Vysokoškolská učebnica z filozofie prírodných vied
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Vysokoškolská učebnica z filozofie prírodných vied
Project name (English): Philosophy of Science Textbook
Start of project: 2011
End of project: 2013
Condition of project: Ukončený
Project number: 012UMB-4/2011
Project leader: doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Vysokoškolská učebnica z filozofie prírodných vied
Učebnica Filozofia prírodných vied je členená do šiestich kapitol. Prvá kapitola sa na pozadí sporu vedeckého realizmu s antirealizmom zaoberá povahou teoretických predmetov a procesov, ktoré vedecké teórie postulujú, no vedci ich priamo nedokážu pozorovať. Druhá kapitola pokračuje v analýze tohto problému a argumentuje, že indukcia nie je prijateľnou metódou poznávania v prírodných vedách. Odmietnutie metódy indukcie vyúsťuje do otázky, čo je odlišujúcim znakom prírodných vied – otázky, ktorá je známa ako problém demarkácie. Tomuto problému je venovaná tretia kapitola učebnice, ktorá prináša záver, že hlavnú úlohu v prírodných vedách zohráva metóda falzifikácie. Podrobnej analýze metódy falzifikácie je venovaná štvrtá kapitola učebnice. Takýmto spôsobom je diskutovaná epistemická rovina sporu medzi vedeckým realizmom a antirealizmom. Jeho metafyzickou rovinou sa zaoberajú posledné dve kapitoly učebnice. Piata kapitola opisuje kľúčové aspekty povahy času a priestoru a v rámci galileovskej relativity zdôvodňuje potrebu relativity simultánnosti a existencie časopriestoru. V poslednej kapitole sú preskúmané základné koncepty a modely filozofického uvažovania o kauzalite a kauzálnom pôsobení.
Každú kapitolu sumarizuje resumé v anglickom jazyku a uzatvára zoznam otázok, ktorých cieľom je testovať mieru pochopenia textu učebnice zo strany študentov. Otázky sú vhodné ako témy pre študentské odborné písomné práce alebo pre diskusie, ktoré sú bežnou súčasťou vyučovania filozofie. Učebnica obsahuje aj odborný dvojjazyčný slovensko-anglický slovník kľúčových termínov a zoznam základných anglosaských diel z oblasti filozofie prírodných vied. Týmto spôsobom učebnica podporuje schopnosť študentov samostatne čítať a kriticky analyzovať kľúčové diela z oblasti filozofie vedy 20. a 21. storočia v ich pôvodnom vydaní. Vďaka bilingválnym prvkom je učebnica prístupná aj pre zahraničných študentov.
Description of original results of the project in English
Philosophy of Science Textbook
The textbook Philosophy of Science consists of six chapters. Chapter 1 outlines the dispute between scientific realism and antirealism by dealing with the nature of directly unobservable theoretical objects, and processes posited by scientific theories. Chapter 2 continues in analyzing the problem and argues that induction is not an acceptable method of cognizing in natural sciences. The refusal of the method of induction leads to the question of what the distinctive sign of natural sciences is – the question known as the problem of demarcation. This problem is dealt with in Chapter 3, which concludes that the key role in natural sciences takes the method of falsification. The method of falsification is analyzed closely in Chapter 4. In this way, the epistemic aspect of the dispute between scientific realism and antirealism is considered. Its metaphysical aspect is discussed in the last two chapters. Chapter 5 describes crucial features of the nature of time and space, and in the context of Galilean relativity substantiates the need for the relativity of simultaneity and the existence of space-time. The last chapter, Chapter 6, examines some basic philosophical theories and models of causation and of causality.
Each chapter is encapsulated by an English summary and concluded by a list of questions with the purpose to control the degree in which students understood the textbook. Questions are suited for becoming topics of research for student essays or of discussions that are common in teaching practice of philosophy. The textbook contains also bilingual Slovak-English Glossary of key terms as well as a list of basic works from the philosophy of science of the 20th and 21st centuries. This aspect supports the competence of students to read and critically analyze. Bilingual parts make the textbook accessible to foreign students as well.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2011 | 1 615,73 | 0,00 |
Drawn in year 2012 | 1 675,08 | 0,00 |
Drawn in year 2013 | 4 916,19 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 8 207,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
ADD | ADD Schmidt, Martin (100%): O realistických a antirealistických tendenciách v ontológii predmetov. In: Organon F, ročník XIX, mimoriadne číslo 1, 2012, str. 255-272, Bratislava : Filozofický ústav Slovenskej akadémie vied, Filosofický ústav Akademie věd České republiky, 2012. ISSN 1335-0668 |
ADD | ADD Taliga, Miloš (100%): Realizmus a princíp empirizmu. In: Organon F, ročník XIX, mimoriadne číslo 1, 2012, str. 273-290, Bratislava : Filozofický ústav Slovenskej akadémie vied, Filosofický ústav Akademie věd České republiky, 2012. ISSN 1335-0668 |
ADD | ADD Taliga, Miloš (100%): Epistemická požiadavka vedeckého realizmu vo svetle Duhme-Quinovej tézy. In: Organon F, ročník XX, mimoriadne číslo 1, 2013, str. 178-195, Bratislava : Filozofický ústav Slovenskej akadémie vied, Filosofický ústav Akademie věd České republiky, 2013. ISSN 1335-0668 |
ACB | ACB Schmidt, Martin (50%) - Taliga, Miloš (50%): Filozofia prírodných vied. Bratislava : aleph, 2013, ISBN 978-80-89491-13-1 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).