Landscape and Garden Architecture
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Agriculture and Landscape.
Group:
Agricultural and Veterinary ScienceResearch area:
poľnohospodárske a lesnícke vedyEnglish Name of the field of study:
Landscape and Garden ArchitectureLevels - description
Študijný odbor KRAJINNÁ A ZÁHRADNÁ ARCHITEKTÚRA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať:
- v prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
- v druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing., resp. Ing. arch.) so štandardnou dĺžkou 2 roky
Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore Krajinná a záhradná architektúra alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky.
- v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 3 roky v dennej forme a 5 rokov v externej forme
Content of the study field - general part
Odbor Krajinná a záhradná architektúra je prierezovou syntetizujúcou tvorivou disciplínou so zameraním na tvorbu a ochranu kultúrnej krajiny vo vyváženej jednote sociálno-kultúrnych, prírodno-ekologických a ekonomických aspektov jej kvality. Krajina pritom súčasne predstavuje výskumno-tvorivý objekt a subjekt krajinnej a záhradnej architektúry, ako finálnej časti externého sekvenčného reťazca krajinný výskum - krajinné plánovanie - krajinná a záhradná architektúra, ako aj interného sekvenčného reťazca tvoreného jednotlivými metodickými postupmi a prístupmi krajinnej a záhradnej architektúry.
Odbor Krajinná a záhradná architektúra zahrňuje problémy ochrany a tvorby tak sídelnej, ako aj mimosídelnej kultúrnej krajiny, záhradnej a parkovej architektúry, ako aj krajinného plánovania a manažmentu krajiny, ktoré sú nástrojom tvorby kultúrneho prírodného prostredia pre prácu, bývanie, zotavenie, liečbu, komunikáciu, pre existenciu a udržateľný rozvoj života v sídlach a otvorenej krajine, pre zachovanie diverzity a ekologickej stability.
Ťažiskom tvorivých prístupov je aplikácia prírodných a technických prvkov v riešenom priestore vychádzajúc z prírodno-ekologických, esteticko-kompozičných, prevádzkovo- funkčných a technicko-konštrukčných a technologických princípov. Pritom filozofickým pozadím krajinnej a záhradnej architektúry je snaha dosiahnuť jednotu funkcie a formy ako aj jednotu celku a detailu krajiny
Nástroje krajinnej a záhradnej architektúry sa opierajú o legislatívne prostredie územného plánovania, stavebný poriadok a legislatívu ochrany prírody.
Záhradná a parková architektúra ako integrálne súčasti krajinnej architektúry poznávajú a rozvíjajú tvorivé aktivity v oblasti historicko-vývojových aspektov záhradno-architektonickej tvorby cez vývojové trendy verejných plôch zelene až po moderné prístupy k tvorbe záhrad, parkov, areálov zelene škôl, nemocníc, rekreačných a športových priestorov, ale aj špecifických plôch a objektov ako sú BZ, ZOO, arboréta, výstavné areály a pod.
Významnou súčasťou záhradnej a krajinnej architektúry je aj interiérový dizajn s dôrazom na aplikáciu okrasných rastlín, architektonických a výtvarných prvkov.
Krajinná a záhradná architektúra s jej príbuznými označeniami ako napr. krajinotvorba, tvorba krajiny, predstavuje plánovitú činnosť v podobe asanácie, rekultivácie a revitalizácie krajiny biologickými, technickými a biologicko-technickými prostriedkami. Výsledkom tejto činnosti by malo byť zlepšenie fungovania ekologického režimu krajiny, zhodnotenie jej potenciálov, funkčného využitia, ako aj vizuálno-estetickej tvorby krajinného obrazu s plnou akceptáciou a následnou obnovou jej kultúrno-historických hodnôt.
Absolventi študijného odboru Krajinná a záhradná architektúra sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
- Manažer pre krajinnú azáhradnú tvorbu (Manager of Landscape and Garden Dizajn) - 1. stupeň
- Krajinný azáhradný architekt (Landscape and Garden Architect) - 2. stupeň
- Krajinný azáhradný architekt Philosophie doctor - PhD. (Landscape and Garden Scientist)
Manažer pre krajinnú a záhradnú tvorbu - získa poznatky z oblasti prírodovedných a biologických, výtvarno-umeleckých a architektonicko-urbanistických a územno-plánovacích predmetov s aplikáciou na krajinnú a záhradnú architektúru.
Krajinný a záhradný architekt - plánuje, navrhuje a projektuje optimálne riešenie krajinnej štruktúry pre účely bývania, výroby, rekreácie, posilnenia ekologickej stability krajiny, tvorbu kultúrneho a estetického prostredia pomocou biotických najmä vegetačných prvkov a ľudských architektonických artefaktov. Tvorí štruktúru parkov a záhrad v sídlach a rozptýlenej zelene v krajine, zabezpečuje ich zakladanie, ochranu a priebežnú starostlivosť.
Krajinný a záhradný architekt PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti biotických a priestorovo-štrukturálnych znakov a vlastností sídiel a krajiny, navrhuje ich riešenie z hľadiska tvorby vegetačných štruktúr a esteticko-architektonického prostredia pre bývanie, rekreáciu a ekologickú stabilitu.
Reason for the establishment of a study field
Význam krajinnej a záhradnej architektúry ako aj krajinného plánovania podčiarkuje množstvo deklarácií, záverov, rokovaní a konferencií významných európskych a svetových inštitúcií, odborných a profesných združení (UNESCO, IFLA, ECLAS, ARL) ako aj rozsiahla sieť vzdelávacích inštitúcií univerzitného charakteru ponúkajúcich vysokoškolské štúdium v oblastiach tvorby krajiny, krajinnej, parkovej a záhradnej architektúry, krajinného plánovania, designu krajiny, či interiérového dizajnu. Analýza programov najvýznamnejších z nich sa stala súčasťou východísk pre spracovanie tohto materiálu.
Rozdelenie ČSFR vytvorilo na Slovensku stav, kedy odborné vysokoškolské vzdelávanie v oblasti krajinnej, parkovej a záhradnej architektúry a krajinného plánovania nebolo v rámci vysokého školstva v SR zabezpečené. Fakulta architektúry STU vytvorila v roku 1990 Katedru parkovej a krajinnej architektúry a sformovala zameranie U3 v rámci odboru Urbanizmus a v roku 2002 započala výuku v akreditovanom študijnom odbore Krajinná architektúra a krajinné plánovanie. Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre vytvorila v r. 1995 Fakultu záhradníctva a krajinného inžinierstva. Na tejto fakulte sa akreditovali dva študijné odbory a to Záhradná a krajinná architektúra a Krajinné plánovanie a tvorba krajiny. Tieto odbory gestorujú ťažiskovo dve katedry a to Katedra záhradnej a krajinnej architektúry a Katedra biotechniky zelene. Okrem toho výučbu pre tieto odbory zabezpečujú aj ďalšie 4 katedry tejto fakulty, ako aj katedry iných fakúlt SPU. Na Technickej univerzite vo Zvolene v rámci odboru Aplikovaná ekológia sa rozvíjalo zameranie pod názvom Krajinné plánovanie a tvorba krajiny.
Nová situácia nastala prijatím Zákona č. 237/2000, ktorým sa novelizoval Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku a nadväzujúceho Zákona č. 236/2000 novelizujúceho Zákon o autorizovaných architektoch, ktorý definuje novú oblasť autorizácie „architekt pre záhradnú architektúru“ a „architekt pre krajinné plánovanie a tvorbu krajiny“, ktoré musia nájsť odraz v ponuke bakalárskeho a inžinierskeho štúdia na slovenských vysokých školách.
Examples of similar study field abroad
ČR - Záhradná a krajinná architektúra, ZF-MZLU Lednice na Morave,
Rakúsko - Krajinné plánovanie a záhradné umenie, TU, Viedeň, BOKU Viedeň.
Maďarsko - Krajinná architektúra, Sz. István Univerzita, Budapešť
Poľsko - Krajinná architektúra, TU Krakow, Záhradná architektúra - Univerzita Varšava
UK - Krajinná architektúra, TU Manchester, Holandsko - Záhradná a krajinná architektúra, Univerzita Wageningen, SRN, UK, USA - Krajinné plánovanie, Krajinná architektúra, Záhradná architektúra, Záhradný dizajn
Definition of related fields of study and differences between them
Krajinné inžinierstvo - pozemkové úpravy a geografický informačný systém o krajine, hodnotenie kvality životného prostredia a EIA, riešenie a nakladanie s odpadmi v krajine, socioekonomické aspekty využívania krajiny a prírodných zdrojov.
Záhradníctvo - pestovanie, rozmnožovanie, biotechnika a ochrana záhradníckych plodín ako je zelenina, ovocie, vinič, liečivé rastliny, okrasné kvetiny a špeciálne záhradnícke kultúry.
Architektúra a urbanizmus - navrhovanie interiérov budov, architektúra pozemných stavieb všetkých druhov, architektúra inžinierskzch stavieb, exteriérov budov a verených priestorov s integráciou prevádzkovo funkčných, technicko-technologických, psychosociálnych, krajinnoekologických a krajinnoplánovacích aspektov, tvorbu urbanistických konceptov rozvoja regiónov, sídiel a zón.
Priestorové plánovanie - komplexné plánovacie činnosti s dôrazom na územné a regionálne plánovanie v integrácii s krajinným plánovaním, scioekonomickým priestorovým plánovaním, plánovaním komplexného rozvoja územných celkov na úrovni zón, sídiel a regiónov, regionálnu politiku a politiku udržateľného priestorového rozvoja.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolvent získa poznatky z oblasti prírodných a technických vied, náuky o krajine, výtvarno-estetických a architekto-urbanistických predmetov. Nadobudne vedomosti o komplexe nástrojov krajinnej a záhradnej architektúry a krajinného plánovania, o sortimente okrasných rastlín (drevín a kvetín) využiteľných v záhradnej a krajinársko-architektonickej tvorbe, krajinnej infraštruktúre a základných technológiách realizácie krajinno-architektonických diel. Má znalosti z informačných technológií a počítačovej grafiky. Pozná históriu a teóriu záhradnej a krajinnej tvorby. Absolvuje základy krajinno-architektonického navrhovania - tvorby záhrad, parkov, sídlenej a mimosídelnej krajiny, priestorového a osobitne krajinného plánovania, čím získa potrebné teoretické a metodologické znalosti a zručnosti pre spracovanie prieskumných prác a vyhodnocovanie podkladov pre krajinno-architektonický a parkovo-architektonický návrh.
Teoretické vedomosti (1.stupeň)
Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra získa poznatky z oblasti:
- prírodných vied, ako sú abiotické a biotické zložky krajiny, poznatky z biológie, krajinnej ekológie, ako aj aplikovanej matematiky a chémie, klimatológie, geológie a pedológie
- vývoja výtvarnej, architektonickej a urbanistickej, krajinno-architektonickej a osobitne parkovej a záhradnej tvorby
- technických a poľnohospodárskych vied najmä základov konštrukcií pozemných stavieb, kvetinárstva, záhradníctva, biotechniky
- teórie informačných, grafických a projektových systémov
- teórie a metodológie krajinnej tvorby s dôrazom na záhradnú a parkovú architektúru
- krajinného plánovania, krajinno-architektonického navrhovania a typológie
- legislatívy v oblasti ochrany a tvorby životného prostredia
Praktické schopnosti a zručnosti (1.stupeň)
Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra získa schopnosť:
- hodnotiť a posudzovať stav a vlastnosti abiotického, biotického, socio-kultúrneho komplexu krajiny
- hodnotiť priestorovo-štrukturálne znaky sídelenej a mimosídlenej krajny s dôrazom na sústavy plôch zelene a funkčno-prevádzkových komplexov
- poznať okrasné rastliny, prírodné a technické materiály ako nástroj pre záhradnú a krajinnú tvorbu, možnosti a technológie ich aplikácie
- implementovať výtvarno-estetické, sociálne, funkčnoprevádzkové a ekonomické aspekty do návrhov a štúdií
- manažovať základné tvorivé a realizačné procesy krajinnej, parkovej a záhradnej tvorby
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1.stupeň)
Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra dokáže:
- organizovať si vlastné štúdium a odborný rast
- využívať informačný systém pre získanie poznatkov
- odborne komunikovať s príbuznými profesiami výtvarného, biologického, architektonického, urbanistického, priestorovo-plánovacieho, ekologického a socioekologického zamerania
- pracovať v interdisciplináronom kolektíve, prezentovať návrhy riešení, manažovať procesy sociálnej participácie v rozhodovaní a ich realizáčnej fáze.
Vymedzenie jadra znalostí (1.stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 1.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na:
- aplikované prírodné vedy - matematika, deskriptívna geometria, informatika, chémia
- abiokomplexy prvkov krajiny - geologický substrát, pôda, voda, klíma
- biokomplexy prvkov krajiny - vegetácia a fauna, ekologické aspekty
- technické, technicko-konštrukčné a technologické predmety
- aplikácia okrasných rastlín a biologicko-technologické predmety
- teória a metodológia krajinno-architektonického navrhovania
- teória estetiky a základné výtvarné techniky
- teória a vývoj architektúry, tvorby záhrad, parkov a krajiny
- priestorové plánovanie a obnova vidieka
- krajinno-architektonické navrhovanie, navrhovanie priestorov zelene
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1.stupeň)
- základy ekonomiky a práva
- základy podnikania a manažmentu
Štátna skúška (1.stupeň)
- Spracovanie a obhajoba bakalárskej práce (abstrakt v AJ), analýza problematiky a ideový návrh riešení.
- Skúška zo štátnicových predmetov pre 1.stupeň (Bc.)
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolvent 2.stupňa vysokoškolského štúdia dokáže analyzovať stavy, vlastnosti a hodnoty krajiny z hľadiska vývoja, kultúry, historických štruktúr, estetiky a architektúry krajiny, foriem využívania a osídľovania krajiny. Získa schopnosť hodnotiť a posudzovať parky, záhrady a iné štruktúry sídelnej a krajinnej zelene z hľadiska slohovo-architektonického, estetického, genofondovo-rastlinného (dreviny a byliny). Plánovať, navrhovať a projektovať krajinné celky, sídla, zóny a funkčné plochy z hľadiska tvorby priestorov zelene pre bývanie, rekreáciu, ekologickú stabilitu, zvýšenie estetickej hodnoty a kvality životného prostredia. Zakladať, manažovať a rekonštruovať vegetačné prvky a priestory zelene v sídlach a krajine.
Absolvent je pripravovaný ako tvorivý pracovník schopný riešiť úlohy krajinného a záhradného architekta v dimenziách regionálnych, sídelných, zonálnych, architektonických a interiérových štruktúr i prvkov designu, vrátane tvorivých úloh na poli rekonštrukcie a obnovy historických štruktúr krajiny, záhradných a parkových úprav, stavieb v krajine, výstavníctva a ich súvislostí s výtvarným umením, architektonickými i technickými dielami.
Absolvent inžinierskeho štúdia je pripravený morálne, organizačne a odborne zvládnuť projektovú, manažérsku, ako aj vedeckovýskumnú a odborno-expertíznu činnosť v oblasti krajinotvorby a tvorby životného prostredia a posudzovania vplyvov na životné prostredie. Spĺňa predpoklady pre postup na doktorandské štúdium.
V nomenklatúre odborných spôsobilostí podľa zákona č. 138/92 v znení zák. č. 236/2000 môže získať odbornú spôsobilosť ako „architekt pre krajinné plánovanie a tvorbu krajiny" a „architekt pre záhradnú architektúru"
Teoretické vedomosti (2.stupeň)
Absolvent odboru krajinnej a záhradnej architektúry získa poznatky:
- o krajinných a sídelných štruktúrach z hľadiska pokryvu a využívania zeme, kultúrnych, estetických, architektonických a krajinno-ekologických hodnôt
- z oblasti poznania biologických, ekologických a estetických vlastností a hodnôt okrasných rastlín a zásad ich krajinno, a záhradno-architektonickej aplikácie
- z teórie kompozično-priestorového a estetického stvárnenia funkčných plôch, sídiel, parkov, záhrad a segmentov krajiny
- z teórie a praxe ateliérovej tvorby a priestorového modelovania pre potreby plánovania a projektovania.
Praktické schopnosti a zručnosti (2.stupeň)
Absolvent krajinnej a záhradnej architektúry získa schopnosť:
- plánovať a projektovať optimálne usporiadanie krajinnej štruktúry a ekologicky únosné využívanie prírodných zdrojov
- hodnotiť a posudzovať kultúrne, estetické a biologické hodnoty krajiny, prvky historickej a súčasnej záhradnej a krajinnej architektúry
- plánovať a projektovať priestory zelene v sídlach a mimosídelnej krajine vrátane prvkov funkčných stavieb a malej architektúry
- vytvárať interiérový a parkový dizajn s aplikáciou výtvarných prvkov a biologického materiálu
- zakladať a manažovať priestory zelene v sídlach a mimosídelnej krajine
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent krajinnej a záhradnej architektúry dokáže:
- pracovať efektívne ako jednotlivec, člen i vedúci tímu projekčnej kancelárie, ateliéru, útvaru štátnej správy
- trvale rozvíjať teoretické a tvorivé schopnosti v oblasti svojej profesie
- byť jazykovo a odborne konkurencieschopný v štátnych i európskych dimenziách
Vymedzenie jadra znalostí (2.stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2.stupeň)
- znaky, vlastnosti a hodnoty krajiny
- plánovanie, obnova a tvorba funkčných priestorov krajiny
- ateliéry krajinného plánovania, záhradnej, krajinnej a parkovej tvorby a ostatných priestorov zelene
- biotické prvky a ich aplikácia
- manažment priestorov zelene v sídelnej a mimosídelnej krajine
Štátna skúška (2.stupeň)
- Spracovanie diplomovej práce na úrovni plánu, projektu, hodnotenia biotických prvkov, návrhov riešení a projekt manažmentu (abstrakt v AJ).
- Absolvovanie štátnych skúšok z odborných predmetov.
Podmienky pre prijatie na štúdium odboru Krajinná a záhradná architektúra (1.a2.stupeň)
a) Talentová skúška: kresba krajinného a parkového segmentu, zátišie, kompozícia geometrických telies a rastlín.
b) Odborná znalosť (test): dejiny architektúry umenia, dejiny záhradnej a krajinnej architektúry, matematika, biológia a ekológia, cudzí jazyk.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké metódy posudzovania a hodnotenia krajinného priestoru z hľadiska krajinno-ekologických, historicko-vývojových, esteticko-architektonických a sídelných znakov. Hodnotí prvky a znaky historickej a súčasnej záhradnej, parkovej a krajinnej tvorby, vrátane prvkov výtvarných diel a malej architektúry. Skúma bioticko-genofondové, estetické a ekologické aspekty okrasných rastlín a prvkov prirodzenej a kultúrnej flóry. Navrhuje nové prístupy, metódy a technológie využiteľné pre plánovanie, projekciu, zakladanie a manažment priestorov a plôch záhradnej, parkovej a krajinnej tvorby.
Teoretické vedomosti (3.stupeň)
Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra (3.stupeň):
- získa široké poznatky zvied okrajine asídelných štruktúrach sdôrazom na architektonickú tvorbu priestorov zelene pre potreby človeka, udržateľný aestetický stav krajiny
- vedecky skúma aprináša vlastné návrhy riešení voblasti svojej profilácie
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)
Absolvent odboru Krajinná a záhradná architektúra (3.stupeň) si osvojí:
- zásady, prístupy ametodológiu vedeckej práce
- identifikuje problémy aformuluje zásadné ciele apostupy výskumu, vyvodzuje závery pre rozvoj teoretického poznania apre praktickú aplikáciu.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
- Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
- Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie.
- Medziodborové štúdia v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5)musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
a) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents).