Logic and Methodology of Science
Displays a valid description until 19.02.2017. It is being replaced by a department Philosophy.
Group:
Humanities and ArtResearch area:
humanitné vedyEnglish Name of the field of study:
Logic and Methodology of ScienceContent of the study field - general part
Absolventi študijného odboru LOGIKA A METODOLÓGIA VEDY (3. stupeň) sú spôsobilí vykonávať profesiu:
- Philosophie doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja a je schopný pôsobiť ako vedecko-pedagogický pracovník hlavne v spoločenskovedných ústavoch a na katedrách vysokých škôl či na pracoviskách Slovenskej akadémie vied, všade tam, kde sa skúma alebo prednáša logika, metodológie vied a ich aplikácie.
Examples of similar study field abroad
- Česká republika - Katedra logiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Prahe
- USA - Filozofická logika, CSLI, Stanford University, California, Filozofická logika, Princeton University, New Jersey,
- Anglicko - Centre for the Philosophy of Logic, Language, Mathematics and Mind, St. Andrews University, Scotland,
- Nórsko - University of Oslo.
Definition of related fields of study and differences between them
- Filozofia
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda logický aparát modernej formálnej logiky s orientáciou napr. na logickúa sémantickú analýzu prirodzeného jazyka, rozvoj a aplikácie teórie dôkazu a teórie modelov klasickej logiky, ako aj neklasických logík na rôzne vedecké problémy filozofie, lingvistiky, všeobecnej metodológie a filozofie vedy a na špeciálne metodológie humanitných, sociálnych a prírodných vied.
(a) Teoretické vedomosti
Absolvent odboru Logika a metodológia vedy (3. stupeň)
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti logiky, všeobecnej metodológie vied, prípadne vo vedných oblastiach, kde sú možnosti ich aplikácie.
(b) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru Logika a metodológia vedy (3. stupeň) si osvojí:
- zásady vedeckej práce,
- vedecké formulovanie problému,
- etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
- prezentáciu výsledkov pred odbornou verejnosťou ako aj v pedagogickom procese,
- rozvoj študijného odboru.
Vymedzenie jadra znalostí
(a) Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňat.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Logiku ametodológiu vedy.
- Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state).
(b) Študijná časť
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
- Tradičná logika; klasická výroková a predikátová logika; metalogika: logická syntax , základná logická sémantika (referencia, extenzia/intenzia, pravdivosť, splniteľnosť, úplnosť), definície, deskripcie, teória identity, logika existencie; neklasické logiky: modálna logika, mnohohodnotové logiky, systémy s neštandardnou implikáciou (striktná implikácia, relevantná logika, intuicionistická logika), systémy s neštandardnou kvantifikáciou; filozofická logika: epistemologické logiky (operátory vedenia, viery, presvedčenia, asercie), časové logiky, logika otázok, logika činností, deontická logika, logika preferencie a výberu, induktívna logika; všeobecná metodológia vied: deduktívne vedecké teórie, empirické vedy, vedecký zákon a hypotéza, vedecké postupy (indukcia, dedukcia, modelovanie), explanácia a predikcia.
- Teória množín, algebraické metódy (Booleova algebra, teória zväzov), teória dôkazu, teória modelov, teória rekurzie.
- Intenzionálna logika, neklasické logiky, dejiny logiky, analytická filozofia, filozofia vedy, všeobecná metodológia, metodológia spoločenských vied.
(c) Vedecká časť
- výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému zodboru,
- zásady vedeckej práce,
- vedecké formulovanie problému,
- etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
- prezentácia výsledkov pred odbornou verejnosťou ako aj vpedagogickom procese,
- rozvoj študijného odboru.