Architectural Design

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Art.

Group:

Humanities and Art

Research area:

umenie

English Name of the field of study:

Architectural Design

Levels - description

  • V prvom stupni štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 alebo 4 roky v dennej forme štúdia. 

Minimálnym predpokladom prijatia na štúdium je okrem základných podmienok stanovených zákonom č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov  v znení neskorších predpisov úspešné absolvovanie talentovej     skúšky.

  • V druhom stupni štúdia (Mgr. art.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 alebo 3 roky v dennej forme štúdia.

Predpokladá sa, že uchádzač o štúdium ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore architektonická tvorba, architektúra a urbanizmus, alebo dizajn a v odbore pozemné stavby (po vykonaní diferenčných skúšok). Uchádzač preukáže pri prijímacom konaní talent, vedomosti a zručnosti na úrovni absolventa bakalárskeho stupňa v odbore.

  • V treťom stupni štúdia (ArtD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme štúdia a 4 alebo 5 rokov v externej forme štúdia. 

Predpokladá sa, že uchádzač o štúdium ukončil druhostupňové štúdium v študijnom odbore architektonická tvorba, architektúra a urbanizmus, dizajn alebo pozemné stavby. Nadobudnuté vzdelanie tretieho stupňa nie je podmienkou pre výkon povolania architekt. Predpokladom prijatia na štúdium sú talent, vedomosti, zručnosti a intelektuálne predpoklady tvorivo riešiť témy architektonickej tvorby a výskumu; uchádzač ich preukáže na základe svojej doterajšej tvorby a  navrhnutého projektu architektonického výskumu a vysoká škola ich preverí v rámci prijímacieho konania.

Content of the study field - general part

Štúdium je ťažiskovo založené na umelecko-architektonickej tvorbe študenta v rozpätí od koncepcie, návrhu, až po tvorbu projektu; základné ateliérové štúdium dopĺňajú výtvarné,  umeleckohistorické, teoretické, konštrukčné, technologické a ďalšie odborné kurzy a teoretické predmety.

Uplatnenie absolventov:

Po ukončení prvého stupňa štúdia – absolvent je pripravený po stránke kreatívnej aj technickej pre pôsobenie v oblasti architektonickej projekcie. Pod odborným dohľadom navrhuje a realizuje čiastkové zadania a úlohy.

Po ukončení druhého stupňa štúdia  – absolvent je všestranne, prakticky aj teoreticky pripravený na samostatnú architektonickú tvorbu,  projektovanie a realizáciu architektonických diel s predpokladom na vedenie a koordináciu pracovného tímu, a to po absolvovaní odbornej praxe a po udelení autorizácie. Je schopný prepájať umelecké a architektonické koncepty a experimenty.

Po ukončení tretieho stupňa štúdia – absolvent je pripravený po praktickej aj teoretickej stránke na samostatnú výskumnú činnosť v architektonickej tvorbe a navrhovaní, na riadenie tímov v tejto oblasti a na podieľanie sa na formovaní vývoja v odbore.

Reason for the establishment of a study field

Architektúra ako tvorivá činnosť a ako súbor architektonických diel vo forme budov, súborov, mestských častí, miest a utvárania krajiny je od nepamäti súčasťou životného prostredia človeka. Jej zmysel sa prejavuje v komplexnej tvorbe vnútorných a vonkajších priestorov ľudského života. Povolanie architekt v sebe oddávna spája vedecké, technické, umelecké a humanitné vedomosti a zručnosti. Historicky sa vyvinuli dve základné formy vzdelávania architekta: umelecké akadémie a technické školy. Na umeleckých akadémiách sa študuje architektonická tvorba pri zachovaní všetkých vedomosti a zručností povolania v jednote s ostatnými umeniam ako umelecko-technický odbor. Na technických školách sa zasa študuje architektúra v jednote s urbanizmom pri zachovaní všetkých vedomostí a zručností povolania v jednote s technickými disciplínami ako technicko-umelecký odbor. Odbor architektonická tvorba na umeleckých školách utvára základ na prepojenie medzi dvojrozmernými a trojrozmernými umeleckými disciplínam a umeleckou tvorbou vo verejnom priestore,  umožňuje vertikálne štruktúrované štúdium v majstrovských ateliéroch, ako aj experimentovanie a laboratórny výskum architektonického jazyka v úzkom prepojení s umeleckými experimentmi. Kladie dôraz na proces tvorby, individuálne prieskumy metód a vývoja projektov.

Examples of similar study field abroad

  • Akademie výtvarných umění, Praha (Česká republika)
  • Universität fűr angewandte Kunst, Viedeň (Rakúsko)
  • Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha (Česká republika)
  • Harvard Design School, Cambridge (Anglicko)
  • Rhode Island School of Design, Providence (Amerika)
  • Princeton School of Architecture, Princeton (Amerika)
  • The Barlet School of Architecture, Londýn (Anglicko)
  • Rietweld Academy, Amsterdam (Holandsko)

Definition of related fields of study and differences between them

  • Architektúra a urbanizmus – bakalárske a inžinierske štúdium architektúry, zamerané ťažiskovo technicky a umelecky na navrhovanie, projektovanie a realizáciu architektonických a urbanistických diel. Medzi týmto odborom a odborom architektonická tvorba je prienik v oblasti navrhovania, projektovania a realizácie architektonických diel. Rozdiel sa prejavuje v tvorbe konceptuálnej a experimentálnej architektúry, v kultivovaní umeleckého jazyka architektúry a napokon v  integrálnom prepojení architektonických a umeleckých aspektov prostredia. Tradične je rozdiel založený na odlišnom spôsobe vyučovania akadémií a technických vysokých škôl (s dôrazom akadémií na individuálne vyučovanie a smerovanie, proces a postupy).
  • Pozemné stavby – bakalárske a inžinierske štúdium zamerané na technické a organizačné problémy projektovania a realizácie stavieb. Prienik je predovšetkým na bakalárskom stupni štúdia. V druhom stupni sa prejavuje diferenciácia tak voči odboru Architektúra a urbanizmus ako aj Architektonická tvorba, kde sa kladie dôraz na umeleckú a architektonickú kreativitu. Pri prestupoch je nevyhnutné preukázanie talentu.

Za príbuzné odbory možno tiež považovať týmto odborom zodpovedajúce štúdiá na zahraničných školách.

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Vymedzenie odborného profilu absolventa

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (prvý stupeň)

Absolvent bakalárskeho štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba počas svojho štúdia získal teoretické  poznatky, praktické schopnosti a zručnosti v oblasti navrhovania projektovania a architektúry a dokáže ich používať pri výkone povolania alebo pri pokračovaní v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu. Primerane ovláda umelecké, architektonické a  technologické a konštrukčné postupy. Rozhodujúcimi výstupmi sú čiastkové architektonické návrhy, štúdie a projekty. Záverečná bakalárska práca preukázala schopnosti umeleckého a architektonického myslenia pri tvorbe projektu na stavebné povolenie.

Absolvent sa môže uplatniť v tímovej projektovej práci, vo výstavníctve a reklame, môže byť činný v kultúrnych inštitúciách, v publicistickej a osvetovej práci a pod., v nižších funkciách verejnej správy a pod.

Teoretické vedomosti

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba má vedomosti:

  • z dejín výtvarného umenia a architektúry,
  • z estetiky a z teórie umenia a architektúry,
  • o technologických, konštrukčných postupoch a o materiáloch,
  • zo základov architektonickej tvorby a projektovania, so začlenením do urbanistického kontextu.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba ovláda:

  • základné analogické a digitálne 2D média relevantné pre architektonickú tvorbu: koncepčná kresba a škicovanie, diagramatická kresba, perspektíva, kresba v mierke a technická kresba),
  • základné analogické a digitálne 3D média relevantné pre architektonickú tvorbu (konceptuálne a prezentačné modelovanie, počítačové modelovanie priestorov a základy parametrického modelovania,
  • základy súčasných procesov výroby asistovanej počítačom (Computer Aided Manufacturing),
  • osvojí si základy prezentácie architektonického projektu (layout, grafika, vizualizácie, animácie).

Doplňujúce vedomosti a zručnosti

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba je schopný:

  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne,
  • zaujímať a prezentovať postoje v oblasti architektúry a hmotnej kultúry,
  • organizovať svoj ďalší odborný rast,
  • spolupracovať s ďalšími profesiami pri výkone projekčnej činnosti,
  • vyhotovovať čiastkové architektonické návrhy a projekty počítačovými alebo manuálnymi technikami.

 

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (prvý stupeň)

Nosné témy jadra znalostí prvého stupňa vysokoškolského štúdia sú:

  • ateliérová architektonická tvorba,
  • interdisciplinárna výtvarná príprava,
  • technické, konštrukčné a materiálové znalosti,
  • kurz kresby,
  • dejiny umenia a architektúry,
  • základy teórie umenia a architektúry a základy estetiky.

Ďalšie  témy jadra znalostí študijného odboru

  • spoločenskovedné, humanitné a prírodovedné súvislosti výtvarného umenia,
  • právna, etická a ekonomická príprava na výkon povolania,
  • jazyková príprava na výkon povolania,
  • znalosti softvérov architektonického navrhovania.

Štátna skúška

Praktická časť:

bakalárska práca, ktorá má charakter architektonického projektu so všetkými náležitosťami projektu na stavebné povolenie – jej obhajoba.

Teoretická časť:

kolokviálna skúška z dejín umenia, architektúry a z estetiky.

Skúška overenia a spôsobilosti riešiť architektonické a urbanistické aspekty navrhovania stavieb s aplikáciou technických predmetov podľa študijného programu.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Vymedzenie odborného profilu absolventa

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (druhý stupeň)

Absolvent magisterského štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba počas svojho štúdia získal  prehlbujúce a syntetizujúce teoretické a praktické poznatky a schopnosti, založené na prepojení ateliérovej tvorby architektúry, dejín a teórie umenia a architektúry a  technických predmetov a počítačovej podpory, vychádzajúcich z poznania súčasného stavu architektonickej tvorby a navrhovania. Je schopný tvorivo ich uplatňovať pri výkone svojho povolania alebo pri pokračovaní vo vysokoškolskom štúdiu tretieho stupňa. Je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie. Rozhodujúcimi výstupmi sú architektonické a urbanistické diela, návrhy, štúdie a projekty, diela na hranici umenia, architektúry a dizajnu, diela dokumentujúce kreativitu architektonickej osobnosti. 

Absolvent sa môže uplatniť ako samostatný tvorivý architekt s predpokladom pre vedenie a koordináciu architektonického tímu po výkone odbornej praxe  a po udelení autorizácie, ako kritik a publicista v odbore architektonická tvorba, ako riadiaci pracovník verejnej správy a pod, po doplnení si vyžadovaného vzdelania aj ako učiteľ na výtvarnom odbore ZUŠ.

Teoretické vedomosti

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba má prehĺbené vedomosti:

  • z dejín výtvarného umenia a architektúry a spoločenských a kultúrnych kontextov,
  • z teórie umenia a dejín architektonickej teórie a základných teoretických diel 20. a 21. storočia,
  • z analýzy a kritiky a metód architektonickej tvorby, z najnovších poznatkov o technológiách, materiáloch a energiách.

Praktické schopnosti a zručnosti

V rámci prehĺbených zručností práce s médiami relevantnými pre tvorbu a prezentáciu architektonických návrhov je absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba schopný:

  • navrhovať a projektovať inovatívne architektonické diela,
  • aplikovať súčasné konštrukčné postupy, technológie a materiály,
  • analyzovať a interpretovať architektonické diela a fázy ich vzniku,
  • prezentovať svoju činnosť v rodnom aj v cudzom jazyku.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba je schopný:

  • vyhľadávať a využívať relevantné informácie a ich zdroje,
  • kooperovať pri odbornej činnosti s inými profesiami,
  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne,
  • zaujímať a prezentovať postoje v oblasti architektúry a hmotnej kultúry,
  • riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, etickým, právnym, ekonomickým a ekologickým rámcom svojej disciplíny.

 

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí druhého stupňa vysokoškolského štúdia sú:

  • ateliérová architektonická tvorba,
  • rozširujúce témy z oblasti teórie, kritiky, analýzy a interpretácie architektúry,
  • rozširujúce témy z dejín umenia, architektúry a kultúry,
  • rozširujúce témy z technickej, technologickej a konštrukčno-materiálovej oblasti.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru

  • rozvíjajúce kurzy v oblasti technológií, softvérov,
  • manažment, organizácia tvorivých procesov a zabezpečovanie finančných zdrojov,
  • intermediálne presahy tvorby.

Štátna skúška

  • Praktická časť:

diplomová práca, ktorá má charakter komplexného architektonického výskumu v teoretickej časti a komplexného architektonického návrhu  a experimentu alebo projektu – obhajoba oboch častí práce.

  • Teoretická časť:

kolokviálna skúška z teórie a dejín architektúry vo väzbe na nosné témy jadra znalostí.

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the third grade

Vymedzenie odborného profilu absolventa

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (tretí stupeň)

Absolvent doktorandského štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú tvorivú, výskumnú a vedeckú činnosť v oblasti architektonickej tvorby a navrhovania, ktoré môže mať podobu vedeckej alebo umeleckej monografie alebo umeleckého či architektonického výskumu v podobe architektonického návrhu, experimentu, realizácie alebo výstavného projektu. Zverejňuje výsledky vedeckého a umeleckého a architektonického výskumu, je pripravený podieľať sa na vývoji vo svojom odbore. Absolvent je schopný študovať zahraničnú literatúru v origináli, aktívne (v ústnej aj v písomnej forme) ovláda jeden svetový jazyk, prípadne dokáže komunikovať v ďalšom cudzom jazyku. Rozhodujúcimi výstupmi sú architektonické alebo urbanistické diela, konceptuálne a experimentálne projekty alebo vedecké a umelecko-výskumné texty a publikácie.

Absolvent sa môže uplatniť ako samostatný tvorivý architekt, vedecký alebo výskumný pracovník v oblasti architektonickej tvorby, vedúci projektantských alebo výskumných tímov, vysokoškolský učiteľ.

Teoretické vedomosti

Absolvent tretieho stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba má:

  • špecializované poznatky z filozofie a estetiky, vo vzťahu k súčasnému stavu poznania v odbore,
  • špecializované poznatky z teórie a dejín architektúry zamerané na problematiku dizertačnej práce,
  • špecializované poznatky v oblasti médií a technológií, pozná široké spektrum príbuzných medziodborových prvkov.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent tretieho stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba je schopný:

  • navrhovať a projektovať architektonické diela podložené vlastným výskumom,
  • kriticky analyzovať a interpretovať architektonické diela,
  • samostatného odborného výskumu v oblasti architektúry a prinášať nové poznatky,
  • prezentovať výskum a tvorbu na medzinárodne akceptovateľnej úrovni,
  • reflexie problematiky svojho odboru a procesov i výsledkov svojho architektonického výskumu písomnou i ústnou formou,
  • odovzdávať výsledky svojej tvorivej a výskumnej činnosti v rámci pedagogického pôsobenia, koncipovania a realizácie vzdelávacieho procesu na vysokoškolskej úrovni.

Doplňujúce vedomosti a zručnosti

Absolvent tretieho stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba je schopný:

  • riadiť a kooperovať odbornú činnosť s inými profesiami,
  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne,
  • zaujímať a prezentovať postoje v oblasti architektúry a hmotnej kultúry,
  • riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom svojej disciplíny.

 

 

Vymedzenie jadra znalosti

Nosné témy jadra znalostí

témy jadra znalostí tretieho stupňa štúdia v študijnom odbore architektonická tvorba sú:

  • Študijná časť (ktorá zahŕňa 1/3 jadra znalostí):
    • špeciálne témy z filozofie umenia, umenovedy a estetiky;
    • štúdium teórie a dejín architektúry orientované na problematiku dizertačnej práce.
  • Výskumná a umelecká časť (ktorá zahŕňa 2/3 jadra znalostí):
    • výskum architektonického problému, ktorého výsledkom je dizertačná práca;
    • špecializované štúdium technológií.

Absolvovanie štúdia

Štátna skúška pozostáva z:

  • dizertačná skúška z filozofie umenia, estetiky, z teórie a dejín architektúry; obhajoba písomnej časti dizertačnej skúšky
  • obhajoba dizertačnej práce.

Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú  pomer študijnej a umelecko-výskumnej časti študijného programu 1:2.

History of Descriptions

Back