Výživa
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor poľnohospodárstvo a krajinárstvo.
Skupina:
pôdohospodárske a veterinárske vedyOblasť výskumu:
poľnohospodárske a lesnícke vedyAnglický názov študijného odboru:
NutritionStupne - popis
Študijný odbor Výživa sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. Zo dňa 16 decembra 2002 študovať v :
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou 2 roky
Predpokladá sa, že absolvent ukončil štúdium 1. stupňa v odbore výživa alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Uchádzačom, ktorí ukončili štúdium vo vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky, ktorý je doplnený o odborne profilujúce predmety 1. stupňa.
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou najmenej 3 roky a najviac 4 roky v dennej forme a maximálne 5 rokov v externej forme.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru Výživa sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu
- Výživár (Nutritionist) - 1. stupeň
- Inžinier výživár (Engineer Nutritionist) - 2. stupeň
- Doktor výživy, Nutrition Philosophiae doctor-PhD, ( Nutrition Scientist) - 3. stupeň
Výživár - dokáže v praxi uplatňovať výživárske programy a riešiť technologické problémy pri príprave a úprave nutričných zdrojov
Inžinier výživár - je schopný analyzovať výživový stav a navrhovať racionálne diéty a programy výživy, dokáže modelovať a projektovať výživové systémy, ovláda manažment výživy a marketing potravových zdrojov
Doktor výživy(PhD) - ovláda metódy vedecko-výskumnej práce v oblasti: živinového a energetického metabolizmu, bilancie a utilizácie živín v organizme, vývoja produkcie, prípravy a úpravy potravových zdrojov, analýzy a prognózovania výživového stavu. Je schopný samostatne a v tímoch vedecky pracovať.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Veda o výžive nazhromaždila množstvo komplexných poznatkov o vzťahoch medzi výživou, zdravím a chorobou a definuje možnosti ako ovplyvniť zdravotný stav a výkon jednotlivca a populácie. Produkcia zdravých a bezpečných potravín a ich usmerňovaná implementácia do populácie sa stáva na začiatku 3. milénia rozhodujúcim prostriedkom zlepšenia kvality života a predĺženia jeho priemernej dĺžky života. V súlade so súčasným stavom a trendmi vo svete je potreba odborníkov pre profesionálne aktivity súvisiace s výživou v našich podmienkach aktuálna a bude sa zvyšovať. Doteraz profesie súvisiace s výživou boli saturované absolventmi zo vzdialených odborov.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
UK - Food and Human Nutrition, Animal Science - Agriculture, Food and Rural Development, University of Newcastle ; Dánsko - Human Nutrition, Food Science and technology, Agicultural Science, The Royal Veterinary and Agricultural University ; Nový Zéland - Human Nutrition, Animal Science - Institute of food, Nutrition & Human Health, Massey Univesity ; USA - WIC Nutritional Program - College of Agricultural, California State Politechnic University ; Nutrition, Food and Agriculture- College of Agriculture & Life sciences, Cornel University Inthaca ; Food Science & Human Nutrition - College of Agriculture, Forestry and Life Sciences, Clemson University South Carolina ; Food Science & Human Nutrition - College of Agricultural and Life sciences, majors Animal Science, University of Florida
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
Výživa zvierat a dietetika - tento študijný odbor je navrhovaný v podskupine 6.3 Veterinárske vedy v treťom stupni štúdia a je určený predovšetkým pre ďalšie štúdium doktorov veterinárnej medicíny. Absolventi sú cielení pre vedeckú prácu v oblasti vied veterinárnej medicíny resp. veterinárskej farmácie.
Predkladaný odbor Výživa je cielený pre všetky tri stupne vzdelávania a koncipovaný tak aby bolo možné v súlade s uvedenými príkladmi zahraničných univerzít vytvoriť študijné programy pre animálnu a humánnu výživu v oblasti poľnohospodárskych vied.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolventi odboru Výživa ovládajú zásady racionálnej výživy vychádzajúcej z produkcie zdravej potravy a jej správneho výberu. Poznajú spôsoby výroby a úpravy nutričných zdrojov a aplikácie výživových dávok. Sú schopní zhodnotiť výživový stav a v zmysle nutričných štandardov prijať opatrenia na jeho usmernenie. Ovládajú príslušnú výživársku legislatívu. Uplatnia sa v prevádzkach prípravy a úpravy potravy, v oblasti distribúcie a marketingu, vo výživárskom poradenstve a v podnikateľskej sfére.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent odboru Výživa
- získa a pochopí podstatné fakty, pojmy, princípy a teórie súvisiace s výživou
- získané vedomosti dokáže využiť pri zhodnotení výživového stavu
- ovláda metabolické a fyziologické princípy výživy a výživové štandardy
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent odboru Výživa (1. stupeň) získa schopnosť
- aplikácie výživových programov u jednotlivca a populácie
- riadiť technológiu prípravy a úpravy potravy
- dokáže posúdiť vhodnosť a kvalitu potravy podľa platných systémov hodnotenia
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent odboru Výživa (1. stupeň) dokáže
- prezentovať výživové problémy a navrhovať možné spôsoby ich riešenia
- pracovať v oblasti výživárskeho poradenstva
- porozumieť a vysvetliť nutričné problémy vo vzťahu k výkonnosti a prevencii chorôb
- sledovať najnovšie poznatky v oblasti výživy a ďalej sa vzdelávať
Vymedzenie jadra znalosti (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
- vedy o rastlinách a živočíchoch
- analýza a hodnotenie javov a procesov biologického charakteru
- environmentálne a ekologické vplyvy na potravový reťazec
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia
- determinácia živín a ich metabolické vzťahy v organizme
- biochemizmus a fyziológia živín v rastlinných a živočíšnych organizmoch
- systémy hodnotenia živín a energie v potrave
- produkcia rastlinných a živočíšnych zdrojov výživy
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ESTC kreditov študijného programu 2. roku štúdia
- výživná a dietetická hodnota potravy
- hodnotenie poľnohospodárskych produktov ako výživových zdrojov
- príprava, uchovávanie a technologická úprava potravy
- udržateľné poľnohospodárstvo a biologická bezpečnosť
- záverečná práca Bc.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ESTC kreditov študijného programu 3. roku štúdia
Ďalšie témy jadra znalosti študijného odboru
- spoločensko-vedné, právne a epidemiologické aspekty profesie
- základy manažmentu a marketingu
Štátna skúška 1. stupeň
- obhajoba záverečnej práce
- skúška pred štátnou komisiou z oblasti poznania študijného odboru
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia odboru Výživa sú schopní analyzovať, modelovať a navrhovať spôsoby riešenia systémov výživy jednotlivcov, skupín a populácií. Tieto úlohy sú schopní samostatne a tvorivo vykonávať pri súčasnej aplikácii poznatkov výskumu. Sú spôsobilí tvorivým spôsobom pracovať vo výskumnej a aplikačnej činnosti a viesť odborný tím pracovníkov. Počas štúdia získa skúsenosti s vymedzením a zoštudovaním okruhu problému, stanovením cieľov a metodických zámerov, ako aj spracovaním a interpretáciou získaných poznatkov s formulovaním prínosov pre vedu a aplikovateľných záverov.
Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium odboru Výživa alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Uchádzačom, ktorí ukončili štúdium vo vzdialenejšom študijnom odbore možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky, ktorý je doplnený o odborne profilujúce predmety 1. stupňa.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Výživa
- ovláda postavenie výživy v integrovanom biologickom systéme, výživovú politiku a globálne výživové ciele
- má hlboké poznatky z látkovej a energetickej premeny, fyziológie výživy, nutričného zloženia potravových zdrojov
- pozná príčiny fyziologických a mikrobiologických zmien v potrave, pri úprave, skladovaní a konzervovaní
- ovláda problematiku hygienickej a toxikologickej kvality potravových článkov
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Výživa (2. stupeň) získa schopnosť
- tvorivo aplikovať optimalizované systémy výživy v praxi
- analyzovať nutričnú úroveň, príčiny disbalancie s predikciou možných následkov a chorobných stavov
- získa schopnosť riadiť výrobné procesy potravových článkov
- riadiť nutričné režimy rôznych skupín populácie z hľadiska prevencie a manažmentu chorôb
- modelovať diéty a výživové programy v zdravej populácii
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti(2. stupeň)
Absolvent odboru Výživa (2. stupeň) dokáže
- pracovať samostatne aj ako člen alebo vedúci tímu
- priebežne sledovať, kriticky triediť a osvojovať si najnovšie poznatky z vednej oblasti
- uplatňovať právne, etické a ekonomicko-finančné princípy súvisiace s odborom
Vymedzenie jadra znalosti (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalosti študijného odboru
- využitie a potreba živín a energie, regulácia a predikcia príjmu potravy, fyziologické mechanizmy výživy.
- výživa podľa druhu, kategórií, výkonu a fyziologického stavu v zdraví a chorobe
- produkčné technologické systémy potravových zdrojov
- mikrobiologické a epidemiologické aspekty kvality potravových zdrojov, cudzorodé látky v potravovom reťazci, mutagény a toxíny vo výžive
- semestrálna práca - analýza stavu a projekt manažmentu výživy
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň ½ ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
- modelovanie výživových dávok a produktov , kontrola a legislatíva ich výroby a aplikácie
- dietetika a hygienická bezchybnosť a bezpečnosť potravy
- poruchy metabolizmu vo vzťahu k výžive, prevencia chorôb z nadbytku a karencie, výživové a environmentálne faktory ovplyvňujúce rezistenciu voči chorobám
- vypracovanie diplomovej práce
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň ½ ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
Štátna skúška 2. stupeň
- obhajoba diplomovej práce
- skúška pred štátnou komisiou z oblasti poznania študijného odboru
Štandardná dĺžka denného štúdia: najmenej 3 a najviac 4 roky
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti výživy, produkcie, prípravy a úpravy potravy a potravových aditív. Je schopný analýzovať, modelovať a prognózovať výživový stav populácií.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Výživa
- skúma a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti výživy a jej zdrojov
Doplňujúce vedomosti , schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Výživa ovláda
- progresívne metódy vedeckej práce, formuláciu problémov a vedeckých cieľov, postavenie štruktúry experimentu, matematicko-štatistické metódy
- právne, environmentálne a epidemiologické aspekty výživy a produkcie jej zdrojov
- možnosti a formy prezentácie a publikovania výsledkov výskumu a ich využitie pre rozvoj študijného odboru Výživa a transfer do praxe
- etické princípy vedeckej práce a právnu ochranu unikátnych výsledkov
Vymedzenie jadra znalosti (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalosti študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedu o výžive a jej zdrojoch.
Študijná časť:
Metodológia vedecko-výskumnej práce, štruktúra výživárskeho experimentu, metódy in vivo a in vitro, látková a energetickej bilancia, biologické a chemické metódy hodnotenia využiteľnosti a kvality živín a energie, projektovanie výživárskych experimentov v populáciách, matematicko-štatistické spracovanie a verifikácia výsledkov experimentu, počítačové modelovanie vo výžive.
Vedecká časť:
-výskum a vývoj v oblasti odboru Výživa v rámci vedeckých projektov školiaceho pracoviska a v rámcištudijných pobytov doma a v zahraničí.
-zásady vedeckej práce, formulácia problémov a vedeckých cieľov, právne, environmentálne a epidemiologické aspekty výživy a produkcie jej zdrojov, etické princípy vedeckej práce a právnu ochranu unikátnych výsledkov, prezentácia a publikovania výsledkov výskumu a ich využitie pre rozvoj študijného odboru Výživa a transfer do praxe.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne vedecky pracovať.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, musí študijný program obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
- Študijné programy 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu programu v študijnom odbore musí študijný program obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
- Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie).
- Medziodborové štúdium v kombinácii dvoch študijných odborov(§51 odst.5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Ak je to nevyhnutné môže byť navrhnutý študijný program aj s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov ktoréhokoľvek z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru(§51 odst.5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Clasification of Education Documents).