Nové technológie vo výučbe fonetiky a fonológie na 1. a 2. stupni vysokoškolského vzdelávania: výučba formou praktickej analýzy hovorenej reči s využitím počítačových technológií.

Basic informations

Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Project name (Slovak): Nové technológie vo výučbe fonetiky a fonológie na 1. a 2. stupni vysokoškolského vzdelávania: výučba formou praktickej analýzy hovorenej reči s využitím počítačových technológií.

Start of project: 2008

End of project: 2010

Condition of project: Ukončený

Project number: 3/6399/08

Project leader: doc. Mgr. Štefan Beňuš, PhD.

University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Department: Filozofická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Hlavným výsledkom projektu je odborná monografia s názvom: „Výučba výslovnosti cudzích jazykov pomocou porovnávacej akustickej analýzy". Monografia obsahuje korpus nahratej a anotovanej reči v troch jazykoch (anglický, nemecký a francúzsky), popis špeciálne vytvorených softvérových nástrojov v rámci voľne dostupného softvéru PRAAT na akustickú analýzu tohto korpusu spolu s námetmi na využitie takejto analýzy vo vedecko-vzdelávacej praxi. Všetky materiály sú multimediálneho charakteru a sú dostupné v elektronickej forme na DVD, ktoré je priložené k monografii. Prínos monografie spočíva hlavne v tom, že pri využívaní prístupu, ktorý monografia predkladá, sa začínajúci vysokoškolskí študenti oboznámia so základmi metód a techník pre vedecké skúmanie reči, kde sa kladie dôraz na definovanie problémov, formuláciu hypotéz a návrhov postupov pre ich kvantitatívne overovanie, a prácu s dátami. Týmto prístupom získajú aj študenti jazykov, ako prevažne humanitného smeru, zručnosti a návyky, ktoré sú využiteľné nielen v ďalšom štúdiu a odbornom raste, ale sú žiadané a uplatniteľné takmer v každej sfére intelektuálnej činnosti a tvoria základ výbavy vysokoškolsky vzdelaného človeka v modernej spoločnosti.

Description of original results of the project in English

The main output of the project is a publication entitled: "Výučba výslovnosti cudzích jazykov pomocou porovnávacej akustickej analýzy". This book describes the annotated corpus of the recorded speech of native and non-native speakers in three languages (English, German and French), a description of specially designed tools for the acoustic analysis of this corpus within the freely available software package Praat, and ideas for further utilization of these tools in higher education. All materials are available electronically on the DVD that accompanies the book. The contribution lies mainly in enriching the study of foreign language pronunciation by facilitating the visual and quantitative analyses of recorded human speech. University students will learn basic methods and techniques for the scientific study of speech, including clear definition of problems, formulation of hypotheses, and their quantitative verification with data. This approach thus provides students of foreign languages with skills and habits that are not only useful in their further study and professional growth, but also desirable and applicable in almost every aspect of intellectual activity in modern society.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2008 4 713,00 2 655,00
Drawn in year 2009 4 893,00 1 751,00
Drawn in year 2010 3 483,00 0,00
Pumped for the entire period of the project 13 089,00 4 406,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AAA Beňuš, Š. (2009). Optimality Theory and Phonetics-Phonology Interface. LINCOM Studies in Theoretical Linguistics 40. München: Lincom, 150 pp. [ISBN: 9783895863950].
AAA Bírová, J., Andrejčáková, M. (2010). La compétence phonologique en français chez les locuteurs slovaques. Aspects linguistiques et méthodes pédagogiques. Paris: Observatoire européen du plurilinguisme, 158 pp. [ISBN 978-2-9537299-0-0].
AAB Beňuš, Š., Bírová, J., Chebenová, V., Molnárová, A. (2010). Výučba výslovnosti cudzích jazykov pomocou porovnávacej akustickej analýzy. Nitra: UKF v Nitre, pp. 115. [ISBN 978-80-8094-741-5].
AAB Dekanová, E., Jankovičová, M., Kiseľová, N. (2008). Ruština v modernej komunikácii. Nitra: UKF v Nitre. [ISBN 978-80-8094-257-1].
AAB Švarbová, E, Bírová, J. (2008). Využitie IKT vo vyučovaní francúzskeho jazyka. Nitra: UKF v Nitre. [ISBN 978-80-8094-222-9].
ABA Beňuš, Š., Rusko, M. (2009). Vocal gestures in Slovak: Emotions and prosody. In Esposito, A., Hussain, A., Marinaro, M., Martone, R. (eds). Multimodal Signals: Cognitive and Algorithmic Issues. Lecture Notes in Computer Science [LNAI 5398], pp. 223-231. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag. [ISBN: 978-3-642-00524-4].
ABA Beňuš, Š., Rusko, M. (2009). Prosodic characteristics and emotional meaning of Slovak hot-spot words. In: A. Esposito, R. Vich (Eds.). Cross-Modal Analysis of Speech, Gestures, Gaze and Facial Expressions; Lecture Notes in Computer Science [LNAI 5641], pp. 18-27. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag. [ISBN: 978-3-642-03319-3].
ABA Beňuš, Š. (in press). Adaptation in turn-initiation. In: A. Esposito, (Ed.). Toward Autonomous, Adaptive, and Context-Aware Multimodal Interfaces: Theoretical and Practical Issues. Lecture Notes in Computer Science [LNAI]. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.
ABB Švarbová, E., Bírová, J. (2009). IKT ako aktivátor pre vyučovanie jazykových prostriedkov a iniciátor komunikácie vo francúzskom jazyku. In: A Trimestrial European Scientific Language Review, Vol. 2, special issue, pp. 34-60. XLinguae.eu. [ISSN 1337-8384].
ADC Anttila, A., Fong, V., Beňuš, Š., Nycz, J. (2008). Consonant clusters in Singapore English. Phonology 25(2), 1-36. [ISSN: 0952-6757].
ADE Beňuš, Š. (2010). Building Interfaces between the Humanities and Cognitive Sciences: the Case of Human Speech. Arts and Humanities in Higher Education, 9(3), 353-374. [ISSN: 1474-0222].
ADE Beňuš, Š. (2009). Turn-taking strategies in cooperative task dialogues. Discourse and Interaction 2(1), 19-32. [ISSN: 1802-9930].
ADF Birova: J. (2008). Quelques pratiques de classe de l´enseignement de la pronociation. In: Didactique du FLE dans les pays slaves. Nitra: SAUF, SR, Volume 1 Numero 1, Octobre 2008, pp. 55-76. [ISSN 1337-9283].
ADF Bírová, J. (2008). Enseigner l´orthographe. In: Didactique du FLE dans les pays slaves, Vol. 1, no. 2, pp. 57-68. [ISSN 1337-9283].
AED Beňuš, Š., Olšiak, M. (2009). Možnosti softvéru PRAAT pri výučbe jazykov. [Potential of PRAAT software for language teaching]. Proceedings from Medacta conference, pp. 162-168. [ISBN: 978-80-80944-80-3].
AED Molnárová, A. (2010). Možnosti využitia softvéru PRAAT vo výučbe fonetiky na vysokých školách. In: Cudzie jazyky, odborná komunikácia a interkultúrne fenomény II : zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, Prešov : Vysoká škola medzinárodného podnikania, 183-187. [ISBN 978-80-89372-19-5].
AED Chebenová, V., Müglová, D. (2009). Die Rolle der Suprasegmentalia in der dolmetschspezifischen Rezeption. In: Translatológia a jej súvislosti 3. Translationswissenschaft und ihre Zusammenhänge. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. FHV, Banská Bystrica, pp. 31-42. [ISBN 978-80-8083-752-5].
AEE Chebenová, V., Hockicková, B., Žilová, R. (2008). Začiname s vyučovaním cudzieho jazyka na prvom stupni základnej školy In: Cudzie jazyky v škole 5, Nitra UKF, pp. 7-12. [ISBN 978-80- 8094-416-2].
AEG Pouplier, M., Beňuš, Š. (2009). Phonetic properties of syllabic consonants in Slovak. Journal of the Acoustical Society of America 125(4), pp. 2569-2570 [abstract]. [ISBN 0001-4966].
AEC Beňuš, Š. (2009). Are we ‘in sync’: Turn-taking in collaborative dialogues. Proceedings of 10th INTERSPEECH, in Brighton, UK, pp. 2167-2170. Bonn: ISCA. [ISSN: 1990-9772].
AEC Beňuš, Š. (2009). Variability and stability in collaborative dialogues: turn-taking and filled pauses. Proceedings of 10th INTERSPEECH, in Brighton, UK, pp 796-799. Bonn: ISCA. [ISSN: 1990-9772].
AEC Beňuš, Š., Mády, K. (2010). “Effects of lexical stress and speech rate on the quantity and quality of Slovak vowels,” Speech Prosody 2010, Chicago (USA) 100185, 1-4. [ISBN: 978-0-557-51931-6].
AEC Beňuš, Š., Rusko, M. (2008). The acoustics of mid vowels [e] and [o] in Slovak. Proceedings of the 155th conference of the Acoustical Society of America, Paris, France pp. 2363-2368. [ISBN: 978-2-9521105-4-9].
AEC Gravano, A., Benus, S., Hirshberg, J., German, E. S., Ward, G. (2008). The effect of prosody and semantic modality on the assessment of speaker certainty. In: Barbosa, P. A., Madureira, S., and Reiss, C. (eds.) Proceedings of the Speech Prosody 2008 Conference, Campinas, Brazil, pp. 401-404. [ISBN: 9780616220].
AFA Kiseľová, N. (2009). Mežjazykovaja kommunikacija v zerkale narodnoj mentaľnosti i nacionaľnych osobennostej kommunikativnogo povedenija. In: Inostrannyje jazyki i literatura v sovremennom meždunarodnom obrazovateľnom prostranstve : sbornik materialov III meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencii. Jekaterinburg, janvar 2009 g. - Jekaterinburg: UGTU – UPI, pp. 321-327. [ISBN 978-5-321-01480-6].
AFC Miššíková, G. (2008). Structures of linguistic politeness: a conversational analysis of political talk. In: Autorský záměr a jeho cesta k adresátovi : komunikační a textové strategie v masmediálním, komerčním a akademickém diskurzu. Ostrava: Ostravská univerzita, pp. 47-50. [ISBN 978-80-7368-592-8].
AFC Olšiak, M.. (2009). Intonačné varianty v televíznom spravodajstve. In: Ty, já a oni v jazyce a literatuře. Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie. Ústí nad Labem: PF UJEP, 1. díl, pp. 120-124. [ISBN 978-80-7414-131-7].
AFC Olšiak, M. (2008). Percepcia prozódie slovenčiny a maďarčiny. In: Slovenčina v menšinovom prostredí. Békešská Čaba: Výskumný ústav Slovákov v Maďarsku, pp. 215 – 218. [ISBN 978-963-87342-5-9].
AFD Miššíková , G. (2009). Structures of Linguistic Politeness: A Conversational Analysis of Political Discourse. In: Slovak studies in English II : konferencia , Budmerice, Bratislava: UK, pp. 104-112. [ISBN 978-80-89137-56-5].
AFE Miššíková, G. (2010). Cooperation and Politeness in Literary Discourse. : A pragmatic stylistic approach. In: Interpretation of meaning in spoken and written discourse, 4th Brno Conference on Discourse Studies, p. 42, Brno: muni PRESS.[ ISBN 978-80-210-5264-2].
BBB Olšiak, M. (2009). Zvuková stránka rečníckych prejavov. In: Veľká kniha rétoriky pre riaditeľov škôl. Bratislava: Dr. Josef Raabe Slovensko, s. r. o, pp. 1-24. [ISBN 80-968206-4-8].
BCI Kiseľová, N. (2009). Fonetika russkogo jazyka : dľa slovackich učaščichsja. Nitra : UKF v Nitre, pp. 182. [ISBN 978-80-8094-643-2].
BCI Miššíková, G., Mačura, M. (2008). Inovatívne postupy a metódy vo vyučovaní angličtiny ako cudzieho jazyka = English as a secong joking language. Practical exercises and fun for English class. Nitra: UKF, 88 s. [ISBN 978-80-8094-258-8].

Replications

Category Name Specific name
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Benus, S., Gafos, A. (2007). Articulatory characteristics of Hungarian ‘transparent’ vowels. Journal of Phonetics 35, 271-300. [ISSN: 0095-4470]. Citované: Hayes, B. Siptár, P., Zuraw, K., Londe, Z. (2009). Natural and Unnatural Constraints in Hungarian Vowel Harmony Language 85(4), 822-863. [ISSN: 0097-8507]
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Benus, S., Gafos, A. (2007). Articulatory characteristics of Hungarian ‘transparent’ vowels. Journal of Phonetics 35, 271-300. [ISSN: 0095-4470]. Citované: Walker, R., Byrd, D., Mpiranya, F. (2008). An articulatory view of Kinyarwanda coronal harmony. Phonology 25(3): 499–535.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Benus, S., Gafos, A. (2007). Articulatory characteristics of Hungarian ‘transparent’ vowels. Journal of Phonetics 35, 271-300. [ISSN: 0095-4470]. Citované: Wilson, C., Hayes, B. (2008). A Maximum Entropy Model of Phonotactics and Phonotactic Learning. Linguistic Inquiry 39(3), 379-440.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Benus, S., Gravano, A., Hirschberg, J. (2007). The prosody of backchannels in American English. Proceedings of 16th International Conference of Phonetic Sciences, 1065-1068. [ISBN: 978-3-9811535-0-7]. Citované: Lai, C. (2008). Prosodic Cues for Backchannels and Short Questions: Really? In Proceedings of Speech Prosody 2008, Campinas, Brazil, May 2008.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Gafos, A., Benus, S. (2006). The dynamics of phonological cognition. Cognitive Science, 30 (5), 905-943. [ISSN 0364-0213]. Citované: Pouplier, M. (2008). The role of a coda consonant as error trigger in repetition tasks. Journal of Phonetics 36 (1): 114-140.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Gafos, A., Benus, S. (2006). The dynamics of phonological cognition. Cognitive Science, 30 (5), 905-943. [ISSN 0364-0213]. Citované: Pouplier, M. & Goldstein, L. (2010). Intention in articulation: Articulatory timing in alternating consonant sequences and its implications for models of speech production. Language and Cognitive Processes, 25(5), 616-649.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Enos, F., Benus, S., Cautin, R., Graciarena, M., Hirschberg, J., and Shriberg, E. (2007). Personality factors in human deception detection: Comparing human to machine performance. Proceedings of Interspeech, 813-816. Bonn: ISCA. [ISSN: 1990-9772]. Citované: Mairesse, F., Walker, M. A., Mehl, M. R., Moore, R. K. (2007). Using Linguistic Cues for the Automatic Recognition of Personality in Conversation and Text. Journal of Artificial Intelligence Research, 30: 457-500.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Benus, S., Enos, F., Hirschberg, J., Shriberg, E. (2006). Pauses and deceptive speech. In R. Hoffmann & H. Mixdorff (Eds.) Proceedings of 3rd International Conference on Speech Prosody. TUD Press, Germany. [ISBN 3-938863-57-9]. Citované: Arciuli, J., Mallard, D., Villar, G. (2010). “Um, I can tell you're lying”: Linguistic markers of deception versus truth-telling in speech. Applied Psycholinguistics, 31, pp 397-411.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Benus, S. (2005). Dynamics and Transparency in Vowel Harmony. Unpublished PhD Dissertation, New York University. Citované: Nguyen, N., Fagyal, Z. (2008). Acoustic aspects of vowel harmony in French. Journal of Phonetics 36(1), 1-27.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Hirschberg, J., Benus, S., Brenier, J., Enos, F., Friedman, S., et al. (2005). Distinguishing Deceptive from Non-Deceptive Speech. Proceedings of Interspeech – Eurospeech, 9th European Conference on Speech Communication and Technology, 1833-1836. Bonn: ISCA. [ISBN 1018-4074]. Citované: Zeng, Z., Pantic, M., Roisman, G.I., Huang, T.S. (2009). A Survey of Affect Recognition Methods: Audio, Visual, and Spontaneous. IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence 31(1), 39-58. [ISSN: 0162-8828].
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Miššíková, G. A Pragmatic Model of Meaning: Sentence versus Utterance. In: CO-MA-TECH 2002, Bratislava: STU, ISBN 80-227-1768-1. Citované: Bírová, J.: Sens propre(s), sens figuré et champ sémantique. In: la celule de la Sémantique lexicale. Nitra: FF UKF, 2009, s. 38-45. ISBN 978-80-8094-503-9.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Chebenová, V.: Phonetik/Phonologie. In: Š. Pongó et al: Grundriß der deutschen Grammatik. Dargestellt auf kontrastiver Basis mit dem Slowakischen. Nitra: FF UKF 1998, 7-39. ISBN 80-8050-198-x. Citované.: Andrejčáková, M.: Quelques difficultés des locuteurs slovaques dans l´apprentissage du français: plan phonématique. In: Didactique du FLE dans les pays slaves., Volume 1, Numéro 1, Nitra 2008, s. 12-21, ISSN 1337-9283.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Miššíková, G. (2003). Konfrontačný opis odbornej slovnej zásoby a preklad terminológie. In: Preklad a tlmočenie 5. Banská Bystrica: FF UMB, pp. 182-188. [ISBN 80-8055-865-5]. Citované: Bírová, J. (2009). Sens propre(s), sens figuré et champ sémantique. In: la celule de la Sémantique lexicale. Nitra: FF UKF, pp. 38-45. [ISBN 978-80-8094-503-9].
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Chebenová, V. (2002). Metodické postupy nácviku nemeckej výslovnosti I. In: Cizí jazyky, roč. 45 6-8, Plzeň. ISSN 1210-1811. Citované: Michelčíková, L.(2008). Les Techniques non traditionnelles dans l´enseignement de la prononciation francaise. In: In: Didactique du FLE dans les pays slaves 1(1), 41-54. ISSN 1337-9283.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Chebenová, V., Müglová, D. (2009). Die Rolle der Suprasegmentalia in der dolmetschspezifischen Rezeption. In: Translatológia a jej súvislosti 3. Translationswissenschaft und ihre Zusammenhänge. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. FHV, Banská Bystrica, 31-42. ISBN 978-80-8083-752-5. Citované: Daňová, M. (2009). Motivation zum Erwerb der Grammatik anhand des literarischen Textes . In: Begegnungen. Zeitschrift des slowakischen Deutschlehrer- und Germanistenverbandes. 2, 18. Jahrgang, Heft 38, s. 21-24, ISSN 1335-2636.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Chebenová, V., Müglová, D. (2009). Die Rolle der Suprasegmentalia in der dolmetschspezifischen Rezeption. In: Translatológia a jej súvislosti 3. Translationswissenschaft und ihre Zusammenhänge. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. FHV, Banská Bystrica, 31-42. ISBN 978-80-8083-752-5. Citované: Bohušová Z. (2009). Internetvideos als motivierende Musterbeispiele im Phonetikunterricht. In: Begegnungen. Zeitschrift des slowakischen Deutschlehrer- und Germanistenverbandes. 2, 18. Jahrgang, Heft 38, s. 24-28, ISSN 1335-2636.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Bírová, J. (2009). Enseigner l´orthographe. In: Didactique du FLE dans les pays slaves 1(2), 57-68. ISSN 1337-9283. Citované: VESELÁ, E. L´analyse et l´évaluation des fautes et des erreurs dans l´enseignement de la langue française écrite. In Didactique du FLE dans les pays slaves 2 (1), 9-41. ISSN 1337-9283.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Bírová, J. (2008). Les cas de l´EFLEIALE dans le contexte du systeme scolaire en Slovaquie, 2008. In: Le francais - deuxieme langue étrangere - la didactique intégrée des langues étrangeres. - Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. - ISBN 978-80-7043-721-6, S. 77-83. Ohlasy: 2008 CHOVANCOVA, K. (2008). Interculturalité en tant que "valeur ajoutée dans le processus éducatif. In Európa v škole - Enseigner l´Europe. Nitra : Enigma, pp. 193-213. ISBN 978-80-89132-58-4.
6 - recenzie v domácich publikáciách Beňuš, Š. (2009). Optimality Theory and Phonetics-Phonology Interface. Recenzované: Miššíková, G. (2009). Optimality Theory and Phonetics - Phonology Interface. In: Topics in linguistics 2 (3), 77-78. ISSN 1337-7590.

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter