Rozvoj priestorovej predstavivosti v kontexte aplikácie učebnej pomôcky

Basic informations

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Rozvoj priestorovej predstavivosti v kontexte aplikácie učebnej pomôcky

Project name (English): The development of spatial imagination in the context of teaching aid applications

Start of project: 2014

End of project: 2016

Condition of project: Ukončený

Project number: 008PU-4/2014

Project leader: doc. PaedDr. Peter Beisetzer, PhD.

University: Prešovská univerzita v Prešove

Department: Fakulta humanitných a prírodných vied

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Riešenie projektu je systémovo a koncepčne zaradené do oblasti zámerného rozvoja priestorovej predstavivosti. Je reflexiou na súčasný stav priestorovej predstavivosti žiakov základnej školy. Prebiehajúce inovačné trendy vo výučbe predmetu technika majú za cieľ (v súlade s cieľmi štátneho vzdelávacie programu ISCED 2) rozvoj priestorovej predstavivosti, avšak s otvorenou otázkou „ako?“. S novovytvorenou učebnou pomôckou vzniká možnosť systémovo a koncepčne pôsobiť na zámerný rozvoj priestorovej predstavivosti, ktorej požadovaná úroveň je základným predpokladom pre technickú gramotnosť v rôznych smeroch. Samotná učebná pomôcka predstavuje koncept ako aktívne pôsobiť na rozvoj priestorovej predstavivosti na princípoch interaktivity, samostatnej riadenej práce, sebakontroly, sebahodnotenia, sebariadenia a spoluúčasti žiaka na vzdelávaní. Nositeľom týchto princípov sú pracovné listy v rámci ktorých je viacero originálnych riešení ako napr.: - v krokoch vytváraná predstava (učenie ako sa učiť), vyjadrenie žiaka k náročnosti úlohy (s cieľom hodnotiť žiacku úroveň priestorovej predstavivosti), žiakom navrhnutá úloha (aplikácia synergického efektu na rozvoj priestorovej predstavivosti), vyjadrenie názorov a postojov na takto organizovaný rozvoj priestorovej predstavivosti. Konštrukcia pracovných listov má dynamický charakter, t.j. umožňuje dopĺňať a meniť obsah v zmysle požiadaviek na úroveň priestorovej predstavivosti.

Description of original results of the project in English

The project solving is systematically and conceptually included in the deliberate development of spatial imagination. It is a reflection of the current state of spatial imagination of pupils of primary school. Ongoing innovation trends in teaching the subject technology are intended (in line with the objectives of the State educational program ISCED 2) to develop spatial imagination, however, with the open ended question "how?”. With the newly created teaching tool, there is a possibility of systematic and deliberate act on the development of spatial imagination, wherein the desired level is essential for technological literacy in different directions. The above mentioned teaching tool represents the method active on how to actively influence the development of spatial imagination on the principle of interactivity, self-management work, self-control, self-esteem, self-management and participation of the student's education. The bearer of these principles are the worksheets, in which there are a number of original solutions included, such as: the creation steps (learning to learn), student’s opinion to performance tasks (in order to assess the level of student’s spatial imagination), student’s proposed activity (synergistically effect on the development of spatial imagination) and student’s opinions and bearing on such orderly development of spatial imagination. The structure of the worksheets is dynamic. It allows add to and change the content of the worksheet as required to the level of spatial imagination.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 7 861,57 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
BCB BEISETZER P. Priestorová predstavivosť : rozvoj s podporou pracovných listov. 1.vydanie. Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2016. 99 s. ISBN 978-80-55-1627-1.
BEF BEISETZER P. Rozvoj priestorovej predstavivosti. In: Vzdelávanie a spoločnosť. Prešovská univerzita v Prešove, 2016. S. 111-117. ISBN 978-80-555-1712-4 [elektronický zdroj].
AFC BEISETZER P. Pracovné listy aplikované na rozvoj priestorovej predstavivosti. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických predmětů. Hradec králové : Media4u Magazine, 2016. S. 11-16. ISBN 978-80-87570-32-6.
AFC BEISETZER P. Priestorová predstavivosť v kontexte edukačného modelu. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů [elektronický zdroj]. Hradec Králové : Gaudeamus, 2015. CD-ROM, s. 18-22. ISBN 978-80-7435-555-4.
AFD BEISETZER P. Rozvoj priestorovej predstavivosti a virtuálne výučbové prostredie. In: Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť [elektronický zdroj]. Prešov : Slovenská fyzikálna spoločnosť, Katedra fyziky, matematiky a techniky, FHPV v Prešove, 2015. CD-ROM, s. 274-279. ISBN 978-80-971450-4-0.
AFC Beisetzer, P. – J. Burgerová. Spatial visualization ability in the context of intentional development. In: Wybrane problemy edukacji i profilaktyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym = Selected problems education and prevention of early school children. Opole : Wydawnictwa Wyzszej szkoly zarzadzania i administracji w Opolu, 2015. S. 31-38. ISBN 978-83-62683-72-7.
AFD Beisetzer, P. – J. Burgerová. Priestorová predstavivosť v kontexte technického kreslenia. In: História, súčasnosť a perspektívy vzdelávania na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove [elektronický zdroj] : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou. Prešov 22.-23. október 2014. CD-ROM, s. 378-382 ISBN 978-80-555-1237-2.

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele.

Filter

Filter