Krajinná a záhradná architektúra

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor poľnohospodárstvo a krajinárstvo.

Skupina:

pôdohospodárske a veterinárske vedy

Oblasť výskumu:

poľnohospodárske a lesnícke vedy

Anglický názov študijného odboru:

Landscape and Garden Architecture

Stupne - popis

Študijný odbor KRAJINNÁ A ZÁHRADNÁ ARCHITEKTÚRA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať:

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing., resp. Ing. arch.) so štandardnou dĺžkou 2 roky

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore Krajinná a záhradná architektúra alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky.

  • v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 3 roky v dennej forme a 5 rokov v externej forme

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Odbor Krajinná a záhradná architektúra je prierezovou syntetizujúcou tvorivou disciplínou so zameraním na tvorbu a ochranu kultúrnej krajiny vo vyváženej jednote sociálno-kultúrnych, prírodno-ekologických a ekonomických aspektov jej kvality. Krajina pritom súčasne predstavuje výskumno-tvorivý objekt a subjekt krajinnej a záhradnej architektúry, ako finálnej časti externého sekvenčného reťazca krajinný výskum  -  krajinné plánovanie  - krajinná a záhradná architektúra, ako aj interného sekvenčného reťazca tvoreného jednotlivými metodickými postupmi a prístupmi krajinnej a záhradnej architektúry.

Odbor Krajinná a záhradná architektúra zahrňuje problémy ochrany a tvorby tak sídelnej, ako aj mimosídelnej kultúrnej krajiny, záhradnej a parkovej architektúry, ako aj krajinného plánovania a manažmentu krajiny, ktoré sú nástrojom tvorby kultúrneho prírodného prostredia pre prácu, bývanie, zotavenie, liečbu, komunikáciu, pre existenciu a udržateľný rozvoj života v sídlach a otvorenej krajine, pre zachovanie diverzity a ekologickej stability.

Ťažiskom tvorivých prístupov je aplikácia prírodných a technických prvkov v riešenom priestore vychádzajúc z prírodno-ekologických, esteticko-kompozičných, prevádzkovo- funkčných a technicko-konštrukčných a technologických princípov. Pritom filozofickým pozadím krajinnej a záhradnej architektúry je snaha dosiahnuť jednotu funkcie a formy ako aj jednotu celku a detailu krajiny

Nástroje krajinnej a záhradnej architektúry sa opierajú o legislatívne prostredie územného plánovania, stavebný poriadok a legislatívu ochrany prírody.

Záhradná a parková architektúra ako integrálne súčasti krajinnej architektúry poznávajú a rozvíjajú tvorivé aktivity v oblasti historicko-vývojových aspektov záhradno-architektonickej tvorby cez vývojové trendy verejných plôch zelene až po moderné prístupy k tvorbe záhrad, parkov, areálov zelene škôl, nemocníc, rekreačných a športových priestorov, ale aj špecifických plôch a objektov ako sú BZ, ZOO, arboréta, výstavné areály a pod.

Významnou súčasťou záhradnej a krajinnej architektúry je aj interiérový dizajn s dôrazom na aplikáciu okrasných rastlín, architektonických a výtvarných prvkov.

Krajinná a záhradná architektúra s jej príbuznými označeniami ako napr. krajinotvorba, tvorba krajiny, predstavuje plánovitú činnosť v podobe asanácie, rekultivácie a revitalizácie krajiny biologickými, technickými a biologicko-technickými prostriedkami. Výsledkom tejto činnosti by malo byť zlepšenie fungovania ekologického režimu krajiny, zhodnotenie jej potenciálov, funkčného využitia,  ako aj vizuálno-estetickej tvorby krajinného obrazu s plnou akceptáciou a následnou obnovou jej kultúrno-historických hodnôt.

Absolventi študijného odboru Krajinná a záhradná architektúra sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

  • Manažer pre krajinnú azáhradnú tvorbu (Manager of Landscape and Garden Dizajn) - 1. stupeň
  • Krajinný azáhradný architekt (Landscape and Garden Architect) - 2. stupeň
  • Krajinný azáhradný architekt Philosophie doctor - PhD. (Landscape and Garden Scientist)

Manažer pre krajinnú a záhradnú tvorbu - získa poznatky z oblasti prírodovedných a biologických, výtvarno-umeleckých a architektonicko-urbanistických a územno-plánovacích predmetov s aplikáciou na krajinnú a záhradnú architektúru.

Krajinný a záhradný architekt - plánuje, navrhuje a projektuje optimálne riešenie krajinnej štruktúry pre účely bývania, výroby, rekreácie, posilnenia ekologickej stability krajiny, tvorbu kultúrneho a estetického prostredia pomocou biotických najmä vegetačných prvkov a ľudských architektonických artefaktov. Tvorí štruktúru parkov a záhrad v sídlach a rozptýlenej zelene v krajine, zabezpečuje ich zakladanie, ochranu a priebežnú starostlivosť.

Krajinný a záhradný architekt PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti biotických a priestorovo-štrukturálnych znakov a vlastností sídiel a krajiny, navrhuje ich riešenie z hľadiska tvorby vegetačných štruktúr a esteticko-architektonického prostredia pre bývanie, rekreáciu a ekologickú stabilitu.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Význam krajinnej a záhradnej architektúry ako aj krajinného plánovania podčiarkuje množstvo deklarácií, záverov, rokovaní a konferencií významných európskych a svetových inštitúcií, odborných a profesných združení (UNESCO, IFLA, ECLAS, ARL) ako aj rozsiahla sieť vzdelávacích inštitúcií univerzitného charakteru ponúkajúcich vysokoškolské štúdium v oblastiach tvorby krajiny, krajinnej, parkovej a záhradnej architektúry, krajinného plánovania, designu krajiny, či interiérového dizajnu. Analýza programov najvýznamnejších z nich sa stala súčasťou východísk pre spracovanie tohto materiálu.

Rozdelenie ČSFR vytvorilo na Slovensku stav, kedy odborné vysokoškolské vzdelávanie v oblasti krajinnej, parkovej a záhradnej architektúry a krajinného plánovania nebolo v rámci vysokého školstva v SR zabezpečené. Fakulta architektúry STU vytvorila v roku 1990 Katedru parkovej a krajinnej architektúry a sformovala zameranie U3 v rámci odboru Urbanizmus a v roku 2002 započala výuku v akreditovanom študijnom odbore Krajinná architektúra a krajinné plánovanie. Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre vytvorila v r. 1995 Fakultu záhradníctva a krajinného inžinierstva. Na tejto fakulte sa akreditovali dva študijné odbory a to Záhradná a krajinná architektúra a Krajinné plánovanie a tvorba krajiny. Tieto odbory gestorujú ťažiskovo dve katedry a to Katedra záhradnej a krajinnej architektúry a Katedra biotechniky zelene. Okrem toho výučbu pre tieto odbory zabezpečujú aj ďalšie 4 katedry tejto fakulty, ako aj  katedry iných fakúlt SPU. Na Technickej univerzite vo Zvolene v rámci odboru Aplikovaná ekológia sa rozvíjalo zameranie pod názvom Krajinné plánovanie a tvorba krajiny.

Nová situácia nastala prijatím Zákona č. 237/2000, ktorým sa novelizoval Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku a nadväzujúceho Zákona č. 236/2000 novelizujúceho Zákon o autorizovaných architektoch, ktorý definuje novú oblasť autorizácie „architekt pre záhradnú architektúru“ a „architekt pre krajinné plánovanie a tvorbu krajiny“, ktoré musia nájsť odraz v ponuke bakalárskeho a inžinierskeho štúdia na slovenských vysokých školách.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

ČR - Záhradná a krajinná architektúra, ZF-MZLU Lednice na Morave,

Rakúsko - Krajinné plánovanie a záhradné umenie, TU, Viedeň, BOKU Viedeň.

Maďarsko - Krajinná architektúra, Sz. István Univerzita, Budapešť

Poľsko - Krajinná architektúra, TU Krakow, Záhradná architektúra - Univerzita Varšava

UK - Krajinná architektúra, TU Manchester, Holandsko - Záhradná a krajinná architektúra, Univerzita Wageningen, SRN, UK, USA - Krajinné plánovanie, Krajinná architektúra, Záhradná architektúra, Záhradný dizajn

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

Krajinné inžinierstvo - pozemkové úpravy a geografický informačný systém o krajine, hodnotenie kvality životného prostredia a EIA, riešenie a nakladanie s odpadmi v krajine, socioekonomické aspekty využívania krajiny a prírodných zdrojov.

Záhradníctvo - pestovanie, rozmnožovanie, biotechnika a ochrana záhradníckych plodín ako je zelenina, ovocie, vinič, liečivé rastliny, okrasné kvetiny a špeciálne záhradnícke kultúry.

Architektúra a urbanizmus - navrhovanie interiérov budov, architektúra pozemných stavieb všetkých druhov, architektúra inžinierskzch stavieb, exteriérov budov a verených priestorov  s integráciou prevádzkovo funkčných, technicko-technologických, psychosociálnych, krajinnoekologických a krajinnoplánovacích aspektov, tvorbu urbanistických konceptov rozvoja regiónov, sídiel a zón.

Priestorové plánovanie - komplexné plánovacie činnosti s dôrazom na územné a regionálne plánovanie v integrácii s krajinným plánovaním, scioekonomickým priestorovým plánovaním, plánovaním komplexného rozvoja územných celkov na úrovni zón, sídiel a regiónov, regionálnu politiku a politiku udržateľného  priestorového rozvoja.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolvent získa poznatky z oblasti prírodných a technických vied, náuky o krajine, výtvarno-estetických a architekto-urbanistických predmetov. Nadobudne vedomosti o komplexe nástrojov krajinnej a záhradnej architektúry a krajinného plánovania, o sortimente okrasných rastlín (drevín a kvetín) využiteľných v záhradnej a krajinársko-architektonickej tvorbe, krajinnej infraštruktúre a základných technológiách realizácie krajinno-architektonických diel. Má znalosti z informačných technológií a počítačovej grafiky. Pozná históriu a teóriu záhradnej a krajinnej tvorby. Absolvuje základy krajinno-architektonického navrhovania - tvorby záhrad, parkov, sídlenej a mimosídelnej krajiny, priestorového a osobitne krajinného plánovania, čím získa potrebné teoretické a metodologické znalosti a zručnosti pre spracovanie prieskumných prác a vyhodnocovanie podkladov pre krajinno-architektonický a parkovo-architektonický návrh.



Teoretické vedomosti (1.stupeň)

Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra získa poznatky z oblasti:

-          prírodných vied, ako sú abiotické a biotické zložky krajiny, poznatky z biológie, krajinnej ekológie, ako aj aplikovanej matematiky a chémie, klimatológie, geológie a pedológie

-          vývoja výtvarnej, architektonickej a urbanistickej, krajinno-architektonickej a osobitne parkovej a záhradnej tvorby

-          technických a poľnohospodárskych vied najmä základov konštrukcií pozemných stavieb, kvetinárstva, záhradníctva, biotechniky

-          teórie informačných, grafických a projektových systémov

-          teórie a metodológie krajinnej tvorby s dôrazom na záhradnú a parkovú architektúru

-          krajinného plánovania, krajinno-architektonického navrhovania a typológie

-          legislatívy v oblasti ochrany a tvorby životného prostredia

Praktické schopnosti a zručnosti (1.stupeň)

Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra získa schopnosť:

-          hodnotiť a posudzovať stav a vlastnosti abiotického, biotického, socio-kultúrneho  komplexu krajiny

-          hodnotiť priestorovo-štrukturálne znaky sídelenej a mimosídlenej krajny s dôrazom na sústavy plôch zelene a funkčno-prevádzkových komplexov

-          poznať okrasné rastliny, prírodné a technické materiály ako nástroj pre záhradnú a krajinnú tvorbu, možnosti a technológie ich aplikácie

-          implementovať výtvarno-estetické, sociálne, funkčnoprevádzkové a ekonomické aspekty do návrhov a štúdií

-          manažovať základné tvorivé a realizačné procesy krajinnej, parkovej a záhradnej tvorby

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1.stupeň)

Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra dokáže:

-          organizovať si vlastné štúdium a odborný rast

-          využívať informačný systém pre získanie poznatkov

-          odborne komunikovať s príbuznými profesiami výtvarného, biologického, architektonického, urbanistického, priestorovo-plánovacieho, ekologického a socioekologického zamerania

-          pracovať v interdisciplináronom kolektíve, prezentovať návrhy riešení, manažovať procesy sociálnej participácie v rozhodovaní a ich realizáčnej fáze.

Vymedzenie jadra znalostí (1.stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 1.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na:

-          aplikované prírodné vedy - matematika, deskriptívna geometria, informatika, chémia

-          abiokomplexy prvkov krajiny - geologický substrát, pôda, voda, klíma

-          biokomplexy prvkov krajiny - vegetácia a fauna, ekologické aspekty

-          technické, technicko-konštrukčné a technologické predmety

-          aplikácia okrasných rastlín a biologicko-technologické predmety

-          teória a metodológia krajinno-architektonického navrhovania

-          teória estetiky a základné výtvarné techniky

-          teória a vývoj architektúry, tvorby záhrad, parkov a krajiny

-          priestorové plánovanie a obnova vidieka

-          krajinno-architektonické navrhovanie, navrhovanie priestorov zelene

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1.stupeň)

-          základy ekonomiky a práva

-          základy podnikania a manažmentu

Štátna skúška (1.stupeň)

-          Spracovanie a obhajoba bakalárskej práce (abstrakt v AJ), analýza problematiky a ideový návrh riešení.

-          Skúška zo štátnicových predmetov pre 1.stupeň (Bc.)

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolvent 2.stupňa vysokoškolského štúdia dokáže analyzovať stavy, vlastnosti a hodnoty krajiny z hľadiska vývoja, kultúry, historických štruktúr, estetiky a architektúry krajiny, foriem využívania a osídľovania krajiny. Získa schopnosť hodnotiť a posudzovať parky, záhrady a iné štruktúry sídelnej a krajinnej zelene z hľadiska slohovo-architektonického, estetického, genofondovo-rastlinného (dreviny a byliny). Plánovať, navrhovať a projektovať krajinné celky, sídla, zóny a funkčné plochy z hľadiska tvorby priestorov zelene pre bývanie, rekreáciu, ekologickú stabilitu, zvýšenie estetickej hodnoty a kvality životného prostredia. Zakladať, manažovať a rekonštruovať vegetačné prvky a priestory zelene v sídlach a krajine.

Absolvent je pripravovaný ako tvorivý pracovník schopný riešiť úlohy krajinného a záhradného architekta v dimenziách regionálnych, sídelných, zonálnych, architektonických a interiérových štruktúr i prvkov designu, vrátane tvorivých úloh na poli rekonštrukcie a obnovy historických štruktúr krajiny, záhradných a parkových úprav, stavieb v krajine, výstavníctva a ich súvislostí s výtvarným umením, architektonickými i technickými dielami.

Absolvent inžinierskeho štúdia je pripravený morálne, organizačne a odborne zvládnuť projektovú, manažérsku, ako aj vedeckovýskumnú a odborno-expertíznu činnosť v oblasti krajinotvorby a tvorby životného prostredia a posudzovania vplyvov na životné prostredie. Spĺňa predpoklady pre postup na doktorandské štúdium.

V nomenklatúre odborných spôsobilostí podľa zákona č. 138/92 v znení zák. č. 236/2000 môže získať odbornú spôsobilosť ako „architekt pre krajinné plánovanie a tvorbu krajiny" a „architekt pre záhradnú architektúru"



Teoretické vedomosti (2.stupeň)

Absolvent odboru krajinnej a záhradnej architektúry získa poznatky:

-          o krajinných a sídelných štruktúrach z hľadiska pokryvu a využívania zeme, kultúrnych, estetických, architektonických a krajinno-ekologických hodnôt

-          z oblasti poznania biologických, ekologických a estetických vlastností a hodnôt okrasných rastlín a zásad ich krajinno, a záhradno-architektonickej aplikácie

-          z teórie kompozično-priestorového a estetického stvárnenia funkčných plôch, sídiel, parkov, záhrad a segmentov krajiny

-          z teórie a praxe ateliérovej tvorby a priestorového modelovania pre potreby plánovania a projektovania.

Praktické schopnosti a zručnosti (2.stupeň)

Absolvent krajinnej a záhradnej architektúry získa schopnosť:

-          plánovať a projektovať optimálne usporiadanie krajinnej štruktúry a ekologicky únosné využívanie prírodných zdrojov

-          hodnotiť a posudzovať kultúrne, estetické a biologické hodnoty krajiny, prvky historickej a súčasnej záhradnej a krajinnej architektúry

-          plánovať a projektovať priestory zelene v sídlach a mimosídelnej krajine vrátane prvkov funkčných stavieb a malej architektúry

-          vytvárať interiérový a parkový dizajn s aplikáciou výtvarných prvkov a biologického materiálu

-          zakladať a manažovať priestory zelene v sídlach a mimosídelnej krajine

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent krajinnej a záhradnej architektúry dokáže:

-          pracovať efektívne ako jednotlivec, člen i vedúci tímu projekčnej kancelárie, ateliéru, útvaru štátnej správy

-          trvale rozvíjať teoretické a tvorivé schopnosti v oblasti svojej profesie

-          byť jazykovo a odborne konkurencieschopný v štátnych i európskych dimenziách

Vymedzenie jadra znalostí (2.stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2.stupeň)

-          znaky, vlastnosti a hodnoty krajiny

-          plánovanie, obnova a tvorba funkčných priestorov krajiny

-          ateliéry krajinného plánovania, záhradnej, krajinnej a parkovej tvorby a ostatných priestorov zelene

-          biotické prvky a ich aplikácia

-          manažment priestorov zelene v sídelnej a mimosídelnej krajine

Štátna skúška (2.stupeň)

-          Spracovanie diplomovej práce na úrovni plánu, projektu, hodnotenia biotických prvkov, návrhov riešení a projekt manažmentu (abstrakt v AJ).

-          Absolvovanie štátnych skúšok z odborných predmetov.

Podmienky pre prijatie na štúdium odboru Krajinná a záhradná architektúra (1.a2.stupeň)

a)       Talentová skúška: kresba krajinného a parkového segmentu, zátišie, kompozícia geometrických telies a rastlín.

b)      Odborná znalosť (test): dejiny architektúry umenia, dejiny záhradnej a krajinnej architektúry, matematika, biológia a ekológia, cudzí jazyk.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy posudzovania a hodnotenia krajinného priestoru z hľadiska krajinno-ekologických, historicko-vývojových, esteticko-architektonických a sídelných znakov. Hodnotí prvky a znaky historickej a súčasnej záhradnej, parkovej a krajinnej tvorby, vrátane prvkov výtvarných diel a malej architektúry. Skúma bioticko-genofondové, estetické a ekologické aspekty okrasných rastlín a prvkov prirodzenej a kultúrnej flóry. Navrhuje nové prístupy, metódy a technológie využiteľné pre plánovanie, projekciu, zakladanie a manažment priestorov a plôch záhradnej, parkovej a krajinnej tvorby.



Teoretické vedomosti (3.stupeň)

Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra (3.stupeň):

  • získa široké poznatky zvied okrajine asídelných štruktúrach sdôrazom na architektonickú tvorbu priestorov zelene pre potreby človeka, udržateľný aestetický stav krajiny
  • vedecky skúma aprináša vlastné návrhy riešení voblasti svojej profilácie

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)

Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra (3.stupeň) si osvojí:

  • zásady, prístupy ametodológiu vedeckej práce
  • identifikuje problémy aformuluje zásadné ciele apostupy výskumu, vyvodzuje závery pre rozvoj teoretického poznania apre praktickú aplikáciu.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU                                                               

  • Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie.
  • Medziodborové štúdia v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5)musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

a) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents).

História opisov

Späť