Pedológia

Zobrazuje sa opis platný do 21.02.2017. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

vedy o Zemi a vesmíre

Anglický názov študijného odboru:

Soil Science

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru PEDOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

-           Philosophiae doctor pedológie – PhD, (Soil Science Philosophiae Doctor) – 3. stupeň

Philosophiae doctor pedológie  ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie najmä so špecifickou orientáciou na niektorú z jej súčastí, ako pôdna chémia, pôdna fyzika, pôdna biológia, geobotanika, pôdna genéza, klasifikácia a i. Svoje vedomosti dokáže uplatniť ako výkonný a odborne zdatný riešiteľ výskumných úloh, ich koordinátor ale aj realizátor. Je schopný pracovať tiež na vysokých stupňoch riadenia odvetví národného hospodárstva,  naviazaných na pôdu.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

ŠO pedológia ako veľmi významný odbor zameraný vedecky podložené využívanie a ochranu pôdy sa študuje na všetkých svetových univerzitách, kde sa študujú geovedy.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-       geológia

-       hydrológia a hydrogeológia

-       biológia a mikrobiológia

-       botanika

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie so špecifickou orientáciou na niektorú z jej disciplín (pedofyzika, pedochémia,  pôdna mikrobiológia a pod.) prípadne i špecifických metód.

Aby absolvent bol schopný budovať solídny vedecký prístup,  študenti musia získať skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Absolvent môže budovať vedeckú perspektívu v celej škále aplikácií, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky.

Tieto poznatky mu umožňujú riadiť tímy v tejto oblasti, viesť realizačné projekty.



Teoretické vedomosti

Absolvent doktorandského štúdia pedológie vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti pedológie. Znalosti problematiky v celej šírke vedného odboru pedológia mu umožňujú systémovo riešiť a riadiť bádateľské výskumné tímy.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Pedológia (3. stupeň) si osvojí:

zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalosti študijného odboru

Nosné témy jadra znalosti 3. stupňa , t. j. PhD stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedný odbor pedológia.

Študijná časť

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

Základné problémy pedogenézy, všeobecné pôdne mikroprocesy,  pôda ako pórovité prostredie, zmeny priestorového usporiadania, procesy premien, procesy prenosov, hydrické režimy a termické režimy v pôde, špeciálne pedogenetické procesy, klasifikácia a systematika pôd, geografia pôd sveta, paleopedológia, pedogenéza a tvorba krajiny.

Vedecký experiment,  teória pravdepodobnosti a matematická štatistika, modelovanie v pedológii, štatistické metódy v pôdnom prieskume, vzorkovanie pôd, informačný systém o pôdach.

Pedochémia, pedofyzika, pedobilógia, fytoindikácia pôdnych ekosystémov, mikropedológia, pôdna genéza a klasifikácia

Vedecká časť

-       výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru

-       zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie,  etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, právne a environmentálne aspekty nových produktov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Z celkového rozsahu znalostí jadra leží v 1/3 v študijnej časti a v 2/3 vo vedeckej časti.

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce.

Dizertačná skúška pozostáva z obhajoby práce k dizertačnej skúške a kolokviálneho preskúšania z dvoch povinných predmetov :  pedológia a  jedného výberového predmetu (podľa zamerania práce).

Obhajoba dizertačnej práce má spolu s dizertačnou skúškou preukázať schopnosť doktoranda samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich rozvíjať.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

História opisov

Späť