General Agriculture
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Agriculture and Landscape.
Group:
Agricultural and Veterinary ScienceResearch area:
poľnohospodárske a lesnícke vedyEnglish Name of the field of study:
General AgricultureLevels - description
Študijný odbor všeobecné poľnohospodárstvo sa môže podľa sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím MŠ SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou 2 roky.
Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore Všeobecné poľnohospodárstvo alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky.
Content of the study field - general part
Absolventi študijného odboru všeobecné poľnohospodárstvo sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesie:
- poľnohospodársky technológ (Agricultural Technologist) - 1. stupeň
- poľnohospodársky inžinier (Agricultural Engineer) - 2. stupeň
Poľnohospodársky technológ: dokáže riešiť problémy a technologické procesy v poľnohospodárskych sústavách, má znalostí o technologických procesoch v rastlinnej a živočíšnej produkcií, dokáže využívať prírodné zdroje v súlade s environmentálnymi požiadavkami riadenia agroekosystému.
Poľnohospodársky inžinier: je schopný analyzovať podmienky, navrhovať udržateľné poľnohospodárske systémy v súlade s environmentálnymi požiadavkami, ovláda biologické aspekty produkcie zdravotne nezávadných potravinových zdrojov, pozná metódy riadenia kolektívu pracovníkov, je schopný navrhovať optimálne riešenia, nové postupy a technológie v poľnohospodárskom systéme v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami.
Reason for the establishment of a study field
Komplexné riadenie agroekosystému so súčasným zabezpečením požiadaviek na kvalitu a nezávadnosť potravinových zdrojov rastlinného a živočíšneho pôvodu, na tvorbu a ochranu životného prostredia a zhodnotenie mimoprodukčných funkcií poľnohospodárstva si vyžaduje výchovu profesionálov schopných usmerňovať technologické procesy v poľnohospodárskom systéme v súlade s udržateľným využívaním prírodných zdrojov.
Examples of similar study field abroad
CZ - ČZU Praha, MZLU Brno, JČU České Budějovice, Maďarsko - PU Debrecen, St. István University Gödöllö, Nemecko - Univerzita Hohenheim, Univ. Kassel, Poľsko - AR Krakow, AR Lublin, AR Warszawa, USA - Texas A and M, College Station, Iowa State University.
Definition of related fields of study and differences between them
- Rastlinná produkcia,
- Živočíšna produkcia,
- Záhradníctvo
V príbuzných študijných odboroch sú spoločné prírodovedné základy agrobiotechnológií. Tieto odbory sú však zamerané na užšiu oblasť poznávania s hlbšími teoretickými vedomosťami a praktickými schopnosťami v danej oblasti.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolventi odboru Všeobecné poľnohospodárstvo (1. stupeň), dokážu analyzovať problémy poľnohospodárskych sústav, navrhovať technologické procesy v podsústavách, uplatňovať biologické, technické, environmentálne a ekonomické poznatky pri riadení poľnohospodárskych systémov. Vedia spolupracovať so špecialistami iných profesií, kooperovať s manažérmi, majú znalosti o manažmente.
Absolventi odboru Všeobecné poľnohospodárstvo (1. stupeň) majú znalosti o poľnohospodárskych systémoch a podsystémoch, ktoré dokážu navrhovať, prispôsobovať a usmerňovať, ovládajú technologické procesy v poľnohospodárskej sústave. Vedia sa uplatniť v agropodnikoch, v podnikoch biologických a chemických služieb, komerčných inštitúciách.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent odboru Všeobecné poľnohospodárstvo (1. stupeň)
- pochopí teórie, princípy, podstatné fakty vzťahujúce sa k poľnohospodárskym systémom
- dokáže ich využiť pri navrhovaní poľnohospodárskych systémov v súvislostiach na agroekologické podmienky a environmentálne dopady
- vie použiť primerané teórie, technologické postupy a nástroje na navrhovanie, hodnotenie a realizáciu poľnohospodárskych systémov v konkrétnych podmienkach.
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent Všeobecného poľnohospodárstva dokáže:
- navrhovať a realizovať poľnohospodárske systémy v konkrétnych agroklimatických podmienkach
- riadiť technologické procesy v poľnohospodárskej sústave
- hodnotiť poľnohospodárske systémy podľa stanovených parametrov kvality
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent Všeobecného poľnohospodárstva dokáže:
- organizovať vlastný vývoj a učenie
- pracovať efektívne a vysvetliť kvantitatívne a kvalitatívne parametre problému
- prezentovať technologické možnosti a riešenia
- neustále sledovať posledný vývoj vo svojej profesii
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
- prírodovedné základy poľnohospodárskej produkcie (biologické, chemické princípy javov, agro-pedologické aspekty prostredia)
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
- vedecké základy poľnohospodárskej produkcie (genetické základy, výživa, manažment živín, fyziologické mechanizmy organizmov, všeobecné základy poľnohospodárskej produkcie)
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
- technologické procesy v poľnohospodárskej sústavy (technológia produkcie zdrojov rastlinného a živočíšneho pôvody, princípy, väzby, vzťahy udržateľného vývoja v poľnohospodárstve)
- ekonomické, technické aspekty poľnohospodárstva
- Záverečná práca - štátna skúška Bc.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 3. roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru
- informačné a komunikačné technológie v agrobiológii
- sociologické, morálne a právne aspekty profesie
- mimoprodukčné funkcie poľnohospodárstva
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jazyku anglickom)
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Všeobecné poľnohospodárstvo
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia Všeobecné poľnohospodárstvo dokáže analyzovať, projektovať, navrhovať poľnohospodárske systémy zohľadňujúce produkčné a environmentálne parametre, realizovať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti. Absolvent získa hlboké znalosti z oblasti poľnohospodárskych systémov, ktoré mu umožňujú riadiť tímy pracovníkov, samostatne riešiť technologické, prevádzkové a iné projekty so zodpovednosťou za ich komplexné riešenie. Absolvent získa primerané vedecké skúsenosti s formuláciou hypotéz, ich overovaním, experimentovaním a analýzou získaných údajov.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Všeobecné poľnohospodárstvo (2. stupeň)
- prezentuje vlastné postupy riešenia problémov poľnohospodárskych systémov
- tvorivo aplikuje získané poznatky v praxi
- dokáže efektívne rozhodovať v súvislosti s výberom metód, technológií, techniky a prostriedkov v oblasti problémov poľnohospodárskych systémov
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Všeobecné poľnohospodárstvo (2. stupeň) získa schopnosť
- navrhovať, projektovať, implementovať poľnohospodárske systémy rôzneho stupňa intenzifikácie v rôznych agroklimatických podmienkach
- analyzovať a riadiť technologické procesy z pohľadu udržateľnosti
- rozumie nosným oblastiam teórie poľnohospodárskych systémov so schopnosťou kritickej analýzy v celom komplexe problémov
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Všeobecné poľnohospodárstvo (2. stupeň) dokáže:
- pracovať efektívne ako jednotlivec, člen i vedúci tímu
- sleduje a uplatňuje najnovšie teoretické a praktické poznatky v komplexe poľnohospodárskeho systému
- riadi sa primeranými postupmi v súlade s právnym, etickým a profesionálnym rámcom odboru
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)
- manažment technologických procesov a systému (manažment produkcie a kvality v rastlinnej a živočíšnej produkcii)
- šľachtenie nových odrôd, hybridov, plemien (genetické aspekty, šľachtiteľské metódy, programy, kvalita, environmentálne požiadavky)
- manažment škodlivých činiteľov (teoretický základ, fytopatológia, entomológia, herbológia, diagnostika, prognóza, integrovaná ochrana)
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
- ekonomické aspekty procesov v poľnohospodárstve
- manažment poľnohospodárskeho systému a výroby
- Diplomová práca (DP) - konkrétne riešenia zadania
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
Štátna skúška (2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jazyku anglickom)
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Všeobecné poľnohospodárstvo
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
- Študijné programy 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom s oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom obsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu v Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classification of Education Documents).