Mining

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Extraction and Processing of Earth Resources.

Group:

Construction, Technology, Production and Communications

Research area:

metalurgické a montánne vedy

English Name of the field of study:

Mining

Levels - description

Študijný odbor BANÍCTVO sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č.2090/2002 – sekr.zo dňa 16.decembra 2002 je možné študovať v troch stupňoch:

  • Prvý stupeň vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou trvania štúdia 3 roky
  • Druhý stupeň vysokoškolského štúdia (Ing. alebo Mgr.) so štandardnou dĺžkou trvania štúdia 2 roky. Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore Baníctvo alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore, ku ktorým patria:

-Geotechnika, -Získavanie a spracovanie zemských zdrojov, -Banská geológia a geologický prieskum, -Mineralurgia, -Environmentalistika, Všeobecné strojárstvo, Aplikovaná informatika, - Automatizácia, Odvetvová ekonómia, a iné.

Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno definovať povinnosť voľby niektorých výberových predmetov.

  • Tretí stupeň vysokoškolského štúdia (PhD.)

Content of the study field - general part

Obsahom študijného odboru - Baníctvo je technicko-inžinierske vzdelávanie, ktorého absolventi  sú podľa dosiahnutého stupňa vzdelania spôsobilí vykonávať profesie:

a, v prvom stupni –Bakalár  (Bc.) na úrovni prevádzkových technikov  (1.stupeň)

-               Banský technik (Miner)

-               Geotechnológ ťažby (Geotechnologist of Mining)

-               Banský geotechnik (Mine Geotechnist)

-               Banský geológ (Mine Geologist)

-               Technológ úpravy surovín (Technologist of Mineral Processing)

-               Technológ recyklácie (Recycling Technologist)

-               Technológ zemských zdrojov (Earth Resources Technologist)

b,  v druhom stupni – Inžinier  (Ing. alebo Mgr.)  na technických, technologicko- riadicich, obchodno-marketingových  a manažérskych postoch  (2. stupeň)

-               Banský inžinier (Mining Engineer)

-               Geotechnologický inžinier  (Geotechology  Engineer)

-               Inžinier mineralurgie (Mineralurgy and Mineral Proccesing Engineer)

-               Inžinier recyklácie (Recycling Engineer)

-               Inžinier odpadových technológií (Waste Management Engineer)

-               Inžinier riadenia a kontroly procesov (Procces Control Engineer)

-               Inžinier obchodu a marketingu  (Marketing Engineer)

c,  v treťom stupni – Doktor  (Philosophiae doctor  -PhD.)  na významných postoch vo vedeckých a výskumných inštitúciách , na top-manažérskych technických, ekonomických, bankovných a iných postoch  (3. stupeň..)

-       Dobývanie ložísk nerastov a geotechnika (Exploatation of  Raw Materials Ores and Geotechnics)

-       Mineralurgia a recyklácia  odpadov (Mineralurgy and Recycling – Waste Management)

-       Riadenie procesov získavania a spracovania surovín (Procces Control of Recovery and Mineralurgy)

Banský technik (technológ)  -  je vzdelaním profesne orientovaný pre praktické vykonávanie technicko-inžinierskej činnosti v banských a lomových prevádzkach, v prevádzkach budovania podzemných objektov, tunelov a štôlní, v úpravníckych, spracovateľských a recyklačných technologických prevádzkách, ale aj v niektorých nebanských technologických prevádzkách, kde sa vyžaduje univerzitné technické vzdelanie.

Po teoretickej stránke ovláda základné technické princípy prírodných a matematicko-fyzikálnych javov, pozná metódy výrobného procesu dobývania ložísk resp. ťažby a geotechnických procesov získavania surovín.

Súčasne ovláda základné princípy technologických procesov  ťažby a spracovania surovín, predovšetkým procesov vŕtania a rozpojovania hornín, procesov kotvenia a svorníkovania hornín, procesov odťažby, nakladania a dopravy rúbaniny, ale tiež metódy a princípy spracovania a úpravy surovín.

Rovnako ovláda aj technicko-technologické princípy hlavných podzemných systémov – systém dopravy, systém vetrania, systém čerpania vôd, systém zakladania voľných podzemných priestorov, energetický systém, a princípy systémov spracovania a recyklácie  surovín.

Dokáže samostatne riešiť problémy súvisiace s  organizáciou a zabezpečovaním technologickej prevádzky,  vrátane vykonávania potrebných technických, meracích a kontrolných prác.

Banský  inžinier – vzdelaním je profesne orientovaný na vykonávanie technicko-inžinierskej, organizačno-riadiacej a manažérskej činnosti, ktorá vychádza zo znalostí teoretických princípov geologických a hydrogeologických dynamických javov zemskej kôry, ako  aj z princípov geomechanických prejavov horninového masívu. Základom jeho inžinierskej práce sú vedomosti a znalosti fyzikálnych, mechanických, matematických, štatistických, optimalizačných, modelových, počítačových a laboratórnych metód, pomocou ktorých dokáže ložiskové fenomény vplývajúce na kvalitu dobývania analyzovať, modelovať  a posudzovať.

Tieto metódy súčasne využíva pri  navrhovaní nových technologických postupov pri projektovaní a výstavbe banských a podzemných diel, ako aj pri projektovaní  netradičných technických riešení počas celej životnosti bane.. Samostatne rieši  problémy racionality a efektívnosti ťažby, posudzuje vplyv exploatácie ložiska  na ekonomické výsledky ťažby, ale aj na produkciu výrobkov  a na obchodnú činnosť ťažobnej spoločnosti v konkurenčnom ekonomickom prostredí. Navrhuje opatrenia na zamedzenie negatívnych vplyvov ťažby na životné prostredie a  zaoberá sa  problematikou dopadov  ťažby  a spracovania surovín na vody, pôdy a ovzdušie. Navrhuje a projektuje metódy a techniky rekultivácie na vyťažených povrchových územiach. Dokáže alternatívne riešiť technické problémy súvisiace s likvidáciou banských a povrchových ťažobných prevádzok, a vie projektovať spôsoby  likvidácie vyťažených podzemných priestorov a zabezpečenia podzemia.

Philosophie doctor baníctva  - ovláda vedecké metódy bádania a skúmania javov, pozná laboratórne techniky výskumnej práce, zároveň dokáže  formulovať a definovať problémy súvisiace s detailným skúmaním banských procesov a banských systémov, úpravárenských a recyklačných procesov, ale tiež prírodných dynamických procesov.

Vo vedecko-výskumnej  práci sa venuje kritickým interakciám a funkčným väzbám, ktoré sa  vyskytujú na ložisku a horninovom masíve, pri výskume geotechnickej stability podzemného geopriestoru, v technologických  procesoch a systémoch, pri vývoji progresívnych bezodpadových technológií získavania a spracovania surovín, pri výskume environmentálnych vplyvov likvidácie podzemia a pod.

Reason for the establishment of a study field

Špecifický študijný odbor 5.2.32. Baníctvo, ktorý prierezovo zasahuje do viacerých prírodovedných a technických univerzitných odborov je potrebný a  opodstatnený z nasledovných dôvodov :

  1. Existujú ložiská úžitkových nerastov a prírodný výskyt surovín, ktoré bude potrebné exploatovať, ťažiť, získavať, spracovávať a priemyselne využívať, čo platí aj pre vlastné zdroje surovín.
  2. Pretrváva permanentný záujem o suroviny v súčasnom globalizovanom svete, čo je nutné zohľadniť v baníckom vzdelávaní potrebnou odbornou technicko-inžinierskou pripravenosťou.
  3. Napreduje vývoj nových progresívnych technológií a geotechnológií (high-technology, clean-coal technology, nanotechnologie, robototechnologie) v oblasti ťažby  geotechnologického získavania a spracovania primárnych ale aj sekundárnych surovín, ktoré je potrebné  študovať a ovládať.
  4. Rozvíja sa výroba  moderných konštrukčných a technologických zariadení resp. špeciálnych techník a prístrojov, ktoré je potrebné poznať a ovládať.
  5. Pripravuje sa systém európskeho baníckeho vzdelávania v rámci EFMP – European Federation of Mineral Programs, do ktorého je žiadúce začleniť banícke vzdelávanie – študijný odbor Baníctvo, ktorý je dnes pevnou súčasťou systému univerzitného technicko-inžinierského vzdelávania v SR. 
  6. Existuje potreba zabezpečenia profesionálnej prípravy technicko-inžinierskych odborníkov pre oblasť podzemia, ktoré zahrňuje:
  • Baníctvo získavania a spracovania surovín

(povrchové a hlbinné dobývanie ložísk nerastov, ťažba surovín, geotechnologická ťažba ropy a zemného plynu, netradičné metódy ťažby, úprava a  spracovanie surovín, recyklácia)

  • Geotechnické baníctvo

(banská geotechnika, podzemné geotechnológie, budovanie podzemných inžnierskych diel a objektov, budovanie tunelov, špeciálne hlbinné stavby, tunelárstvo, mikrotunelovanie)

  • Druhotné baníctvo

(skládkové baníctvo, uskladňovanie odpadov a úžitkových materiálov v podzemí, ekologické využitie podzemia)

  • Sanačné a rekultivačné baníctvo

(odstraňovanie starých banských záťaží, likvidácia baní, rekultivácia povrchových území, geotechnický a environmentálny monitoring  území)

 

     a pre oblasť povrchu, ktorá zahrńuje:

  • Povrchová ťažba úžitkových nerastov

(lomové dobývanie, špeciálna lomová ťažba surovín, ekologické suroviny)

  • Získavanie druhotných surovín napovrchových  zložiskách a úložiskách

(odkaliská, haldy, odvaly, skládky)

  • Mineralurgia

(spracovanie a  úprava nerastných surovín, spracovanie a recyklácia odpadov)

Examples of similar study field abroad

ČESKÁ REPUBLIKA – Vysoká škola baňská TU Ostrava, Hornícko-Geologická fakulta

POLSKO – Akademia Gorniczo-Hutnicza Krakow, Wydzial  gorniczy

SRN – TechnischeUniversität Bergakademie Freiberg, Institut für Bergbau,

Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule Aachen, Institut für Bergbaukunde I.,

Technische Universität Berlin, Institut für Angewandte Geowissenschaften,

RUSKO – Moskovskij Gosudarstvennyj Institut, Moskva,  Kafedra otkrytych gornych porod

RAKÚSKO – Montanuniversität Leoben, Institut für Bergbaukunde, Bergtechnik und Bergwirtschaft

UK- Royal School of Mines, Londýn – Department of Earth Science and Engineering,

HOLANDSKO - Delft University of Technology, Department of Applied Earth Science,

SRBSKO- Rudarsko-Geološki Fakultet Beograd, Katedra za podzemnu exploataciju

FRANCÚZSKO – Ecole Superierre  des Mines de Paris, Surface Mining

MAĎARSKO – Miskolci Egyetem, Miškolc, Inštitút baníctva a geotechniky

Na týchto univerzitách existujte študijný odbor –Baníctvo samostatne, alebo  ako spoločný  odbor  s Banskou  geotechnikou resp. Podzemnými geotechnológiami.

Definition of related fields of study and differences between them

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi:

-        5.2.34. Geotechnika – obsahuje banské inžnierstvo, zakladanie stavieb a budovanie podzemných stavieb

-        5.2.35. Banská geológia a geologický prieskum – zameriava sa na vyhľadávanie a identifikáciu ložísk  úžitkových nerastov

-        5.2.37. Mineralurgia – je súčasťou banských  ťažobných a úpravníckych – hutníckych  technológií

-        5.2.38. Získavanie a spracovanie zemských zdrojov – zameriava sa na modelovanie, oceňovanie, ekonomické hodnotenie, využívanie a ochranu zemských zdrojov a alternatívnych zdrojov energie

-        4.3.2. Environmentálne inžinierstvo – zamerané na komplexné hodnotenie škodlivých priemyselných vplyvov na jednotlivé ekozložky životného prostredia

-        3.3.20. Odvetvová ekonomika a manažment – úzko zameraná a prepojená na priemyselné  odvetvie baníctva, teda na študijný odbor Baníctvo

-        9.2.9. Aplikovaná informatika – je úzko prepojená s daným odborom v oblasti aplikácií informačných technológií

-        5.2.3. Dopravné stroje a zariadenia  – sú  priamo prepojené s daným odborom v oblasti nasadzovania a využívania mechanizmov, strojov a zariadení v podzemí, ale aj v dopravných systémoch

-        5.2.6. Energetické stroje a zariadenia – prepojené s daným odborom v oblasti banských strojov a zariadení

-        5.2.31. Jadrová energetika – prepojenie s odborom Baníctvo v blasti ukladania rádioaktívnych odpadov v hlbinných štruktúrach zemskej kôry (Skládkové baníctvo)

-        5.2.14. Automatizácia – široko koncipovaný odbor s aplikačným prepojením na oblasť automatizácie banskej dopravy, dopravných  a odťažbových systémov, prakticky na všetky existujúce technologické operácie.

Študijné odbory Baníctvo, Geotechnika, Banská geológia a geologický prieskum, Získavanie a spracovanie zemských zdrojov a Mineralurgia, môžu spoločne a prostredníctvom vhodne koncipovaných resp. navzájom sa doplňujúcich študijných programov  zabezpečiť vzdelávanie a vychovať absolventov pre oblasť banského a nebanského podzemia, ktoré sa stáva čoraz dôležitejšou treťou dimenziou ľudskej činnosti a podnikania.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Študijný odbor Baníctvo (1. stupeň) profiluje absolventa pre potreby prevádzkovej technicko-inžinierskej praxe, a to hlavne pre oblasť ťažby nerudných surovín, uhlia, ropy a zemného plynu, vrátane ťažby prírodných kameňov v rámci ušľachtilej kamenárskej výroby, ťažby ekologických surovín a ťažby stavebných surovín a materiálov.

Absolvent študijného odboru Baníctvo (1. stupeň) ovláda problematiku ťažby a získavania nerastných surovín, dokáže samostatne pripraviť návrhy plánov POPD – Plán otvárky, prípravy a dobývania pre výrobno-organizačnú jednotku – baňa, lom, kamenárska prevádzka, tehliarska prevádzka, štrkopieskovne, brúsiareň drahých kameňov, úpravňa a pod.

Súčasne ovláda a rieši geologicko-geotektonické a geotechnické problémy súvisiace s ťažbou, vytváraním otvorených podzemných priestorov, diel a objektov v podzemí, ale aj pri likvidácii podzemia po ukončení baníckych aktivít. Pozná tiež základné zásady banského a nebanského podnikania na ložisku. Zároveň ovláda problematiku spracovania a  úpravy úžitkových  nerastov a základné recyklačné metódy a postupy.

Dokáže technické problémy vyskytujúce sa v technologických procesoch ťažby, razenia podzemných diel a objektov, úpravy, recyklácie a spracovania surovín analyzovať, optimalizovať a efektívne riadiť tieto technologické procesy, ekonomicky posúdiť a navrhovať riešenia súvisiace s rekultiváciou banskou a úpravárenskou činnosťou devastovaných území.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent odboru Baníctvo  (1. stupeň) získava teoretické vedomosti hlavne štúdiom

*        teoretických zákonov prírodovedných disciplín,

*        teoretických základov a princípov geovedných disciplín,

-                    vytvára si  fyzikálno-technický,  fyzikálno-mechanický, geovedno-inžiniersky, inžiniersko-geotechnologický  a  ekonomicko-environmentalistický základ pre  štúdium odboru Baníctvo v druhom stupni

*        teoretických javov a princípov zaoberajúcich sa  ložiskom,  horninovým masívom, nerastom, surovinou, minerálom, zeminou, kameňom, polodrahokamom, drahokamom a pod.,

*        fyzikálno-mechanických a geochemických štruktúrnych javov v horninách a mineráloch, pričom spoznáva technologické a technické vlastnosti hornín, zemín, pôd, nerastov, surovín a prírodných materiálov

*        zákonitostí, javov, princípov a metód, ktoré sú aplikovateľné v geotechnologických procesoch pri výrobnom procese ťažby nerastov a exploatácii ložísk

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent odboru Baníctvo (1. stupeň) nadobúda praktické schopnosti a zručnosti hlavne prostredníctvom praktickej činnosti vykonávanej

-          vo výskumných laboratóriách, centrách výskumu, počítačových  laboratóriách a špecializovaných učebniach,

-          v terénnych prevádzkach ,  v podzemí a  na povrchu,  pri  technických meraniach in –situ,

-          pri odbere vzoriek v teréne a  pri  práci s laboratórnymi vzorkami,

-          pri technických prácach  konštrukčného charakteru  (špecifikácia, navrhovanie a implementácia výrobného procesu hlbinného a povrchového získavania nerastných surovín, výrobných procesov výstavby podzemných diel a procesov spracovania, úpravy a recyklácie surovín; navrhovanie technických parametrov podzemných  inžinierskych diel, systémov a sietí; spracovanie návrhov projektu trhacích prác malého rozsahu, technologických postupov, spracovanie návrhov  projektu – Plán otvárky, prípravy a dobývania – POPD a pod.).

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent odboru Baníctvo  (1. stupeň) má

-          základné vedomosti o informačných a komunikačných technológiách,

-          vedomosti o spolupôsobení ekozložiek v životnom prostredí a pôsobené škodlivých zložiek v pracovnom prostredí,

-          vedomosti o technických parametroch laboratórnej, prístrojovej a meracej techniky,

-          vedomosti o makroekonomických vzťahoch, marketingu a obchodovania so  surovinami,

-         vedomosti o činnosti a základnej technickej konštrukcii povrchových a podzemných mechanizmov,

-         schopnosť samostatne formulovať odborné technické problémy a riešiť problémy ťažby surovín v najmenších ťažiteľných jednotkách na ložisku – ťažobné bloky resp. panely, a to aj v rámci práce v odbornom tíme riešiteľov,

-          schopnosť navrhovať finančné investície pri dobývaní ložísk nerastov a oceňnovať technické projekty ťažby a následnej úpravy,

-          schopnosť vzdelávať sa a komunikovať prostredníctvom Internetu v anglickom jazyku,

-          schopnosť pracovať s informáciami, zbierať, filtrovať a využívať informácie v technicko-inžinierskej činnosti,

-          preukázateľné zručnosti pri vykonávaní a organizovaní technických meraní  v laboratóriu a v teréne (in-situ), ale aj pri práci s laboratórnymi prístrojmi a zariadeniami (mikroskopy, chemikálie, špeciálna meracia technika atď.),

-          zručnosti pri využívaní  špecializovaných PC – programov, prostriedkov a produktov, v rámci modelového riešenia technologických situácií vo výrobnom procese ťažby a exploatácie,

-          zručnosti pri používaní noriem – STN, zákonných noriem a predpisov pre oblasť Baníctvo.

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na banské technológie a geotechnológie (Mining technology) Nosné témy jadra znalostí  sú:

-       Prírodovedné  a fyzikálno – technické  základy (Matematicko – fyzikálne  modelovanie,  aplikovaná matematika, deskriptívna geometria, organická, anorganická a koloidná chémia, fyzikálne princípy javov, teoretické základy technickej mechaniky, hydromechaniky,  modelovanie  statických a dynamických javov v zemskej kôre, hydrodynamické prejavy a napäťovo-deformačné stavy)

-       Geovedno – inžinierske základy (geológia, hydrogeológia, inžinierska geológia, geologicko-geotektonické štruktúrne javy, distribúcia minerálov  v zemskej kôre,  geomechanické prejavy  horninového masívu, napäťovo-deformačné stavy geopriestoru razenia a dobývania, stabilitné pomery, modelovanie ložísk, geoštatistika, zemské zdroje, geoinformatika, aplikácia geografických a geofyzikálnych informačných systémov- GIS)

-               Inžiniersko -geotechnologické  základy (banské  a nebanské  technologické a geotechnologické procesy, teoretické základy a princípy  banských a ťažobných geotechnológií, úpravníckych, recyklačných a ekotechnológií,  technologické procesy,  základy geotechniky – metódy razenia  podzemných diel,  geotechnické  metódy ťažby, etapy a podetapy výrobného procesu dobývania ložísk)

-       Fyzikálne základy inžiniersko-technickej deštrukcie hornín a materiálov (teoretické princípy rozpojovania energiou výbuch, vodným lúčom, tepelným tokom, laserom,  riadenou termonukleárnou -štiepnou reakciou; aplikácie v zemskej kôre – horniny, zeminy, pôdy a stavebné resp. hutnícke konštrukčné materiály a pod.)

-               Základy technickej konštrukcie  a technickej projekcie (technické princípy konštrukcie strojov a zariadení, časti strojov a zariadení pre podzemie, technologické aplikácie  vo výrobnom procese  dobývania ložísk,  v geotechnológiách  získavania surovín a podzemných konštrukcií budovania štôlní, tunelov a objektov)

-       Základy aplikovanej informatiky a  základy automatizácie procesov (informatika, informačno-komunikačné technológie, aplikovaná elektronika, technologický a environmentálny sofware)

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu l. roku štúdia.

-       Technicko-technologické systémy a siete (banské a nebanské systémy vetrania, čerpania vôd, banskej a povrchovej dopravy, zakladania voľných priestorov a iné. )

-       Environmentálne technológie (základy mineralurgie  a recyklácie surovín resp. odpadov)

-       Systémové a počítačové vedy (teória systémov, teória sietí, PC-systémy)

-       Semestrálny projekt (TEŠ, počítačové projektovanie technologických systémov)

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 2. .roku štúdia.

-       Surovinové inžinierstvo (ekonomické a ekologické aspekty, marketing surovín)

-       Špeciálne výrobné technológie (ušľachtilé, dekoračné a drahé kamene, prírodné a ekologické suroviny resp. stavebné materiály a kamenivo)

-       Monitorovacie, meracie a kontrolné systémy  v technologických procesoch (princípy automatizácie , mechanizácie  a informatizácie, geotechnický monitoring)

-       Záverečná práca - štátna skúška Bc.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 3. .roku štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

-       Počítačové  spracovanie  údajov, grafické systémy, laboratórne merania, merania in-situ,

-       Legislatívne rámce  (Banský zákon, Zákony o životnom prostredí, Zákon o odpadovom Hospodárstve, Zákony EÚ

-       Teoretické základy banského podnikania a teoretické základy Environmentalistiky (efektívnosť investícií povrchového a hlbinného dobývania ložísk nerastov, efektívnosť investícií pri výstavbe tunelových a podzemných líniových stavieb, efektívnosť investícií v procesoch úpravy a spracovania surovín a recyklácie odpadov)

štátna skúška (1. stupeň)

Pri štátnej skúške v prvom stupni štúdia (Bc.) je absolvent povinný

-       Komisionálne overenie spôsobilosti riešiť prípadové ekonomické a environmentálne štúdie

-       Obhájiť záverečnú prácu spracovanú na zadanú technickú tému v požadovanom rozsahu s uvedením abstraktu záverečnej práce v anglickom jazyku.

-       Vykonať štátnu záverečnú skúšku pred komisiou za  účelom overenia znalostí a vedomostí z oblasti hlavných tém jadra  znalostí študijného odboru Baníctvo, minimálne v troch vybraných predmetoch.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia v štúdijnom odbore Baníctvo, komplexne ovláda výrobný proces získavania a spracovania nerastných surovín. Pozná technologické, ekonomické a ekologické súvislosti výrobného procesu a dokáže analyzovať vplyvy jednotlivých technologických procesov na výslednú produkciu. Dokáže reálne posúdiť negatívne vplyvy exploatácie prírodných zdrojov na geoprostredie a na jednotlivé ekozložky životného prostredia.  Vie sysntetizovať informácie a poznatky a využíva ich pri  tvorbe alternatívnych návrhov plánov ťažby, návrhov nových metód ťažby, ekologickej úpravy, spracovania a recyklácie surovín,   návrhov technologických postupov, návrhov likvidácie podzemných priestorov a návrhov rekultivácie území. Absolvent je pripravený na riešenie technických problémov, ktoré súvisia s:

-          banskou a  podzemnou geotechnikou (geotechnická stabilita podzemných priestorov, uvoľňovanie hmoty z rastlého stavu horninového masívu, rozpojiteľnosť hornín),

-          ťažbou a úpravou nerastných surovín (systémy dobývania a zakladania vyrúbaných priestorov, systém úpravy a recyklácie surovín resp. odpadov),

-          geotechnologickými metódami získavania surovín (ťažba technologickými vrtami, manipulátormi resp. automatmi),

-          druhotným využívaním banského podzemia pre nebanské technické účely ukladania odpadov a úžitkových materiálov (modelovanie geotechnických situácií disponibilného priestoru),

-          riešeniami dlhodobého monitorovania geoprostredia v podzemí a na povrchu,  (otvorených podzemných priestorov, tunelov, štôlní, podzemných líniových stavieb, špeciálnych objektov v podzemí, povrchových objektov, vplyvov banskej činnosti na povrchové terény),

-          využívaním ekologických vlastností prírodných nerastných surovín, dekoračných kameňov, stavebných materiálov v priemysle.

Absolvent dokáže pomocou matematických a počítačových metód modelovať podzemné systémy bane a tunela, časovú postupnosť ťažobných a výstavbových aktivít na ložisku a v podzemnom objekte, dokáže alternatívnym modelovým výskumom navrhovať optimálne ekonomické parametre výrobných a technologických procesov, ale aj postupy úspešné podnikanie na ložisku. Súčasne dokáže analyzovať cenu ložísk nerastných surovín a určovať ich ekonomickú hodnotu.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové v niektorom príbuznom študijnom odbore (študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky). Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky.



Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent študijného odboru Baníctvo  (2. stupeň) získava teoretické vedomosti ďalším rozširovaním bázy znalostí a to hlavne štúdiom

-           špeciálnych fyzikálnych javov prebiehajúcich v zemskej kôre, ktoré sú aplikačne viazané na metódy a princípy geotechnologických procesov v podzemí a na povrchu teória gravitačného toku, teória šírenia sa výbuchového tepla, teoretické princípy práce vŕtacích, nakladacích a prepravných mechanizmov v podzemí a na povrchu atď.)

-           progresívnych technológií uvoľňovania  a nakladania rozpojených materiálov resp. hmôt a stabilizácie voľného priestoru (vŕtanie, rozpojovanie, odťažba rúbaniny a materiálov, zakladanie voľných podzemných priestorov, dopravné a prepravné systémy a ich kapacity, geotechnické zabezpečenie a monitoring podzemia resp. povrchu – mletie, drvenie, triedenie materiálov a hmôt)

-           progresívnych metód systémového  riadenia výrobného procesu ťažby nerastov a surovín, geotechnologických procesov získavania nerastov a procesov spracovania surovín

-           princípov a zákonov aplikovanej informatiky, procesného riadenia a kontroly technológií, vizualizácie a  automatizácie surovinových tokov v baníctve, tunelárstve, podzemnom staviteľstve, ale aj povrchových úpravniach a pod.

-           matematických optimalizačných metód a teórie systémového projektovania, plánovania a  riadenia technologických a geotechnologických procesov,

-           overených metód, ktoré využíva pri hľadaní vlastných riešení skúmaných problémov v teoretickej a aplikačnej fáze projektovania ťažby a úpravy surovín,

-           kriticky analyzuje ekonomickú efektívnosť všetkých realizovaných banských a úpravárenských aktivít v kontexe na životné prostredie a bezpečnosť.

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent študijného odboru Baníctvo  (2. stupeň) sa vyznačuje

-           schopnosťou analyzovať a posudzovať geotechnologické procesy v podzemí a technologické procesy na povrchu

-           schopnosťou samostatne ovládať, riadiť, plánovať, projektovať a ekonomicky posudzovať technické návrhy banských a nebanských technických riešení, z pohľadu vývojových tendencií, trendov a adaptibility v oblasti baníctva,  geotechniky a úpravníctva

-           schopnosťou preukázania dôkladných celospektrálnych znalostí a teoretických vedomostí   v oblasti podzemných systémov u ložiska a bane, sústave tunela, systému prevádzky úpravne a v oblasti budovania špeciálnych systémov podzemných objektov a konštrukcií (detailne sa oboznamuje s technologickými a riadiacimi systémami  bane, lomu, tunela, tehelne, štrkoviska, štrko-pieskovne, prevádzky kamenárskej výroby, brúsiarne drahých kameňov a pod.)

-           schopnosťou pracovať na tímových projektoch technických zadaní, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu rozsiahlych riešení v širokej technickej oblasti

-           zručnosťou vykonávať alternatívne počítačové návrhy a testovanie citlivosti zmien a vplyvov parametrov na ekonomické výsledky výrobných resp. nevýrobných procesov v podzemí,  vrátane posúdenia výslednej kvality produkcie

-           zručnosťou v oblasti počítačového projektovania ťažby a návrhu progresívnych technických riešení, s využitím matematických a geoštatistických metód

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent študijného odboru Baníctvo  (2. stupeň) má

-           vedomosti o stave  baníctva v SR a o svetovom vývoji baníctva, informácie čerpá hlavne z Internetových zdrojov a svetových štatistických údajov,

-           vedomosti o štruktúre svetových banských korporácií, ťažobných spoločností a pod., (trendy a tendencie vývoja ťažby a úpravy surovín v globalizovanom svete, rešeršne sleduje odbornú literatúru),

-           schopnosť pracovať vo výskumných a realizačných tímoch, ako člen a ako vedúci tímu,

-           schopnosť pracovať s odbornými informáciami a tým zvyšovať svoju vlastnú odbornú a profesionálny kvalitu,

-           zručnosti pri ovládaní technických nástrojov a počítačových prostriedkov,

-           schopnosť riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom disciplíny.

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)

-       Projektovanie banských diel a priestorov, inžinierskych podzemných diel a objektov a ekologických stavieb.

-      Navrhovanie banských systémov, výrobno-technologických procesov a riadiacich systémov pri vŕtaní a rozpojovaní hornín, svorníkovaní a kotvení  hornín, v systéme odťažby.

-          Navrhovanie, projektovanie, plánovanie a riadenie systému  dobývania ložiska,  banského podnikania na ložisku v priestore a čase, etáp výrobného procesu povrchového a hlbinného dobývania ložísk – otvárka, príprava, rúbanie, likvidácia a podetáp výrobného procesu dobývania ložísk, aktivít a technologických procesov.

-       Nové technológie, metódy a progresívne systémy

-          dobývania ťažobných blokov resp. uhoľných panelov,

-          razenia tunelov a štôlní resp. hĺbenia jám, skalných kaverien, depónnych jám a pod.,

-          budovania  podzemných diel a špeciálnych objektov,

-          ťažby spevnených a nespevnených materiálov, ťaženého kameniva, štrkopieskov, prírodných ušľachtilých kameňov,

-       Matematické a fyzikálne modelovanie a simulácia banských a nebanských systémov, technologických procesov a  banských aktivít (3D ,časovo priestorové modely, počítačová simulácia systémov), technologických procesov a  banských aktivít (3D ,časovo priestorové modely, počítačová simulácia systémov), technologických procesov a  banských aktivít (3D ,časovo priestorové modely, počítačová simulácia systémov),

-       Semestrálny projekt – návrh technicko-inžinierskeho riešenia konkrétneho problému.Business plán, projekt POPD – otvárka,príprava,dobývanie a projekt PZLB  –likvidácia vyťažených priestorov a pod.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu 1 .roku štúdia.

-       Projektovanie environmentálnych  a ekonomických parametrov  systému ťažby a získavania Surovín.

-       Matematická analýza, modelovanie alternatív hodnotenia a oceňovania ložísk nerastov resp. zemských zdrojov.

-       Modelovanie nevýrobného procesu , likvidácie systému podzemných  voľných priestorov a objektov v podzemí

-       Kontrolné a monitorovacie systémy (elektronické prvky snímania fyzikálnych veličín, diaľkové ovládanie konštrukčných prvkov mechanizmov v podzemí a na povrchu, priemyselná televízia – snímanie kritických uzlov jednotlivých systémov

-       Geoetické, technicko-ekonomické a technicko-environmentálne aspekty riešenia

-       Diplomová práca (DP) .

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2 .roku štúdia..

Znalosti uvedené v jadre znalostí musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah Študijného odboru. Aspoň 1/2 obsahu študijného programu musí obsahovať témy ( nosné a ďalšie) študijného odboru, v 100 % vyjadrení ECTS kreditov odboru.

-                   štátna skúška (2. stupeň)

Štátna skúška v druhom stupni štúdia (Ing./MSc.) pozostáva z:

-       Obhajoby diplomovej práce vypracovanej na zadaný technicko-inžiniersky problém a tému, pričom sa vyžaduje  abstrakt v jazyku anglickom. Diplomovú prácu je možné odovzdať a obhajovať tiež anglickom jazyku pred ustanovenou komisiou.

-       Kolokviálna skúška pred komisiou formou všeobecnej odbornej rozpravy a pojednania k diplomovej práci a k minimálne trom zadaným témam nosných tém jadra študijného  odboru – Baníctvo resp. príbuzných študijných odborov.

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent v treťom stupni vzdelávania buduje na teoretických znalostiach a  praktických odborných  vedomostiach získaných v prvom a druhom stupni vzdelávania. Odborný základ si rozširuje o ďalšie  vedecké metódy výskumu a vývoja s orientáciou na oblasť Baníctva a príbuzných odborov.  Prakticky ovláda  zvolené bádateľské  metódy a používa ich pri hľadaní  nových technológií, technických detailov a dôležitých interaktívnych systémových väzieb. Dokáže narábať s  najmodernejšími laboratórnymi prístrojmi, počítačovými softwarovými produktmi, pomocou ktorých navrhuje modelové simulačné a optimalizačné postupy pre statické a dynamické stavy na ložisku, resp. v technologických procesoch.

V študijnom odbore Baníctvo  (3.stupeň) sa absolvent profiluje v jednej zo špecifických oblastí odboru, pričom sa venuje vedecko-výskumným metódam, ktoré sú orientované do oblasti operačného výskumu v baníctve a podzemnom staviteľstve. Absolvent ovláda metódy teoretického výskumu a aplikovaného  výskumu a venuje sa špeciálnym interaktívnym väzbám, ku ktorým patria hlavne interakcie: „rozpojovací nástroj-hornina“, „hornina-výstuž“, „hornina-rúbanina“, „materiál-rúbanina“,  „voľný priestor-základkový/výplňový materiál“, „rastlá hornina-voľný priestor“ a iné. Sledovanie týchto interakcií je predmetom skúmania a vedeckého bádania absolventa.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Baníctvo (3. stupeň) má značné teoretické vedomosti

-       zo široko koncipovanej  vednej oblasti Baníctvo, dokáže samostatne realizovať vedecké bádanie, teoretickú analýzu a praktickú realizáciu výskumu

-       z viacerých príbuzných vedných disciplín -Banská geotechnika, Získavanie a spracovanie surovín, Získavanie, spracovanie a využívanie zemských zdrojov, Všeobecné strjárenstvo resp. iných vedných disciplín príbuzných (tzv. hraničných alebo   kontaktných študijných odborov), napr. automatizácia, mikroelektronika, aplikovná informatika, logistika, informačné technológie, komunikačné technológie,  procesné riadenie a pod.

-       o  metódach a technikách  operačného výskumu v oblasti baníctva a banskej geotechniky

-       o možných teoretických riešeniach a dokáže navrhovať vlastné inovačné riešenia  vo výskume modelovania ložísk, modelovania banského podnikania na ložisku, oceňovania ložísk nerastov a alternatívneho finančného investovania ťažby ložísk.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Baníctvo  (3. stupeň) má

-       vedomosti o zásadách vedeckej práce  a svoje vedecké skúmanie orientuje na konkrétny vedecký problém, ktorý dokáže exaktne formulovať v technickom zadaní,

-       vedomosti  o právnych, environmentálnych a geoetických aspektoch vedecko-výskumnej práce, o používaní nových produktov, etických a spoločenských stránkach vedeckej práce,

-       schopnosť prezentovať výsledky vedeckého bádania a ich prínos pre  praktické aplikácie, ale tiež pre rozvoj študijného  a vedného odboru  Baníctvo  a Geotechnika,

-       schopnosť pracovať vo väzbách inovačného cyklu:  výskum-vývoj-výroba-použitie-recyklácia,

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa (PhD.) vysokoškolského štúdia sú viazané na Banské vedy (Mining Sciences),  predovšetkým na vednú oblasť Baníctvo a geotechnika, Banskú geológiu a geologický prieskum, na  vednú oblasť Mineralurgiu  a recyklácia odpadov, ako aj  na vedy o Zemi a zemských zdrojoch.

Nosné témy jadra znalostí obsahujú rámcové témy (vybrané state  a kapitoly), ktoré sú súčasťou študijnej a vedeckej časti vymedzeného jadra znalostí  študijného odboru Baníctvo 3.stupeň (PhD.).

Študijná časť:

Teoretické základy a metodologický aparát: matematické metódy, matematická analýza, teória pravdepodobnosti a matematická štatistika, metódy vedeckého experimentu, metódy trojrozmernej matematickej analýzy, teória systémov, matematicko-počítačová simulácia, fyzikálne metódy, organická a anorganická chémia, počítačové metódy, optimalizačné metódy, geofyzíkálne metódy 3D, optimalizácia, distribuované riadenie, odhady a presnosť výsledkov, verifikácia počítačových modelov, fuzzy logika, metódy operačného výskumu, matematicko-logické modelovanie, teória fyzikálneho modelovania, fyzikálno-mechanické metódy, modelovanie pomocou ekvivalentných materiálov, teória modelovania a metódy znalostných systémov, metódy modelovania, teória kombinovaných metód modelovania atď.

Špecializované vedné disciplíny:

Teória baníctva, teória dobývania ložísk, teória uzavretého systému dobývania, teória banských systémov – vetrania, čerpania, dopravy, zakladania, monitorovania, zabezpečovania priestorov, teória baníckej  geológie a zemských zdrojov, teória inžinierskej geológie, geofyzika a geológia v aplikovanej geotechnike a baníctve, teória stability podzemných banských diel, geochemické metódy, teória a metódy spracovania surovín, teória banskej geotechniky, teória aplikovanej geomechaniky hornín a masívu, teória banskej geomechaniky a mechaniky hornín a zemín, teória základkových a výplňových materiálov,  teória modelovania ložísk, geoštatistika,  teória vetrania a klimatizácie podzemných banských diel a objektov, teória a znalosti mechanického rozpojovania hornín, teória logistických a dopravných systémov, mechanizácie a automatizácie dobývacích a raziacich strojov, teória dobývacích, tunelovacích a vŕtacích strojov, teória konštrukčných prvkov strojov a zariadení, geotechnické merania in situ na banských a geotechnických dielach (geomonitoring), geotechnický monitoring v baníctve a geotechnike, projekcia strojov a zariadení v baníctve a tunelárstve, hydromechanické systémy, teória toku prírodných materiálov v ťažobných blokoch (rúbanina, závalové horniny, výplňové a základkové hmoty), teória špeciálnych metód a technológií získavania surovín, teória navrhovania vedenia porubov a blokov pri dobývaní ložísk, teória rozpojovania energiou výbuchu, teória razenia banských diel a ich vystužovanie, teória výstavby a rekonštrukcie podzemných banských diel, teória trhacích prác v baníctve a geotechnike, teória vrtania horizontálnych vrtov, ekonomické aspekty banských a tunelových stavieb, ťažba a spracovanie rudných a nerudných surovín, teória podzemných stavieb, mikrotunelovanie, teória uskladňovania  odpadových látok a úžitkových materiálov v otvorených banských a nebanských podzemných priestoroch (soľné komory, opustené banské diela, skalné kaverny, depónne jamy, podzemné zásobníky, voľné priestory vyťažených ložísk plynu, ropy a iných kvapalných médií), nové metódy inžinierskych zvyslých a horizontálnych vrtov, špeciálne inžinierske vrty (svorníkovacie, degazačné, odvodňovacie, odľahčovacie,  zmrazovacie, luhovacie, pilotové vrty, injektážne vrty iné),  teória a analýza legislatívnych rámcov  z oblasti banskej a geotechnickej činnosti, teória a analýza makroekonomických metód, teória investícií v baníctve a podzemnom staviteľstve, teória inovačných technológií, teória environmentálnych častíc, teória riadenia kvality, teória systémového inžinierstva, teória informačných a komunikačných technológií.

Vedecká časť:

-               Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.

-               Publikovanie a prezentácia výsledkov

-               Realizácia vedeckej práce s využitím metód analýzy, experimentálneho alternatívneho výskumu, vedeckých metód skúmania , posúdenie praktického prínosu konkrétneho využitia navrhovaného riešenia

-               Analýza a teoretický výskum aktuálnych vedeckých problémov vo vednom odbore Dobývanie ložísk nerastov a geotechnika

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

Skúšky PhD. 3.stupeň

-               Vedecká rozprava a overenie spôsobilosti  doktoranda definovať, formulovať metódy riešenia a riešiť vedecké problémy.

-               Obhajoba dizertačnej práce  a abstraktom v anglickom jazyku s možnosťou obhajoby v cudzom jazyku.

-               Dizertačné skúšky z vybraných predmetov daného vedného odboru – Dobývanie ložísk nerastov a geotechnika

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

  • Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jednoho študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jednoho študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udelovať vedecko-akademický titul "philosophiae doctor - PhD.", resp.umelecko-akademický tirul" artis doctor - ArtD.)
  • Medziodborové štúdia v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5)musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
  • špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Educaííon Documents).

 

History of Descriptions

Back