Forest Phytology
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Forestry.
Group:
Agricultural and Veterinary ScienceResearch area:
poľnohospodárske a lesnícke vedyEnglish Name of the field of study:
Forest PhytologyLevels - description
Študijný odbor LESNÍCKA FYTOLÓGIA sa môže študovať podľa sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr., zo dňa 16. decembra 2002 študovať:
- v treťom stupni vysokoškolkého štúdia (PhD) so štandardnou dĺžkou 3 roky.
Content of the study field - general part
Absolventi študijného odboru LESNÍCKA FYTOLÓGIA sú spôsobilíé vykonávať profesiu v oblastiach:
- riadiaci pracovník v lesníckej prvovýrobe (hlavne šľachtiteľské a škôlkarske strediská),
- riadiaci pracovník v Lesprojekte (fytocenologický a ekologický prieskum),
- riadiaci pracovník v štátnej správe v danom odbore,
- vysokoškolský (stredoškolský) učiteľ v príslušnej špecifikácii odboru,
- vedecko-výskumný pracovník.
Reason for the establishment of a study field
Rozvoj ekologicky orientovaného lesného hospodárstva a trvalo-udržateľného rozvoja lesného hospodárstva predpokladá poznanie biodiverzity lesných ekosystémov na všetkých hierarchických úrovniach (genetickej, druhovej a ekologickej), ako aj kritérií pre jej monitoring. Oblasť genetiky lesných drevín predpokladá poznanie všetkých procesov prebiehajúcich na populačnej úrovni, tak v prirodzených, ako aj obhospodarovaných populáciách. Vedecké poznanie týchto procesov je predpokladom pre dôslednú aplikáciu ekologických princípov v lesnom hospodárstve.
Examples of similar study field abroad
Všetky lesnícke fakulty majú možnosť uskutočňovať doktorandské štúdium v botanických disciplínach (lesnícka botanika, fyziológia a fytocenológia), niektoré s dobrou špecializáciou majú možnosť osobitného doktoradského štúdia v oblasti lesníckej genetiky a šľachtenia lesných drevín. Príklady na podobné študijné odbory v zahraničí (botanické disciplíny vrátane lesníckej genetiky): Česká republika – Mendelova zemědelská a lesnická universita v Brne a Česká zemědelská universita v Prahe, Poľsko – Akademia Rolnicza v Krakowe; Szkola Glówna Gospodarstwa Wiejskiego vo Warszawe, Akademia Rolnicza v Poznani, Maďarsko – Západomaďarská univerzita v Soporni, Rakúsko – Universität für Bodenkultur vo Viedni, Francúzsko – ENGREF, Nancy
Príklady na podobné študijné odbory v zahraničí (lesnícka genetika a šľachtenie lesných drevín – osobitne nie s botanickými disciplínami): Nemecko – Georg August Universität, Göttingen; Forstwissenschaftliche Fakultät der Technischen Universität, Freising, Švédsko – Swedish University of Agricultural Sciences Umea a Uppsala, Fínsko – Faculty of Forestry, University of Helsinki
Definition of related fields of study and differences between them
genetika, botanika, fyziológia rastlín, ekológia
LESNÍCKA FYTOLÓGIA predstavuje integrovaný študijný odbor, ktorý skúma ekosystém lesa, ekologické základy jeho produkcie a interdisciplinárne aspekty využitia lesníckej genetiky, fyziológie a ekofyziológie lesných drevín. Nie je náhradou za vedné odbory genetika, botanika a fyziológia rastlín.
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a monitoringu aplikovateľné v ekologicky orientovanom lesnom hospodárstve. Dôraz sa kladie na ekosystémový a interdisciplinárny prístup chápania lesného ekosystému.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent je schopný samostatne skúmať procesy prebiehajúce v lesných ekosystémoch (najmä s ohľadom na rastlinnú zložku), uskutočňovať samostatne klasifikáciu prírodných podmienok, lesných spoločenstiev, monitoring zmien biodiverzity na všetkých hierarchických úrovniach, ako aj odvodzovať odporúčania pre ich trvalé obhospodarovanie.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent študijného odboru si osvojí základy vedeckého formulovania problému, väzby medzi jednotlivými komponentami ekosystému, spôsoby interpretácie, prezentácie výsledkov a ich zavádzania do praxe a do rozvoja študijného odboru. Absolvent získa dostatočné poznatky aj pre uplatnenie v orcgánoch štátnej správy (ochrana prírody a úrady životného prostredia).
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
- fyziológia a ekofyziológia lesných drevín
- patofyziológia lesných drevín
- genetika populácií lesných drevín
- šľachtenie lesných drevín
- lesnícka dendrológia
- lesnícka botanika
- fytocenológia, geobiocenológia a lesnícka typológia
- geobiocenologické základy klasifikácie lesných spoločenstiev
- fytogeografia lesov mierneho pásma (fytogeografia lesných spoločenstiev)
Študijná časť:
Obshahuje teoretický základ, metodologický aparát a široké spektrum metodologických aplikácií pre jednotlivé oblasti lesníckej fytológie. V oblasti fyziológie a ekofyziológie sa hlavný dôraz kladie na chápanie pôsobenia stresorov na lesné dreviny v meniacich sa podmienkach prostredia. V oblasti genetiky lesných drevín je pozornosť zameraná na výskum genetickej diverizity a diferenciácie populácií a procesov prebiehajúcich na populačnej úrovni pomocou genetických markérov (izoenzýmy a markéry na úrovni DNA), premenlivosti lesných drevín, genekológie a šľachtenia lesných drevín. V oblasti botanických disciplín je to aparát pre výskum lesných spoločenstiev, od ekologických základov až po ekosystémové modelovanie.
Vedecká časť:
- vedecká metodológia a experiment
- identifikácia vedeckých zákonitostí špecializácie a odboru
- vedecké formulovanie problémyuu vrátane interdisciplinárnych vzťahov
- štatistické spracovanie výsledkov a modelovanie
- aplikácia výsledkov bádania v praxi lesného hospodárstva
- prezentácia výsledkov
- prínos pre rozvoj študijného odboru a praxe.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
Študijný program 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahuje pomer študijnej a vedeckej časti 1:2.