Logika a metodológia vedy

Zobrazuje sa opis platný do 19.02.2017. Nahrádza ho odbor filozofia.

Skupina:

humanitné vedy a umenie

Oblasť výskumu:

humanitné vedy

Anglický názov študijného odboru:

Logic and Methodology of Science

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru LOGIKA A METODOLÓGIA VEDY (3. stupeň) sú spôsobilí vykonávať profesiu:

  • Philosophie doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja a je schopný pôsobiť ako vedecko-pedagogický pracovník hlavne v spoločenskovedných ústavoch a na katedrách vysokých škôl či na pracoviskách Slovenskej akadémie vied, všade tam, kde sa skúma alebo prednáša logika, metodológie vied a ich aplikácie.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

  • Česká republika - Katedra logiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Prahe
  • USA - Filozofická logika, CSLI, Stanford University, California, Filozofická logika, Princeton University, New Jersey,
  • Anglicko - Centre for the Philosophy of Logic, Language, Mathematics and Mind, St. Andrews University, Scotland,
  • Nórsko - University of Oslo.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • Filozofia

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda logický aparát modernej formálnej logiky s orientáciou napr. na logickúa sémantickú analýzu prirodzeného jazyka, rozvoj a aplikácie teórie dôkazu a teórie modelov klasickej logiky, ako aj neklasických logík na rôzne vedecké problémy filozofie, lingvistiky, všeobecnej metodológie a filozofie vedy a na špeciálne metodológie humanitných, sociálnych a prírodných vied.



(a)  Teoretické vedomosti

Absolvent odboru Logika a metodológia vedy (3. stupeň)

-          vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti logiky, všeobecnej    metodológie vied, prípadne vo vedných oblastiach, kde sú možnosti ich aplikácie.

(b)  Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Logika a metodológia vedy (3. stupeň) si osvojí:

-          zásady vedeckej práce,

-          vedecké formulovanie problému,

-          etické a spoločenské stránky vedeckej práce,

-          prezentáciu výsledkov pred odbornou verejnosťou ako aj v pedagogickom procese,

-          rozvoj študijného odboru.

Vymedzenie jadra znalostí

(a)  Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí 3. stupňat.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Logiku ametodológiu vedy.

  • Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state).

(b)  Študijná časť

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

  • Tradičná logika; klasická výroková a predikátová logika; metalogika: logická syntax , základná logická sémantika (referencia, extenzia/intenzia, pravdivosť, splniteľnosť, úplnosť), definície, deskripcie, teória identity, logika existencie; neklasické logiky: modálna logika, mnohohodnotové logiky, systémy s neštandardnou implikáciou (striktná implikácia, relevantná logika, intuicionistická logika), systémy s neštandardnou kvantifikáciou; filozofická logika: epistemologické logiky (operátory vedenia, viery, presvedčenia, asercie), časové logiky, logika otázok, logika činností, deontická logika, logika preferencie a výberu, induktívna logika; všeobecná metodológia vied: deduktívne vedecké teórie, empirické vedy, vedecký zákon a hypotéza, vedecké postupy (indukcia, dedukcia, modelovanie), explanácia a predikcia.
  • Teória množín, algebraické metódy (Booleova algebra, teória zväzov), teória dôkazu, teória modelov, teória rekurzie.
  • Intenzionálna logika, neklasické logiky, dejiny logiky, analytická filozofia, filozofia vedy, všeobecná metodológia, metodológia spoločenských vied.

(c)  Vedecká časť

  • výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému zodboru,
  • zásady vedeckej práce,
  • vedecké formulovanie problému,
  • etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
  • prezentácia výsledkov pred odbornou verejnosťou ako aj vpedagogickom procese,
  • rozvoj študijného odboru.

História opisov

Späť