Business and Trade

Displays a valid description until 20.02.2017. It is being replaced by a department Economics and Management.

Group:

Social, Economic and Legal Sciences

Research area:

ekonómia a manažment

English Name of the field of study:

Business and Trade

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru OBCHODNÉ  PODNIKANIE sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

-          obchodný prevádzkar / obchodný zástupca - 1. stupeň.

Obchodný prevádzkar - ovláda problematiku podnikovej a obchodnej prevádzky; dokáže riešiť operatívne a strategické podnikateľské problémy; má znalosti o základných podnikových funkciách špecificky v oblasti obchodných podnikov, podnikov služieb a cestovného ruchu; má znalosti o základných obchodno-záväzkových vzťahoch medzi podnikateľskými subjektami.

Examples of similar study field abroad

UK - Business (väčšina univerzít ponúkajúcich ekonomické vzdelanie) Heriot Watt University, University of Aberdeen, University of Warwick, Cranfield Business School, Nottingham University, Nemecko - Graduate School of Management Leipzig, Universität Regensburg, Fínsko - University of Vaasa, Dánsko - Coppenhagen Business School.

Definition of related fields of study and differences between them

-  Ekonomika a manažment podniku

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Absolvent odboru Obchodné podnikanie dokáže analyzovať problémy a možnosti v podnikateľských aktivitách rôznych typov podnikov, v obchodnej prevádzke a fungovaní podnikov obchodu, cestovného ruchu a služieb, navrhovať riešenia na optimálne fungovanie podnikateľských subjektov a implementovať ich. Absolventi musia mať znalosti o spôsoboch spolupráce s manažérmi i špecialistami iných profesií.  Vyžaduje to aj znalosti z psychológie, komunikácie a informačných systémov.

Absolventi odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) majú znalosti o podnikovej ekonomike,  podnikových financiách, podnikovom manažmente a špecificky o obchodnom podnikaní, obchodnej prevádzke a obchodných službách.

Absolventi odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) nachádzajú uplatnenie ako obchodní prevádzkari a obchodní zástupcovia v rôznych typoch podnikov, ako špecialisti v obchodných podnikoch a podnikoch služieb. Sú pripravení na úspešné vykonávanie celého spektra profesných úloh zviazaných s aktivitami podniku, prípravou a praktickým vykonávaním základných podnikateľských funkcií podniku. Vedia sa uplatniť na miestach kvalitárov i obchodných technológov.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň):

-          ovláda podstatné pojmy, princípy, nástroje a fakty o fungovaní podnikateľských subjektoch a ich obchodných aktivitách

-          získava teoretické vedomosti zo základných ekonomických disciplín a z aplikovaných ekonomických disciplín, kvantitatívnych metód a komunikácie vo dvoch svetových jazykoch

-          dokáže ich použiť pri navrhovaní efektívnych obchodnoprevádzkových a podnikateľských procesov takým spôsobom, ktorý dokazuje pochopenie súvislostí a dôsledkov alternatívnych rozhodnutí

-          vie použiť primeranú teóriu, praktické postupy a nástroje na navrhovanie,  implementovanie a hodnotenie základných procesov podnikateľských a špecificky obchodných subjektov

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) získa schopnosť

-          navrhovať a implementovať efektívne systémy prevádzky obchodných a príbuzných podnikov

-          hodnotiť tieto systémy podľa zásad zdravého finančného hospodárenia

-          uzatvárať obchodno-záväzkové vzťahy v najširších súvislostiach

-          pracovať s modernými obchodnými technológiami a využívať informácie pre účely analýzy a rozhodovania.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti, zručnosti (1. stupeň)

Absolvent študijného odboru Obchodné podnikanie (1. stupeň) dokáže:

-          analyzovať a vysvetliť konkrétne problémy fungovania obchodných a im príbuzných podnikov

-          prezentovať rôznym skupinám odbornej verejnosti návrhy riešení prevádzky podniku

-          pracovať efektívne ako člen manažérskeho tímu

-          organizovať svoj vlastný odborný rast a profesionálny vývoj

-          udržiavať kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji.

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

-          Všeobecná ekonomická teória (základný kategoriálny aparát,  poznatky o tvorbe, rozdeľovaní a používaní makroekonomických agregátov, úlohy štátu a formy štátnej regulácie ekonomiky)

-          Financie a mena (finančná a menová problematika, peňažné operácie a financie, štátny rozpočet, organizácia a riadenie bankovníctva, finančná menová politika, finančná kontrola, poisťovníctvo)

-          Podnikové hospodárstvo (základné východiskové poznatky podnikovo-hospodárskej náuky o podstate a postavení podniku, typológii podnikov, výrobných faktoroch, transformačnom procese a hospodárskom výsledku podniku)

-          Matematika a jej aplikácie v obchodných činnostiach (finančná matematika, poistná matematika)

-          Štatistika (základy štatistických metód s dôrazom na ich praktickú aplikáciu pri využití štatistického softvéru, zisťovanie a spracovanie štatistických údajov, základy induktívneho zovšeobecňovania výberových zisťovaní, meranie závislosti kvalitatívnych a kvantitatívnych znakov, určovanie trendu vývoja časových radov)

-          Právo (vznik a podstata práva a jeho úloha v spoločnosti, výklad právnych pojmov a inštitútov, právna regulácia ekonomických vzťahov, vlastnícke vzťahy, vybrané časti z  pracovného, trestného, občianskeho a správneho práva, základné otázky právnej úpravy medzinárodných vzťahov a práva Európskej únie)

-          Marketing (teoretické základy marketingu, úloha marketingu v rozvoji podniku a marketingový plán, marketingový informačný systém, marketingový mix)

-          Informatika (uplatňovanie súčasných informačných a komunikačných technológií v praxi, s dôrazom na používanie v obchodných činnostiach, vytváranie prezentácií na počítači, relačný databázový systém)

-          Cudzí jazyk (komunikácia o témach každodenného života a o problematike spoločenskej, kultúrnej a ekonomickej v rozsahu prebraných tém, porozumenie stredne náročnému cudzojazyčnému príhovoru, preklad z cieľového jazyka)

Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 1. roku štúdia.

-          Národohospodárska politika (ekonomický rast, menová stabilita, platobná bilancia,  deľba moci, jej decentralizácia, podmienky spoločenského konsenzu, alokačná, distribučná a stabilizačná funkcia národohospodárskej politiky)

-          Manažment (podstata a vývojové tendencie manažmentu vo svete, obsah procesu manažmentu, koncepcie manažmentu, manažérske rozhodovanie)

-          Podnikové financie (finančné rozhodovanie podnikov, alokácia zdrojov financovania, oceňovanie podniku, finančné vzťahy podniku k zahraničiu, základy finančného plánovania a finančnej analýzy podnikov)

-          Účtovníctvo (metodické prostriedky podvojného účtovníctva, účtovné systémy, účtovníctvo externé a interné, účtovná závierka, medzinárodné účtovné štandardy)

-          Medzinárodný obchod (klasický medzinárodný obchod, medzinárodné podnikanie v podmienkach medzinárodného obchodu, svetové hospodárske prostredie, medzinárodné finančné prostredie, globalizácia a medzinárodná ekonomická integrácia)

-          Obchodné podnikanie (podnikateľský proces,  podnikateľský plán, zakladateľský zámer, rozpočet, kalkulácie, malé a stredné podniky v obchode, rodinné podnikanie, ostatné externé a interné predpoklady a podmienky, realizácie podnikateľského procesu v obchode)

-          Strategický marketing (podstata, druhy, postup zostavenia a význam marketingových stratégií a strategických marketingových plánov v podniku, tvorba konkurenčnej výhody, konkurenčných stratégií, výrobkovo - trhových stratégií, pozičných stratégií)

-          Obchodné služby (obchodné služby, základné kategórie, vlastnosti, interakcia, postupy starostlivosti o zákazníka v službách, spokojnosť zákazníka a kvalita služieb, synergia hospodárnosti podniku a spokojnosti zákazníka, kultúra a etika v obchodných službách)

-          Cudzí jazyk (rozhovor a diskusia so spoločenskou a všeobecno-ekonomickou tematikou, ústne a písomné reprodukovanie odborného textu, poznámky z odbornej prednášky, formulácia obchodnej korešpondencie, preklad odborného textu)

Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 2. roku štúdia.

-          Právne formy podnikateľských vzťahov (právne formy hospodárskych vzťahov s osobitným zreteľom na podnikanie, pojmy a inštitúty obchodného práva, obchodné spoločnosti a družstvá, obchodnozáväzkové vzťahy, živnostenské právo, právo hospodárskej súťaže a konkurzné právo, právna úprava priemyselného vlastníctva a spôsoby riešenia hospodárskych sporov)

-          Obchodná prevádzka (organizácia a prevádzka činností a procesov v obchodnej firme, systémy obchodnej prevádzky, technika obchodných činností v obchodnej firme)

-          Produkt a kvalita (význam, systém a štruktúru produktovej politiky v oblasti marketingového manažmentu, význam jednotlivých úrovní produktu ako súčasti marketingového mixu)

-          Výskum trhu (výskum trhu a marketingové rozhodovanie, proces výskumu, spracovanie a metódy analýzy, testovanie produktu, výskum reklamy, marketingová interpretácia a prezentácia výsledkov)

-          Cestovný ruch (systém cestovného ruchu, ekonomické aspekty cestovného ruchu vo vzťahu k ekonomike štátu, makroprostredie cestovného ruchu, sociálne a demografické faktory v cestovnom ruchu, koncepcia rozvoja cestovného ruchu, trh cestovného ruchu, doprava v cestovnom ruchu, služby spoločného stravovania)

-          Tovaroznalectvo (aplikácia kvalitatívnych i kvantitatívnych metód pri hodnotení úžitkových vlastností jednotlivých druhov tovaru, vplyvy pôsobiace na kvalitu priemyselných i potravinárskych výrobkov, možnosti eliminácie negatívnych vplyvov)

-          Medzinárodný marketing (špecifiká medzinárodného marketingu, medzinárodné prostredie, výskum v medzinárodnom marketingu, stratégia, formy medzinárodného podnikania, výrobková politika v medzinárodnom marketingu, distribučná politika, komunikácia v medzinárodnom marketingu)

-          Marketingové aplikácie (faktory aplikácie a špecifiká základných marketingových postupov a procesov v rôznych oblastiach hospodárskeho a spoločenského života)

-          Distribučné systémy a logistika (distribučné systémy, subjekty distribučných procesov, distribučný kanál, metódy distribúcie, marketingová logistika)

-          Záverečná práca (konkrétne riešenie zadania)

Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 3. roku štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

-          základy medzinárodného podnikania

-          odborná komunikácia vo dvoch svetových jazykoch

-          spoločenské, morálne a právne aspekty profesie

-          princípy obchodného podnikania v Európskej únii

-          problematika daňovníctva

Štátna skúška (1. stupeň)

-          obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jazyku anglickom)

-          záverečná ústna skúška na báze odpovedí na tri otázky preukazujúce zvládnutie nosných znalostí tohto študijného odboru

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Content of the study field - description of the third grade

History of Descriptions

Back