Analýza dôsledkov obsahovej reformy na technické vzdelávanie na ZŠ
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Analýza dôsledkov obsahovej reformy na technické vzdelávanie na ZŠ
Project name (English): Analysis of Educational Reform Impact on Technical Education at Primary Schools
Start of project: 2013
End of project: 2015
Condition of project: Ukončený
Project number: 023UKF-4/2013
Project leader: prof. PaedDr. Alena Hašková, CSc.
University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Department: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Výsledkom projektu je analýza dopadu zmien zavedených kurikulárnou reformou v roku 2008 na výučbu predmetu technika (predtým technická výchova). Táto analýza bola spracovaná na základe širokospektrálneho celoslovenského výskumu v zameraní na plne organizované základné školy, riaditeľov týchto škôl a učiteľov zabezpečujúcich výučbu predmetu technika na sledovaných školách. Charakteristika východísk analýzy, metodológia riešenia projektu, sumarizácia výskumných a z nich odvodených údajov, spolu s výsledkami z nich identifikovaných zistení a navrhovaných odporúčaní pre ďalší rozvoj technického vzdelávania tvoria obsahovú náplň záverečnej výstupnej monografie projektu Technika na základných školách - áno alebo nie (Hašková - Bánesz, Praha: Verbum, 2015). Dopad reformy je v monografii dávaný do súvislostí s ďalšími celospoločenskými faktormi ako sú napr. demografické aspekty populácie ekonomicky činných kvalifikovaných učiteľov predmetu technika, realizácia národného programu Podpora profesijnej orientácie žiakov základnej školy na odborné vzdelávanie a prípravu prostredníctvom rozvoja polytechnickej výchovy zameranej na rozvoj pracovných zručností a práca s talentami (tzv. projekt Dielne), inovácia Štátneho vzdelávacieho programu (2015) alebo vnímanie významu všeobecného technického vzdelávania pre žiakov základných škôl s ohľadom na ich následnú spoločenskú integráciu.
Description of original results of the project in English
The result of the project is an analysis of the impact of the changes introduced by the curricula reform in 2008 on teaching the school subject technology (before the reform the school subject technology education). The analysis was processed based on a broad-scale national research aimed at lower level of full-organized secondary schools (ISCED 2), head masters of these schools and teachers teaching the subject technology in them. Description of the analysis background, methodology of the research, summary of the research data and from them derived data, together with the results of from identified findings, and recommendations suggested for the further development of technology education create the topical content of the final project output monography Technology at lower level of secondaty schools - yes or no (Hašková, A. - Bánesz, G.: Technika na základných školách - áno alebo nie, Praha: Verbum, 2015). In the monography the impact of the curricula reform is given in mutual relations with further social factors as are e.g. the demographic aspects of the labour force population of the teachers qualified to teach the subject technology, realisation of the national program Support for professional orientation of pupils of primary and lower secondary school to vocational education and training through the development of polytechnic education aimed at developing work skills and work with talents (so-called project Workrooms), innovation of the State Educational Program (2015) or perception of the technology education importance for the primary and secondary school pupils with regard to their further integration into the society.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 16 940,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
ADE | Bánesz, Gabriel (100%): Predmet technika na začiatku a v priebehu školskej reformy na Slovensku. 2013. ISSN 2080-9069 |
BDF | Bánesz, Gabriel (30%); Lukáčová, Danka (30%); Hašková, Alena (10%); Sitáš, Juraj (5%); Serafín, Čestmír (10%); Dostál, Jiří (5%); Havelka, Martin (5%); Kubrický, Jan (5%): Spoločná podpora technického vzdelávania na základných školách na Slovensku a v Čechách. 2013. ISSN 1335-003X |
BDF | Bánesz, Gabriel (100%): Vyhodnotenie výsledkov súťažného testu z celoslovenského kola technickej olympiády. 2013. ISSN 1338-9742 |
AED | Dovalová, D.: Odbornosť vyučovania techniky na základných školách. In: Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. s. 46 - 50. Nitra: PF UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0467-5 |
AED | Dovalová, D.: Vplyv technického vzdelávania na základných školách na rozvoj a smerovanie žiakov Nitra: PF UKF, 2013. s. 51 - 56. ISBN 978-80-558-0467-5 |
ADF | Dovalová, Dana (50%); Hašková, Alena (50%): Aktuálne problémy technického vzdelávania na základných školách. 2013. ISSN 1338-9742 |
ADF | Bánesz, Gabriel (34%); Hašková, Alena (33%); Lukáčová, Danka (33%): Quality Assurance in Technology Training. 2014 Žilina: EDIS, 2014. ISSN 1338-9831 |
BEF | Molnár, T. - VARGOVÁ, M.: Learning management systems as a means to support educational process by using the concept of mastery learning. In: The 4th International Scientific Conference Applied Natural Sciences 2013: Conference Proceedings. Trnava: UCM, 2013. s. 280 - 283. ISBN 978-80-8105-502-7 |
ADE | Vargová, Mária (90%); Noga, Henryk (5%); Cygnar, Elžbieta (5%): Primary Technical Education and the Technology Development. 2014. ISSN 2081-5468 |
ADF | Vargová, M.: Využívanie prostriedkov IKT na podporu nového štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1 - Primárne vzdelávanie v predmete pracovné vyučovanie. In: Technika a vzdelávanie, roč. 2, č. 1/2013, s. 29-31. ISSN 1338-9742 |
ADF | Kozík, Tomáš (15%); Kuzma, Jozef (15%); Kožuchová, Mária (14%); Vargová, Mária (14%); Pavelka, Jozef (14%); Lukáčová, Danka (14%); Ďuriš, Milan (14%): Zmeny a perspektívy technického vzdelávania vo vzdelávacej oblasti človek a svet práce. 2013 ISSN 1338-9742 |
AFD | Vargová, Mária (50%); Kožuchová, Mária (50%); Portik, Milan (0%); Doušková, Alena (0%): Súčasné kurikulárne trendy technického vzdelávania v primárnom vzdelávaní v Slovenskej republike. 2013. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2013. ISBN 978-80-555-0994-5 |
ADN | Bánesz, Gabriel (50%); Hašková, Alena (50%); Urazbayev, Zhumatal (0%); Cocayev, Niftali (0%): E-learning Assisted Teaching of Technical Subjects. 2014. Astana: IEEE, 2014. ISSN 978-1-4799-4120-92 |
ADN | Hašková, Alena (50%); Zatkalík, Martin (50%); Urazbayev, Zhumatal (0%); Cocayev, Niftali (0%): ICT Supported Vocational Training in the Motor-Car Repair Area. 2014 Baku : IEEE, 2014. ISSN 978-1-4799-4120-92 |
ABC | Bánesz, Gabriel (34%); Hašková, Alena (33%); Lukáčová, Danka (33%): Example of International Cooperation in Technical Education Support. 2014 Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren GmbH, 2014. ISBN 978-3-8340-1390-3 |
ABC | BÁNESZ, G. – HAŠKOVÁ, A. – Lukáčová D.: Ukážka medzinárodnej spolupráce v oblasti podpory technického vzdelávania. In: Rabensteiner, P. – M. – Rabensteiner, G. (Eds.): Internationalization in Teacher Education. Vol. 1 Initiatives. s. 169 – 187. Schneider Verlag Hohengehren GmbH (Nemecko), 2014. ISBN 978-3-8340-1390-3 |
AED | Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%): Informatics Education of Non-informatics Tertiary Students in Context of their Study Profile. 2014 Danvers: IEEE, 2014. ISBN 978-1-4799-7739-0 |
ADN | Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%); Aberšek, Boris (0%); Akaichi, Jalel (0%): Development of Informatics Competencies of Non-informatics Study Programme Students at the ISCED 5 Level. 2014. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-497-2 |
AFA | Hašková, Alena (100%); Obdržálek, Zdeněk (0%); Dvořáková, Miroslava (0%): K problematike kvalifikovanosti a ďalšieho vzdelávania učiteľov technických predmetov. 2014 Praha: UK, 2014. ISBN 978-80-7290-786-1 |
BDE | Bánesz, G.: Študijný program Technická výchova z pohľadu potrieb trhu práce. In: Trendy ve vzdělávání 2014, s. 13 - 22. Olomouc: GEVAK, 2014. ISBN 978-80-86768-89-2 |
ADM | Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Bílek, Martin (33%): Impact of multimedia assisted teaching on student attitudes to science subjects. 2014 Siauliai: Scientific Methodical Center Scientia Educologic, ISSN 1648-3898 |
ADF | Hašková, Alena (100%): Výkon profesie učiteľa predmetu Technika. 2014. ISSN 1338-9742 |
BDF | Dvorjaková, Silvia (50%); Hašková, Alena (50%): Nástroje podpory technickej výchovy. 2014 ISSN 1338-9742 |
AED | Dvorjaková, S.: Aktuálna pozícia technického vzdelávania v SR. In: Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2014. ISBN 978-80-558-0722-5 |
ADF | Sitáš, Juraj (100%): Spravované IT prostredie vo výučbe. 2014. ISSN 1338-9742 |
AFC | Molnár, Tomáš (50%); Vargová, Mária (50%); Filípek, Josef (0%); Hvorecký, Jozef (0%): Vyučovanie s podporou tabletov. 2014. Brno: B&M InterNets, 2014. ISBN 978-80-260-6151-9 |
AFC | Hašková, Alena (100%); Soeiro, Alfredo (0%); Grant, Allen (0%): Technical education - Cinderella in a technology-based society? Conference proceedings. 90 - 98. 2015. Madrid: IATED Academy, 2015. ISBN 978-84-606-5763-7, ISSN: 2340-1079 |
AFE | Hašková, A.: Technical education – Cinderella in a technology-based society? In: INTED 2015, 9th international technology, education and development conference. Conference abstracts. 1 s. Madrid: IATED Academy, 2015. ISBN 978-84-606-5761-3, ISSN 2340-1079 |
AFC | Bánesz, Gabriel (34%); Hašková, Alena (33%); Plachá, Ivana (33%): Cross Curricular Relations in Technology Education at Lower Level of Secondary Education in Slovakia. 2015 Barcelona : IATED, 2015. ISBN 978-84-606-8243-1, ISSN 2340-1117 |
AFC | Gadušová, Zdenka (50%); Hašková, Alena (50%): Training Educational Staff: Vision and Reality in Pre-service and In-service Training. 2015 Barcelona: IATED, 2015. ISBN 978-84-606-8243-1, ISSN 2340-1117 |
AFC | Hašková, A. – Dvorjaková, S.: Experiences from Field Research on Technology Education at ISCED Level 2. In: Proceedings of 2015 IEEE International Conference on Interactive Collaborative Learning ICL. Florence, 2015, s. 571 – 580. ISBN 978-1-4799-9806-1/15 |
AFC | Hašková, A. – Bánesz, G.: How to Support Technology Education: What does the Practice in Slovakia Show. In: Proceedings of 2015 IEEE International Conference on Interactive Collaborative Learning ICL. Florence, 2015, s. 155 – 162. ISBN 978-1-4799-9806-1/15 |
AFC | Sitáš, Juraj (100%); Ölvecký, Miroslav (0%); Hrbáček, Jiří (0%): Správa vzdialených pracovných plôch v učebni. 2015 Olomouc: UP, 2015. ISSN 1805-8949 |
BDF | Sitáš, Juraj (50%); Brečka, Peter (50%): Využitie open source systému eFront vo výučbe budúcich učiteľov v predmete metodika elektronického vzdelávania. 2015. ISSN 1338-9742 |
ADF | Hašková, Alena (100%): Dopad obsahovej reformy na realizáciu technického vzdelávania na ZŠ. 2015 ISSN 1338-9742 |
ADF | Bánesz, G.: Hodnotenie základných atribútov obsahovej reformy z pohľadu učiteľov techniky. In: Technika a vzdelávanie, roč. 4, č. 2/2015, s. 13 - 18. ISSN 1338-9742 |
AFC | Lukáčová, Danka (40%); Bánesz, Gabriel (30%); Hašková, Alena (30%); Gocayev, Niftali (0%); Kureichik, Victor (0%): Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice. 2015 New York : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4673-6855-1 |
AED | Dvorjaková, S.: Panelová diskusia ako efektívny nástroj zisťovania názorov učiteľov na výučbu techniky. In: Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. s. 25 - 29. Nitra: PF UKF, 2015. ISBN 978-80-558-0722-5 |
AAA | Hašková, A. – Bánesz, G.: Technika na základných školách – áno alebo nie. 190 s. Praha (CZ): Verbum, 2015. ISBN 978-80-87800-31-7 |
GII | Závery účastníkov 31. medzinárodnej vedecko_odbornej konferencie s názvom Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania konanej v dňoch 07. a 08. septembra vo Veľkej Lomnici. In: Technika a vzdelávanie, roč. 4, č. 2/2015, s. 116. ISSN 1338-9742 |
Replications
Category Name | Specific name |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Dovalová, D. – Hašková, A.: Aktuálne problémy technického vzdelávania na základných školách. In: Technika a vzdelávanie, roč. 2, 2/2013, s. 20 – 23. ISSN 1338-9742 |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Bánesz, G. – Hašková, A.: E-learning Assisted Teaching of Technical Subjects. In: Application of Information and Communication Technologies – AICT 2014. 8th IEEE International Conference Proceedings. S. 427 – 431. Baku (Azerbajdžan): Qafqaz University, 2014. ISBN 978-1-4799-4120-92 |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Hašková, A.: Technical education – Cinderella in a technology-based society? In: INTED 2015, 9th international technology, education and development conference. Conference proceedings. s 90 - 98. Madrid: IATED Academy, 2015. ISBN 978-84-606-5763-7, ISSN: 2340-1079 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).