Pedológia
Zobrazuje sa opis platný do 21.02.2017. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
vedy o Zemi a vesmíreAnglický názov študijného odboru:
Soil ScienceObsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru PEDOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu
- Philosophiae doctor pedológie – PhD, (Soil Science Philosophiae Doctor) – 3. stupeň
Philosophiae doctor pedológie ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie najmä so špecifickou orientáciou na niektorú z jej súčastí, ako pôdna chémia, pôdna fyzika, pôdna biológia, geobotanika, pôdna genéza, klasifikácia a i. Svoje vedomosti dokáže uplatniť ako výkonný a odborne zdatný riešiteľ výskumných úloh, ich koordinátor ale aj realizátor. Je schopný pracovať tiež na vysokých stupňoch riadenia odvetví národného hospodárstva, naviazaných na pôdu.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
ŠO pedológia ako veľmi významný odbor zameraný vedecky podložené využívanie a ochranu pôdy sa študuje na všetkých svetových univerzitách, kde sa študujú geovedy.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- geológia
- hydrológia a hydrogeológia
- biológia a mikrobiológia
- botanika
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie so špecifickou orientáciou na niektorú z jej disciplín (pedofyzika, pedochémia, pôdna mikrobiológia a pod.) prípadne i špecifických metód.
Aby absolvent bol schopný budovať solídny vedecký prístup, študenti musia získať skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Absolvent môže budovať vedeckú perspektívu v celej škále aplikácií, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky.
Tieto poznatky mu umožňujú riadiť tímy v tejto oblasti, viesť realizačné projekty.
Teoretické vedomosti
Absolvent doktorandského štúdia pedológie vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti pedológie. Znalosti problematiky v celej šírke vedného odboru pedológia mu umožňujú systémovo riešiť a riadiť bádateľské výskumné tímy.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru Pedológia (3. stupeň) si osvojí:
zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalosti študijného odboru
Nosné témy jadra znalosti 3. stupňa , t. j. PhD stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedný odbor pedológia.
Študijná časť
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
Základné problémy pedogenézy, všeobecné pôdne mikroprocesy, pôda ako pórovité prostredie, zmeny priestorového usporiadania, procesy premien, procesy prenosov, hydrické režimy a termické režimy v pôde, špeciálne pedogenetické procesy, klasifikácia a systematika pôd, geografia pôd sveta, paleopedológia, pedogenéza a tvorba krajiny.
Vedecký experiment, teória pravdepodobnosti a matematická štatistika, modelovanie v pedológii, štatistické metódy v pôdnom prieskume, vzorkovanie pôd, informačný systém o pôdach.
Pedochémia, pedofyzika, pedobilógia, fytoindikácia pôdnych ekosystémov, mikropedológia, pôdna genéza a klasifikácia
Vedecká časť
- výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru
- zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, právne a environmentálne aspekty nových produktov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Z celkového rozsahu znalostí jadra leží v 1/3 v študijnej časti a v 2/3 vo vedeckej časti.
Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce.
Dizertačná skúška pozostáva z obhajoby práce k dizertačnej skúške a kolokviálneho preskúšania z dvoch povinných predmetov : pedológia a jedného výberového predmetu (podľa zamerania práce).
Obhajoba dizertačnej práce má spolu s dizertačnou skúškou preukázať schopnosť doktoranda samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich rozvíjať.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
(2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
(3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
(4) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)