Landscaping

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Agriculture and Landscape.

Group:

Agricultural and Veterinary Science

Research area:

poľnohospodárske a lesnícke vedy

English Name of the field of study:

Landscaping

Levels - description

Študijný odbor KRAJINÁRSTVO sa podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 môže študovať v :

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky,
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou 2 roky,
  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 3 roky v dennej forme a 5 rokov v externej forme.

Content of the study field - general part

Študijný odbor Krajinárstvo predstavuje súbor opatrení (organizačných, biologických, agrotechnických, technických a technicko-stavebných) riešených v poľnohospodárskej a vidieckej krajine. Ide o vytvorenie ekonomicky vysoko produkčného krajinného priestoru, estetického, kultúrneho a biologicko-ekologicky vyváženého prostredia sídiel a krajiny. Zahŕňa problematiku zosúladenia výrobných aktivít, ich diverzifikáciu s vytvorením zdravých životných podmienok so zameraním na trvalo udržateľný život. Konkrétne ide o organizáciu a využívanie pôdneho fondu riešenú v rámci pozemkových úprav (sceľovanie, parcelácia, usporiadanie pozemkov, rozmiestňovanie druhov pozemkov, arondácia hraníc a s tým súvisiaci výkon právnych, terénnych, komunikačných, vodohospodárskych, protieróznych, ekologických a iných opatrení) s cieľom zlepšiť výrobu a prevádzkové pomery, zlepšiť životné podmienky vidieckeho obyvateľstva, situovanie centier a  pomocných zariadení poľnohospodárskej výroby, pričom tieto aktivity musia byť v súlade so záujmami vodného hospodárstva (hlavne zdroje pitnej vody), lesného hospodárstva, dopravnej infraštruktúry, vidieckej zástavby, atď. Samozrejmou súčasťou je usporiadanie  pozemkového vlastníctva, prevod nehnuteľností, oceňovanie pôdy a pod. Táto problematika úzko súvisí s ochranou a zúrodňovaním pôdy, ochranou prírody a krajiny,  ochranou a podporou samočistiacich pochodov vo vodách,  ochranou ovzdušia a možnou elimináciou zo znečistenia,  ochranou vzácnych druhov rastlín a živočíchov a ich biotopov (napr.mokrade), a to za účelom zachovania biodiverzity a genofondu. Súčasťou problematiky je problematika odpadového hospodárstva (zber, triedenie, likvidácia)  starých environmentálnych záťaží a zhodnocovanie odpadov, hlavne z poľnohospodárskej výroby - ich využitie na zvýšenie obsahu organickej hmoty v pôde. Tieto aktivity úzko súvisia s produkciou zdravotne nezávadných potravín. Dôležitou problematikou je tiež posudzovanie vplyvov činností na životné prostredie a zavádzanie environmentálnych manažérskych systémov. Nemenej významná je aj otázka hodnotenia kultúrno-historického potenciálu krajiny - tvorba krajiny aplikáciou vegetačných a biotechnických prvkov.

Absolventi študijného odboru Krajinárstvo sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

  • Manažer ochrany avyužívania krajiny (Manager of protection and exploit landscape) - 1.stupeň
  • Krajinný inžinier (Landscape Engeneer) - 2. stupeň
  • Krajinný inžinier Philosophie doctor - PhD. (Landscape Engeneer Scientist) - 3. stupeň.

Manažer  ochrany a využívania krajiny - získa poznatky z prírodovedných a technických vied a aplikuje ich v súlade so súčasnými i perspektívnymi spoločensko-ekonomickými potrebami.

Krajinný inžinier - je spôsobilý posudzovať, plánovať, navrhovať a projektovať optimálne riešenia v oblasti krajinného inžinierstva. Všetky tieto aktivity dokáže aplikovať v súlade s ochranou a tvorbou životného prostredia.

Krajinný inžinier Philosophie doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti biotických a abiotických zložiek krajiny. Navrhuje optimálne riešenia pri využívaní krajiny.

Reason for the establishment of a study field

Význam krajinárstva, jeho jednotlivých čiastkových aktivít, podporuje množstvo deklarácií, záverov z rokovaní významných európskych a svetových inštitúcií a profesných združení (FAO, WHO, UNESCO, NATURA 2000,  Dohovor z ESPOO, Ramsarský dohovor, Bazilejský dohovor, atď.), ako aj rôznych predvstupových podporných projektov (SAPARD, ISPA a pod.). Vo svete existuje tiež sieť vzdelávacích inštitúcií univerzitného charakteru ponúkajúcich vysokoškolské štúdium v oblasti krajinárstva. V poslednom období bolo prijatých (resp. novelizovaných) viacero zákonov, týkajúcich sa problematiky krajinárstva, napr.:

Zákon SNR č.307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu v znení zákona č. 83/2000, Z.z.,

Zákon č.50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č.103/1990Zb., zákona č.262/1992 Zb., zákona č. 136/1995 Z.z., zákona č.229/1997 Z.z., zákona č.175/1999 Z.z. a zákona č.237/2000 Z.z.,

Zákon NR SR č.236/2000 Z.z. o autorizovaných architektoch,

Zákon SNR č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a pozemkových spoločenstvách, v znení zákonov č. 323/1992 Zb., č.293/1992 Zb., č.187/1993 Z.z., 181/1995 Z.z., č. 222/1996 Z.z., č. 80/1998 Z.z.,

Zákon  NR SR č. 184/2002 Z.z. o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vodný zákon),

Zákon NR SR č. 223/2001 Z.z. o odpadoch,

Zákon NR SR č. 127/1994 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení zákona č.391/2000 Z.z.,

Zákon NR SR č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny.

Examples of similar study field abroad

ČR - Krajinné inžinierstvo, SF ČVUT Praha

-          Záhradná a krajinná architektúra, ZF-MZLU Lednice na Morave

Rakúsko - Krajinné plánovanie a záhradné umenie, TU Viedeň

Maďarsko - Krajinná architektúra, Sz. István Univerzita, Budapešt

UK - Krajinná architektúra, TU Manchester

Poľsko - Krajinná architektúra, TU Krakow

Nemecky hovoriace krajiny - Raumplannung, TU SRN, Rakúsko, Švajčiarsko

Anglicky hovoriace krajiny  - Landscape engineering, TU USA, Holandsko, UK

Definition of related fields of study and differences between them

Priestorové plánovanie - komplexná plánovacia činnosť s dôrazom na územné a regionálne plánovanie, v integrácii s krajinným plánovaním

Krajinná a záhradná architektúra - komplexné plánovanie, navrhovanie a projektovanie optimálneho riešenia krajinnej štruktúry pre účely bývania, výroby, rekreácie, posilnenia ekologickej stability krajiny, tvorba kultúrneho a estetického prostredia pomocou biotických a abiotických prvkov.

Vodné hospodárstvo - komplexné riešenie vodohospodárskych aktivít v poľnohospodárskej krajine - revitalizácia a úprava vodných tokov, výstavba tzv. ekologických vodohospodárskych stavieb na vidieku a melioračných stavieb.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Absolvent získa poznatky o princípoch ochrany, tvorby a využívania vidieckej krajiny, jej produkčných a mimoprodukčných funkciách pri zohľadnení ochrany a tvorby životného prostredia. Absolventom odboru umožní tvorivý prístup k programom rozvoja vidieka pri zohľadnení existujúcich prírodných zdrojoch a technických dielach v krajine. Absolvuje tiež základy priestorového a krajinného plánovania, tvorby záhrad, parkov a krajiny, priestorov bývania, rekreácie a liečby z hľadiska prvkov zelene a prvkov architektúry.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent získa poznatky z oblasti:

-          prírodných vied,

-          teórie geografických informačných systémov a projektovania s využitím výpočtovej techniky,

-          teórie vývoja parkovej a krajinnej architektúry a ich priestorovej aplikácie,

-          zákonitostí jednotlivých zložiek krajiny (biotických, abiotických),

-          teórie ochrany a tvorby životného prostredia.

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent krajinárstva získa schopnosť:

-          posudzovať a hodnotiť kvalitu najmä abiotických prvkov krajiny ( pôda, voda, ovzdušie) a z biotických prvkov hlavne tzv. vysokú rozptýlenú zeleň,

-          určiť eróznu ohrozenosť územia a navrhovať opatrenia na jej elimináciu (organizačné, biologicko-agrotechnické, technicko-stavebné),

-          spracovávať krajinné plány a návrhy vegetačných štruktúr v sídlach a mimo sídiel,

-          riešiť optimalizáciu organizácie a využívania pôdneho fondu (veľkosť a tvar pozemkov, ich sprístupnenie cestnou sieťou, delimitácia pôdneho fondu, honové usporiadanie a štruktúra osevu v súlade s faktormi podmieňujúcimi konkrétny stav v území),

-          riešiť problematiku odpadového hospodárstva a to najmä odpadov z poľnohospodárskej výroby a ich prednostné využitie na výrobu priemyselných kompostov,

-          hodnotiť kvalitu zložiek životného prostredia v poľnohospodárskej krajine.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosť (1. stupeň)

Absolvent dokáže:

-          organizovať si vlastné štúdium a odborný rast,

-          využívať informačné systémy pre získanie nových poznatkov,

-          odborne komunikovať s príbuznými profesiami poľnohospodárskeho, lesníckeho, vodohospodárskeho zamerania a s odborníkmi z oblasti životného prostredia,

-          pracovať v kolektíve a prezentovať návrhy riešení.

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 1.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na:

-          prírodné vedy  zamerané na matematické a chemické komplexy,

-          prvky krajiny so zameraním na biokomplexy a abiokomplexy zeme,

-          prvky kompozície a estetiky,

-          zememeračské predmety,

-          formy využitia zeme,

-          kvalitu životného prostredia,

-          ochranu a rekultiváciu krajiny,

-          tvorbu krajiny, záhradnú a parkovú tvorbu s dôrazom na vidiecku krajinu.

Štátna skúška (1.stupeň)

-            Spracovanie a obhajoba bakalárskej práce (abstrakt v AJ), analýza problematiky a návrh riešenia,

-            Skúška zo štátnicových predmetov pre 1.stupeň (Bc.).

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Absolvent 2.stupňa vysokoškolského štúdia ovláda problematiku projektovania, sanácie, rekultivácie a revitalizácie vidieckej krajiny vystavenej negatívnym vplyvom priemyslu, poľnohospodárstva a ostatných antropogénnych aktivít. Je schopný spracovať štúdie a realizovať v praxi projekty týkajúce sa rozvoja vidieckej krajiny pri zohľadňovaní požiadaviek životného prostredia. Uvedenú problematiku rieši využitím existujúcich aplikačných softverov výpočtovej techniky.

Absolvent je tiež schopný plánovať, navrhovať a projektovať krajinné celky, sídla, zóny a funkčné plochy z hľadiska tvorby priestorov zelene pre bývanie, rekreáciu, ekologickú stabilitu, zvýšenie estetickej hodnoty a kvality životného prostredia.



Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent  získa poznatky:

-          o zákonitostiach pri exploatácii poľnohospodárskej krajiny (poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu, vodných plôch, infraštruktúre vo vzťahu intravilán - extravilán,

-          o zákonitostiach vytvárania zdravých životných podmienok, či už pre miestnych obyvateľov, alebo návštevníkov (rekreantov),

-          z teórie kompozično-priestorového a estetického stvárnenia funkčných plôch sídiel, parkov a segmentov krajiny,

-          o zosúladení produkčných a mimoprodukčných funkciách krajiny.

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent krajinného inžinierstva získa schopnosť:

-       analyzovať a syntetizovať stav jednotlivých zložiek krajiny,

-       spracovávať štúdie a vypracovávať projekty z jednotlivých aktivít spadajúcich do oblasti krajinárstva,

-       vypracovávať čiastkové témy v dokumentáciách o krajine,

-       zakladať a manažovať priestory zelene v sídlach a krajine.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosť (2. stupeň)

Absolvent dokáže:

-       efektívne pracovať individuálne, resp. ako člen alebo vedúci kolektívu projekčnej kancelárie, útvaru štátnej správy a ďalších špecializovaných inštitúcií,

-       trvalo rozvíjať teoretické a tvorivé schopnosti v oblasti svojej profesie,

-       byť jazykovo a odborne konkurencieschopný v štátnych a európskych dimenziách.

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí  2.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na:

-          pozemkové úpravy a oceňovanie pôdy a prevodov nehnuteľností,

-          organizáciu pôdneho fondu,

-          zúrodňovacie a rekultivačné zásahy v krajine,

-          znaky hodnoty a tvorba krajiny,

-          biotické prvky a manažment priestorov zelene.

Štátna skúška (2.stupeň)

-            Spracovanie a obhajoba diplomovej práce na úrovni štúdie, projektu,  vedecko-technického riešenia (abstrakt v AJ),

-          Skúška zo štátnicových predmetov pre 2. stupeň (Ing.).

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent ovláda vedecké metódy hodnotenia a posudzovania jednotlivých zložiek krajiny - ochranu kvality pôdy, vody, ovzdušia, vegetácie, likvidácie odpadov a pod. Ďalej ovláda problematiku organizácie pôdneho fondu a pozemkových úprav, revitalizácie krajiny a jej ekologickej stability a to pri zachovaní kvality životného prostredia.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

-            Absolvent získa široké poznatky z vedných odborov týkajúcich sa jednotlivých zložiek krajiny s dôrazom na zvýšenie produkčnej schopnosti krajiny pri súčasnom zachovaní, resp. zlepšení estetických hodnôt krajiny a životného prostredia.

-            Vedecky skúma a prináša vlastné návrhy riešenia v oblasti svojej profilácie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti  (3. stupeň)

Absolvent si osvojí:

-          zásady, prístupy a metodológiu vedeckej práce,

-          identifikuje problémy a formuluje zásadné ciele a postupy výskumu, vyvodzuje závery pre rozvoj teoretického poznania a pre praktickú aplikáciu.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Vedy o krajine.

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia. Na základe hlbokých teoretických znalostí o krajine ( abiokomplexy a biokomplexy), absolvent musí byť schopný vykonať matematickú analýzu a vedecký experiment (laboratórny a terénny). Získané poznatky vie analyzovať a syntetizovať využitím teórie pravdepodobnosti, matematického modelovania a vyvodiť vedecké závery.

Vedecká časť :

Absolvent si osvojí :

-          zásady, prístupy a metodológiu vedeckej práce,

-          identifikuje problémy a formuluje zásadné ciele a postupy výskumu, vyvodzuje závery pre rozvoj teoretického poznania a pre praktickú aplikáciu.

History of Descriptions

Back