Pedagogická, poradenská a školská psychológia
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Psychology.
Group:
Social, Economic and Legal SciencesResearch area:
spoločenské a behaviorálne vedyContent of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda metodológiu psychológie a výskumné metódy psychológie, špecifické výskumné metódy pedagogickej, poradenskej a školskej psychológie s orientáciou na poznávanie prežívania a správania človeka počas celého jeho biodromálneho vývinu s dôrazom na tranzitné fázy vývinu (detstvo, dospievanie, dospelosť, staroba) s osobitným zreteľom na poznávanie osobnosti jedinca v školách a v školských zariadeniach a v jeho procese výchovy, vzdelávania a sebarozvíjania, v rodine, v partnerstve a v manželstve, v študijno-profesionálnej oblasti, ako aj v pracovnom procese a interpersonálnych vzťahoch na pracoviskách, ako aj stratégie a techniky práce s klientom v individuálnom, skupinovom a hromadnom psychologickom poradenstve.
Teoretické vedomosti
Absolvent v rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti skúma, t.j. zhromažďuje, popisuje, analyzuje a zovšeobecňuje rôzne zákonitosti psychiky ľudí, ich prežívanie a správanie v konkrétnych oblastiach činnosti v tranzitných vývinových etapách na ich biodromálnej dráhe s osobitných zreteľom na vstup jedincov do procesu výchovy a vzdelávania v školských aj mimoškolských podmienkach, ako aj do parterských, manželských a pracovných vzťahov.
Absolvent poznáva a skúma kognitívny, emocionálny a sociálny vývin jedincov, sústreďuje sa najmä na ich vnímanie, pamäť, myslenie, tvorivosť, reč, emócie, motiváciu, ašpirácie, hodnoty a hodnotovú orientáciu, postoje, motiváciu a ašpirácie, povahové vlastnosti a sociálne vzťahy, procesy rozhodovania, riešenia konfliktov a i., sleduje premenné vonkajšieho alebo vnútorného charakteru, ktoré priebeh týchto psychických procesov, psychických vlastností a psychických stavov a medziľudských vzťahov ovplyvňujú a dáva návrhy na využitie zistených a overených zákonitostí v konkrétnych reálnych oblastiach života jedincov, a zvlášť v činnosti poradenských a školských psychológov, učiteľov, žiakov a ich rodičov.
Dôraz je položený na prácu s deťmi a dorastom, na rodinný systém a systemický prístup, na prácu nezamestnaným, seniormi, rizikovou mládežou, na penitenciárnu a postoenitenciárnu starostlivosť a domáce násilie.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru si osvojuje históriu a súčasný rozvoj študijného odboru psychológia a jeho špeciálnych a aplikovaných psychologických disciplín - pedagogickej, poradenskej a školskej psychológie, zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, väzby výskum – využitie výsledkov v praxi, etickú a spoločenskú stránku vedeckej práce, prezentáciu výsledkov výskumu, návrhy opatrení pre spoločenskú prax v oblasti poradenstva a poradenských zariadení a podporných školských systémov.
Získava poznatky o práci s klientelou psychologického poradenstva, o práci s osobitnými kategóriami klientov (úzkostný, odmietajúci, agresívny, manipulujúci, suicidálny klient a pod.), o práci s poradenskými skupinami a o rôznych stratégiách, metódach a technikách poradenskej práce a tímovej spolupráce.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy sú viazané na psychologickú vedu ako takú, a zvlášť na pedagogickú, poradenskú a školskú psychológiu ako samostatné vedné disciplíny.
Rámcové témy predstavujú poznatky z poradenskej, školskej, pedagogickej psychológie, výberových psychologických predmetov v závislosti od psychologickej špecializácie, psychologickej metodológie, štatistiky, cudzieho jazyka.
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
1. Ciele, úlohy, metódy a programy pedagogickej, poradenskej a školskej psychológie v treťom miléniu a nová koncepcia práce poradenského a školského psychológa vyplývajúca z aktuálních požiadaviek spoločenskej praxe. 2. Najnovšie trendy v rozvoji pedagogickej, poradenskej a školskej psychológie na Slovensku a v zahraničí v posledných 10 rokoch 3. Preventívna, identifikačno-diagnostická , nápravno-korektívna, konzultačno-poradenská, psychologicko-edukačná činnost poradenských a školských psychológov 4. Kooperácia poradenských a školských psychológov pri riešení problémov rodiny, partnerských a rodičovských vzťahov, školského vývinu žiakov a ich problémov v učení a v správaní. 5. Poznávanie osobnosti jedinca v partnerských, rodinných, školských a pracovných podmienkach a facilitovanie rozvoja jeho osobnosti vo vzťahu k společenskému prostředku. 6. Poznávanie sociálnych vzťahov a sociálnej klímy v rodine, v škole, v pracovnom procese a facilitovanie zmeny v týchto oblastiach společenského života. 7. Sociopatogénne javy v súčasnej rodine, škole, pracovisku (agresivita, šikanovanie, mobbing. týranie, alkoholizmus, narkománia, zvýšená rozvodovost, nezamestnanosť a ich dopady na rozvoj osobnosti jedinca ai.) 8. Humanizácia školstva a vstup poradenského a školského psychológa do procesu humanizácie, aplikácia psychologických aspektov projektu "Milénium" v školských podmienkach. 9. Využiti modernej koncepcie životných udalostí a dopingových stratégií v krízovej intervenci. 10. Najnovšie trendy v psychologickej metodológii a v štatistike. |
Vedecká časť:
Zásady prípravy a realizácie výskumného projektu, adekvátneho výberu výskumných metód a výskumného súboru a organizácie výskumu, zhromaždenia a spracovania údajov kvantitatívnej a kvalitatívnej povahy.
Poznatky pre hodnotnú psychologickú analýzu, interpretáciu, zovšeobecnenie na základe ktorých sa formulujú závery a návrhy odporúčaní pre konkrétne oblasti života, s dôrazom na osobnostný vývin jedinca v školskom, rodinnom, partnerskom, manželskom a profesijnom prostredí.
Získanie schopností analyzovať a syntetizovať vedeckovýskumné údaje získané metódou psychologického experimentu, interview, pozorovania, psychodiagnostických testov, projektívnych techník, osobnostných dotazníkov, ankiet, sociometrie, kazuistík a analýzy produktov činnosti, ako aj štúdiom domácej a zahraničnej knižnej a časopiseckej odbornej psychologickej literatúry.
Príprava dizertačnej práce a ďalších vedeckých a odborných publikácií, ktorá prináša nové odborno-vedecké psychologické poznatky z pedagogickej, poradenskej a školskej psychológii s odporúčaniami pre spoločenskú prax.