniku)
- Matematika a jej aplikácie v obchodných činnostiach (finančná matematika, poistná matematika)
- Štatistika (základy štatistických metód s dôrazom na ich praktickú aplikáciu pri využití štatistického softvéru, zisťovanie a spracovanie štatistických údajov, základy induktívneho zovšeobecňovania výberových zisťovaní, meranie závislosti kvalitatívnych a kvantitatívnych znakov, určovanie trendu vývoja časových radov)
- Právo (vznik a podstata práva a jeho úloha v spoločnosti, výklad právnych pojmov a inštitútov, právna regulácia ekonomických vzťahov, vlastnícke vzťahy, vybrané časti z pracovného, trestného, občianskeho a správneho práva, základné otázky právnej úpravy medzinárodných vzťahov a práva Európskej únie)
- Marketing (teoretické základy marketingu, úloha marketingu v rozvoji podniku a marketingový plán, marketingový informačný systém, marketingový mix)
- Informatika (uplatňovanie súčasných informačných a komunikačných technológií v praxi, s dôrazom na používanie v obchodných činnostiach, vytváranie prezentácií na počítači, relačný databázový systém)
- Cudzí jazyk (komunikácia o témach každodenného života a o problematike spoločenskej, kultúrnej a ekonomickej v rozsahu prebraných tém, porozumenie stredne náročnému cudzojazyčnému príhovoru, preklad z cieľového jazyka)
Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 1. roku štúdia.
- Národohospodárska politika (ekonomický rast, menová stabilita, platobná bilancia, deľba moci, jej decentralizácia, podmienky spoločenského konsenzu, alokačná, distribučná a stabilizačná funkcia národohospodárskej politiky)
- Manažment (podstata a vývojové tendencie manažmentu vo svete, obsah procesu manažmentu, koncepcie manažmentu, manažérske rozhodovanie)
- Podnikové financie (finančné rozhodovanie podnikov, alokácia zdrojov financovania, oceňovanie podniku, finančné vzťahy podniku k zahraničiu, základy finančného plánovania a finančnej analýzy podnikov)
- Účtovníctvo (metodické prostriedky podvojného účtovníctva, účtovné systémy, účtovníctvo externé a interné, účtovná závierka, medzinárodné účtovné štandardy)
- Medzinárodný obchod (klasický medzinárodný obchod, medzinárodné podnikanie v podmienkach medzinárodného obchodu, svetové hospodárske prostredie, medzinárodné finančné prostredie, globalizácia a medzinárodná ekonomická integrácia)
- Obchodné podnikanie (podnikateľský proces, podnikateľský plán, zakladateľský zámer, rozpočet, kalkulácie, malé a stredné podniky v obchode, rodinné podnikanie, ostatné externé a interné predpoklady a podmienky, realizácie podnikateľského procesu v obchode)
- Strategický marketing (podstata, druhy, postup zostavenia a význam marketingových stratégií a strategických marketingových plánov v podniku, tvorba konkurenčnej výhody, konkurenčných stratégií, výrobkovo - trhových stratégií, pozičných stratégií)
- Obchodné služby (obchodné služby, základné kategórie, vlastnosti, interakcia, postupy starostlivosti o zákazníka v službách, spokojnosť zákazníka a kvalita služieb, synergia hospodárnosti podniku a spokojnosti zákazníka, kultúra a etika v obchodných službách)
- Cudzí jazyk (rozhovor a diskusia so spoločenskou a všeobecno-ekonomickou tematikou, ústne a písomné reprodukovanie odborného textu, poznámky z odbornej prednášky, formulácia obchodnej korešpondencie, preklad odborného textu)
Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 2. roku štúdia.
- Právne formy podnikateľských vzťahov (právne formy hospodárskych vzťahov s osobitným zreteľom na podnikanie, pojmy a inštitúty obchodného práva, obchodné spoločnosti a družstvá, obchodnozáväzkové vzťahy, živnostenské právo, právo hospodárskej súťaže a konkurzné právo, právna úprava priemyselného vlastníctva a spôsoby riešenia hospodárskych sporov)
- Obchodná prevádzka (organizácia a prevádzka činností a procesov v obchodnej firme, systémy obchodnej prevádzky, technika obchodných činností v obchodnej firme)
- Produkt a kvalita (význam, systém a štruktúru produktovej politiky v oblasti marketingového manažmentu, význam jednotlivých úrovní produktu ako súčasti marketingového mixu)
- Výskum trhu (výskum trhu a marketingové rozhodovanie, proces výskumu, spracovanie a metódy analýzy, testovanie produktu, výskum reklamy, marketingová interpretácia a prezentácia výsledkov)
- Cestovný ruch (systém cestovného ruchu, ekonomické aspekty cestovného ruchu vo vzťahu k ekonomike štátu, makroprostredie cestovného ruchu, sociálne a demografické faktory v cestovnom ruchu, koncepcia rozvoja cestovného ruchu, trh cestovného ruchu, doprava v cestovnom ruchu, služby spoločného stravovania)
- Tovaroznalectvo (aplikácia kvalitatívnych i kvantitatívnych metód pri hodnotení úžitkových vlastností jednotlivých druhov tovaru, vplyvy pôsobiace na kvalitu priemyselných i potravinárskych výrobkov, možnosti eliminácie negatívnych vplyvov)
- Medzinárodný marketing (špecifiká medzinárodného marketingu, medzinárodné prostredie, výskum v medzinárodnom marketingu, stratégia, formy medzinárodného podnikania, výrobková politika v medzinárodnom marketingu, distribučná politika, komunikácia v medzinárodnom marketingu)
- Marketingové aplikácie (faktory aplikácie a špecifiká základných marketingových postupov a procesov v rôznych oblastiach hospodárskeho a spoločenského života)
- Distribučné systémy a logistika (distribučné systémy, subjekty distribučných procesov, distribučný kanál, metódy distribúcie, marketingová logistika)
- Záverečná práca (konkrétne riešenie zadania)
Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 3. roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
- základy medzinárodného podnikania
- odborná komunikácia vo dvoch svetových jazykoch
- spoločenské, morálne a právne aspekty profesie
- princípy obchodného podnikania v Európskej únii
- problematika daňovníctva
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jazyku anglickom)
- záverečná ústna skúška na báze odpovedí na tri otázky preukazujúce zvládnutie nosných znalostí tohto študijného odboru