Pedagogická, poradenská a školská psychológia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor psychológia.

Skupina:

sociálne, ekonomické a právne vedy

Oblasť výskumu:

spoločenské a behaviorálne vedy

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda metodológiu psychológie a výskumné metódy psychológie, špecifické výskumné metódy pedagogickej, poradenskej a  školskej psychológie s orientáciou na poznávanie prežívania a správania človeka počas celého jeho biodromálneho vývinu s dôrazom na tranzitné fázy vývinu (detstvo, dospievanie, dospelosť, staroba)  s osobitným zreteľom na poznávanie osobnosti jedinca v školách a v školských zariadeniach a v jeho procese výchovy, vzdelávania a sebarozvíjania, v rodine, v partnerstve a v manželstve, v študijno-profesionálnej oblasti, ako aj v pracovnom procese a  interpersonálnych vzťahoch na pracoviskách, ako aj stratégie a techniky práce s klientom v individuálnom, skupinovom a hromadnom psychologickom poradenstve.



Teoretické vedomosti

Absolvent v rámci svojej vedecko-výs­kumnej činnosti skúma, t.j. zhromažďuje, popisuje, analyzuje a zovšeobecňuje rôzne zákonitosti psychiky ľudí, ich prežívanie a správanie v konkrétnych oblastiach činnosti v tranzitných vývinových etapách na ich biodromálnej dráhe s osobitných zreteľom na vstup jedincov do procesu výchovy a vzdelávania v školských aj mimoškolských podmienkach, ako aj do parterských, manželských a pracovných vzťahov.

Absolvent poznáva a skúma kognitívny, emocionálny a sociálny vývin jedincov, sústreďuje sa najmä na ich  vní­manie, pamäť, myslenie, tvorivosť, reč, emócie, motiváciu, aš­pirácie, hodnoty a hodnotovú orientáciu, postoje, motiváciu a ašpirácie, povahové vlast­nosti a sociálne vzťahy, procesy rozhodovania, riešenia konfliktov a i., sleduje pre­menné vonkajšieho alebo vnútorného charakteru, ktoré priebeh týchto psychických procesov, psychických vlastností a psychických stavov a medziľudských vzťahov ovplyvňujú a dáva návrhy na vyu­žitie zistených a overených zákonitostí v konkrétnych reálnych oblastiach života jedincov, a zvlášť v činnosti  poradenských a  školských psychológov, učiteľov, žiakov a ich rodičov.

Dôraz je položený na prácu s deťmi a dorastom, na rodinný systém a systemický prístup, na prácu nezamestnaným, seniormi, rizikovou mládežou, na penitenciárnu a postoenitenciárnu starostlivosť a domáce násilie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru si osvojuje históriu a súčasný rozvoj študijného odboru psychológia a jeho špeciálnych a aplikovaných psychologických disciplín - pedagogickej, poradenskej a školskej psychológie, zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, väzby výskum – využitie výsledkov v praxi, etickú a spoločenskú stránku vedeckej práce, prezentáciu výsledkov výskumu, návrhy opatrení pre spoločenskú prax v oblasti  poradenstva a poradenských zariadení a podporných školských  systémov.

Získava poznatky o práci s klientelou psychologického poradenstva, o práci s osobitnými kategóriami klientov (úzkostný, odmietajúci, agresívny, manipulujúci, suicidálny klient a pod.), o práci s poradenskými skupinami a o rôznych stratégiách, metódach a technikách poradenskej práce a tímovej spolupráce.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy sú viazané na psychologickú vedu ako takú, a zvlášť na pedagogickú, poradenskú a školskú psychológiu ako samostatné  vedné disciplíny.

Rámcové témy predstavujú poznatky z poradenskej, školskej, pedagogickej psychológie, výberových psychologických predmetov v závislosti od psychologickej špecializácie, psychologickej metodológie, štatistiky,  cudzieho jazyka.

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

1.      Ciele, úlohy, metódy  a programy pedagogickej, poradenskej a školskej psychológie v treťom miléniu a nová koncepcia práce poradenského a školského psychológa vyplývajúca z aktuálních požiadaviek spoločenskej praxe.

2.      Najnovšie trendy v rozvoji pedagogickej, poradenskej a školskej psychológie na

Slovensku a v zahraničí v  posledných 10 rokoch

3.      Preventívna, identifikačno-diagnostická , nápravno-korektívna, konzultačno-poradenská, psychologicko-edukačná  činnost poradenských a školských  psychológov

4.      Kooperácia poradenských a školských psychológov pri riešení problémov rodiny,

partnerských a rodičovských vzťahov, školského vývinu žiakov a ich problémov v učení a v správaní.

5.      Poznávanie osobnosti jedinca v partnerských, rodinných, školských a pracovných podmienkach a facilitovanie rozvoja jeho osobnosti vo vzťahu k společenskému prostředku.

6.      Poznávanie sociálnych vzťahov a sociálnej klímy v rodine, v škole, v pracovnom procese a facilitovanie zmeny v týchto oblastiach společenského života.

7.      Sociopatogénne javy v súčasnej rodine, škole, pracovisku (agresivita, šikanovanie, mobbing. týranie, alkoholizmus, narkománia, zvýšená rozvodovost, nezamestnanosť a ich dopady na  rozvoj osobnosti jedinca ai.)

8.      Humanizácia školstva a vstup poradenského a školského psychológa do procesu humanizácie,   aplikácia psychologických aspektov projektu "Milénium" v školských podmienkach.

9.      Využiti modernej koncepcie životných udalostí a dopingových stratégií v krízovej intervenci.

10.  Najnovšie trendy v psychologickej metodológii a v štatistike.

Vedecká časť:

Zásady prípravy a realizácie výskumného projektu, adekvátneho výberu výskumných metód a výskumného súboru a organizácie výskumu, zhromaždenia a spracovania  údajov kvantitatívnej a kvalitatívnej povahy.

Poznatky pre  hodnotnú psychologickú analýzu, interpretáciu, zovšeobecnenie na základe ktorých sa formulujú závery a návrhy odporúčaní pre konkrétne oblasti života, s dôrazom na osobnostný vývin jedinca v školskom, rodinnom, partnerskom, manželskom a profesijnom prostredí.

Získanie schopností analyzovať a syntetizovať vedeckovýskumné údaje získané metódou psychologického experimentu, interview, pozorovania, psychodiagnostických testov, pro­jektívnych techník, osobnostných dotazníkov, ankiet, sociometrie, kazuistík a analýzy produktov činnosti, ako aj štúdiom domácej a zahraničnej knižnej a časopiseckej odbornej psycholo­gickej literatúry.

Príprava dizertačnej práce a ďalších vedeckých a odborných publikácií, kto­rá prináša nové odborno-vedecké psychologické poznatky z pedagogickej, poradenskej a školskej psychológii s odporúčaniami pre spoločenskú prax.

Späť