Rozvoj priestorovej predstavivosti v kontexte aplikácie učebnej pomôcky
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Rozvoj priestorovej predstavivosti v kontexte aplikácie učebnej pomôcky
Názov projektu (anglický): The development of spatial imagination in the context of teaching aid applications
Začiatok riešenia projektu: 2014
Koniec riešenia projektu: 2016
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 008PU-4/2014
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Peter Beisetzer, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Fakulta humanitných a prírodných vied
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Riešenie projektu je systémovo a koncepčne zaradené do oblasti zámerného rozvoja priestorovej predstavivosti. Je reflexiou na súčasný stav priestorovej predstavivosti žiakov základnej školy. Prebiehajúce inovačné trendy vo výučbe predmetu technika majú za cieľ (v súlade s cieľmi štátneho vzdelávacie programu ISCED 2) rozvoj priestorovej predstavivosti, avšak s otvorenou otázkou „ako?“. S novovytvorenou učebnou pomôckou vzniká možnosť systémovo a koncepčne pôsobiť na zámerný rozvoj priestorovej predstavivosti, ktorej požadovaná úroveň je základným predpokladom pre technickú gramotnosť v rôznych smeroch. Samotná učebná pomôcka predstavuje koncept ako aktívne pôsobiť na rozvoj priestorovej predstavivosti na princípoch interaktivity, samostatnej riadenej práce, sebakontroly, sebahodnotenia, sebariadenia a spoluúčasti žiaka na vzdelávaní. Nositeľom týchto princípov sú pracovné listy v rámci ktorých je viacero originálnych riešení ako napr.: - v krokoch vytváraná predstava (učenie ako sa učiť), vyjadrenie žiaka k náročnosti úlohy (s cieľom hodnotiť žiacku úroveň priestorovej predstavivosti), žiakom navrhnutá úloha (aplikácia synergického efektu na rozvoj priestorovej predstavivosti), vyjadrenie názorov a postojov na takto organizovaný rozvoj priestorovej predstavivosti. Konštrukcia pracovných listov má dynamický charakter, t.j. umožňuje dopĺňať a meniť obsah v zmysle požiadaviek na úroveň priestorovej predstavivosti.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The project solving is systematically and conceptually included in the deliberate development of spatial imagination. It is a reflection of the current state of spatial imagination of pupils of primary school. Ongoing innovation trends in teaching the subject technology are intended (in line with the objectives of the State educational program ISCED 2) to develop spatial imagination, however, with the open ended question "how?”. With the newly created teaching tool, there is a possibility of systematic and deliberate act on the development of spatial imagination, wherein the desired level is essential for technological literacy in different directions. The above mentioned teaching tool represents the method active on how to actively influence the development of spatial imagination on the principle of interactivity, self-management work, self-control, self-esteem, self-management and participation of the student's education. The bearer of these principles are the worksheets, in which there are a number of original solutions included, such as: the creation steps (learning to learn), student’s opinion to performance tasks (in order to assess the level of student’s spatial imagination), student’s proposed activity (synergistically effect on the development of spatial imagination) and student’s opinions and bearing on such orderly development of spatial imagination. The structure of the worksheets is dynamic. It allows add to and change the content of the worksheet as required to the level of spatial imagination.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 7 861,57 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
BCB | BEISETZER P. Priestorová predstavivosť : rozvoj s podporou pracovných listov. 1.vydanie. Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2016. 99 s. ISBN 978-80-55-1627-1. |
BEF | BEISETZER P. Rozvoj priestorovej predstavivosti. In: Vzdelávanie a spoločnosť. Prešovská univerzita v Prešove, 2016. S. 111-117. ISBN 978-80-555-1712-4 [elektronický zdroj]. |
AFC | BEISETZER P. Pracovné listy aplikované na rozvoj priestorovej predstavivosti. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických predmětů. Hradec králové : Media4u Magazine, 2016. S. 11-16. ISBN 978-80-87570-32-6. |
AFC | BEISETZER P. Priestorová predstavivosť v kontexte edukačného modelu. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů [elektronický zdroj]. Hradec Králové : Gaudeamus, 2015. CD-ROM, s. 18-22. ISBN 978-80-7435-555-4. |
AFD | BEISETZER P. Rozvoj priestorovej predstavivosti a virtuálne výučbové prostredie. In: Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť [elektronický zdroj]. Prešov : Slovenská fyzikálna spoločnosť, Katedra fyziky, matematiky a techniky, FHPV v Prešove, 2015. CD-ROM, s. 274-279. ISBN 978-80-971450-4-0. |
AFC | Beisetzer, P. – J. Burgerová. Spatial visualization ability in the context of intentional development. In: Wybrane problemy edukacji i profilaktyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym = Selected problems education and prevention of early school children. Opole : Wydawnictwa Wyzszej szkoly zarzadzania i administracji w Opolu, 2015. S. 31-38. ISBN 978-83-62683-72-7. |
AFD | Beisetzer, P. – J. Burgerová. Priestorová predstavivosť v kontexte technického kreslenia. In: História, súčasnosť a perspektívy vzdelávania na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove [elektronický zdroj] : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou. Prešov 22.-23. október 2014. CD-ROM, s. 378-382 ISBN 978-80-555-1237-2. |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.