Lesnícka fytológia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor lesníctvo.

Skupina:

pôdohospodárske a veterinárske vedy

Oblasť výskumu:

poľnohospodárske a lesnícke vedy

Anglický názov študijného odboru:

Forest Phytology

Stupne - popis

Študijný odbor LESNÍCKA FYTOLÓGIA  sa môže študovať podľa sústavy študijných odborov vydanej  rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr., zo dňa 16. decembra 2002 študovať:

  • treťom stupni vysokoškolkého štúdia (PhD) so štandardnou dĺžkou 3 roky.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru LESNÍCKA FYTOLÓGIA sú spôsobilíé vykonávať profesiu v oblastiach:

-        riadiaci pracovník v lesníckej prvovýrobe (hlavne šľachtiteľské a škôlkarske strediská),

-        riadiaci pracovník v Lesprojekte (fytocenologický a ekologický prieskum),

-        riadiaci pracovník v štátnej správe v danom odbore,

-        vysokoškolský (stredoškolský) učiteľ v príslušnej špecifikácii odboru,

-        vedecko-výskumný pracovník.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Rozvoj ekologicky orientovaného lesného hospodárstva a trvalo-udržateľného rozvoja lesného hospodárstva predpokladá poznanie biodiverzity lesných ekosystémov na všetkých hierarchických úrovniach (genetickej, druhovej a ekologickej), ako aj kritérií pre jej monitoring. Oblasť genetiky lesných drevín predpokladá poznanie všetkých procesov prebiehajúcich na populačnej úrovni, tak v prirodzených, ako aj obhospodarovaných populáciách. Vedecké poznanie týchto procesov je predpokladom pre dôslednú aplikáciu ekologických princípov v lesnom hospodárstve.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Všetky lesnícke fakulty majú možnosť uskutočňovať doktorandské štúdium v botanických disciplínach (lesnícka botanika, fyziológia a fytocenológia), niektoré s dobrou špecializáciou majú možnosť osobitného doktoradského štúdia v oblasti lesníckej genetiky a šľachtenia lesných drevín.  Príklady na podobné študijné odbory v zahraničí (botanické disciplíny vrátane lesníckej genetiky): Česká republika – Mendelova zemědelská a lesnická universita v Brne a Česká zemědelská universita v Prahe, Poľsko – Akademia Rolnicza v Krakowe; Szkola Glówna Gospodarstwa Wiejskiego vo Warszawe, Akademia Rolnicza v Poznani, Maďarsko – Západomaďarská univerzita v Soporni, Rakúsko – Universität für Bodenkultur vo Viedni, Francúzsko – ENGREF, Nancy

Príklady na podobné študijné odbory v zahraničí (lesnícka genetika a šľachtenie lesných drevín – osobitne nie s botanickými disciplínami): Nemecko – Georg August Universität, Göttingen; Forstwissenschaftliche Fakultät der Technischen Universität, Freising, Švédsko – Swedish University of Agricultural Sciences Umea a Uppsala, Fínsko – Faculty of Forestry, University of Helsinki

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

genetika, botanika, fyziológia rastlín, ekológia

LESNÍCKA  FYTOLÓGIA predstavuje integrovaný študijný odbor, ktorý skúma ekosystém lesa, ekologické základy jeho produkcie a interdisciplinárne aspekty využitia lesníckej genetiky,  fyziológie a ekofyziológie lesných drevín. Nie je náhradou za vedné odbory genetika, botanika a fyziológia rastlín.

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a monitoringu aplikovateľné v ekologicky orientovanom lesnom hospodárstve. Dôraz sa kladie na ekosystémový a interdisciplinárny prístup chápania lesného ekosystému.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent je schopný samostatne skúmať procesy prebiehajúce v lesných ekosystémoch (najmä s ohľadom na rastlinnú zložku), uskutočňovať samostatne klasifikáciu prírodných podmienok, lesných spoločenstiev, monitoring zmien biodiverzity na všetkých hierarchických úrovniach, ako aj odvodzovať odporúčania pre ich trvalé obhospodarovanie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent študijného odboru si osvojí základy vedeckého formulovania problému, väzby medzi jednotlivými komponentami ekosystému, spôsoby interpretácie, prezentácie výsledkov a ich zavádzania do praxe a do rozvoja študijného odboru. Absolvent získa dostatočné poznatky aj pre uplatnenie v orcgánoch štátnej správy (ochrana prírody a úrady životného prostredia).

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

-        fyziológia a ekofyziológia lesných drevín

-        patofyziológia lesných drevín

-        genetika populácií lesných drevín

-        šľachtenie lesných drevín

-        lesnícka dendrológia

-        lesnícka botanika

-        fytocenológia, geobiocenológia a  lesnícka typológia

-        geobiocenologické základy klasifikácie lesných spoločenstiev

-        fytogeografia lesov mierneho pásma (fytogeografia lesných spoločenstiev)

Študijná časť:

Obshahuje teoretický základ, metodologický aparát a široké spektrum metodologických aplikácií pre jednotlivé oblasti  lesníckej fytológie. V oblasti fyziológie a ekofyziológie sa hlavný dôraz kladie na chápanie pôsobenia stresorov na lesné dreviny v meniacich sa podmienkach prostredia. V oblasti genetiky lesných drevín je pozornosť zameraná na výskum genetickej diverizity a diferenciácie populácií a procesov prebiehajúcich na populačnej úrovni pomocou genetických markérov (izoenzýmy a markéry na úrovni DNA), premenlivosti lesných drevín, genekológie a šľachtenia lesných drevín. V oblasti botanických disciplín je to aparát pre výskum lesných spoločenstiev, od ekologických základov až po ekosystémové modelovanie.

Vedecká časť:

-        vedecká metodológia a experiment

-        identifikácia vedeckých zákonitostí špecializácie a odboru

-        vedecké formulovanie problémyuu vrátane interdisciplinárnych vzťahov

-        štatistické spracovanie výsledkov a modelovanie

-        aplikácia výsledkov bádania v praxi lesného hospodárstva

-        prezentácia výsledkov

-        prínos pre rozvoj študijného odboru a praxe.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

Študijný program 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahuje pomer študijnej a vedeckej časti 1:2.

História opisov

Späť