Analýza dôsledkov obsahovej reformy na technické vzdelávanie na ZŠ

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Analýza dôsledkov obsahovej reformy na technické vzdelávanie na ZŠ

Názov projektu (anglický): Analysis of Educational Reform Impact on Technical Education at Primary Schools

Začiatok riešenia projektu: 2013

Koniec riešenia projektu: 2015

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 023UKF-4/2013

Vedúci projektu: prof. PaedDr. Alena Hašková, CSc.

Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Výsledkom projektu je analýza dopadu zmien zavedených kurikulárnou reformou v roku 2008 na výučbu predmetu technika (predtým technická výchova). Táto analýza bola spracovaná na základe širokospektrálneho celoslovenského výskumu v zameraní na plne organizované základné školy, riaditeľov týchto škôl a učiteľov zabezpečujúcich výučbu predmetu technika na sledovaných školách. Charakteristika východísk analýzy, metodológia riešenia projektu, sumarizácia výskumných a z nich odvodených údajov, spolu s výsledkami z nich identifikovaných zistení a navrhovaných odporúčaní pre ďalší rozvoj technického vzdelávania tvoria obsahovú náplň záverečnej výstupnej monografie projektu Technika na základných školách - áno alebo nie (Hašková - Bánesz, Praha: Verbum, 2015). Dopad reformy je v monografii dávaný do súvislostí s ďalšími celospoločenskými faktormi ako sú napr. demografické aspekty populácie ekonomicky činných kvalifikovaných učiteľov predmetu technika, realizácia národného programu Podpora profesijnej orientácie žiakov základnej školy na odborné vzdelávanie a prípravu prostredníctvom rozvoja polytechnickej výchovy zameranej na rozvoj pracovných zručností a práca s talentami (tzv. projekt Dielne), inovácia Štátneho vzdelávacieho programu (2015) alebo vnímanie významu všeobecného technického vzdelávania pre žiakov základných škôl s ohľadom na ich následnú spoločenskú integráciu.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The result of the project is an analysis of the impact of the changes introduced by the curricula reform in 2008 on teaching the school subject technology (before the reform the school subject technology education). The analysis was processed based on a broad-scale national research aimed at lower level of full-organized  secondary schools (ISCED 2), head masters of these schools and teachers teaching the subject technology in them. Description of the analysis background, methodology of the research, summary of the research data and from them derived data, together with the results of from identified findings, and recommendations suggested for the further development of technology education create the topical content of the final project output monography Technology at lower level of secondaty schools - yes or no (Hašková, A. - Bánesz, G.: Technika na základných školách - áno alebo nie, Praha: Verbum, 2015). In the monography the impact of the curricula reform is given in mutual relations with further social factors as are e.g. the demographic aspects of the labour force population of the teachers qualified to teach the subject technology, realisation of the national program Support for professional orientation of pupils of primary and lower secondary school to vocational education and training through the development of polytechnic education aimed at developing work skills and work with talents (so-called project Workrooms), innovation of the State Educational Program (2015) or perception of the technology education importance for the primary and secondary school pupils with regard to their further integration into the society.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 16 940,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
ADE Bánesz, Gabriel (100%): Predmet technika na začiatku a v priebehu školskej reformy na Slovensku. 2013. ISSN 2080-9069
BDF Bánesz, Gabriel (30%); Lukáčová, Danka (30%); Hašková, Alena (10%); Sitáš, Juraj (5%); Serafín, Čestmír (10%); Dostál, Jiří (5%); Havelka, Martin (5%); Kubrický, Jan (5%): Spoločná podpora technického vzdelávania na základných školách na Slovensku a v Čechách. 2013. ISSN 1335-003X
BDF Bánesz, Gabriel (100%): Vyhodnotenie výsledkov súťažného testu z celoslovenského kola technickej olympiády. 2013. ISSN 1338-9742
AED Dovalová, D.: Odbornosť vyučovania techniky na základných školách. In: Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. s. 46 - 50. Nitra: PF UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0467-5
AED Dovalová, D.: Vplyv technického vzdelávania na základných školách na rozvoj a smerovanie žiakov Nitra: PF UKF, 2013. s. 51 - 56. ISBN 978-80-558-0467-5
ADF Dovalová, Dana (50%); Hašková, Alena (50%): Aktuálne problémy technického vzdelávania na základných školách. 2013. ISSN 1338-9742
ADF Bánesz, Gabriel (34%); Hašková, Alena (33%); Lukáčová, Danka (33%): Quality Assurance in Technology Training. 2014 Žilina: EDIS, 2014. ISSN 1338-9831
BEF Molnár, T. - VARGOVÁ, M.: Learning management systems as a means to support educational process by using the concept of mastery learning. In: The 4th International Scientific Conference Applied Natural Sciences 2013: Conference Proceedings. Trnava: UCM, 2013. s. 280 - 283. ISBN 978-80-8105-502-7
ADE Vargová, Mária (90%); Noga, Henryk (5%); Cygnar, Elžbieta (5%): Primary Technical Education and the Technology Development. 2014. ISSN 2081-5468
ADF Vargová, M.: Využívanie prostriedkov IKT na podporu nového štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1 - Primárne vzdelávanie v predmete pracovné vyučovanie. In: Technika a vzdelávanie, roč. 2, č. 1/2013, s. 29-31. ISSN 1338-9742
ADF Kozík, Tomáš (15%); Kuzma, Jozef (15%); Kožuchová, Mária (14%); Vargová, Mária (14%); Pavelka, Jozef (14%); Lukáčová, Danka (14%); Ďuriš, Milan (14%): Zmeny a perspektívy technického vzdelávania vo vzdelávacej oblasti človek a svet práce. 2013 ISSN 1338-9742
AFD Vargová, Mária (50%); Kožuchová, Mária (50%); Portik, Milan (0%); Doušková, Alena (0%): Súčasné kurikulárne trendy technického vzdelávania v primárnom vzdelávaní v Slovenskej republike. 2013. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2013. ISBN 978-80-555-0994-5
ADN Bánesz, Gabriel (50%); Hašková, Alena (50%); Urazbayev, Zhumatal (0%); Cocayev, Niftali (0%): E-learning Assisted Teaching of Technical Subjects. 2014. Astana: IEEE, 2014. ISSN 978-1-4799-4120-92
ADN Hašková, Alena (50%); Zatkalík, Martin (50%); Urazbayev, Zhumatal (0%); Cocayev, Niftali (0%): ICT Supported Vocational Training in the Motor-Car Repair Area. 2014 Baku : IEEE, 2014. ISSN 978-1-4799-4120-92
ABC Bánesz, Gabriel (34%); Hašková, Alena (33%); Lukáčová, Danka (33%): Example of International Cooperation in Technical Education Support. 2014 Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren GmbH, 2014. ISBN 978-3-8340-1390-3
ABC BÁNESZ, G. – HAŠKOVÁ, A. – Lukáčová D.: Ukážka medzinárodnej spolupráce v oblasti podpory technického vzdelávania. In: Rabensteiner, P. – M. – Rabensteiner, G. (Eds.): Internationalization in Teacher Education. Vol. 1 Initiatives. s. 169 – 187. Schneider Verlag Hohengehren GmbH (Nemecko), 2014. ISBN 978-3-8340-1390-3
AED Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%): Informatics Education of Non-informatics Tertiary Students in Context of their Study Profile. 2014 Danvers: IEEE, 2014. ISBN 978-1-4799-7739-0
ADN Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%); Aberšek, Boris (0%); Akaichi, Jalel (0%): Development of Informatics Competencies of Non-informatics Study Programme Students at the ISCED 5 Level. 2014. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-497-2
AFA Hašková, Alena (100%); Obdržálek, Zdeněk (0%); Dvořáková, Miroslava (0%): K problematike kvalifikovanosti a ďalšieho vzdelávania učiteľov technických predmetov. 2014 Praha: UK, 2014. ISBN 978-80-7290-786-1
BDE Bánesz, G.: Študijný program Technická výchova z pohľadu potrieb trhu práce. In: Trendy ve vzdělávání 2014, s. 13 - 22. Olomouc: GEVAK, 2014. ISBN 978-80-86768-89-2
ADM Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Bílek, Martin (33%): Impact of multimedia assisted teaching on student attitudes to science subjects. 2014 Siauliai: Scientific Methodical Center Scientia Educologic, ISSN 1648-3898
ADF Hašková, Alena (100%): Výkon profesie učiteľa predmetu Technika. 2014. ISSN 1338-9742
BDF Dvorjaková, Silvia (50%); Hašková, Alena (50%): Nástroje podpory technickej výchovy. 2014 ISSN 1338-9742
AED Dvorjaková, S.: Aktuálna pozícia technického vzdelávania v SR. In: Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2014. ISBN 978-80-558-0722-5
ADF Sitáš, Juraj (100%): Spravované IT prostredie vo výučbe. 2014. ISSN 1338-9742
AFC Molnár, Tomáš (50%); Vargová, Mária (50%); Filípek, Josef (0%); Hvorecký, Jozef (0%): Vyučovanie s podporou tabletov. 2014. Brno: B&M InterNets, 2014. ISBN 978-80-260-6151-9
AFC Hašková, Alena (100%); Soeiro, Alfredo (0%); Grant, Allen (0%): Technical education - Cinderella in a technology-based society? Conference proceedings. 90 - 98. 2015. Madrid: IATED Academy, 2015. ISBN 978-84-606-5763-7, ISSN: 2340-1079
AFE Hašková, A.: Technical education – Cinderella in a technology-based society? In: INTED 2015, 9th international technology, education and development conference. Conference abstracts. 1 s. Madrid: IATED Academy, 2015. ISBN 978-84-606-5761-3, ISSN 2340-1079
AFC Bánesz, Gabriel (34%); Hašková, Alena (33%); Plachá, Ivana (33%): Cross Curricular Relations in Technology Education at Lower Level of Secondary Education in Slovakia. 2015 Barcelona : IATED, 2015. ISBN 978-84-606-8243-1, ISSN 2340-1117
AFC Gadušová, Zdenka (50%); Hašková, Alena (50%): Training Educational Staff: Vision and Reality in Pre-service and In-service Training. 2015 Barcelona: IATED, 2015. ISBN 978-84-606-8243-1, ISSN 2340-1117
AFC Hašková, A. – Dvorjaková, S.: Experiences from Field Research on Technology Education at ISCED Level 2. In: Proceedings of 2015 IEEE International Conference on Interactive Collaborative Learning ICL. Florence, 2015, s. 571 – 580. ISBN 978-1-4799-9806-1/15
AFC Hašková, A. – Bánesz, G.: How to Support Technology Education: What does the Practice in Slovakia Show. In: Proceedings of 2015 IEEE International Conference on Interactive Collaborative Learning ICL. Florence, 2015, s. 155 – 162. ISBN 978-1-4799-9806-1/15
AFC Sitáš, Juraj (100%); Ölvecký, Miroslav (0%); Hrbáček, Jiří (0%): Správa vzdialených pracovných plôch v učebni. 2015 Olomouc: UP, 2015. ISSN 1805-8949
BDF Sitáš, Juraj (50%); Brečka, Peter (50%): Využitie open source systému eFront vo výučbe budúcich učiteľov v predmete metodika elektronického vzdelávania. 2015. ISSN 1338-9742
ADF Hašková, Alena (100%): Dopad obsahovej reformy na realizáciu technického vzdelávania na ZŠ. 2015 ISSN 1338-9742
ADF Bánesz, G.: Hodnotenie základných atribútov obsahovej reformy z pohľadu učiteľov techniky. In: Technika a vzdelávanie, roč. 4, č. 2/2015, s. 13 - 18. ISSN 1338-9742
AFC Lukáčová, Danka (40%); Bánesz, Gabriel (30%); Hašková, Alena (30%); Gocayev, Niftali (0%); Kureichik, Victor (0%): Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice. 2015 New York : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4673-6855-1
AED Dvorjaková, S.: Panelová diskusia ako efektívny nástroj zisťovania názorov učiteľov na výučbu techniky. In: Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. s. 25 - 29. Nitra: PF UKF, 2015. ISBN 978-80-558-0722-5
AAA Hašková, A. – Bánesz, G.: Technika na základných školách – áno alebo nie. 190 s. Praha (CZ): Verbum, 2015. ISBN 978-80-87800-31-7
GII Závery účastníkov 31. medzinárodnej vedecko_odbornej konferencie s názvom Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania konanej v dňoch 07. a 08. septembra vo Veľkej Lomnici. In: Technika a vzdelávanie, roč. 4, č. 2/2015, s. 116. ISSN 1338-9742

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Dovalová, D. – Hašková, A.: Aktuálne problémy technického vzdelávania na základných školách. In: Technika a vzdelávanie, roč. 2, 2/2013, s. 20 – 23. ISSN 1338-9742
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Bánesz, G. – Hašková, A.: E-learning Assisted Teaching of Technical Subjects. In: Application of Information and Communication Technologies – AICT 2014. 8th IEEE International Conference Proceedings. S. 427 – 431. Baku (Azerbajdžan): Qafqaz University, 2014. ISBN 978-1-4799-4120-92
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Hašková, A.: Technical education – Cinderella in a technology-based society? In: INTED 2015, 9th international technology, education and development conference. Conference proceedings. s 90 - 98. Madrid: IATED Academy, 2015. ISBN 978-84-606-5763-7, ISSN: 2340-1079

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter