Training for teachers with academic subject specialisation

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Teacher Training and Education Science.

Group:

Upbringing and Education

Research area:

pedagogické vedy

English Name of the field of study:

Training for teachers with academic subject specialisation

Levels - description

Študijný odbor UČITEĽSTVO AKADEMICKÝCH PREDMETOV sa môže podľa Sústavy študijných odborov študovať v:

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky,
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky. (Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v inom, ale príbuznom odbore, možno navrhnúť študijný program s dĺžkou štúdia 3 roky),
  • nadväzujúci tretí stupeň vysokoškolského štúdia (PhD.) je v sústave študijných odborov vyčlenený a definovaný ako samostatný študijný odbor ODBOROVÁ DIDAKTIKA.

Content of the study field - general part

Cieľové uplatnenie absolventa

Absolventi študijného odboru sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu:

  1. stupeň:
  • pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa, pedagogického pracovníka pre mimoškolské záujmové činnosti detí, pracovníka štátnej správy pre príslušnú oblasť, školského administratívno - metodického pracovníka (podľa predmetovej špecializácie, napr. spravovanie školských knižníc, počítačových sietí, školského technologického a laboratórneho fondu a pod.),
  1. stupeň
  • učiteľa príslušných predmetov na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • metodika pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín,
  • špecializovaného pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách.

Reason for the establishment of a study field

Existencia odboru učiteľstvo akademických predmetov (napr. história, biológia, geografia, matematika, cudzie jazyky...) sa tradične viaže na potrebu prípravy učiteľov teoretických všeobecnovzdelávacích predmetov pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Vzhľadom na špecifiká výučby teoretických/náukových disciplín sa vyčleňuje ako samostatný študijný odbor voči učiteľstvu umeleckých a výchovných predmetov (teda disciplín s prevažujúcim akcentom na emocionálno-senzorické, resp. senzomotorické obsahy, činnosti a zámery - napr. telesná výchova, výtvarné a hudobné umenie, etická výchova, technická výchova), ako aj voči učiteľstvu profesijných predmetov a praktickej prípravy. Študijné programy v tomto študijnom odbore sa spravidla vytvárajú ako kombinácie dvoch akademických disciplín (ktorých názov sa odvodzuje od názvoslovia príslušných vedných disciplín, nie vyučovacích predmetov), alebo ako medziodborové štúdium s učiteľstvom umeleckých a výchovných predmetov, kedy sa študijný program vymedzuje kombináciou jednej akademickej disciplíny a jednej umeleckej alebo výchovnej disciplíny.

Examples of similar study field abroad

Študijný odbor zameraný na prípravu učiteľov v predmetových špecializáciách pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie je súčasťou štruktúry vysokoškolských študijných odborov krajín celej Európy.

Definition of related fields of study and differences between them

  • Učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov a Učiteľstvo profesijných predmetov a praktickej prípravy (tieto študijné odbory sú navzájom vo veľkom rozsahu príbuzné svojim sociálnovedným základom, ako aj pedagogickou a psychologickou časťou odboru).
  • Predškolská a elementárna pedagogika (Tento študijný odbor je príbuzný v sociálnovednom, pedagogickom i didaktickom aspekte obsahu. Vzhľadom na jeho orientáciu na oblasť základných akulturačných procesov na úrovni predškolského a primárneho vzdelávania v ňom však nedochádza ku konkrétnej predmetovej špecializácii).
  • Odborová didaktika (Študijný odbor - existujúci len pre 3. stupeň vysokoškolského štúdia - priamo nadväzuje na 2. stupeň štúdia v odboroch učiteľstva akademických predmetov, umeleckých a výchovných predmetov a profesijných predmetov a praktickej prípravy, včítane teórie vyučovanie matematiky, fyziky a informatiky).
  • Relevantné akademické odbory v sústave študijných odborov (Ide o všetky tie študijné odbory zo sústavy študijných odborov, z ktorých sa odvodzuje príslušná predmetová špecializácia študijných programov v učiteľstve akademických odborov. Príbuznosť je tu potom daná obsahovým prienikom príslušného odboru a konkrétnej špecializácie študijného programu učiteľstva akademických predmetov.)

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Absolvent odboru učiteľstvo akademických predmetov (Bc.) je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Je zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie, v jeho výstavbe, má vhľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných  podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania.



Teoretické vedomosti absolventa 1. stupňa:

-pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesuv širších sociálnovedných súvislostiach,

-ovláda psychologickú interpretáciu vývinu, výchovy avzdelávania človeka,

-pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického adidaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní,

-pozná organizačné charakteristiky školského systému, ako ajinštitucionálne pravidlá školy,

-ovláda základnú štruktúru a obsah disciplín svojejpredmetovej špecializácie,

-najmä je však pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na2. stupni vysokoškolského štúdia.

Praktické schopnosti absolventa 1. stupňa:

-je schopný analyzovať a reflektovať (pojmovo uchopiť) všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,

-vie sa dobre orientovať v školskej legislatíve a v školských predpisoch a dokumentoch,

-vie plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov príslušných vekových kategórií (11 - 18 ročných),

-je schopný asistovať pri riešení odborných úloh v disciplínach svojej predmetovej špecializácie

-vie využívať informačné a komunikačné technológie pre osobné profesijné potreby ako aj pre pedagogické účely

Doplňujúce vedomosti a schopnost:i absolventa 1. stupňa:

-má návyk permanentného vzdelávania sa,

-je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch tak z oblasti pedagogiky, ako aj z relevantných disciplín predmetovej špecializácie,

-vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín,

-ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie.

 

Vymedzenie jadra vedomostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra sú viazané na:

Sociálnovedný základ učiteľských štúdií s tematickou orientáciou na:

-základné filozofické súvislosti pedagogického myslenia,

-sociálny a politický kontext výchovy a vzdelávania.

Pedagogický a psychologický kontext odboru:

-základy psychológie vývinu dieťaťa a dorastu a biológie dieťaťaa dorastu,

-všeobecné teórie výchovy a vzdelávania,

-teória a prax sekundárneho vzdelávania, teória vzdelávania v širších skupinách vedných disciplín.

-organizácia a legislatíva školstva a školy.

Predmetový kontext odboru (podľa špecializácie študijného programu):

-základné štrukturálne odvetvia a oblasti vedného odboru.

Semestrálny projekt (voliteľne predmetová disciplína/pedagogika)

Záverečná práca (voliteľne predmetová disciplína/pedagogika) Štátna skúška

Ďalšie témy jadra:

- špecializované poznatky v disciplíne predmetovej špecializácie,

- vybrané medicínske poznatky,

- alternatívne pedagogické koncepcie,

- technologická podpora vzdelávania. a základy informačno-komunikačnej technológie

Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov odpovedajúcich príslušnému odboru.

Štátna skúška (1. stupeň)

-obhajoba záverečnej práce,

-kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru, osobitne v časti disciplín predmetovej špecializácie a v časti pedagogicko-sociálnovednej.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore učiteľstvo akademických predmetov je spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania. Ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Má taktiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov.



Teoretické vedomosti absolventa 2. stupňa

-ovláda súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka,

-pozná základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie,

-pozná teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede

-pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní.

Praktické schopnosti absolventa 2. stupňa

-samostatne projektuje a realizuje výučbu príslušných predmetov na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania,

-vie adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy,

-je schopný účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov,

-vie analyzovať a posudzovať alterantívne programy sekundárneho vzdelávania,

-vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity.

Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa 2. stupňa

-tvorba metodických textov so širšou aplikovateľnosťou,

-e-learning

-vedomosti o právnych, ekonomických a etických aspektoch práce vo svojej oblasti.

Vymedzenie jadra vedomostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra sú viazané na:

Sociálnovedný kontext odboru s tematickou orientáciou na:

-kultúrno - a sociálnoantropologické súvislosti výchovya vzdelávania,

-sociologickú interpretáciu detstva a mládeže,

-metodológiu tvorby sociálnovedného poznania.

Pedagogický a psychologický kontext odboru:

-modely kognitívneho vývinu a kognitívnej socializácie

-modely personálneho a sociálneho vývinu detí a mládeže, poruchyvývinu v tejto oblasti.

Predmetový a odborovodidaktický kontext odboru:

-teória, metodológia a epistemológia odborov špecializácie,

-odborová didaktika príslušných disciplín,

-základy výskumnej a projektovej práce v odborovej didaktike

-semestrálny projekt (empiricko-výskumná práca v odborovej didaktike).

Diplomová práca a štátna skúška

Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 1/2 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru. 1. stupeň.

Štátna skúška (2. stupeň)

-obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom),

-overenie spôsobilosti riešiť konkrétne didaktické zadania v príslušnom akademickom predmete,

-kolokviálna skúška z oblasti teoretického poznania študijného odboru (na priereze teórie odboru a jeho odborovej didaktiky).

Content of the study field - description of the third grade

History of Descriptions

Back