Konceptuálna a metodická podpora tvorby školských vzdelávacích programov

Basic informations

TOP PROJECT

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Konceptuálna a metodická podpora tvorby školských vzdelávacích programov

Project name (English): Conceptual and methodical support for development of school curricula

Start of project: 2009

End of project: 2011

Condition of project: Ukončený

Project number: 3/7035/09

Project leader: doc. PhDr. Zuzana Kolláriková, CSc.

University: Trnavská univerzita v Trnave

Department: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Projekt poskytuje kritickú analýzu a následné návrhy na korekciu školskopolitických rozhodnutí týkajúcich sa reformy vzdelávania a kurikulárnej transformácie. Opiera sa o výsledky kurikulárnych transformácií v SR a vo vybraných krajinách a ich dopady na zmeny v oblasti kultúry školy a kvality vzdelávania. Výsledky projektu poskytujú pohľad do extrakurikulárnych charakteristík školského prostredia ako podmienok chápania miesta kurikula v socializačnom pôsobení školy. Taktiež poukazujú na kritickú analýzu regulačnej funkcie medzinárodných testovaní v kurikulárnej politike a v ich dopade na konkretizáciu obsahu vzdelávania v prostredí konkrétnych škôl . V rámci realizácie projektu sa vykonala analýza školských vzdelávacích programov v oblasti rozvíjania jazykovej a literárnej gramotnosti  ako aj prírodovedného vzdelávania  v materských a základných školách na základe konzultatívnej činnosti s konkrétnymi učiteľmi týchto škôl a ich následným vzdelávaním v oblasti prípravy a tvorby školských vzdelávacích programov.

Description of original results of the project in English

Project provides critical analysis and following-up proposals aimed at re-assessment of decisions of school policy makers related to educational reform and curricular transformation. Project is based on analysis of curricular transformations in Slovakia and selected countries and their consequences in changes in the culture of schools and the quality o education. Results of the project provide insight into extracurricular specifics of school environment in socialization influence of school and the critical analysis of the regulation function of international assessment programs in curricular policy and its consequences in specification  of educational content in the situation of individual schools. Within this framework the analysis of pre-primary and primary school curricula in the area of language literacy and science literacy was realized following the cooperation with teachers from these schools and resulting into teacher training activities aimed at development of school curricula.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2009 6 642,00 0,00
Drawn in year 2010 4 218,00 0,00
Drawn in year 2011 3 494,00 0,00
Pumped for the entire period of the project 14 354,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AAB Kaščák, O., 2009: Deti v kultúre - kulktúry detí. Prešov : Rokus, ISBN 978-80-89055-93-7, str. 146
AAB Žoldošová, K. 2010: Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1. st. ZŠ. Prešov : Rokus. ISBN 978-80-89510-00-9, str. 262
AAB Kaščák,O.2010.: Škola ako rituálny priestor. Trnava: Veda a Typi Universitatis Tynaveniensis. ISBN 978-80-8082-360-3, str. 176.
ABD Petrová,Z.2011: Dopady vzdelávacej reformy v Anglicku a vo Walese. In: Školy v prúde reforiem. Bratislava : Renesans. ISBN 80-89402-44-1. str. 84-106
ABD Petrová, Z.,2011: Počiatočná jazyková gramotnosť vo vzdelávacích programoch - omyly a riešenia. In: Školy v prúde reforiem. Bratislava : Renesans. ISBN 80-89402-44-1. s. 224-260.
ABD Kaščák,O, Pupala, B.2011: Nový režim "kvality". In: Kaščák-Pupala (eds.). Školy v prúde reforiem. Bratislava : Renesans. ISBN 80-89402-44-1. str. 137-194.
ABD Zápotočná,O.2011: Reformné dôsledky medzinárodných meraní čitateľskej gramotnosti. In: Kaščák-Pupala (eds.) ,Bratislava : Renesans, 2011, ISBN 80-89402-44-1. str. 195-223
ACB Zápotočná,O.-Petrová,Z.2010: Jazyková gramotnosť v predškolskom veku: Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí v MŠ. Trnava. ISBN 978-80-8082-404-4. Dosrtupné na: http://pdfweb.truni.sk/elskripta/zapotocna-petrova-skripta.pdf. strán 150
ACB Kaščák,O-Pupala,B. 2009: Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov : Rokus. ISBN 978-80-89055-98-2. str. 175
ADC Kaščák,O-Pupala,B,2010: Neoliberálna guvernmentalita v sociálnom projektovaní vzdelávania. In: Sociologický časopis, roč. 46, č. 5. ISSN 0038-0288. s. 771-799.
ACC Kaščák,O.-Pupala, B. 2010: Fabrizierte Freiheit: Neoliberale Aspekte der Professionalisierung von Lehrern. In: Janik-Knecht (Hg./Eds.). New Pathways in the Professional Development of Teachers. Neue Wege in der Professionalisierung von Lehrer/-inne/-n. Wien: Lit Verlag. ISBN 978-3-643-50153-0. str. 61-66.
ACB Zápotočná,O, 2011: Rozvoj jazykovej gramotnosti na základnej škole. Trnava : Pedagogická fakulta - v tlači, str. 198.
ADE Pupala-Kaščák-Petrová-Mbugua.2011: Childrens Literature in (Czecho)Slovakia: Ideological Inheritance From a Communist Past. In: Journal of the Association for Childhood Educational International. ISSN 0009-4056 - Vol. 87. no. 6. s. 439-442.
ADE Kaščák,O-Pupala,B. 2011. Neoliberalizmus vo vzdelávaní: päť obrazov kritických analýz. In: Pedagogická orientace, roč. 21, č. 1, ISSN 1211-4669. s. 5-34
ADE Kaščák,O-Pupala, B, 2011: PISA v kritickej perspektíve. In: Orbis scholae, roč. 5, č. 1. ISSN 1802-4637, str. 53-70.
ADE Kaščák,O. 2009. Význam a miesto rituálov v pedagogickej teórii a praxi. In: Pedagogická orientace, roč. 19, č.2, ISSN 1211-4669. str. 38-52.
ADE Kaščák, O. 2009. Stať sa žiakom - školská socializácia v prechodových rituáloch vstupu do základnej školy. In Pedagogika, roč. 59, č. 4. ISSN 0031-3815. str. 350-364
ADE Kaščák, O.2009. Rituály a skryté kurikulum alebo Kam v pedagogike zaradiť rituálne štúdie? Teoretická (a biografická) rekonštrukcia. In: Studia paedagogica, roč. 14, č. 2. ISSN 1803-7437. str. 29-40.
ADE Kaščák, O. 2010. Kvalita školy medzi diskurzom a realitou. In: Školní psycholog/Školský psychológ, roč. 12, č. 1-2. ISSN 1212-0529. str. 11-16
ADE Pupala, B. 2010: Kvalita školy v spektre odlišných politických hodnôt a záujmových skupín. Školní psycholog/Školský psychológ, roč. 12, č.1-2, ISSN 1212-0529, str. 5-10.
ADF Kaščák,O. 2009: Sekundárne prispôsobenia v materskej škole. In: Pedagogická revue, roč. 61, č. 1-2. ISSN 1335-1982, str. 1-18
ADF Kaščák,O-Pupala,B.-Humajová-Zimenová, Z. 2009: Kauza Waldorf na Slovensku. In Acta Facultatis Paedagogicae Tyrnaviensis, séria D - Vedy o výchove a vzdelávaní. 2009, roč. 13. Trnava: Pdf TU. ISBN 978-80-8082-324-5. Dostupné na: http"//pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2009/2009d.pdf
ADF Magulová,J 2010: Od kultúrnych obsahov k školským učebným textom (v základnom vzdelávaní). In:Pedagogika.sk, Slovenský časopis pre pedagogické vedy - v recenznom konaní
ADF Zápotočná, O.,2011: Čitateľská gramotnosť slovenských žiakov: Pedagogické reflexie výsledkov štúdie PISA. In: Heldová, D. (eds.): Výsledky PISA 2009: Výzva pre skvalitnenie slovenského školstva. Bratislava : NÚCEM, 2011. ISBN: 978-80-970261-5-8, str. 29-36.
ABD Zápotočná,O.2011: Gramotnosť - stabilný element v sociálnej dynamike. In: Kaščák-Pupala (eds.): Škola -stabilný element v sociálnej dynamike - v tlači
AFD Kaščák,O. 2009: O radostnej poslušnosti - panoptizmus v koncepcii Marie Montessori. In Lojda, M. (eds.): Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát. Bratislava . Ústav pre vzťahy štátu a cirkví, 2009. ISBN 978-80-89096-40-4, s. 22-33
AFD Pupala, B.2009: Príspevok pedagogiky k difúznej propagácii tzv. alternativizmu vo vzdelávaní. In: Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola, štát. Bratislava : Ústav pre vzťahy štátu a cirkvi, 2009. ISBN 978-80-89096-40-4, s. 34-44.
AFC Kaščák,O. 2009: Chápať zákulisie: Význam kvalitatívnych štúdií pre výchovno-vzdelávaciu prax. In: Šucha-Charvát-Řehan (eds.): Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII. Olomouc : UP, ISBN 978-80-244-2374-6, s. 209-216.
AFB Kaščák,O-Pupala,B. 2010: "Wo sind meine Hände? Od tela k jazyku v ranej cidzojazyčnej výučbe (evaluačná štúdia). In: Cudzí jazyk - Brána do sveta vzdelávania. Trnava : MsÚ, s. 25-37
AFC Kaščák,O-Pupala,B. 2011: Diagnostika v sociálnych zmenách v obraze detstva. In Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Brno : FSS MU, s. 14-15 - v tlači
AFC Kaščák,O-Pupala,B, 2011: Raná výučba cudzích jazykov a jej analýza prostredníctvom etnografie tela. In: Charvát-Šucha (eds.): Kvalitativníí výzkum a vzdělávání. Olomouc, Praha : Sdružení SCAN, ISBN 978-80-86620-30-5, s. 21.22.
AFC Kaščák,O-Pupala,B. 2011: Neoliberalizmus vo vzdelávaní a jeho tiché partnerstvá. In: Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata - ideje - realizace. Praha : PdF UK - v tlači
BDE Pupala,B-Kaščák,O. 2009: Hmlistý priestor za otvorenými dverami: autorský oblúk ku komentáru V. Spilkovej. In Komenský, roč. 134, č. 2. ISSN 0323-0449, s. 8-13.
BDF Kaščák,O-Pupala,B. 2010: Neoliberálna pasca súčasnej vzdelávacej politiky a školskej praxe. In: Manažment školy v praxi, roč. 6, č.1. ISSN 1336-9849, s. 14-18.
BDF Kaščák,O-Pupala,B. 2010: Posudzovanie kvality školy z hľadiska upevňovania indikátorov kvality. In: Manažment školy v praxi, roč. 6, č. 2. ISSN 1336-9849, s. 12-17.
BDF Pupala,B. 2009: Absurdné divadlo v alternatívnych školách. Konzervatívne listy, mesačník Konzervatívneho inštitútu M.R. Štefánika. September 2009, s. 4
BDF Kaščák, O. 2009: Školské rituály - implicitná súčasť manažmentu školy. In: Manažment školy v praxi, roč. 4, č.5, s. 26-29. ISSN 1336-9849, s. 26-29.
BDF Kaščák, O. 2009. Manažment školského priestoru. In: Manažment školy v praxi, roč. 4, č.11,ISSN 1336-9849, s. 7-10.
BDF Magulová, J. 2011: O učebných textoch pre rozvoj literárnej gramotnosti v kontexte vzdelávacích programov. In Naša škola, roč. XIV, č. 6-7, ISSN 1335-2733, s. 12-17.
BGG Humajová-Zimenová, Z.-Pupala,B.-Kríž,M.-Pošvanc,M. 2010: Vzdelávací systém. In Programové vyhlásenie vlády. Bratislava : Konzervatívny inštitút M.R.Štefánika (on-line). Dostupné na: http://reformnavlada.sk/vzudelavaci-system.html
EDJ Kaščák,O. (preklad) Christoph Wulf. Vzdelávanie v Európe - Transkultúrna výzva. In: Pedagogický časopis/Journal of Pedagogy, roč. 2, č. 1. ISSN 1338-1563, s. 29-43.
FAI Kaščák,O.-Pupala,B.(eds.). 2011. Školy v prúde reforiem. Bratislava: Renesans. ISBN 80-89402-44-1.
FAI Kaščák,O-Pupala, B. 2011. Nemecký jazyk v materskej škole vo svetle analýzy údajov z vybraného projektu ranej cudzojazyčnej výučby. In: Acta Facultatis Paedagogicae Tyrnaviensis, séria D - Vedy o výchove a vzdelávaní,, roč. 15. Trnava : PdF TU. ISBN 978-80-8082-475-4. Dostupné na http://pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2011/2011sd.pdf.
GHG Kaščák,O.-Kusá,Z. 2011. PISA je výrazom ekonomizácie vzdelávania (on-line). Dostupné na: http//www.noveslovo.sk/r/5605/ Zuzana kusa, Ondrej Kascak
GHG Kusá, Z.-Kaščák, O. 2011. Elitné triedy potápajú priemer (on-line). Dostupné na: http//wwwnoveslovo.sk/r/5605/ Zuzana Kusa, Ondrej Kascak
BDF Kaščák, O. 2010: Nová globálna modla? In Pravda, roč. 20, č. 285, 11.12.2010. ISSN 1335-4051, s. 47.
BDF Kaščák, O.-Pupala, B.: 2010: Universality, Plurality, Transformation... In: Journal of Pedagogy/Pedagogický časopis, roč. 1, č.2. ISSN 1338-1563, s. 5-8.
BDF Kaščák,O.-Pupala, B. 2011. : PISA: politické anestetikum. In: Týždeň, roč. 8, č. 13, s. 59-61.
BDF Kaščák, O.-Pupala, B. 2011: Tri kliknutia k pravde. In: Týždeň, roč. 8, č. 18. s. 63.
BDF Kaščák,O. 2011: Kultúra ako univerzálne zaklínadlo. In: Pedagogický časopis/Journal of Pedagogy, roč. 2, č. 1, ISSN 1338-1563, s. 5-8.

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter