Water Resources Management

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Civil Engineering.

Group:

Agricultural and Veterinary Science

Research area:

projektovanie, inžinierstvo, technológie a vodné hospodárstvo

English Name of the field of study:

Water Resources Management

Levels - description

Študijný odbor vodné hospodárstvo je možné študovať:

  • v prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme a 4 roky v externej forme štúdia;
  • v druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky v dennej forme a 3 roky v externej forme štúdia.

Podmienkou na prijatie na štúdium druhého stupňa štúdia je úspešné absolvovanie prvého stupňa štúdia v študijnom odbore vodné hospodárstvo, vodné stavby, krajinárstvo, inžinierstvo životného prostredia, alebo v niektorom inom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom inom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program druhého stupňa so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky v dennej a 4 roky v externej forme štúdia.

  • V treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia v dennej forme najmenej 3 a najviac 4 roky, v externej forme najmenej 4 a najviac 5 rokov.

Požaduje sa, aby uchádzač o štúdium v študijnom odbore vodné hospodárstvo mal ukončené druhostupňové inžinierske alebo magisterské štúdium v študijnom odbore obsahujúcom dostatok vedomostí o kolobehu vody v prírode a interakciách potrieb a požiadaviek spoločnosti   na vodu. Predpokladom je ukončené prvostupňové štúdium v študijnom odbore vodné hospodárstvo, vodné stavby, hydromeliorácie, krajinárstvo, inžinierstvo životného prostredia, alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore.

Content of the study field - general part

  • Absolvent prvého stupňa - má komplexné vedomosti o technických a environmentálnych aspektoch problematiky hospodárenia s vodou, ovláda základy ekonomických a právnych disciplín, počítačovej podpory riadenia a rozhodovania. Vie identifikovať vodohospodárske problémy v krajine a v urbanizovanom území, posúdiť nároky na vodné zdroje, možnosti na ich využívanie a navrhovať technické, ako aj organizačné opatrenia na riešenie vodohospodárskych problémov vychádzajúc z princípov trvalo udržateľného rozvoja. Absolvent bakalárskeho štúdia sa uplatní v štátnej, podnikateľskej a podnikovej sfére zaoberajúcej sa využívaním vodných zdrojov a ich ochranou.
  • Absolvent druhého stupňa - má komplexné vedomosti o zabezpečovaní ochrany, využívania a riadenia vodných zdrojov v krajine a v urbanizovanom území. Na základe komplexného prístupu k vodným zdrojom a hospodáreniu s nimi vie organizovať, riadiť a plánovať ich využívanie vychádzajúc z princípov trvalo udržateľného rozvoja. Vie navrhovať technické riešenia na zabezpečenie kvalitného manažmentu vodných zdrojov. Ovláda moderné informačné technológie, ako aj spôsoby analýzy a riadenia vodohospodárskych problémov v prostredí geografických informačných systémov. Absolvent sa uplatní v projekčných kanceláriách, štátnej, podnikateľskej a podnikovej sfére.
  • Absolvent tretieho stupňa - ovláda v oblasti svojej špecializácie náročné a najmodernejšie vedecké metódy výskumu a experimentu, ktoré sa uplatňujú v skúmaní, analýze, modelovaní a syntéze poznatkov pri riešení vedeckých problémov z oblasti integrovaného manažmentu vôd, problematiky vzťahu spoločnosti a vody, ochrany a tvorby vodných zdrojov, ochrany spoločnosti pred nepriaznivými vplyvmi prírodných procesov a environmentálnych faktorov a obnovy kvality zničeného životného prostredia vo vzťahu k vode, pri analýze antropických vplyvov na životné prostredie so zameraním na procesy ochrany zložiek vodných zdrojov v zmysle harmonizácie s koncepciou trvalo udržateľného rozvoja.

Reason for the establishment of a study field

Vodné hospodárstvo ako súbor vodohospodárskych činností zabezpečuje využívanie, ochranu, riadenie a trvalo udržateľný rozvoj vodných zdrojov. Celosvetové konferencie o životnom prostredí a o vode konané pod záštitou OSN a vlád, ako konferencie v Mar del Plata (1972), v Dubline a v Rio de Janeiro (1992), v Maroku (1997), v  Haagu (2000), Bonne (2001), v Johannesburgu (2002), Kyote (2003), Mexico City (2006), Istanbule (2009) a Marseille (2012) sa považujú za najväčšie medzinárodné stretnutia o vode v histórii ľudstva a predstavujú významné medzníky v globalizácii a integrácii úsilia o nový prístup spoločnosti k vode. Deklarovali sa na nich požiadavky, aby si každá krajina vytvorila a sledovala politiku na využívanie, manažment a ochranu vôd ako rámec pre vodné plánovanie a vodné hospodárstvo, aby vzniklo inštitucionálne zabezpečenie pre zaistenie hospodárenia s vodou a koordinácie národných a medzinárodných aktivít v rámci dlhodobých plánov rozvoja jednotlivých sektorov, aby sa posilnila legislatívna podpora, administratívne a vzdelávacie štruktúry týkajúce sa hospodárenia s vodou a ochrany vôd a aby krajiny nastúpili cestu trvalo udržateľného a integrovaného hospodárenia s vodnými zdrojmi. Hlavným cieľom je zabezpečenie dostatočného množstva vody dobrej kvality pre všetkých obyvateľov tejto planéty, pričom sa nezabúda na to, že voda je nenahraditeľnou každodennou potravou.

Ide o problematiku mimoriadne dôležitú, čo dokazuje rastúci tlak na riešenie konfliktových stretov medzi dynamicky sa rozvíjajúcou spoločnosťou a prírodnými zdrojmi, nevyhnutnými pre tento rozvoj. Tieto strety sa veľmi silne prejavujú v zmenách biosféry, ktorej je voda jednou zo základných zložiek. Jednou z hlavných úloh vodného hospodárstva je riešiť ich tak, aby sa zabezpečil trvalo udržateľný rozvoj spoločnosti a aby sa pri tom nenarušovali funkcie hydrosféry a jej funkcie v životnom prostredí. Ide o problém globálny, postihujúci väčšou či menšou intenzitou celú Zem. Ako taký je  nielen predmetom sústredeného záujmu Organizácie spojených národov a jej špecializovaných organizácií (ako napr. UNESCO, WMO, WHO, PAO, UNEP a i.), ale aj predmetom intenzívnej koordinačnej, riadiacej a legislatívnej činnosti v rámci Európskej únie.

Examples of similar study field abroad

Podobné študijné odbory v zahraničí sú etablované v krajinách so silnou tradíciou vo využívaní a riadení vodných zdrojov a v krajinách so silným tlakom na chudobné vodné zdroje. Tradične sú umiestnené na stavebných fakultách technických univerzít a na fakultách poľnohospodárskych univerzít zaoberajúcich sa vodou v krajine.

 

Ako príklady môžeme napr. uviesť:

TU Delft, KTH Stockholm, Agricultural University Wageningen, Universität fűr Bodenkultur Wien, ČVUT Praha, Česká zemědělská univerzita v Prahe, prakticky všetky technické univerzity v Nemecku a Rakúsku, ETH Zürich, EAWAG Dűbendorf, Hokkaido University Saporo, The University of Tokio, Glasgow University, Imperial Colege Londýn, University of Wisconsin, Conecticut, Colorado State University, University of Massachusets, University of Wales a mnohých iných. Dôležitosť odboru podčiarkuje aj  zriadenie UNESCO-IHE Institute for Water Education v Delfte, čo je najväčšia medzinárodná vzdelávacia inštitúcia v oblasti vied o vode.

Definition of related fields of study and differences between them

  • vodné stavby
  • hydromeliorácie
  • hydrológia
  • inžinierstvo životného prostredia
  • krajinárstvo
  • hospodárska správa lesov
  • pestovanie lesa.

 

Študijný odbor vodné hospodárstvo úzko súvisí so študijným odborom vodné stavby, ktoré sú na rozdiel od vodného hospodárstva zamerané najmä na navrhovanie, výstavbu a prevádzku zariadení a stavieb potrebných pre realizáciu cieľov a priorít hospodárenia s vodou.

 

Predmetný študijný odbor úzko súvisí aj so študijným odborom hydromeliorácie, ktoré predstavujú komplex opatrení v krajine, sústredené najmä na opatrenia na zlepšenie a optimalizáciu vodného režimu pôd, s cieľom trvalo udržateľného využívania a ochrany prírodných vodných zdrojov - pôda a voda. Zahŕňa časť inžinierskych aktivít v krajine na poľnohospodárskom a lesnom pôdnom fonde pri zohľadnení zásad ochrany životného prostredia a trvalo udržateľného rozvoja krajiny.

 

Študijný odbor vodné hospodárstvo úzko súvisí  aj so študijným odborom hydrológia, ktorý sa zaoberá skúmaním zákonitostí výskytu, obehu, časového a priestorového rozdelenia vody na Zemi, jej vzájomného pôsobenia s prostredím vrátane živej prírody, ako aj jej fyzikálnymi, chemickými a biologickými vlastnosťami. Dôraz je kladený hlavne na komplexné skúmanie obehu vody, pritom sa využívajú aj vedomosti získané v hydrometeorológii, hydrogeografii a hydrogeológii a odbor sa nezaoberá vzťahom spoločnosti k vode.

 

Študijný odbor vodné hospodárstvo úzko súvisí  aj so študijnými odbormi inžinierstvo životného prostredia, krajinárstvo, hospodárska správa lesov, pestovanie lesa, lebo súčasťou študijného odboru vodné hospodárstvo je analýza vplyvov vodného hospodárstva na životné prostredie a hľadanie technických možností na elimináciu negatívnych dopadov; dané odbory však skúmajú tieto vzťahy pre zložky prírodného prostredia, pričom sa zameriavajú  len na parciálne otázky kolobehu vody ako zložky prírodného prostredia a technológii na skvalitnenie jej stavu.

 

Tieto odbory tiež obsahujú súbor opatrení (organizačných, biologických, agro a lesotechnických, technických a technicko-stavebných) riešených v  krajine s cieľom vytvoriť ekonomicky vysoko produkčný, estetický, kultúrny a biologicko-ekologicky vyvážený krajinný priestor so zameraním na trvalo udržateľný život.

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Vymedzenie odborného profilu absolventa (1. stupeň)

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore vodné hospodárstvo počas svojho štúdia získal základné vedomosti potrebné pre riešenie náročných úloh z oblastí trvalo udržateľného a integrovaného hospodárenia s vodou v krajine a urbanizovanom území, vo vodohospodárskych, melioračných a vodárenských sústavách, v komunálnom a priemyselnom sektore.

Jeho teoretické a praktické vedomosti z oblasti ochrany a hospodárenia s vodou vychádzajú zo základov matematiky, fyziky, ako aj ďalších teoretických a prírodovedeckých disciplín, s dôraznejšou orientáciou na problematiku hydrologických procesov v krajine a v urbanizovanom území, procesov hydrauliky povrchových a podzemných vôd, ako aj na problematiku kvality vody. Získané teoretické a praktické vedomosti absolvent následne aplikuje pri riešení problémov životného prostredia, vodohospodárskeho inžinierstva a ochrany vôd.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent vodného hospodárstva  počas svojho štúdia získal (alebo si prehĺbil):

  • znalosti z predmetov teoretického a prírodovedného základu,
  • teoretické vedomosti z oblasti hydrologických procesov a vodnej bilancie
  • v krajine a urbanizovanom území,
  • teoretické vedomosti z hydraulických procesov prúdenia povrchových aj
  • podzemných vôd, a o vlastnostiach vody,
  • nevyhnutné znalosti o príprave, realizácii a údržbe stavieb a zariadení pre vodné
  • hospodárstvo,
  • nevyhnutné znalosti z platnej legislatívy na úseku vodného hospodárstva a
  • ochrany a tvorby životného prostredia.

 

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent vodného hospodárstva počas svojho štúdia získal:

  • schopnosť špecifikovať a posudzovať problémy integrovaného hospodárenia s vodou
  • v krajine a urbanizovanom území,
  • základy zo všetkých druhov stavieb a zariadení pre vodné hospodárstvo,
  • základy navrhovania krajinno-ekologických opatrení v krajine a v urbanizovanom
  • prostredí na ochranu vodných zdrojov,
  • schopnosť špecifikovať a posudzovať problémy kvality a ekológie vody a navrhovať
  • princípy opatrení na ich riešenie,
  • schopnosť odborne zabezpečiť efektívnu prevádzku jednoduchších riadiacich
  • systémov.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent vodného hospodárstva dokáže:

  • využívať pri návrhoch technických riešení počítačovú podporu inžinierskej práce,
  • prezentovať na požadovanej úrovni ekologické a technické problémy a ich riešenia,
  • pracovať efektívne ako člen vývojového tímu,
  • porozumieť a vysvetliť kvantitatívne rozmery problému,
  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vzdelávaní.

 

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

 

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa štúdia v študijnom odbore vodné hospodárstvo sú viazané predovšetkým na integrovaný a multidisciplinárny prístup k vodnému hospodárstvu.

Jadro obsahuje :

  • Matematicko-fyzikálny základ vodného hospodárstva
  • Prírodovedný základ vodného hospodárstva (voda v atmosfére, na pevnine, v pôde, v geologických štruktúrach, krajine, ...)
  • Širší vedný základ vodného hospodárstva (priority trvalo udržateľného rozvoja, význam vody, pohyb vody v rôznom prostredí, vlastnosti vody, funkcie vody, ochrana a  využívanie vody, ...)
  • Odborný základ vodného hospodárstva (príprava, realizácia, prevádzka a údržba stavieb a zariadení pre vodné hospodárstvo, modelovanie vo vodnom hospodárstve)

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 3/5 ECTS kreditov v prvom stupni štúdia odboru vodné hospodárstvo.

 

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru

  • počítačová podpora inžinierskych výpočtov
  • základy podnikania a manažmentu
  • základy správneho, environmentálneho a vodného práva
  • jazyková príprava

 

Štátna skúška

  • obhajoba bakalárskej práce
  • komisionálna skúška zo základov vodného hospodárstva, ktorá obsahuje náplň vybratých predmetov širšieho vedného základu a odborných predmetov.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Vymedzenie odborného profilu absolventa (2. stupeň)

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Inžinierske štúdium rozširuje vedomosti o praktické aspekty práce vodohospodárskeho inžiniera. Multidisciplinárny prístup, komplexná znalosť technických a environmentálnych aspektov problematiky a špeciálna príprava z ekonomických a právnych disciplín, počítačovej podpory navrhovania, modelovania, riadenia a rozhodovania dotvárajú vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa a sú predpokladom k úspešnej tvorivej inžinierskej a riadiacej činnosti. Znalosti z užšieho odborného zamerania dotvárajú jeho špecializáciu podľa individuálneho záujmu a predpokladaného uplatnenia sa v praxi.

Ďalšie prehĺbenie a rozšírenie teoretických poznatkov vytvorí pre absolventa aj dostatočnú poznatkovú bázu pre jeho prípadnú vedeckú perspektívu.

Uplatnenie absolventa je v štátnej správe, v projekčných kanceláriách, podnikateľskej a podnikovej sfére zaoberajúcej sa využívaním vodných zdrojov, hospodárením s vodou a ochranou vôd, v štátnej správe v oblasti vodného hospodárstva a životného prostredia a v organizáciách vodohospodárskeho a hydrologického výskumu.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore vodné hospodárstvo:

  • má komplexné vedomosti o technických a environmentálnych aspektoch problematiky hospodárenia s vodou v krajine a v urbanizovanom území,
  • vie analyzovať problémy integrovaného hospodárenia s vodou v krajine a v urbanizovanom území, problémy tvorby, využívania a ochrany vodných zdrojov,
  • vie navrhovať koncepčné opatrenia na trvalo udržateľné hospodárenie s vodou v krajine a v urbanizovanom území.

 

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore vodné hospodárstvo  počas štúdia získal schopnosť:

  • modelovať a navrhovať komplexné vodohospodárske opatrenia a riešenia v zmysle trvalo udržateľného využívania vodných zdrojov,
  • modelovať, bilancovať, riadiť a plánovať využívanie a ochranu vodných zdrojov,
  • tvorivo uplatňovať získané poznatky v praxi.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore vodné hospodárstvo dokáže:

  • pracovať efektívne ako jednotlivec, ako člen a ako vedúci tímu,
  • pracovať na zodpovedných a vedúcich miestach v štátnej správe, komunálnej a súkromnej sfére,
  • identifikovať mechanizmy pre kontinuálny vlastný profesionálny vývoj a štúdium,
  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne,
  • riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom disciplíny,
  • využiť svoje jazykové a základné kultúrno-spoločenské vedomosti pri medzinárodnej spolupráci a integrácii v predmete svojej činnosti.

 

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

 

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

  • využívanie, ochrana a trvalo udržateľný rozvoj vodných zdrojov
  • integrované hospodárenie s vodou v krajine a urbanizovanom priestore
  • právo a ekonomika vo vodnom hospodárstve
  • lokálne, globálne a medzinárodné aspekty hospodárenia s vodou
  • vodohospodársky návrh vodných stavieb
  • základy stavebného návrhu vodných stavieb
  • vodohospodárske sústavy
  • ochrana a tvorba krajiny
  • revitalizácie vodných tokov, mokradí a krajinno-inžinierskych zásahov
  • vodný režim územia
  • zásobovanie vodou a stokovanie,
  • počítačové projektovanie a programovanie
  • modelovanie hydrologických procesov
  • geografické informačné systémy.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu druhého stupňa štúdia v odbore vodné hospodárstvo.

 

Štátna skúška

  • obhajoba diplomovej práce
  • komisionálna skúška z dvoch oblasti poznania študijného odboru vodné hospodárstvo (Water Resources Management)

Standard length of daily study: najmenej 3 a najviac 4 roky

Standard length of external study: najmenej 4 a najviac 5 rokov

 

Content of the study field - description of the third grade

Vymedzenie odborného profilu absolventa (3. stupeň)

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent v oblasti svojej špecializácie ovláda vedecké metódy výskumu, experimentu a vývoja, ktoré uplatňuje v skúmaní a analýze, interakčných vplyvov antropických činností na zložky vodného prostredia a vzťahu spoločnosti k vode. Ovláda metodológiu integrovaného manažmentu vôd, vodného plánovania, tvorby, ochrany a obnovy životného prostredia, odhadu environmentálnych rizík a bezpečnosti spojených s kolobehom vody a jej využívaním a ochranou pri zohľadnení zásad trvalo udržateľného rozvoja.

Absolvent je schopný vedecky rozvíjať odbor na medzinárodnej úrovni, používať progresívne metódy integrovaného manažmentu vôd a  tvorby a ochrany životného prostredia, vyučovať na vysokoškolskej úrovni, samostatne pracovať vo vedeckovýskumných inštitúciách a zastávať riadiace funkcie v orgánoch štátnej správy.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent tretieho stupňa štúdia v študijnom odbore vodné hospodárstvo si, v zmysle orientácie študijného programu, resp. témy výskumu, počas štúdia osvojil:

  • vedecké metódy bádania, vrátane vedeckého popisu, experimentu a jeho vyhodnotenia, modelovania a analýzy a zovšeobecnenia jeho výsledkov a aplikácie dosiahnutých výsledkov,
  • schopnosť prinášať vlastné riešenia vodohospodárskych a environmentálnych problémov s cieľom zabezpečenia požadovanej kvality prostredia a ochrany spoločnosti,
  • súvzťažné chápanie dejov v ich vzájomnej podmienenosti a nadväznosti,
  • problémovo a nie sektorálne orientovaný prístup pri formulovaní problémov a metód riešenia zvolenej oblasti,
  • schopnosť prinášať vlastné, pôvodné riešenia problémov v oblasti.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent štúdia v študijnom odbore  vodné hospodárstvo  dokáže:

  • vypracovať kritickú vedeckú rešerš,
  • formulovať vedecký problém,
  • samostatne riešiť vedecké problémy pomocou moderných vedeckých metód,
  • využívať moderné technické, experimentálne a informatické metódy a prostriedky na podporu svojej práce,
  • riadiť sa prijatými etickými a spoločenskými normami vedeckej práce,
  • pracovať v medzinárodnom výskumnom kolektíve,
  • písomne vo svetovom jazyku prezentovať výsledky vedeckej práce,
  • vo svetovom jazyku prednášať výsledky vedeckej práce,
  • vo svetovom jazyku vypracovať časti návrhov žiadostí o grant.

 

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

 

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí v zmysle orientácie študijného programu majú nasledovné zloženie:

  • Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

  1. predmety širšieho vedného základu – matematické metódy vo vodnom hospodárstve, hydrológia, hydrodynamika povrchových, podzemných a pôdnych vôd, hydrochémia, hydroekológia, vodohospodárske inžinierstvo, geoinformatika, tvorba a ochrana životného prostredia,
  2. predmety špecializácie – ochrana vôd, ochrana spoločnosti pred extrémami, vodné plánovanie, manažment vôd, manažment povodňových rizík, metódy monitorovania, informačné systémy vo vodnom hospodárstve, environmentálne riziká a riešenie havarijných situácií, tvorba vodohospodárskych a environmentálnych projektov, vodohospodárska a environmentálna legislatíva, environmentálna tvorba prostredia.
  • Vedecká časť:

-    výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru,

-    osvojenie si zásad vedeckej práce, väzby výskum - vývoj – plánovanie - manažment, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov výskumu, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

 

Študijná časť študijného programu v odbore Vodné hospodárstvo v 3. stupni vysokoškolského štúdia predstavuje 1/3 a vedecká časť 2/3 ECTS kreditov.

 

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce

Obsahová a formálna stránka dizertačnej skúšky a obhajoby doktorskej dizertačnej práce v študijnom odbore vodné hospodárstvo sa riadia podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a vnútorných predpisov vysokej školy.

History of Descriptions

Back