Hudobné umenie
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor umenie.
Skupina:
humanitné vedy a umenieOblasť výskumu:
umenieAnglický názov študijného odboru:
Music ArtStupne - popis
- v prvom stupni (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 až 4 roky v dennej forme štúdia a 4 až 5 rokov v externej forme štúdia.
Predpokladá sa, že študent absolvoval základné a stredné odborné hudobné vzdelanie,
- v druhom stupni (Mgr. art.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky v dennej forme štúdia a 3 roky v externej forme štúdia.
Predpokladá sa, že študent druhého stupňa je absolventom prvého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu uskutočňovaného v študijnom odbore hudobné umenie,
- v treťom stupni (ArtD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme štúdia a 4 roky v externej forme štúdia.
Predpokladá sa, že študent tretieho stupňa je absolventom druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu uskutočňovaného v študijnom odbore hudobné umenie.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Štúdium v študijnom odbore hudobné umenie sa zameriava na individuálne rozvíjanie talentu a tvorivosti v oblasti hudobnej interpretácie a hudobnej tvorby, reprezentované umeleckým výkonom/umeleckým dielom. Študijné programy zamerané na hudobnú interpretáciu sú špecifikované podľa jednotlivých druhov hudobných nástrojov, resp. podľa povahy interpretačného výkonu (klávesové, strunové, dychové nástroje, spev, dirigovanie a pod.). Základným predpokladom štúdia je hudobný talent, ktorého mieru vysoká škola preverí u uchádzačov o štúdium v rámci prijímacieho konania formou talentovej skúšky.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Hudobné umenie malo a bude mať nezastupiteľné miesto v rozvíjaní osobnosti každého človeka. Je fenoménom humanizácie a jedným z článkov kultúrnej identity každého spoločenstva.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
V zahraničí poskytujú vysokoškolské vzdelávanie v identických alebo porovnateľných študijných odboroch napríklad:
- Akademie múzických umění Praha, Česká republika
- Janáčkova akademie múzických umění Brno, Česká republika
- Universität fur Musik und Darstellende Kunst Viedeň, Rakúsko
- Univesrität fur Musik und Darstellende Kunst Graz, Rakúsko
- Conservatoire National Supérieure de la Musique Lyon, Francúzsko
- Conservatoire National Supérieure de la Musique Paríž, Francúzsko
- Konservatoria imeni P.I.Čajkovskovo Moskva, Rusko
- ďalšie vysoké umelecké školy s dvoj/trojstupňovým vzdelávaním.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- muzikológia
Spoločným znakom študijných odborov muzikológia a hudobné umenie je tvorivá práca s hudobnou štruktúrou, spoločným predmetom štúdia je hudobné dielo.
V jadre teoretických a praktických znalostí vyžadujú oba odbory rozličné zameranie. Hudobné umenie charakterizuje individuálne rozvíjanie hudobného talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon - hudobná interpretácia alebo hudobné dielo - kompozícia. Obsah študijného odboru muzikológia sa zameriava na rozvíjanie vedomostí a schopností potrebných pre teoretickú, historickú a estetickú reflexiu hudobného diela.
- divadelné umenie
Príbuznosť so študijným odborom hudobné umenie vymedzuje umelecká tvorba a interpretácia v oblasti hudobno-scénickej zložky javiskovej formy. Spoločným znakom je individuálne rozvíjanie talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon/dielo, v jadre znalostí sa však vyžadujú rozdielne talentové predpoklady, technické zručnosti a schopnosti.
- filmové umenie a multimédiá
Príbuznosť vymedzuje spolupráca akustickej a hudobnej zložky pri tvorbe audiovizuálneho diela. Spoločným znakom je individuálne rozvíjanie talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon/dielo, v jadre znalostí sa však vyžadujú rozdielne talentové predpoklady, technické zručnosti a schopnosti.
- tanečné umenie
Spoločným znakom študijných odborov tanečné umenie a hudobné umenie je hudobno-scénické stvárnenie tanečného diela, spoločným znakom je tiež individuálne rozvíjanie talentu, ktorého výsledkom je umelecký výkon. V jadre znalostí sa však vyžadujú rozdielne talentové predpoklady, technické zručnosti a schopnosti.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3 až 4
Štandardná dĺžka externého štúdia: 4 až 5
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Vymedzenie odborného profilu absolventa
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (prvý stupeň)
Absolvent prvého stupňa počas štúdia získal teoretické a praktické poznatky hudobného umenia a zvláda ich použitie pri výkone povolania alebo pri pokračovaní v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu. Získal prehľad o historických a súčasných podobách hudobného umenia. Osvojil si praktický základ tvorivých postupov a metód pre vznik a interpretáciu hudobného diela. Integruje vedomosti a schopnosti do spôsobilostí, vyplývajúcich z absolvovaného študijného programu: interpersonálne, súvisiace s tímovou prácou, tvorivé a praktické. Absolventi sa uplatňujú ako členovia profesionálnych hudobných telies, v audiovizuálnych médiách, dirigenti, skladatelia a hudobní aranžéri, ako pracovníci kultúrnych zariadení vo vedúcich funkciách amatérskych súborov, hudobní dramaturgovia v orchestroch a divadlách po ďalšieho vzdelania ako učitelia na základných umeleckých školách. Absolventi sú schopní aktívne komunikovať najmenej v jednom cudzom jazyku.
Teoretické vedomosti
Absolvent počas štúdia
- získal vedomosti a schopnosť pochopenia podstatných faktov, pojmov, princípov a teórie, ktoré sa vzťahujú k hudobnému umeniu,
- tieto vedomosti a schopnosti vie použiť pri analýze, interpretácii a tvorbe hudobných diel spôsobom, ktorý preukazuje pochopenie súvislostí,
- získa vedomosti v oblasti dejín hudobného umenia.
Praktické vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent počas štúdia získal
- schopnosť umelecky interpretovať resp. vytvoriť hudobné umelecké dielo,
- široké rozpätie kreatívnych a praktických zručností v oblasti hudobného umenia,
- interpersonálne skúsenosti súvisiace s tímovou prácou.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent
- udržiava kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračuje vo vlastnom profesionálnom vývoji,
- dokáže vymedziť súvis medzi umeleckým dielom, umeleckým výkonom a poslucháčom,
- vie analyzovať hudobné dielo a interpretačný výkon a hodnotiť ich podľa kvality,
- získa schopnosti aktívne pracovať v rôznych kultúrnych inštitúciách a organizáciách.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí
sú viazané na špecifiká študijných programov uskutočňovaných v predmetnom študijnom odbore
- umelecký výkon - stvárnenie hudobného diela, resp. umelecké dielo - autorská tvorba,
- analýza notového zápisu,
- naštudovanie a analýza repertoáru,
- dejiny svetového a slovenského hudobného umenia,
- teória hudobného umenia.
Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 3/5 rozsahu študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie.
Ďalšie témy jadra znalostí
- solfeggio
- hudobná dramaturgia
- svetový jazyk
Bakalárska práca
V nadväznosti na absolvovaný študijný program:
- umelecký výkon (hudobná interpretácia) – verejná prezentácia polrecitálu dokumentovaného audionahrávkou,
- alebo umelecké dielo – vytvorenie autorského hudobného diela dokumentovaného partitúrou,
- alebo autorský hudobno-dramaturgický projekt, dokumentovaný DVD nahrávkou a textovou prílohou.
Štátna skúška
- obhajoba bakalárskej práce,
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2
Štandardná dĺžka externého štúdia: 3
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Vymedzenie odborného profilu absolventa
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (druhý stupeň)
Absolvent magisterského štúdia študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie. Samostatne tvorí a podáva umelecký výkon, vyplývajúci z absolvovaného študijného programu. Absolvent má možnosť uplatnenia v náročnej pracovnej činnosti, ktorú môže vykonávať v
- koncertnej činnosti ako sólista, komorný hráč, člen v profesionálnych hudobných telesách, divadle, rozhlase a multimédiách, ako dirigent, skladateľ a hudobný aranžér, ako pracovník kultúrnych zariadení vo vedúcich funkciách, ako dramaturg v orchestroch, hudobných divadlách a masmédiách, teoretik a publicista,
- po doplnení si potrebnej kvalifikácie ako učiteľ odborných predmetov na ZUŠ, v základnom a strednom školstve
- riadiacej a organizačnej činnosti v inštitúciách umenia a kultúry.
Teoretické vedomosti
Absolvent
- počas štúdia získal vedomosti v oblasti hudobnej interpretácie a tvorby umožňujúce reflektovať hudobné dielo, jeho kompozično-technický tvar, relevantné estetické a vývojové súvislosti,
- kriticky analyzuje a definuje problémy hudobného diela a jeho interpretácie,
- počas štúdia si prehlbuje vedomosti z oblasti dejín a estetiky hudobného umenia.
Praktické vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent počas štúdia získal schopnosti
- nachádzať a prezentovať vlastné interpretačné a tvorivé riešenia problémov pri naštudovaní a realizácii závažných hudobných diel,
- analyzovať a interpretovať náročné a závažné umelecké diela,
- interpretovať, resp. vytvoriť náročné a závažné hudobné umelecké diela,
- prezentovať umelecky originálne a efektívne riešenia v oblasti hudobnej interpretácie, tvorby a multimediálnej tvorby,
- aktívne vytvárať umelecké projekty zmerané na špecifické problémy realizácie hudobného diela.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent
- dokáže pracovať efektívne ako jednotlivec i ako člen alebo vedúci umeleckého tímu,
- vie identifikovať mechanizmy pre kontinuálny vlastný profesionálny vývoj a učenie sa,
- udržiava kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne,
- riadi sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom disciplíny,
- vie uplatniť odborný potenciál v rôznych inštitúciách umenia a kultúry, i v manažérskej praxi.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí
sú viazané na špecifiká študijných programov uskutočňovaných v predmetnom študijnom odbore
- umelecký výkon - stvárnenie hudobného diela/umelecké dielo – autorská tvorba,
- odborná analýza prostriedkov hudobnej interpretácie,
- dejiny hudobného umenia so zameraním na absolvovaný študijný program,
- interpersonálne schopnosti súvisiace s tímovou prácou,
- schopnosť vytvoriť súvis medzi umeleckým dielom, umeleckým výkonom a poslucháčom,
- široké rozpätie kreatívnych a praktických schopností,
- schopnosť kritickej reflexie.
Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 1/5 rozsahu študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie.
Ďalšie témy jadra znalostí
- filozofické a estetické aspekty hudobného umenia založené na súčasnom stave výskumu v odbore,
- pedagogika a metodika výučby podľa špecifík jednotlivých študijných programov,
- dejiny umenia.
Diplomová práca
V nadväznosti na absolvovaný študijný program
- umelecký výkon (hudobná interpretácia) – verejná prezentácia recitálu dokumentovaná audionahrávkou,
- alebo umelecké dielo – vytvorenie autorského hudobného diela väčšieho rozsahu a závažnosti dokumentovaného partitúrou,
- alebo autorský hudobno-dramaturgický projekt, dokumentovaný DVD nahrávkou a textovou prílohou.
Súčasťou diplomovej práce je písomná reflexia umeleckého výkonu/umeleckého diela/hudobno-dramaturgického projektu.
Štátna skúška
- obhajoba diplomovej práce,
- kolokviálna skúška z oblasti poznania odboru hudobné umenie so zameraním na absolvovaný študijný program.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 4
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Vymedzenie odborného profilu absolventa
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (tretí stupeň)
Absolvent doktorandského štúdia študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie sa podieľa na výskumnej, vývojovej a umeleckej činnosti a zverejňovaní jej výsledkov a na formovaní trendov a koncepcií v oblasti umenia. Môže sa uplatniť v najnáročnejšej tvorivej činnosti z hľadiska zložitosti a psychickej záťaže umeleckej tvorby a výskumu, riadenia, vzdelávania, tvorby dlhodobých stratégií a formovania kultúrnej politiky najmä ako:
- koncertný umelec, sólista a komorný hráč v profesionálnych umeleckých telesách, súboroch a multimédiách v medzinárodnom kontexte, dirigent, skladateľ a hudobný aranžér, ako dramaturg v orchestroch, hudobných divadlách a masmédiách, teoretik a publicista,
- vysokoškolský učiteľ v odbore hudobné umenie,
- odborník v profesijných umeleckých radách, komisiách, poradných orgánoch a pod.
Teoretické vedomosti
Absolvent
- sa venuje umeleckému výskumu a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti hudobného umenia – hudobnej interpretácie, autorskej tvorby, teórie a dejín hudby, pedagogiky a metodiky hudobného umenia v nadväznosti na zvolený študijný program.
Praktické vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent
- umelecky tvorí a prináša nové podnety v oblasti hudobného umenia,
- je schopný tvoriť a interpretovať hudobné diela vrcholnej náročnosti na úrovni medzinárodného štandardu,
- dokáže tvorivo aplikovať výsledky umeleckého výskumu vo vlastnej tvorivej práci,
- dokáže tvorivo aplikovať výsledky umeleckého výskumu vo pedagogickej praxi.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent
- pristupuje k štúdiu v rámci interkulturálneho kontextu,
- má schopnosť skúmať a reflektovať tvar a metódy umeleckého diela a umeleckého výkonu,
- pozná právne, etické a spoločenské stránky umeleckej a vedeckej práce,
- má schopnosť definovať a zdôvodniť nové prístupy a pohľady na tvorbu.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí tretieho stupňa štúdia študijného programu v študijnom odbore hudobné umenie sú viazané na špecifiká študijných programov uskutočňovaných v predmetnom študijnom odbore. Jadro znalostí pozostáva zo študijnej a umeleckej časti.
Budúci absolvent doktorandského štúdia musí preukázať schopnosť podávať mimoriadny umelecký výkon alebo vytvoriť mimoriadne umelecké dielo, ktoré je prínosom v odbore hudobné umenie.
Študijná časť
- špecifické kapitoly teórie a dejín hudby súvisiace so zameraním dizertačnej práce,
- špecifické kapitoly teórie hudobnej interpretácie súvisiace so zameraním dizertačnej práce,
- interakcie jednotlivých umeleckých druhov v hudobnom umení,
- vývinové tendencie hudobného umenia,
- intermediálne aspekty hudobného umenia.
Umelecko-výskumná časť
- verejne prezentované umelecké výkony vrcholnej náročnosti,
- aktívna umelecká činnosť,
- interpretačné semináre a výmena skúseností v medzinárodnom kontexte,
- autorská tvorba,
- pedagogická činnosť vo zvolenom študijnom programe,
- výskum aktuálneho problému súvisiaceho s umeleckým výkonom.
Dizertačná skúška
- študent obháji verejne prezentovaný umelecký výkon/umelecké dielo k dizertačnej skúške,
- preukáže dostatočný prehľad vedomostí súvisiacich so zameraním dizertačnej práce,
- študent predloží umeleckú koncepciu dizertačnej práce.
Obhajoba dizertačnej práce
Budúci absolvent doktorandského štúdia v nadväznosti na absolvovaný študijný program obháji:
- umelecký výkon (hudobnú interpretáciu) - verejne prezentovaný náročný repertoár – recitál väčšieho rozsahu, dokumentovaný audionahrávkou CD, prípadne DVD; alebo
- umelecké dielo – vytvorenie autorského závažného hudobného diela veľkého rozsahu, resp. veľkej formy, dokumentované partitúrou, resp. CD alebo DVD nahrávkou.
Súčasťou dizertačnej práce je textová časť o umelecko-historických východiskách, výpovedi o téme, spracovaní diela alebo umeleckom výkone. V textovej časti študent doktorandského štúdia dokumentuje, že dizertačnou prácou obohatil stav problematiky svojho odborného zamerania o osobný príspevok.
Doktorandské študijné programy uskutočňované v študijnom odbore hudobné umenie obsahujú pomer študijnej a umelecko-výskumnej časti študijného programu 1:2.