Paleontológia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
vedy o Zemi a vesmíreAnglický názov študijného odboru:
PaleontologyStupne - popis
Študijný odbor PALEONTOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou interného doktorandského štúdia 3 roky a externej formy doktorandského štúdia 5 rokov
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru PALEONTOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu
- Paleontology Principle Expert Philosophiae doctor - PhD -3. stupeň..
Paleontology Principle Expert Philosophiae doctor - PhD - 3. stupeň - ovláda vedecké metódy výskumu v paleontológii s orientáciou napr. na fytopaleontológiu, zoopaleontológiu, mikropaleontológiu a je schopný samostatnej vedeckej práce. Zameriava sa na získanie najnovších paleontologických, paleoekologických, paleogeografických a biostratigrafických poznatkov.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Paleontológia mala a bude vždy mať nezastupiteľné miesto v geologických disciplínách. Dáva nám prehľad o vývoji života na Zemi – jeho počiatkoch, druhovej variabilite, disperzii, adaptácii, migrácii i vymieraní druhov, asociácií a niekedy aj celých komunít. Cez vertikálny záznam zvyškov fauny a flóry sme schopní vyjadriť sa pomerne presne k veku jednotlivých horninových sekvencií. Štruktúrne usporiadanie, látkové zloženie, biologický, sedimentologický a litologický záznam vo výplniach našich paniev sú spoľahlivým podkladom aj pre detekciu klimatických výkyvov. Práve poznanie príčin a zákonitosti ich vývoja má nesmierny význam aj pre súčasnosť, nakoľko pochopenie multikauzálnych prírodných procesov v minulosti nám môže významným spôsobom napomôcť pri interpretácii súčasných trendov vývoja životného prostredia.
Paleontológia je moderná veda v prudkom rozvoji. Prináša veľa nových poznatkov o vývoji rastlín a živočíchov z geologickej minulosti, ale je významná i pre geologickú prax pri hľadaní ložísk plynu, ropy a ostatných nerastných surovín na organickej báze, ale i v geologickom mapovaní. Odhaľuje príbuzenské vzťahy medzi organizmami a tzv. chýbajúce články. Zúčastňuje sa i odhaľovania minulosti človeka. Pre súčasnú dekádu milénia sa predpokladá potreba profesionálov, ktorí by zvládli súčasný moderný trend.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
USA – Department of Anatomy University of Alabama, Birmingham, Smithsonian Institution, Department of Paleobiology, Washington, Holandsko – Faculty of Earth Sciences University of Utrecht, Geologisch en Mineralogisch Instituut der Rijksuniversiteit, Leiden, Nemecko –Institut fur Paleontologie und Historische Geologie Mníchov, Geologisch – Paläontologisches Institut der Universität, Frankfurt am Mein, Johan Gutenberg – Universität Paläontologische Institut, Mainz, Francúzsko –Muséum National D´Histoire, Institut de Paléontologie, Université Lyon Claude Bernard, Lyon, Rakúsko – Wien Universität, Viedeň, Španielsko – Institut de Paleontologia Dr. M. Crusafont, Polsko Institut systematyki i ewolucji zwierzat Krakow, Zaklad Paleozoologii Universzytetu Wroslawskiego, Česko – Prírodovedecká fakulta Masarykova Brno, Prírodovedecká fakulta UK, Praha, Rumunsko – Universitatea din Cluj – Napoca - Cluj – Napoca, Srbsko a Čierna Hora – Department of Biology Faculty of Science, Sarajevo, Japonsko – Institut of Geology and Paleontology Tokoku University, Sendai, Taliansko – Instituto di Geologia e Paleontologia dell Universitá , Milano, Grécko – National University of Athens, Atény.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Botanika,
- Zoológia,,
- Mikrobiológia a ďalšie
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu PALEONTOLÓGIE s orientáciou napr. na mikropaleontológiu, zoopaleontológiu bezstavovcov, zoopaleontológiu stavovcov, fytopaleontológiu a pod.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Paleontológia (3. stupeň)
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti paleontológie.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Paleontológia (3. stupeň) si osvojí
- Zásady vedeckej práce, väzby na terénny výskum, laboratórne spracovanie vzoriek, určovanie fosílneho materiálu a publikovanie výsledkov, prínos pre poznanie paleoekológie a paleobiogeografie, pre charakteristiku a rekonštrukciu paleoprostredia.
- Právne a environmentálne aspekty nových výsledkov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa tj. PhD.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedu o Zemi a Vesmíre.
Jadro znalostí obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia: Predmety zamerané na rozšírenie vedomostí vedného odboru a koncipované ako nadstavba (v priebehu prvej časti štúdia vykoná doktorand z týchto predmetov dve dielčie skúšky). Predmety prehlbujúce poznatky špecializovaných častí odboru v náväznosti na tému dizertačnej práce. Geologické vedy so zameraním na paleozoológiu, paleobotaniku, mikropaleontológiu, stratigrafickú geológiu, sedimentológiu a pod.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru..
- Vedecké formulovanie problému a jeho riešenie, ktorého zakončením je obhajoba dizertačnej práce, ktorá musí spĺňať náročné kritériá. Doktorand musí byť schopný publikovať svoje výsledky vo vedeckých časopisoch a prezentovať ich vo forme prednášky alebo posteru na vedeckom podujatí.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
(2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
(3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
(4) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)