Soil Science

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Earth Sciences.

Group:

Natural Sciences

Research area:

vedy o Zemi a vesmíre

English Name of the field of study:

Soil Science

Levels - description

Študijný odbor PEDOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov, vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č.2090/2002 študovať v

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia so štandardnou dĺžkou interného doktorandského štúdia 3 roky a externej formy doktorandského štúdia 5 rokov.

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru PEDOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

-           Philosophiae doctor pedológie – PhD, (Soil Science Philosophiae Doctor) – 3. stupeň

Philosophiae doctor pedológie  ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie najmä so špecifickou orientáciou na niektorú z jej súčastí, ako pôdna chémia, pôdna fyzika, pôdna biológia, geobotanika, pôdna genéza, klasifikácia a i. Svoje vedomosti dokáže uplatniť ako výkonný a odborne zdatný riešiteľ výskumných úloh, ich koordinátor ale aj realizátor. Je schopný pracovať tiež na vysokých stupňoch riadenia odvetví národného hospodárstva,  naviazaných na pôdu.

Reason for the establishment of a study field

Súčasné vnímanie pôdy nielen ako prostredia umožňujúceho rast rastlín, teda nositeľa produkčnej funkcie, ale aj ďalších, ekologických a socio-ekonomických funkcií dvíha dôležitosť pôdy na popredné miesto medzi zložkami životného prostredia. Jej zničenie, alebo značná devastácia by znamenala koniec života na planéte Zem. Z Týchto dôvodov je potreba profesionálov – pedológov v treťom  miléniu skutočne veľmi vysoká.

Examples of similar study field abroad

ŠO pedológia ako veľmi významný odbor zameraný vedecky podložené využívanie a ochranu pôdy sa študuje na všetkých svetových univerzitách, kde sa študujú geovedy.

Definition of related fields of study and differences between them

-       geológia

-       hydrológia a hydrogeológia

-       biológia a mikrobiológia

-       botanika

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti pedológie so špecifickou orientáciou na niektorú z jej disciplín (pedofyzika, pedochémia,  pôdna mikrobiológia a pod.) prípadne i špecifických metód.

Aby absolvent bol schopný budovať solídny vedecký prístup,  študenti musia získať skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Absolvent môže budovať vedeckú perspektívu v celej škále aplikácií, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky.

Tieto poznatky mu umožňujú riadiť tímy v tejto oblasti, viesť realizačné projekty.



Teoretické vedomosti

Absolvent doktorandského štúdia pedológie vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti pedológie. Znalosti problematiky v celej šírke vedného odboru pedológia mu umožňujú systémovo riešiť a riadiť bádateľské výskumné tímy.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Pedológia (3. stupeň) si osvojí:

zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalosti študijného odboru

Nosné témy jadra znalosti 3. stupňa , t. j. PhD stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedný odbor pedológia.

Študijná časť

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

Základné problémy pedogenézy, všeobecné pôdne mikroprocesy,  pôda ako pórovité prostredie, zmeny priestorového usporiadania, procesy premien, procesy prenosov, hydrické režimy a termické režimy v pôde, špeciálne pedogenetické procesy, klasifikácia a systematika pôd, geografia pôd sveta, paleopedológia, pedogenéza a tvorba krajiny.

Vedecký experiment,  teória pravdepodobnosti a matematická štatistika, modelovanie v pedológii, štatistické metódy v pôdnom prieskume, vzorkovanie pôd, informačný systém o pôdach.

Pedochémia, pedofyzika, pedobilógia, fytoindikácia pôdnych ekosystémov, mikropedológia, pôdna genéza a klasifikácia

Vedecká časť

-       výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru

-       zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie,  etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, právne a environmentálne aspekty nových produktov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Z celkového rozsahu znalostí jadra leží v 1/3 v študijnej časti a v 2/3 vo vedeckej časti.

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce.

Dizertačná skúška pozostáva z obhajoby práce k dizertačnej skúške a kolokviálneho preskúšania z dvoch povinných predmetov :  pedológia a  jedného výberového predmetu (podľa zamerania práce).

Obhajoba dizertačnej práce má spolu s dizertačnou skúškou preukázať schopnosť doktoranda samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich rozvíjať.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back