Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania v príprave učiteľov materinského jazyka a literatúry

Basic informations

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania v príprave učiteľov materinského jazyka a literatúry

Project name (English): Theoretical aspects of language and literary education of teachers

Start of project: 2009

End of project: 2011

Condition of project: Ukončený

Project number: 3/7040/09

Project leader: prof. PaedDr. René Bílik, CSc.

University: Trnavská univerzita v Trnave

Department: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Výsledkom riešenia projektu, ktorý má podobu učebnice Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania je teoretická argumentácia pre nevyhnutný návrat k "samozrejmostiam", ktoré súvisia s jazykom a literatúrou. Tieto "samozrejmosti" predstavuje všednodenné presvedčenie a praxou mnohokrát overené poznanie, že živý je len ten jazyk, ktorým sa hovorí, že ovládať jazyk znamená schopnosť hovoriť ním a dorozumievať sa v ňom, že texty sú na čítanie, že význam a zmysel textu  je existenčne závislý od rozumejúceho čítania a že umelecké texty nie sú ani pravdivým obrazom sveta ani nepravdivým obrazom sveta, pretože sú to fikcie. Toto "všednodenné" poznanie však v školskom kontexte prichádza o svoju samozrejmú platnosť a celé generácie učiteľov materinského jazyka a literatúry vyrástli na jazykovom vzdelávaní ako vedeckom poznávaní jazykového systému oddeleného od výkonu reči (rečových aktov) a na hromadení poznatkov o literárnych textoch - o poetike literatúry a o dejinách literatúry. Samo čítanie textov, ako dôraz na živú literatúru ostáva v pozadí záujmu. Výsledkom sú slabé komunikačné a čitateľské schopnosti detí, mládeže, ale aj dospelých. Projekt sa vo svojich výsledkoch usiluje poskytnúť teoretické argumenty pre nutnú zmenu: vo vyučovaní jazyka a literatúry, v príprave učiteľov na jazykové a literárne vzdelávanie i v akcentoch štátnej školskej politiky v oblasti jazykového a literárneho vzdelávania.

Description of original results of the project in English

The result of ther project is a textbook wich theoreticaly justifies:

a) The principles of communication turn in the education of language and literature

b) Onthologic essence of literary text and its role in literature teaching

c) Media education as a part of language and literature education at schools

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2009 2 741,00 0,00
Drawn in year 2010 7 091,00 0,00
Drawn in year 2011 4 410,00 0,00
Pumped for the entire period of the project 14 242,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
ACB ACB Bílik, René (100%); Fordinálová, Eva (0%); Kršáková, Dana (0%): Interpretácia umeleckého textu. 2009 . ISBN 978-80-8082-289-7
AEC AFC Bílik, René (100%): Minulosť, história, historicizmus a socialistický realizmus. Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2009. ISBN 978-80-85778-64-5
AFD AFD Bílik, René (100%): Teória recepčného bytia a princíp autenticity. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2009. ISBN 978-80-8094-433-9
ADF ADF Bílik, René (100%): Mikov príspevok k ontológii textu. ISSN 0037-6973
ADC ADE Bílik, René (100%): Dějiny české literatury 1945 - 1989. Praha : ÚČL AV ČR, ISSN 0009-0468
AFD AFD Bílik, René (100%): Ontológia literárneho textu a školské literárne vzdelávanie. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-808084-562-9
ACB Bílik, René: (53%): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6
AFD AFD Belák, Adrián (50%); Beláková, Mária (50%): Možnosti využitia mapového fondu Ústredného archívu geodézie a kartografie na príklade onomastického výskumu. Bratislava : Kartografická spoločnosť SR a Slovenský národný archív, 2009. ISBN 978-80-89060-14-6
AFD AFD Beláková, Mária (100%): Vlastné meno - výmysel jazykovedcov?. Bratislava : Slovenská jazykovedná spoločnosť pri SAV, 2009. ISBN 80-89037-04-6
AFD AFD Beláková, Mária (100%): Miesto onomastiky vo vyučovaní - didaktika vlastného mena. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-808084-562-9
AAB AAB Beláková, Mária: Vlastné meno ako príbeh a hra. 2010. ISBN
AFD AFD Raffaj, Radoslav (100%): Potencialita a limity kánonu národnej literatúry v školskom vzdelávaní. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-808084-562-9
DAI DAI Raffaj, Radoslav (100%); Brtáňová, Erika (0%): Potencialita kánonu v školskom literárnom vzdelávaní . 2010
ACB ACB Beláková, Mária (17%): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6
ACB ACB Raffaj, Radoslav (15%): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6
AFD AFD Chudíková, Eva (100%): Komunikačné využitie mediálnej výchovy ako možnosť rozvoja osobnosti žiaka v mladšom školskom veku. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, 2009. ISBN [978-80-8084-491-2]
DAI DAI Chudíková, Eva (100%): Prvky mediálnej výchovy v primírnom jazykovom a literárnom vzdelávaní. 2010
ACB ACB Chudíková, Eva (15%):Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6
DAI DAI Balková Lenka (100%): Náukové a zážitkové. (Teória literatúry a zážitkové čítanie textu). 2010

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter