Microbiology
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Biology.
Group:
Natural SciencesResearch area:
vedy o živej prírodeEnglish Name of the field of study:
MicrobiologyLevels - description
Študijný odbor mikrobiológia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).
Content of the study field - general part
Absolventi študijného odboru MIKROBIOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu
- „Mikrobiológ - expert“ PhD., (3. stupeň) – (Research worker in Microbiology, PhD.)
Uplatnenie absolventa – Absolventi sa môžu uplatniť v základnom výskume na vysokých školách a ústavoch SAV ako aj v aplikovanom výskume a vývoji na rezortných pracoviskách mikrobiologického zamerania v zdravotníctve, agropotravinárskom komplexe, farmaceutickom priemysle, v diagnostických laboratóriách, biotechnológiách a v ochrane životného prostredia.
Reason for the establishment of a study field
Mikrobiológia patrí medzi základné vedné odbory biológie zaoberajúce sa svetom mikroskopických organizmov. Patrí medzi najdynamickejšie sa rozvíjajúce vedné odbory. Jej poznatky sa využívajú v rozvoji mikrobiálnych biotechnológií, v zabezpečovaní kvalitnej výživy ľudstva, v boji proti infekčným chorobám a bioterorizmu ohrozujúcich človeka a jeho životné prostredie.
Examples of similar study field abroad
Identické alebo podobné študijné odbory sa nachádzajú na väčšine univerzít prírodovedného zamerania v Európe, USA, Kanade a vo väčšine štátov celého sveta. Príkladom môže byť aj Karlova univerzita v Prahe, Masarykova univerzita v Brne, Complutense Univerzity v Madride, University of Cambridge, Vienna University a pod.
Definition of related fields of study and differences between them
- Biotechnológia
- Virológia
- Imunológia
- Molekulárna biológia
- Genetika
Rozhodujúce miesto v každom z uvedených študijných odborov tvoria základné poznatky z mikrobiológie, nakoľko mnohé pokroky v príbuzných odboroch sa získali vo výskume za použitia mikroorganizmov ako experimentálnych modelov. Rozdiely medzi jednotlivými študijnými odbormi spočívajú v odlišnej náplni povinných predmetov príslušného príbuzného študijného odboru, ktoré špecifikujú príslušný študijný odbor.
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
PhD., Mikrobiológ - expert – ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti experimentálnej mikrobiológie. Má preukázateľné vedomosti, zručnosti a schopnosti samostatnej vedeckej práce v rôznych oblastiach mikrobiológie. Preukazuje všeobecné znalosti v mikrobiológii a detailné znalosti z oblastí príbuzných k svojmu výskumnému zameraniu. Má technické zručnosti v laboratórnej praxi, ovláda zásady, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, dokáže formulovať vedecké problémy, vykonávať tvorivý a nezávislý výskum a prezentovať výsledky vedeckej práce v ústnej a písomnej komunikácii. Výsledkami vlastnej tvorivej práce prispieva k rozvoju vedy, vedeckého poznania a aplikácií získaných poznatkov v medicíne, priemyselnej a potravinárskej mikrobiológii, hygienickej službe a v biotechnológiách.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru mikrobiológia (3. stupeň):
vedecky báda, formuluje problémy v oblasti mikrobiológie a príbuzných disciplín a prináša ich vlastné riešenia.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru mikrobiológia (3. stupeň) si osvojí:
zásady vedeckej práce, formulovanie vedeckého problému (vedecké zadanie), právne, etické a spoločenské aspekty vlastnej vedeckej práce, prezentácia a praktická aplikácia vlastných výsledkov, rozvoj vedného a študijného odboru mikrobiológia aj v celosvetovom kontexte .
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Študijná časť:
Jadro obsahuje rámcové témy zamerané na získavanie najnovších vedeckých poznatkov založených na aktuálnom stave vedeckého poznania, ktoré sú predpokladom pre napísanie písomnej práce a úspešné zvládnutie dizertačnej skúšky z povinného a voliteľného predmetu.
Povinný predmet: Mikrobiológia.
Voliteľný predmet: podľa zamerania dizertačnej práce jeden z predmetov – Molekulárna biológia, Biochémia, Biotechnológia, Genetika, Hygiena a epidemiológia
Vedecká časť:
Je zameraná na samostatné a tvorivé riešenie vedeckých problémov z oblasti moderného mikrobiologického výskumu, ktorého zakončením je obhajoba dizertačnej práce. Táto musí spĺňať náročné kritériá a preukázať schopnosti samostatne získavať teoretické a praktické poznatky. Doktorand musí byť schopný zverejňovať svoje výsledky v medzinárodne akceptovaných časopisoch (vyžaduje sa najmenej jedna publikácia v časopise evidovanom v database ISI „Current Contents“) a prezentovať ich aj vo forme prednášky alebo posteru na vedeckom podujatí.
Vedomosti, uvedené v jadre majú rozsah 1/3 ECTS v študijnej časti a 2/3 ECTS vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať, rozvíjať a uplatňovať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
(2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
(3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
(4) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)