Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania v príprave učiteľov materinského jazyka a literatúry
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania v príprave učiteľov materinského jazyka a literatúry
Názov projektu (anglický): Theoretical aspects of language and literary education of teachers
Začiatok riešenia projektu: 2009
Koniec riešenia projektu: 2011
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 3/7040/09
Vedúci projektu: prof. PaedDr. René Bílik, CSc.
Vysoká škola: Trnavská univerzita v Trnave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Výsledkom riešenia projektu, ktorý má podobu učebnice Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania je teoretická argumentácia pre nevyhnutný návrat k "samozrejmostiam", ktoré súvisia s jazykom a literatúrou. Tieto "samozrejmosti" predstavuje všednodenné presvedčenie a praxou mnohokrát overené poznanie, že živý je len ten jazyk, ktorým sa hovorí, že ovládať jazyk znamená schopnosť hovoriť ním a dorozumievať sa v ňom, že texty sú na čítanie, že význam a zmysel textu je existenčne závislý od rozumejúceho čítania a že umelecké texty nie sú ani pravdivým obrazom sveta ani nepravdivým obrazom sveta, pretože sú to fikcie. Toto "všednodenné" poznanie však v školskom kontexte prichádza o svoju samozrejmú platnosť a celé generácie učiteľov materinského jazyka a literatúry vyrástli na jazykovom vzdelávaní ako vedeckom poznávaní jazykového systému oddeleného od výkonu reči (rečových aktov) a na hromadení poznatkov o literárnych textoch - o poetike literatúry a o dejinách literatúry. Samo čítanie textov, ako dôraz na živú literatúru ostáva v pozadí záujmu. Výsledkom sú slabé komunikačné a čitateľské schopnosti detí, mládeže, ale aj dospelých. Projekt sa vo svojich výsledkoch usiluje poskytnúť teoretické argumenty pre nutnú zmenu: vo vyučovaní jazyka a literatúry, v príprave učiteľov na jazykové a literárne vzdelávanie i v akcentoch štátnej školskej politiky v oblasti jazykového a literárneho vzdelávania.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The result of ther project is a textbook wich theoreticaly justifies:
a) The principles of communication turn in the education of language and literature
b) Onthologic essence of literary text and its role in literature teaching
c) Media education as a part of language and literature education at schools
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2009 | 2 741,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2010 | 7 091,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2011 | 4 410,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 14 242,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ACB | ACB Bílik, René (100%); Fordinálová, Eva (0%); Kršáková, Dana (0%): Interpretácia umeleckého textu. 2009 . ISBN 978-80-8082-289-7 |
AEC | AFC Bílik, René (100%): Minulosť, história, historicizmus a socialistický realizmus. Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2009. ISBN 978-80-85778-64-5 |
AFD | AFD Bílik, René (100%): Teória recepčného bytia a princíp autenticity. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2009. ISBN 978-80-8094-433-9 |
ADF | ADF Bílik, René (100%): Mikov príspevok k ontológii textu. ISSN 0037-6973 |
ADC | ADE Bílik, René (100%): Dějiny české literatury 1945 - 1989. Praha : ÚČL AV ČR, ISSN 0009-0468 |
AFD | AFD Bílik, René (100%): Ontológia literárneho textu a školské literárne vzdelávanie. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-808084-562-9 |
ACB | Bílik, René: (53%): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6 |
AFD | AFD Belák, Adrián (50%); Beláková, Mária (50%): Možnosti využitia mapového fondu Ústredného archívu geodézie a kartografie na príklade onomastického výskumu. Bratislava : Kartografická spoločnosť SR a Slovenský národný archív, 2009. ISBN 978-80-89060-14-6 |
AFD | AFD Beláková, Mária (100%): Vlastné meno - výmysel jazykovedcov?. Bratislava : Slovenská jazykovedná spoločnosť pri SAV, 2009. ISBN 80-89037-04-6 |
AFD | AFD Beláková, Mária (100%): Miesto onomastiky vo vyučovaní - didaktika vlastného mena. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-808084-562-9 |
AAB | AAB Beláková, Mária: Vlastné meno ako príbeh a hra. 2010. ISBN |
AFD | AFD Raffaj, Radoslav (100%): Potencialita a limity kánonu národnej literatúry v školskom vzdelávaní. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-808084-562-9 |
DAI | DAI Raffaj, Radoslav (100%); Brtáňová, Erika (0%): Potencialita kánonu v školskom literárnom vzdelávaní . 2010 |
ACB | ACB Beláková, Mária (17%): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6 |
ACB | ACB Raffaj, Radoslav (15%): Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6 |
AFD | AFD Chudíková, Eva (100%): Komunikačné využitie mediálnej výchovy ako možnosť rozvoja osobnosti žiaka v mladšom školskom veku. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, 2009. ISBN [978-80-8084-491-2] |
DAI | DAI Chudíková, Eva (100%): Prvky mediálnej výchovy v primírnom jazykovom a literárnom vzdelávaní. 2010 |
ACB | ACB Chudíková, Eva (15%):Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. 2011. ISBN 978-80-8082-497-6 |
DAI | DAI Balková Lenka (100%): Náukové a zážitkové. (Teória literatúry a zážitkové čítanie textu). 2010 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.