Pedológia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

vedy o Zemi a vesmíre

Anglický názov študijného odboru:

Soil Science

Stupne - popis

Študijný odbor PEDOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov, vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č.2090/2002 študovať v

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia so štandardnou dĺžkou interného doktorandského štúdia 3 roky a externej formy doktorandského štúdia 5 rokov.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru PEDOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

-           Philosophiae doctor pedológie – PhD, (Soil Science Philosophiae Doctor) – 3. stupeň

Philosophiae doctor pedológie  ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie najmä so špecifickou orientáciou na niektorú z jej súčastí, ako pôdna chémia, pôdna fyzika, pôdna biológia, geobotanika, pôdna genéza, klasifikácia a i. Svoje vedomosti dokáže uplatniť ako výkonný a odborne zdatný riešiteľ výskumných úloh, ich koordinátor ale aj realizátor. Je schopný pracovať tiež na vysokých stupňoch riadenia odvetví národného hospodárstva,  naviazaných na pôdu.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Súčasné vnímanie pôdy nielen ako prostredia umožňujúceho rast rastlín, teda nositeľa produkčnej funkcie, ale aj ďalších, ekologických a socio-ekonomických funkcií dvíha dôležitosť pôdy na popredné miesto medzi zložkami životného prostredia. Jej zničenie, alebo značná devastácia by znamenala koniec života na planéte Zem. Z Týchto dôvodov je potreba profesionálov – pedológov v treťom  miléniu skutočne veľmi vysoká.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

ŠO pedológia ako veľmi významný odbor zameraný vedecky podložené využívanie a ochranu pôdy sa študuje na všetkých svetových univerzitách, kde sa študujú geovedy.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-       geológia

-       hydrológia a hydrogeológia

-       biológia a mikrobiológia

-       botanika

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie so špecifickou orientáciou na niektorú z jej disciplín (pedofyzika, pedochémia,  pôdna mikrobiológia a pod.) prípadne i špecifických metód.

Aby absolvent bol schopný budovať solídny vedecký prístup,  študenti musia získať skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Absolvent môže budovať vedeckú perspektívu v celej škále aplikácií, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky.

Tieto poznatky mu umožňujú riadiť tímy v tejto oblasti, viesť realizačné projekty.



Teoretické vedomosti

Absolvent doktorandského štúdia pedológie vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti pedológie. Znalosti problematiky v celej šírke vedného odboru pedológia mu umožňujú systémovo riešiť a riadiť bádateľské výskumné tímy.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Pedológia (3. stupeň) si osvojí:

zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalosti študijného odboru

Nosné témy jadra znalosti 3. stupňa , t. j. PhD stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedný odbor pedológia.

Študijná časť

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

Základné problémy pedogenézy, všeobecné pôdne mikroprocesy,  pôda ako pórovité prostredie, zmeny priestorového usporiadania, procesy premien, procesy prenosov, hydrické režimy a termické režimy v pôde, špeciálne pedogenetické procesy, klasifikácia a systematika pôd, geografia pôd sveta, paleopedológia, pedogenéza a tvorba krajiny.

Vedecký experiment,  teória pravdepodobnosti a matematická štatistika, modelovanie v pedológii, štatistické metódy v pôdnom prieskume, vzorkovanie pôd, informačný systém o pôdach.

Pedochémia, pedofyzika, pedobilógia, fytoindikácia pôdnych ekosystémov, mikropedológia, pôdna genéza a klasifikácia

Vedecká časť

-       výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru

-       zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie,  etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, právne a environmentálne aspekty nových produktov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Z celkového rozsahu znalostí jadra leží v 1/3 v študijnej časti a v 2/3 vo vedeckej časti.

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce.

Dizertačná skúška pozostáva z obhajoby práce k dizertačnej skúške a kolokviálneho preskúšania z dvoch povinných predmetov :  pedológia a  jedného výberového predmetu (podľa zamerania práce).

Obhajoba dizertačnej práce má spolu s dizertačnou skúškou preukázať schopnosť doktoranda samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich rozvíjať.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

História opisov

Späť