Konceptuálna a metodická podpora tvorby školských vzdelávacích programov
Základné informácie
TOP PROJEKT
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Konceptuálna a metodická podpora tvorby školských vzdelávacích programov
Názov projektu (anglický): Conceptual and methodical support for development of school curricula
Začiatok riešenia projektu: 2009
Koniec riešenia projektu: 2011
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 3/7035/09
Vedúci projektu: doc. PhDr. Zuzana Kolláriková, CSc.
Vysoká škola: Trnavská univerzita v Trnave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt poskytuje kritickú analýzu a následné návrhy na korekciu školskopolitických rozhodnutí týkajúcich sa reformy vzdelávania a kurikulárnej transformácie. Opiera sa o výsledky kurikulárnych transformácií v SR a vo vybraných krajinách a ich dopady na zmeny v oblasti kultúry školy a kvality vzdelávania. Výsledky projektu poskytujú pohľad do extrakurikulárnych charakteristík školského prostredia ako podmienok chápania miesta kurikula v socializačnom pôsobení školy. Taktiež poukazujú na kritickú analýzu regulačnej funkcie medzinárodných testovaní v kurikulárnej politike a v ich dopade na konkretizáciu obsahu vzdelávania v prostredí konkrétnych škôl . V rámci realizácie projektu sa vykonala analýza školských vzdelávacích programov v oblasti rozvíjania jazykovej a literárnej gramotnosti ako aj prírodovedného vzdelávania v materských a základných školách na základe konzultatívnej činnosti s konkrétnymi učiteľmi týchto škôl a ich následným vzdelávaním v oblasti prípravy a tvorby školských vzdelávacích programov.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Project provides critical analysis and following-up proposals aimed at re-assessment of decisions of school policy makers related to educational reform and curricular transformation. Project is based on analysis of curricular transformations in Slovakia and selected countries and their consequences in changes in the culture of schools and the quality o education. Results of the project provide insight into extracurricular specifics of school environment in socialization influence of school and the critical analysis of the regulation function of international assessment programs in curricular policy and its consequences in specification of educational content in the situation of individual schools. Within this framework the analysis of pre-primary and primary school curricula in the area of language literacy and science literacy was realized following the cooperation with teachers from these schools and resulting into teacher training activities aimed at development of school curricula.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2009 | 6 642,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2010 | 4 218,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2011 | 3 494,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 14 354,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAB | Kaščák, O., 2009: Deti v kultúre - kulktúry detí. Prešov : Rokus, ISBN 978-80-89055-93-7, str. 146 |
AAB | Žoldošová, K. 2010: Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1. st. ZŠ. Prešov : Rokus. ISBN 978-80-89510-00-9, str. 262 |
AAB | Kaščák,O.2010.: Škola ako rituálny priestor. Trnava: Veda a Typi Universitatis Tynaveniensis. ISBN 978-80-8082-360-3, str. 176. |
ABD | Petrová,Z.2011: Dopady vzdelávacej reformy v Anglicku a vo Walese. In: Školy v prúde reforiem. Bratislava : Renesans. ISBN 80-89402-44-1. str. 84-106 |
ABD | Petrová, Z.,2011: Počiatočná jazyková gramotnosť vo vzdelávacích programoch - omyly a riešenia. In: Školy v prúde reforiem. Bratislava : Renesans. ISBN 80-89402-44-1. s. 224-260. |
ABD | Kaščák,O, Pupala, B.2011: Nový režim "kvality". In: Kaščák-Pupala (eds.). Školy v prúde reforiem. Bratislava : Renesans. ISBN 80-89402-44-1. str. 137-194. |
ABD | Zápotočná,O.2011: Reformné dôsledky medzinárodných meraní čitateľskej gramotnosti. In: Kaščák-Pupala (eds.) ,Bratislava : Renesans, 2011, ISBN 80-89402-44-1. str. 195-223 |
ACB | Zápotočná,O.-Petrová,Z.2010: Jazyková gramotnosť v predškolskom veku: Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí v MŠ. Trnava. ISBN 978-80-8082-404-4. Dosrtupné na: http://pdfweb.truni.sk/elskripta/zapotocna-petrova-skripta.pdf. strán 150 |
ACB | Kaščák,O-Pupala,B. 2009: Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov : Rokus. ISBN 978-80-89055-98-2. str. 175 |
ADC | Kaščák,O-Pupala,B,2010: Neoliberálna guvernmentalita v sociálnom projektovaní vzdelávania. In: Sociologický časopis, roč. 46, č. 5. ISSN 0038-0288. s. 771-799. |
ACC | Kaščák,O.-Pupala, B. 2010: Fabrizierte Freiheit: Neoliberale Aspekte der Professionalisierung von Lehrern. In: Janik-Knecht (Hg./Eds.). New Pathways in the Professional Development of Teachers. Neue Wege in der Professionalisierung von Lehrer/-inne/-n. Wien: Lit Verlag. ISBN 978-3-643-50153-0. str. 61-66. |
ACB | Zápotočná,O, 2011: Rozvoj jazykovej gramotnosti na základnej škole. Trnava : Pedagogická fakulta - v tlači, str. 198. |
ADE | Pupala-Kaščák-Petrová-Mbugua.2011: Childrens Literature in (Czecho)Slovakia: Ideological Inheritance From a Communist Past. In: Journal of the Association for Childhood Educational International. ISSN 0009-4056 - Vol. 87. no. 6. s. 439-442. |
ADE | Kaščák,O-Pupala,B. 2011. Neoliberalizmus vo vzdelávaní: päť obrazov kritických analýz. In: Pedagogická orientace, roč. 21, č. 1, ISSN 1211-4669. s. 5-34 |
ADE | Kaščák,O-Pupala, B, 2011: PISA v kritickej perspektíve. In: Orbis scholae, roč. 5, č. 1. ISSN 1802-4637, str. 53-70. |
ADE | Kaščák,O. 2009. Význam a miesto rituálov v pedagogickej teórii a praxi. In: Pedagogická orientace, roč. 19, č.2, ISSN 1211-4669. str. 38-52. |
ADE | Kaščák, O. 2009. Stať sa žiakom - školská socializácia v prechodových rituáloch vstupu do základnej školy. In Pedagogika, roč. 59, č. 4. ISSN 0031-3815. str. 350-364 |
ADE | Kaščák, O.2009. Rituály a skryté kurikulum alebo Kam v pedagogike zaradiť rituálne štúdie? Teoretická (a biografická) rekonštrukcia. In: Studia paedagogica, roč. 14, č. 2. ISSN 1803-7437. str. 29-40. |
ADE | Kaščák, O. 2010. Kvalita školy medzi diskurzom a realitou. In: Školní psycholog/Školský psychológ, roč. 12, č. 1-2. ISSN 1212-0529. str. 11-16 |
ADE | Pupala, B. 2010: Kvalita školy v spektre odlišných politických hodnôt a záujmových skupín. Školní psycholog/Školský psychológ, roč. 12, č.1-2, ISSN 1212-0529, str. 5-10. |
ADF | Kaščák,O. 2009: Sekundárne prispôsobenia v materskej škole. In: Pedagogická revue, roč. 61, č. 1-2. ISSN 1335-1982, str. 1-18 |
ADF | Kaščák,O-Pupala,B.-Humajová-Zimenová, Z. 2009: Kauza Waldorf na Slovensku. In Acta Facultatis Paedagogicae Tyrnaviensis, séria D - Vedy o výchove a vzdelávaní. 2009, roč. 13. Trnava: Pdf TU. ISBN 978-80-8082-324-5. Dostupné na: http"//pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2009/2009d.pdf |
ADF | Magulová,J 2010: Od kultúrnych obsahov k školským učebným textom (v základnom vzdelávaní). In:Pedagogika.sk, Slovenský časopis pre pedagogické vedy - v recenznom konaní |
ADF | Zápotočná, O.,2011: Čitateľská gramotnosť slovenských žiakov: Pedagogické reflexie výsledkov štúdie PISA. In: Heldová, D. (eds.): Výsledky PISA 2009: Výzva pre skvalitnenie slovenského školstva. Bratislava : NÚCEM, 2011. ISBN: 978-80-970261-5-8, str. 29-36. |
ABD | Zápotočná,O.2011: Gramotnosť - stabilný element v sociálnej dynamike. In: Kaščák-Pupala (eds.): Škola -stabilný element v sociálnej dynamike - v tlači |
AFD | Kaščák,O. 2009: O radostnej poslušnosti - panoptizmus v koncepcii Marie Montessori. In Lojda, M. (eds.): Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát. Bratislava . Ústav pre vzťahy štátu a cirkví, 2009. ISBN 978-80-89096-40-4, s. 22-33 |
AFD | Pupala, B.2009: Príspevok pedagogiky k difúznej propagácii tzv. alternativizmu vo vzdelávaní. In: Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola, štát. Bratislava : Ústav pre vzťahy štátu a cirkvi, 2009. ISBN 978-80-89096-40-4, s. 34-44. |
AFC | Kaščák,O. 2009: Chápať zákulisie: Význam kvalitatívnych štúdií pre výchovno-vzdelávaciu prax. In: Šucha-Charvát-Řehan (eds.): Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII. Olomouc : UP, ISBN 978-80-244-2374-6, s. 209-216. |
AFB | Kaščák,O-Pupala,B. 2010: "Wo sind meine Hände? Od tela k jazyku v ranej cidzojazyčnej výučbe (evaluačná štúdia). In: Cudzí jazyk - Brána do sveta vzdelávania. Trnava : MsÚ, s. 25-37 |
AFC | Kaščák,O-Pupala,B. 2011: Diagnostika v sociálnych zmenách v obraze detstva. In Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Brno : FSS MU, s. 14-15 - v tlači |
AFC | Kaščák,O-Pupala,B, 2011: Raná výučba cudzích jazykov a jej analýza prostredníctvom etnografie tela. In: Charvát-Šucha (eds.): Kvalitativníí výzkum a vzdělávání. Olomouc, Praha : Sdružení SCAN, ISBN 978-80-86620-30-5, s. 21.22. |
AFC | Kaščák,O-Pupala,B. 2011: Neoliberalizmus vo vzdelávaní a jeho tiché partnerstvá. In: Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata - ideje - realizace. Praha : PdF UK - v tlači |
BDE | Pupala,B-Kaščák,O. 2009: Hmlistý priestor za otvorenými dverami: autorský oblúk ku komentáru V. Spilkovej. In Komenský, roč. 134, č. 2. ISSN 0323-0449, s. 8-13. |
BDF | Kaščák,O-Pupala,B. 2010: Neoliberálna pasca súčasnej vzdelávacej politiky a školskej praxe. In: Manažment školy v praxi, roč. 6, č.1. ISSN 1336-9849, s. 14-18. |
BDF | Kaščák,O-Pupala,B. 2010: Posudzovanie kvality školy z hľadiska upevňovania indikátorov kvality. In: Manažment školy v praxi, roč. 6, č. 2. ISSN 1336-9849, s. 12-17. |
BDF | Pupala,B. 2009: Absurdné divadlo v alternatívnych školách. Konzervatívne listy, mesačník Konzervatívneho inštitútu M.R. Štefánika. September 2009, s. 4 |
BDF | Kaščák, O. 2009: Školské rituály - implicitná súčasť manažmentu školy. In: Manažment školy v praxi, roč. 4, č.5, s. 26-29. ISSN 1336-9849, s. 26-29. |
BDF | Kaščák, O. 2009. Manažment školského priestoru. In: Manažment školy v praxi, roč. 4, č.11,ISSN 1336-9849, s. 7-10. |
BDF | Magulová, J. 2011: O učebných textoch pre rozvoj literárnej gramotnosti v kontexte vzdelávacích programov. In Naša škola, roč. XIV, č. 6-7, ISSN 1335-2733, s. 12-17. |
BGG | Humajová-Zimenová, Z.-Pupala,B.-Kríž,M.-Pošvanc,M. 2010: Vzdelávací systém. In Programové vyhlásenie vlády. Bratislava : Konzervatívny inštitút M.R.Štefánika (on-line). Dostupné na: http://reformnavlada.sk/vzudelavaci-system.html |
EDJ | Kaščák,O. (preklad) Christoph Wulf. Vzdelávanie v Európe - Transkultúrna výzva. In: Pedagogický časopis/Journal of Pedagogy, roč. 2, č. 1. ISSN 1338-1563, s. 29-43. |
FAI | Kaščák,O.-Pupala,B.(eds.). 2011. Školy v prúde reforiem. Bratislava: Renesans. ISBN 80-89402-44-1. |
FAI | Kaščák,O-Pupala, B. 2011. Nemecký jazyk v materskej škole vo svetle analýzy údajov z vybraného projektu ranej cudzojazyčnej výučby. In: Acta Facultatis Paedagogicae Tyrnaviensis, séria D - Vedy o výchove a vzdelávaní,, roč. 15. Trnava : PdF TU. ISBN 978-80-8082-475-4. Dostupné na http://pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2011/2011sd.pdf. |
GHG | Kaščák,O.-Kusá,Z. 2011. PISA je výrazom ekonomizácie vzdelávania (on-line). Dostupné na: http//www.noveslovo.sk/r/5605/ Zuzana kusa, Ondrej Kascak |
GHG | Kusá, Z.-Kaščák, O. 2011. Elitné triedy potápajú priemer (on-line). Dostupné na: http//wwwnoveslovo.sk/r/5605/ Zuzana Kusa, Ondrej Kascak |
BDF | Kaščák, O. 2010: Nová globálna modla? In Pravda, roč. 20, č. 285, 11.12.2010. ISSN 1335-4051, s. 47. |
BDF | Kaščák, O.-Pupala, B.: 2010: Universality, Plurality, Transformation... In: Journal of Pedagogy/Pedagogický časopis, roč. 1, č.2. ISSN 1338-1563, s. 5-8. |
BDF | Kaščák,O.-Pupala, B. 2011. : PISA: politické anestetikum. In: Týždeň, roč. 8, č. 13, s. 59-61. |
BDF | Kaščák, O.-Pupala, B. 2011: Tri kliknutia k pravde. In: Týždeň, roč. 8, č. 18. s. 63. |
BDF | Kaščák,O. 2011: Kultúra ako univerzálne zaklínadlo. In: Pedagogický časopis/Journal of Pedagogy, roč. 2, č. 1, ISSN 1338-1563, s. 5-8. |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).