sociológia

Zobrazuje sa opis platný do 04.09.2016. Nahrádza ho odbor sociológia a sociálna antropológia.

Skupina:

sociálne, ekonomické a právne vedy

Oblasť výskumu:

spoločenské a behaviorálne vedy

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

1. Université Sorbonne V – Paris, Francúzsko

2. Yale University, USA

3. Jagielonská univerzita Krakow, Poľsko

4. Oxford University, Veľká Británia

5. Harvard University, Boston, USA

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

Najbližšie študijné odbory sú:     sociálna psychológia

sociálna a kultúrna antropológia

politické vedy

Špecifiká sociológie ako študijného odboru sú dané špecifickým vymedzením jej predmetu, osobitnými teoretickými a metodologickými východiskami, osobitným pojmovým aparátom, výskumnými nástrojmi a spôsobmi interpretácie získaných poznatkov.

Dostatočne dlhá história disciplíny i jej pestovanie a inštitucionalizácia ako samostatnej vednej disciplí-ny plne potvrdzujú osobitné postavenie sociológie medzi spoločenskými vedami, ktoré je rešpektova-né svetovou vedeckou komunitou.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 4

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Štúdium sociológie je orientované na nadobudnutie základných poznatkov a zručností, ktoré sa týkajú sociologickej teórie, dejín sociológie a metód sociologického výskumu a sú doplnené o základné poznatky z pomocných a príbuzných vedných disciplín (demografia, štatistika, psychológia, ekonómia a pod.), štúdia cudzích jazykov a informatiky. Absolvent bakalárskeho štúdia by mal byť schopný uplatniť sa pri zbere, spracovaní a interpretácii údajov z realizovaných sociologických výskumov, ďalej v oblasti personalistiky, poradenstva, sociálnej politiky a sociálnej práce, a/alebo v niektorých odborných činnostiach (marketing, výskum verejnej mienky, konzultačné činnosti a pod.)



Absolvent ovláda základné poznatky z oblastí sociologickej teórie, histórie sociológie a metodológie sociologického výskumu a je schopný aplikovať ich vo výskumníckej praxi alebo v inej sfére praktickej činnosti. Získal schopnosti identifikovať a metodologicky správne skúmať sociálne javy, procesy a problémy rôzneho druhu a nadobudnuté poznatky vie samostatne uplatniť pre potreby praxe v oblasti riadenia a organizácie práce, výkonu štátnej alebo verejnej správy, ako aj v podnikateľskom a ne-ziskovom sektore.

2. Doplňujúce poznatky a zručnosti:

Súčasťou vedomostného profilu je jazyková vybavenosť a zvládnutie moderných informačných tech-nológií. Absolvent je schopný využívať nadobudnuté poznatky zo: sociálnej psychológie, ekonómie, štatistiky, demografie, základov právnych disciplín. Získal základné poznatky z logiky a metodológie vedy.

3. Jadro znalostí v študijnom odbore:

a)       všeobecné: Sociologická teória

História sociologického myslenia

Metódy sociologického výskumu

b)       konkrétne:   Demografia

Štatistika

Projekt sociologického výskumu

Sociologické praktikum

4. Uplatnenie absolventov v praxi:

a) aplikované sociologické disciplíny

b) poradenstvo a personalistika

c) výskum verejnej mienky, marketing a masmédiá

d) mimovládne organizácie

e) podnikateľský sektor

f) verejná správa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2

Štandardná dĺžka externého štúdia: 3

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Magisterské štúdium odboru sociológia poskytuje študentom vedecké poznatky zo sociológie a ďalších súvisiacich a podporných disciplín, ako aj základné pracovné schopnosti, ktoré sú nevyhnutné pre plne kvalifikovaný výkon profesie sociológa. Absolvent magisterského štúdia disponuje v plnom rozsahu poznatkami zo sociologických teórií a metód sociologického výskumu, doplnenými nielen o poznatky zo špeciálnych sociologických disciplín, ako sú napr. sociológia rodiny, sociológia kultúry, sociológia organizácie, sociológia politiky a pod., ale aj o poznatky z príbuzných vedných odborov.

Na základe toho je absolvent magisterského štúdia schopný pracovať vo sfére vedy a základného výskumu v odbore sociológia alebo aj v oblastiach aplikovaného a rezortného výskumu (sociálna politika, sociálna práca, rozvoj ľudských zdrojov a pod.), v orgánoch štátnej a verejnej správy, v podnikateľskom sektore, v mimovládnom sektore, v marketingu, v masmédiách atď.



1. Oblasti a rozsah vedomostí, schopností a zručností, ktoré profilujú absolventa:

Absolvent ovláda základné a špecifické poznatky z oblasti sociologickej teórie, histórie sociológie a metód sociologického výskumu, ako aj poznatky z odvetvových sociológií i podporných sociologických disciplín (štatistika, demografia, spracovanie údajov špeciálnymi IT – programami). Je schopný tvorivo ich aplikovať vo vede, výskume a/alebo v spoločenskej praxi. Nadobudnuté poznatky  a skúsenosti vie naplno využiť pri príprave, realizácii a vyhodnocovaní výsledkov sociologických výskumov, a to tak vo sfére teoretického, ako aj aplikovaného výskumu.

Nadobudnuté poznatky a schopnosti vie tvorivo uplatniť v oblastiach štátnej a verejnej správy, v školstve, vo vede, v podnikateľskom sektore, pri riadení a rozvoji ľudských zdrojov, v expertných čin-nostiach, v sociálnej politike, sociálnej práci a pod.

2. Doplňujúce poznatky a zručnosti:

Absolvent magisterského štúdia je schopný používať nadobudnuté jazykové, IT a ďalšie znalosti, ako aj poznatky z príbuzných spoločensko-vedných odborov v rôznych oblastiach spoločenskej praxe, prispievať k rozvoju sociologického poznania v súlade s aktuálnymi vývinovými trendmi.

3. Jadro znalostí v študijnom odbore:

a)       všeobecné: Sociologická teória

História sociologického myslenia

Metódy sociologického výskumu

b)       konkrétne:   Sociológia rodiny

Sociológia kultúry

Sociológia organizácie a manažmentu

Sociológia sociálnych problémov

Sociológia politiky

Kriminológia

Ekonomická sociológia

Sociálna politika

Sociológia mesta a dediny

4. Uplatnenie absolventov v praxi:

a) veda a základný výskum

b) štátna a verejná správa

c) sociálna politika a sociálna práca

d) personalistika a poradenstvo

e) vysoké školy

f) aplikovaný výskum (marketing, výskum verejnej mienky, masmédiá atď.)

g) mimovládny sektor

h) podnikateľský sektor

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 4

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

História opisov

Späť