Music Art

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Art.

Group:

Humanities and Art

Research area:

umenie

English Name of the field of study:

Music Art

Levels - description

  • v prvom stupni (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 34 roky v dennej forme štúdia a 4 5 rokov v externej forme štúdia.

Predpokladá sa, že študent absolvoval základné a stredné odborné hudobné vzdelanie,

  • v druhom stupni (Mgr. art.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky v dennej forme štúdia a 3 roky v externej forme štúdia.

Predpokladá sa, že študent druhého stupňa je absolventom prvého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu uskutočňovaného v študijnom odbore hudobné umenie,

  • v treťom stupni (ArtD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme štúdia a 4 roky v externej forme štúdia.

Predpokladá sa, že študent tretieho stupňa je absolventom druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu uskutočňovaného v študijnom odbore hudobné umenie.

Content of the study field - general part

Štúdium v študijnom odbore hudobné umenie sa  zameriava  na  individuálne rozvíjanie  talentu  a  tvorivosti  v oblasti hudobnej interpretácie a  hudobnej  tvorby, reprezentované umeleckým výkonom/umeleckým dielom. Študijné programy zamerané na hudobnú interpretáciu sú špecifikované podľa jednotlivých druhov hudobných nástrojov, resp. podľa povahy interpretačného výkonu (klávesové, strunové, dychové nástroje, spev, dirigovanie a pod.). Základným predpokladom štúdia je hudobný talent, ktorého mieru vysoká škola preverí u uchádzačov o štúdium v rámci prijímacieho konania formou talentovej skúšky.

Reason for the establishment of a study field

Hudobné umenie malo a bude mať nezastupiteľné miesto v rozvíjaní osobnosti každého človeka. Je fenoménom humanizácie a jedným z článkov kultúrnej identity každého spoločenstva. 

Examples of similar study field abroad

V zahraničí poskytujú vysokoškolské vzdelávanie v identických alebo porovnateľných študijných odboroch napríklad:

-      Akademie múzických umění Praha, Česká republika

-      Janáčkova akademie múzických umění Brno, Česká republika

-      Universität fur Musik und Darstellende Kunst Viedeň, Rakúsko

-      Univesrität fur Musik und Darstellende Kunst Graz, Rakúsko

-      Conservatoire National Supérieure de la Musique Lyon, Francúzsko

-      Conservatoire National Supérieure de la Musique Paríž, Francúzsko

-      Konservatoria imeni P.I.Čajkovskovo Moskva, Rusko

-      ďalšie vysoké umelecké školy s dvoj/trojstupňovým vzdelávaním.

 

Definition of related fields of study and differences between them

  • muzikológia

Spoločným znakom študijných odborov muzikológia a hudobné umenie je tvorivá práca s hudobnou štruktúrou, spoločným predmetom štúdia je hudobné dielo. 

V jadre teoretických a praktických znalostí vyžadujú oba odbory rozličné zameranie. Hudobné umenie charakterizuje individuálne rozvíjanie hudobného talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon - hudobná interpretácia alebo hudobné dielo - kompozícia. Obsah študijného odboru muzikológia sa zameriava na rozvíjanie vedomostí a schopností potrebných pre teoretickú, historickú a estetickú reflexiu hudobného diela.

  • divadelné umenie

Príbuznosť so študijným odborom hudobné umenie vymedzuje umelecká tvorba a interpretácia v oblasti hudobno-scénickej zložky javiskovej formy. Spoločným znakom je individuálne rozvíjanie talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon/dielo, v jadre znalostí sa však vyžadujú rozdielne talentové predpoklady, technické zručnosti a schopnosti.

  • filmové umenie a multimédiá

Príbuznosť vymedzuje spolupráca akustickej a hudobnej zložky pri tvorbe audiovizuálneho diela. Spoločným znakom je individuálne rozvíjanie talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon/dielo, v jadre znalostí sa však vyžadujú rozdielne talentové predpoklady, technické zručnosti a schopnosti.

  • tanečné umenie

Spoločným znakom študijných odborov tanečné umenie a hudobné umenie je hudobno-scénické stvárnenie tanečného diela, spoločným znakom je tiež individuálne rozvíjanie talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon. V jadre znalostí sa však vyžadujú rozdielne talentové predpoklady, technické zručnosti a schopnosti.

Standard length of daily study: 3 až 4

Standard length of external study: 4 až 5

 

Content of the study field - description of the first degree

Vymedzenie odborného profilu absolventa

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (prvý stupeň)

Absolvent prvého stupňa počas štúdia získal teoretické a praktické poznatky hudobného umenia a zvláda ich použitie pri výkone povolania alebo pri pokračovaní v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu. Získal prehľad o historických a súčasných podobách hudobného umenia. Osvojil si  praktický základ tvorivých postupov a metód pre vznik a interpretáciu hudobného diela. Integruje vedomosti a schopnosti do spôsobilostí, vyplývajúcich z absolvovaného študijného programu: interpersonálne, súvisiace s tímovou prácou, tvorivé a praktické. Absolventi sa uplatňujú ako členovia profesionálnych hudobných telies, v audiovizuálnych médiách, dirigenti, skladatelia a hudobní aranžéri, ako pracovníci kultúrnych zariadení vo vedúcich funkciách amatérskych súborov, hudobní dramaturgovia v orchestroch a divadlách po ďalšieho vzdelania ako učitelia na základných umeleckých školách. Absolventi  sú schopní aktívne komunikovať najmenej v jednom cudzom jazyku.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent počas štúdia

  • získal vedomosti a schopnosť pochopenia podstatných faktov, pojmov, princípov a teórie, ktoré sa vzťahujú k hudobnému umeniu,
  • tieto vedomosti a schopnosti vie použiť pri analýze, interpretácii a tvorbe hudobných diel spôsobom, ktorý preukazuje pochopenie súvislostí,
  • získa vedomosti v oblasti dejín hudobného umenia.

Praktické vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent počas štúdia získal

  • schopnosť umelecky interpretovať resp. vytvoriť hudobné umelecké dielo,
  • široké rozpätie kreatívnych a praktických zručností v oblasti hudobného umenia,
  • interpersonálne skúsenosti súvisiace s tímovou prácou.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent

  • udržiava kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračuje vo vlastnom profesionálnom vývoji,
  • dokáže vymedziť súvis medzi umeleckým dielom, umeleckým výkonom a poslucháčom,
  • vie analyzovať hudobné dielo a interpretačný výkon a hodnotiť ich podľa kvality,
  • získa schopnosti aktívne pracovať v rôznych kultúrnych inštitúciách a organizáciách.

 

Vymedzenie jadra znalostí

 

Nosné témy jadra znalostí

sú viazané na špecifiká študijných programov uskutočňovaných v predmetnom študijnom odbore

  • umelecký výkon - stvárnenie hudobného diela, resp. umelecké dielo - autorská tvorba,
  • analýza notového zápisu,
  • naštudovanie a analýza repertoáru,
  • dejiny svetového a slovenského hudobného umenia,
  • teória hudobného umenia.

Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 3/5 rozsahu študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie.

Ďalšie témy jadra znalostí

  • solfeggio
  • hudobná dramaturgia
  • svetový jazyk

 

Bakalárska práca

V nadväznosti na absolvovaný študijný program:

  • umelecký výkon (hudobná interpretácia) – verejná prezentácia polrecitálu dokumentovaného audionahrávkou,
  • alebo umelecké dielo – vytvorenie autorského hudobného diela dokumentovaného partitúrou,
  • alebo autorský hudobno-dramaturgický projekt, dokumentovaný DVD nahrávkou a textovou prílohou.

 

Štátna skúška

  • obhajoba bakalárskej práce,
  • kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2

Standard length of external study: 3

 

Content of the study field - second grade description

Vymedzenie odborného profilu absolventa

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (druhý stupeň)

Absolvent  magisterského štúdia študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie. Samostatne tvorí a podáva umelecký výkon, vyplývajúci z absolvovaného študijného programu. Absolvent má možnosť uplatnenia v náročnej pracovnej činnosti, ktorú môže vykonávať v

  • koncertnej činnosti ako sólista, komorný hráč, člen v profesionálnych hudobných telesách, divadle, rozhlase a multimédiách, ako dirigent, skladateľ a hudobný aranžér, ako pracovník kultúrnych zariadení vo vedúcich funkciách, ako dramaturg v orchestroch, hudobných divadlách a masmédiách, teoretik a publicista,
  • po doplnení si potrebnej kvalifikácie ako učiteľ odborných predmetov na ZUŠ, v základnom a strednom školstve
  • riadiacej a organizačnej činnosti v inštitúciách umenia a kultúry.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent

  • počas štúdia získal vedomosti v oblasti hudobnej interpretácie a tvorby umožňujúce reflektovať hudobné dielo, jeho kompozično-technický tvar, relevantné estetické a vývojové súvislosti,
  • kriticky analyzuje a definuje problémy hudobného diela a jeho interpretácie,
  • počas štúdia si prehlbuje vedomosti z oblasti dejín a estetiky hudobného umenia.

 

Praktické vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent počas štúdia získal schopnosti

  • nachádzať a prezentovať vlastné interpretačné a tvorivé riešenia problémov pri naštudovaní a realizácii závažných hudobných diel,
  • analyzovať a interpretovať náročné a závažné umelecké diela,
  • interpretovať, resp. vytvoriť náročné a závažné hudobné umelecké diela,
  • prezentovať umelecky originálne a efektívne riešenia v oblasti hudobnej interpretácie, tvorby a multimediálnej tvorby,
  • aktívne vytvárať umelecké projekty zmerané na špecifické problémy realizácie hudobného diela.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent

  • dokáže pracovať efektívne ako jednotlivec i ako člen alebo vedúci umeleckého tímu,
  • vie identifikovať mechanizmy pre kontinuálny vlastný profesionálny vývoj a učenie sa,
  • udržiava kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne,
  • riadi sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom disciplíny,
  • vie uplatniť odborný potenciál v  rôznych inštitúciách umenia a kultúry, i v manažérskej praxi.

 

Vymedzenie jadra znalostí

 

Nosné témy jadra znalostí

sú viazané na špecifiká študijných programov uskutočňovaných v predmetnom študijnom odbore

  • umelecký výkon - stvárnenie hudobného diela/umelecké dielo – autorská tvorba,
  • odborná analýza prostriedkov hudobnej interpretácie,
  • dejiny hudobného umenia so zameraním na absolvovaný študijný program,
  • interpersonálne schopnosti súvisiace s tímovou prácou,
  • schopnosť vytvoriť súvis medzi umeleckým dielom, umeleckým výkonom a poslucháčom,
  • široké rozpätie kreatívnych a praktických schopností,
  • schopnosť kritickej reflexie.

Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 1/5 rozsahu študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie.

 

Ďalšie témy jadra znalostí

  • filozofické a estetické aspekty hudobného umenia založené na súčasnom stave výskumu v odbore,
  • pedagogika a metodika výučby podľa špecifík jednotlivých študijných programov,
  • dejiny umenia.

 

Diplomová práca

V nadväznosti na absolvovaný študijný program

  • umelecký výkon (hudobná interpretácia) – verejná prezentácia recitálu dokumentovaná audionahrávkou,
  • alebo umelecké dielo – vytvorenie autorského hudobného diela väčšieho rozsahu a závažnosti dokumentovaného partitúrou,
  • alebo autorský hudobno-dramaturgický projekt, dokumentovaný DVD nahrávkou a textovou prílohou.

Súčasťou diplomovej práce je písomná reflexia umeleckého výkonu/umeleckého diela/hudobno-dramaturgického projektu.

 

Štátna skúška

  • obhajoba diplomovej práce,
  • kolokviálna skúška z oblasti poznania odboru hudobné umenie so zameraním na absolvovaný študijný program.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 4

 

Content of the study field - description of the third grade

Vymedzenie odborného profilu absolventa

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (tretí stupeň)

Absolvent doktorandského štúdia študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie sa podieľa na výskumnej, vývojovej a umeleckej činnosti a zverejňovaní jej výsledkov a na formovaní trendov a koncepcií v oblasti umenia. Môže sa uplatniť v najnáročnejšej tvorivej činnosti z hľadiska zložitosti a psychickej záťaže umeleckej tvorby a výskumu, riadenia, vzdelávania, tvorby dlhodobých stratégií a formovania kultúrnej politiky najmä ako:

  • koncertný umelec, sólista a komorný hráč v profesionálnych umeleckých telesách, súboroch a multimédiách  v medzinárodnom kontexte, dirigent, skladateľ a hudobný aranžér, ako dramaturg v orchestroch, hudobných divadlách a masmédiách, teoretik a publicista,
  • vysokoškolský učiteľ v odbore hudobné umenie,
  • odborník v profesijných umeleckých radách, komisiách, poradných orgánoch a pod.

Teoretické vedomosti

Absolvent

  • sa venuje umeleckému výskumu a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti hudobného umenia – hudobnej interpretácie, autorskej tvorby, teórie a dejín hudby, pedagogiky a metodiky hudobného umenia v nadväznosti na zvolený študijný program.

Praktické vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent

  • umelecky tvorí a prináša nové podnety v oblasti hudobného umenia,
  • je schopný tvoriť a interpretovať hudobné diela vrcholnej náročnosti na úrovni medzinárodného štandardu,
  • dokáže tvorivo aplikovať výsledky umeleckého výskumu vo vlastnej tvorivej práci,
  • dokáže tvorivo aplikovať výsledky umeleckého výskumu vo pedagogickej praxi.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent

  • pristupuje k štúdiu v rámci interkulturálneho kontextu,
  • má schopnosť skúmať a reflektovať tvar a metódy umeleckého diela a umeleckého výkonu,
  • pozná právne, etické a spoločenské stránky umeleckej a vedeckej práce,
  • má schopnosť definovať a zdôvodniť nové prístupy a pohľady na tvorbu.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí tretieho stupňa štúdia študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie  sú viazané na špecifiká študijných programov uskutočňovaných v predmetnom študijnom odbore. Jadro znalostí pozostáva zo študijnej a umeleckej časti.

Budúci absolvent doktorandského štúdia musí preukázať schopnosť podávať mimoriadny umelecký výkon alebo vytvoriť mimoriadne umelecké dielo, ktoré je prínosom v odbore hudobné umenie.

 

Študijná časť

  • špecifické kapitoly teórie a dejín hudby súvisiace so zameraním dizertačnej práce,
  • špecifické kapitoly teórie hudobnej interpretácie súvisiace so zameraním dizertačnej práce,
  • interakcie jednotlivých umeleckých druhov v hudobnom umení,
  • vývinové tendencie hudobného umenia,
  • intermediálne aspekty hudobného umenia.

Umelecko-výskumná časť

  • verejne prezentované umelecké výkony vrcholnej náročnosti,
  • aktívna umelecká činnosť,
  • interpretačné semináre a výmena skúseností v medzinárodnom kontexte,
  • autorská tvorba,
  • pedagogická činnosť vo zvolenom študijnom programe,
  • výskum aktuálneho problému súvisiaceho s umeleckým výkonom.

 

Dizertačná skúška

  • študent obháji verejne prezentovaný umelecký výkon/umelecké dielo k dizertačnej skúške,
  • preukáže dostatočný prehľad vedomostí súvisiacich so zameraním dizertačnej práce,
  • študent predloží umeleckú koncepciu dizertačnej práce.

 

Obhajoba dizertačnej práce

Budúci absolvent doktorandského štúdia v nadväznosti na absolvovaný študijný program obháji:

  • umelecký výkon (hudobnú interpretáciu) - verejne prezentovaný náročný repertoár – recitál väčšieho rozsahu, dokumentovaný audionahrávkou CD, prípadne DVD; alebo
  • umelecké dielo – vytvorenie autorského závažného hudobného diela veľkého rozsahu, resp. veľkej formy, dokumentované partitúrou, resp. CD alebo DVD nahrávkou.

Súčasťou dizertačnej práce je textová časť o umelecko-historických východiskách, výpovedi o téme, spracovaní diela alebo umeleckom výkone. V textovej časti študent doktorandského štúdia dokumentuje, že dizertačnou prácou obohatil stav problematiky svojho odborného zamerania o osobný príspevok.

Doktorandské študijné programy uskutočňované v študijnom odbore hudobné umenie obsahujú pomer študijnej a umelecko-výskumnej časti študijného programu 1:2.

History of Descriptions

Back