Mineralogy
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Earth Sciences.
Group:
Natural SciencesResearch area:
vedy o Zemi a vesmíreEnglish Name of the field of study:
MineralogyLevels - description
Študijný odbor MINERALÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).
Reason for the establishment of a study field
Odbor mineralógia skúma komplexné zloženie minerálov, ich fyzikálne a chemické vlastnosti, zaoberá sa procesmi, ktoré vedú k ich vzniku, premenám alebo deštrukcii ako aj nomenklatúrou a klasifikáciou. Študuje fázové vzťahy v rovnovážnych a nerovnovážnych prírodných i syntetických minerálnych systémoch, a na základe poznatkov z experimentálnych, teoretických a terénnych štúdií definuje vznik minerálov v zemskej kôre a na zemskom povrchu ako aj rôzne vlastnosti minerálov. Na základe minerálnych geotermobarometrov, štúdia fluidných inklúzií a izotopov stanovuje teplotno-tlakové podmienky vzniku a genézu rôznych minerálnych asociácií. V rámci aplikovanej mineralógie študuje fyzikálno-chemické parametre v umelých systémoch (syntetické zlúčeniny, stavebné materiály, technologické materiály), ich deštrukciu pod vplyvom poveternostných podmienok, študuje minerály z hľadiska ich využiteľnosti ako úžitkových surovín nepostrádateľných pre národné hospodárstvo. Sleduje dopady spracovávania minerálnych surovín na životné prostredie, navrhuje postupy pri sanácii, konzervácii a ďalšom využití úložísk minerálnych odpadov.
Examples of similar study field abroad
Taliansko - Univerzita v Padove, Univerzita v Turíne; Česká republika - Karlova Univerzita v Prahe; Nemecko - Univerzita Tübingen, Mainz; Rakúsko - Univerzity vo Viedni, Salzburgu a v Grazi; Maďarsko - Univerzita Eötvös Loránda v Budapešti; Poľsko - Jagielonská Univerzita v Krakove; Rusko - Lomonosovova Univerzita v Moskve; Španielsko - Univerzita v Madride; Dánsko - Univerzita v Kodani a ďalšie.
Mineralógia sa študuje v rámci geologických vied na väčšine zahraničných univerzít. Na vyššie uvedených univerzitách má prioritné postavenie, v rámci samostatných študijných programov na katedrách alebo inštitútoch. Študuje sa samostatne, alebo spolu s petrológiou a geochémiou, niekedy s geológiou nerastných surovín (Praha).
Definition of related fields of study and differences between them
- Petrológia
- Geochémia
- Geológia nerastných surovín
Petrológia a geochémia sú odbory úzko prepojené s mineralógiou, pretože používajú pri výskume podobné metodiky ako mineralógia a študujú rovnaké prírodné systémy. Výsledky výskumu oboch odborov taktiež významne prispievajú k poznaniu genézy minerálov. Minerál (väčšinou pevná fáza) - predmet štúdia mineralógie, je základnou stavebnou jednotkou zemskej kôry, plášťa a jadra. Petrológia je zameraná na horniny, ktoré reprezentujú zložitý systém viacerých minerálnych fáz. Petrológia rieši genézu hornín vo vzťahu k dynamike zemskej kôry a plášťa. Geochémia je zameraná predovšetkým na chemické vlastnosti minerálov, zaoberá sa izomorfným zastupovaním prvkov v mineráloch, ich distribúciou, frakcionáciou a migráciou pri geologických procesoch. Geológia nerastných surovín vysvetľuje procesy, ktoré vedú k akumulácii úžitkových minerálov. Študuje parametre ložísk, spôsoby ich vyhľadávania, spracovávania a ekonomiku ich využívania.
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Absolventi študijného odboru MINERALÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu:
Mineralóg, Philosophie doctor-PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu minerálov a na základe ich výsledkov dokáže interpretovať ich genézu v širších geologických súvislostiach, definovať genetický model vzniku minerálnych asociácií. Ovláda špeciálne laboratórne metódy, termodynamické a geochemické prepočty, je schopný riešiť vedecké zadania, definovať konkrétny vedecký problém a navrhnúť spôsob jeho riešenia kombináciou viacerých laboratórnych metód. Dokáže riešiť problémy aplikovanej mineralógie.
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu v odbore MINERALÓGIA s orientáciou na terénny, laboratórny a experimentálny výskum, ako aj aplikácie do praxe a riešenie problémov vývoja a výskumu v technickej mineralógii.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru MINERALÓGIA (3. stupeň)
- získa špeciálne vedomosti zteoretickej aexperimentálnej mineralógie, ktoré mu umožnia riešiť vedecké problémy vnadväznosti na ostatné odbory geovied, ako aj na vysokej úrovni riešiť problémy praxe ašpecializovaných priemyselných technológií,
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru MINERALÓGIA (3. stupeň) je schopný
- vedecky bádať a prinášať vlastné riešenia problémov v oblasti mineralógie, sprepojením na ďalšie odbory geologických vied av oblasti aplikovanej mineralógie,
- publikovať výsledky svojho bádania vodborných avedeckých časopisoch.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Zásady vedeckej práce,
- väzby výskum-využitie vpraxi,
- vedecké formulovanie problému,
- právne a environmentálne aspekty nových produktov,
- etické a spoločenské stránky vedeckej práce.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa tj. PhD.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Prírodné Vedy a Vedy o Zemi ( Natural Science and Earth Science)
Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
- teoretická aexperimentálna mineralógia, fázové vzťahy, izotopy afluidá vgeologických procesoch, geochémia geologických procesov, teoretické aspekty vývoja litosféry, geochronológia,
- špecializované metódy laboratórneho výskumu (RTG difraktometrická analýza, elektrónová mikroanalýza, izotopová analýza, mikrotermometria)
- počítačová simulácia avizualizácia.
Vedecká časť:
- výskum aktuálneho vedeckého problému,
- písomná práca kdizertačnej skúške adizertačná skúška,
- publikovanie pôvodných vedeckých prác (min. požiadavka 2),
- prezentácia výsledkov vedeckého výskumu na domácich azahraničných konferenciách,
- vypracovanie vedeckého projektu a zapájanie sa do programov vedeckej spolupráce,
- vypracovanie aobhajoba dizertačnej práce.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)