Kvalitatívna inovácia edukácie učiteľov elementárnej školy v materinskom jazyku
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Kvalitatívna inovácia edukácie učiteľov elementárnej školy v materinskom jazyku
Start of project: 2010
End of project: 2010
Condition of project: Ukončený
Project number: 366-040UKF-4/2010
Project leader: prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD.
University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Department: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Chápanie slova ako symbolu je základom komunikácie a základným predpokladom kognitívnej funkcie jazyka. Jazyková výchova detí najmladšej skupiny (3-4 roky) spočíva z aktívneho opakovaného počúvania krátkych veršových útvarov. Ide o krátky epický príbeh, v ktorom sa dej sústreďuje na metaforický obraz hrdinu, ktorý koná a správa sa ako detský percipient. Dieťa sa stotožňuje s takýmto hrdinom i s obrazom sveta v texte. V tomto procese sa rozvíja jeho slovná zásoba, percepčné schopnosti, aktivizuje sa jeho schopnosť imitovať a využíva sa silná mechanická pamäť s výsledkom spontánnej doslovnej reprodukcie. Texty - básne hračky plnia funkciu upevňovania korektnej výslovnosti.
V predškolskej príprave s cieľom rozvíjať predstavy detí sa prechádza k percepcii širších epických útvarov, najčastejšie rozprávok. Prechádzame od imitácie k voľnej reprodukcii.
V primárnej edukácii je zákonitý prechod od reprodukčného slohu k produkčným textotvorným aktivitám. Osobitný význam má osnova ako projektovanie individuálneho komunikačného aktu. Osnova nie je metodicky fakultatívny postup, ale zákonitosť charakteru mentálnych prepozícií záväzného charakteru.
Description of original results of the project in English
The understanding of a word as a symbol is the base of communication and a basic hypotesis of cognitive language function. The lengual education of children of the youngest age group (3-4 years) consist in active repeated listening of short verse forms. The thing is a short epic story in which the plot concentrates on the metaforic image of a heroe who performs and behaves as a childish percipient. A child identifies with this heroe and this world image in the text. In this process is elaborated its vocabulary, perception skills, its imitation skills are activated and its strong mechanic memory with results of spontaneous close reproduction is used. Texts - poems „toys" have the function of fixing the correct pronunciation.
In the primary education with purpose of elaborating children´s chimarea it is going over to the perception of longer epic forms, most frequently fairy-tales. We pass from the imitation to the free reproduction.
In the primary education is regular passing from reproductive composition to productive text creating activities. A special signification has the warp as projection of individual communication act. The warp is not methodically optional process but has patterns of mental presupposition of strict nature.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2010 | 0,00 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 0,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AFD | referát, Z. Kováčová: Čítanie s porozumením a práca s textom, ISBN 978-80-8094-480-3 |
AFC | referát, Z. Kováčová: Príznakové syntaktické konštrukcie v spravodajských reláciách, ISBN 978-80-7394-075-1 |
AFC | referát, Z. Kováčová: Od jazykového kódu k téme a od témy k textu, ISBN 978-80-7368-765-6 |
AFD | referát, Z. Kováčová: Jazyk a téma v románoch Ladislava Ťažkého, ISBN 978-80-8094-564-0 |
AFD | referát, Z. Kováčová: Prostriedky syntaktickej roviny ako súčasť autorskej stratégie v pripravených a polopripravených jazykových prejavoch, ISBN 978-80-8094-293-9 |
AFD | referát, R. Hlavatá: Nový historizmus v lingvistickom a literárnovednom výskome, ISBN 978-80-8094-564-0 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Kompetenčné vyučovanie slovenského jazyka | webová konferencia Čeština - jazyk slovanský 3 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele.