Training for teachers with academic subject specialisation
Displays a valid description until 19.02.2017. It is being replaced by a department Teacher Training and Education Science.
Group:
Upbringing and EducationResearch area:
pedagogické vedyEnglish Name of the field of study:
Training for teachers with academic subject specialisationContent of the study field - general part
Cieľové uplatnenie absolventa
Absolventi študijného odboru sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu:
1. stupeň:
-pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa, pedagogického pracovníka pre mimoškolské záujmové činnosti detí, pracovníka štátnej správy pre príslušnú oblasť, školského administratívno - metodického pracovníka (podľa predmetovej špecializácie, napr. spravovanie školských knižníc, počítačových sietí, školského technologického a laboratórneho fondu a pod.),
2. stupeň
-učiteľa príslušných predmetov na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania,
-metodika pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín,
-špecializovaného pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách.
Examples of similar study field abroad
Študijný odbor zameraný na prípravu učiteľov v predmetových špecializáciách pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie je súčasťou štruktúry vysokoškolských študijných odborov krajín celej Európy.
Definition of related fields of study and differences between them
-Učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov a Učiteľstvo profesijných predmetov a praktickej prípravy (tieto študijné odbory sú navzájom vo veľkom rozsahu príbuzné svojim sociálnovedným základom, ako aj pedagogickou a psychologickou časťou odboru).
-Predškolská a elementárna pedagogika (Tento študijný odbor je príbuzný v sociálnovednom, pedagogickom i didaktickom aspekte obsahu. Vzhľadom na jeho orientáciu na oblasť základných akulturačných procesov na úrovni predškolského a primárneho vzdelávania v ňom však nedochádza ku konkrétnej predmetovej špecializácii).
-Odborová didaktika(Študijný odbor - existujúci len pre 3. stupeň vysokoškolského štúdia - priamo nadväzuje na 2. stupeň štúdia v odboroch učiteľstva akademických predmetov, umeleckých a výchovných predmetov a profesijných predmetov a praktickej prípravy, včítane teórie vyučovanie matematiky, fyziky a informatiky).
-Relevantné akademické odbory v sústave študijných odborov (Ide o všetky tie študijné odbory zo sústavy študijných odborov, z ktorých sa odvodzuje príslušná predmetová špecializácia študijných programov v učiteľstve akademických odborov. Príbuznosť je tu potom daná obsahovým prienikom príslušného odboru a konkrétnej špecializácie študijného programu učiteľstva akademických predmetov.)
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolvent odboru učiteľstvo akademických predmetov (Bc.) je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Je zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie, v jeho výstavbe, má vhľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania.
Teoretické vedomosti absolventa 1. stupňa:
-pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesuv širších sociálnovedných súvislostiach,
-ovláda psychologickú interpretáciu vývinu, výchovy avzdelávania človeka,
-pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického adidaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní,
-pozná organizačné charakteristiky školského systému, ako ajinštitucionálne pravidlá školy,
-ovláda základnú štruktúru a obsah disciplín svojejpredmetovej špecializácie,
-najmä je však pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na2. stupni vysokoškolského štúdia.
Praktické schopnosti absolventa 1. stupňa:
-je schopný analyzovať a reflektovať (pojmovo uchopiť) všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
-vie sa dobre orientovať v školskej legislatíve a v školských predpisoch a dokumentoch,
-vie plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov príslušných vekových kategórií (11 - 18 ročných),
-je schopný asistovať pri riešení odborných úloh v disciplínach svojej predmetovej špecializácie
-vie využívať informačné a komunikačné technológie pre osobné profesijné potreby ako aj pre pedagogické účely
Doplňujúce vedomosti a schopnost:i absolventa 1. stupňa:
-má návyk permanentného vzdelávania sa,
-je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch tak z oblasti pedagogiky, ako aj z relevantných disciplín predmetovej špecializácie,
-vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín,
-ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie.
Vymedzenie jadra vedomostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálnovedný základ učiteľských štúdií s tematickou orientáciou na:
-základné filozofické súvislosti pedagogického myslenia,
-sociálny a politický kontext výchovy a vzdelávania.
Pedagogický a psychologický kontext odboru:
-základy psychológie vývinu dieťaťa a dorastu a biológie dieťaťaa dorastu,
-všeobecné teórie výchovy a vzdelávania,
-teória a prax sekundárneho vzdelávania, teória vzdelávania v širších skupinách vedných disciplín.
-organizácia a legislatíva školstva a školy.
Predmetový kontext odboru (podľa špecializácie študijného programu):
-základné štrukturálne odvetvia a oblasti vedného odboru.
Semestrálny projekt (voliteľne predmetová disciplína/pedagogika)
Záverečná práca (voliteľne predmetová disciplína/pedagogika) Štátna skúška
Ďalšie témy jadra:
- špecializované poznatky v disciplíne predmetovej špecializácie,
- vybrané medicínske poznatky,
- alternatívne pedagogické koncepcie,
- technologická podpora vzdelávania. a základy informačno-komunikačnej technológie
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov odpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (1. stupeň)
-obhajoba záverečnej práce,
-kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru, osobitne v časti disciplín predmetovej špecializácie a v časti pedagogicko-sociálnovednej.
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore učiteľstvo akademických predmetov je spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania. Ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Má taktiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov.
Teoretické vedomosti absolventa 2. stupňa
-ovláda súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka,
-pozná základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie,
-pozná teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
-pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní.
Praktické schopnosti absolventa 2. stupňa
-samostatne projektuje a realizuje výučbu príslušných predmetov na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania,
-vie adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy,
-je schopný účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov,
-vie analyzovať a posudzovať alterantívne programy sekundárneho vzdelávania,
-vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa 2. stupňa
-tvorba metodických textov so širšou aplikovateľnosťou,
-e-learning
-vedomosti o právnych, ekonomických a etických aspektoch práce vo svojej oblasti.
Vymedzenie jadra vedomostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálnovedný kontext odboru s tematickou orientáciou na:
-kultúrno - a sociálnoantropologické súvislosti výchovya vzdelávania,
-sociologickú interpretáciu detstva a mládeže,
-metodológiu tvorby sociálnovedného poznania.
Pedagogický a psychologický kontext odboru:
-modely kognitívneho vývinu a kognitívnej socializácie
-modely personálneho a sociálneho vývinu detí a mládeže, poruchyvývinu v tejto oblasti.
Predmetový a odborovodidaktický kontext odboru:
-teória, metodológia a epistemológia odborov špecializácie,
-odborová didaktika príslušných disciplín,
-základy výskumnej a projektovej práce v odborovej didaktike
-semestrálny projekt (empiricko-výskumná práca v odborovej didaktike).
Diplomová práca a štátna skúška
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 1/2 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru. 1. stupeň.
Štátna skúška (2. stupeň)
-obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom),
-overenie spôsobilosti riešiť konkrétne didaktické zadania v príslušnom akademickom predmete,
-kolokviálna skúška z oblasti teoretického poznania študijného odboru (na priereze teórie odboru a jeho odborovej didaktiky).