Paleontology

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Earth Sciences.

Group:

Natural Sciences

Research area:

vedy o Zemi a vesmíre

English Name of the field of study:

Paleontology

Levels - description

Študijný odbor PALEONTOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou interného doktorandského štúdia 3 roky a externej formy doktorandského štúdia 5 rokov

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru PALEONTOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

-       Paleontology Principle Expert Philosophiae doctor - PhD -3. stupeň..

Paleontology Principle Expert Philosophiae doctor - PhD - 3. stupeň - ovláda vedecké metódy výskumu v paleontológii s orientáciou napr. na fytopaleontológiu, zoopaleontológiu, mikropaleontológiu a je schopný samostatnej vedeckej práce. Zameriava sa na získanie najnovších paleontologických, paleoekologických,  paleogeografických a biostratigrafických poznatkov.

Reason for the establishment of a study field

Paleontológia mala a bude vždy mať nezastupiteľné miesto v geologických disciplínách. Dáva nám prehľad o vývoji života na Zemi – jeho počiatkoch, druhovej variabilite, disperzii, adaptácii, migrácii i vymieraní druhov, asociácií a niekedy aj celých komunít. Cez vertikálny záznam zvyškov fauny a flóry sme schopní vyjadriť sa pomerne presne k veku jednotlivých horninových sekvencií. Štruktúrne usporiadanie, látkové zloženie, biologický, sedimentologický a litologický záznam vo výplniach našich paniev sú spoľahlivým podkladom aj pre detekciu klimatických výkyvov. Práve poznanie príčin a zákonitosti ich vývoja má nesmierny význam aj pre súčasnosť, nakoľko pochopenie multikauzálnych prírodných procesov v minulosti nám môže významným spôsobom napomôcť pri interpretácii súčasných trendov vývoja životného prostredia.

Paleontológia je moderná veda v prudkom rozvoji. Prináša veľa nových poznatkov o vývoji rastlín a živočíchov z geologickej minulosti, ale je významná i pre geologickú prax pri hľadaní ložísk plynu, ropy a ostatných nerastných surovín na organickej báze, ale i v geologickom mapovaní. Odhaľuje príbuzenské vzťahy medzi organizmami a tzv. chýbajúce články. Zúčastňuje sa i odhaľovania minulosti človeka. Pre súčasnú dekádu milénia sa predpokladá potreba  profesionálov, ktorí by zvládli súčasný moderný trend.

Examples of similar study field abroad

USA – Department of Anatomy University of Alabama, Birmingham, Smithsonian Institution, Department of Paleobiology, Washington, Holandsko – Faculty of Earth Sciences University of Utrecht, Geologisch en Mineralogisch Instituut der Rijksuniversiteit, Leiden, Nemecko –Institut fur Paleontologie und Historische Geologie Mníchov, Geologisch – Paläontologisches Institut der Universität, Frankfurt am Mein, Johan Gutenberg – Universität Paläontologische Institut, Mainz, Francúzsko –Muséum National D´Histoire, Institut de Paléontologie, Université Lyon Claude Bernard, Lyon, Rakúsko – Wien Universität, Viedeň, Španielsko – Institut de Paleontologia Dr. M. Crusafont, Polsko Institut systematyki i ewolucji zwierzat Krakow, Zaklad Paleozoologii Universzytetu Wroslawskiego, Česko – Prírodovedecká fakulta Masarykova Brno, Prírodovedecká fakulta UK, Praha, Rumunsko – Universitatea din Cluj – Napoca  - Cluj – Napoca, Srbsko a Čierna Hora – Department of Biology Faculty of Science, Sarajevo, Japonsko – Institut of Geology and Paleontology Tokoku University, Sendai, Taliansko – Instituto di Geologia e Paleontologia dell Universitá , Milano, Grécko – National University of Athens, Atény.

Definition of related fields of study and differences between them

-       Botanika,

-       Zoológia,,

-       Mikrobiológia a ďalšie

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu PALEONTOLÓGIE s orientáciou napr. na mikropaleontológiu, zoopaleontológiu bezstavovcov, zoopaleontológiu stavovcov, fytopaleontológiu a pod.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Paleontológia (3. stupeň)

-       vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti paleontológie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Paleontológia (3. stupeň) si osvojí

-         Zásady vedeckej práce, väzby na terénny výskum, laboratórne spracovanie vzoriek, určovanie fosílneho materiálu a publikovanie výsledkov, prínos pre poznanie paleoekológie a paleobiogeografie, pre charakteristiku a rekonštrukciu paleoprostredia.

-         Právne a environmentálne aspekty nových výsledkov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa tj. PhD.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedu o Zemi a Vesmíre.

Jadro znalostí obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:  Predmety zamerané na rozšírenie vedomostí vedného odboru a koncipované ako nadstavba (v priebehu prvej časti štúdia vykoná doktorand z týchto predmetov dve dielčie skúšky). Predmety prehlbujúce poznatky špecializovaných častí odboru v náväznosti na tému dizertačnej práce. Geologické vedy so zameraním na paleozoológiu, paleobotaniku, mikropaleontológiu, stratigrafickú geológiu, sedimentológiu a pod.

Vedecká časť:

-         Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru..

-         Vedecké formulovanie problému a jeho riešenie, ktorého zakončením je obhajoba dizertačnej práce, ktorá musí spĺňať náročné kritériá. Doktorand musí byť schopný publikovať svoje výsledky vo vedeckých časopisoch a prezentovať ich vo forme prednášky alebo posteru na vedeckom podujatí.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back