Kvalitatívna inovácia edukácie učiteľov elementárnej školy v materinskom jazyku
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Kvalitatívna inovácia edukácie učiteľov elementárnej školy v materinskom jazyku
Začiatok riešenia projektu: 2010
Koniec riešenia projektu: 2010
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 366-040UKF-4/2010
Vedúci projektu: prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Chápanie slova ako symbolu je základom komunikácie a základným predpokladom kognitívnej funkcie jazyka. Jazyková výchova detí najmladšej skupiny (3-4 roky) spočíva z aktívneho opakovaného počúvania krátkych veršových útvarov. Ide o krátky epický príbeh, v ktorom sa dej sústreďuje na metaforický obraz hrdinu, ktorý koná a správa sa ako detský percipient. Dieťa sa stotožňuje s takýmto hrdinom i s obrazom sveta v texte. V tomto procese sa rozvíja jeho slovná zásoba, percepčné schopnosti, aktivizuje sa jeho schopnosť imitovať a využíva sa silná mechanická pamäť s výsledkom spontánnej doslovnej reprodukcie. Texty - básne hračky plnia funkciu upevňovania korektnej výslovnosti.
V predškolskej príprave s cieľom rozvíjať predstavy detí sa prechádza k percepcii širších epických útvarov, najčastejšie rozprávok. Prechádzame od imitácie k voľnej reprodukcii.
V primárnej edukácii je zákonitý prechod od reprodukčného slohu k produkčným textotvorným aktivitám. Osobitný význam má osnova ako projektovanie individuálneho komunikačného aktu. Osnova nie je metodicky fakultatívny postup, ale zákonitosť charakteru mentálnych prepozícií záväzného charakteru.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The understanding of a word as a symbol is the base of communication and a basic hypotesis of cognitive language function. The lengual education of children of the youngest age group (3-4 years) consist in active repeated listening of short verse forms. The thing is a short epic story in which the plot concentrates on the metaforic image of a heroe who performs and behaves as a childish percipient. A child identifies with this heroe and this world image in the text. In this process is elaborated its vocabulary, perception skills, its imitation skills are activated and its strong mechanic memory with results of spontaneous close reproduction is used. Texts - poems „toys" have the function of fixing the correct pronunciation.
In the primary education with purpose of elaborating children´s chimarea it is going over to the perception of longer epic forms, most frequently fairy-tales. We pass from the imitation to the free reproduction.
In the primary education is regular passing from reproductive composition to productive text creating activities. A special signification has the warp as projection of individual communication act. The warp is not methodically optional process but has patterns of mental presupposition of strict nature.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2010 | 0,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 0,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AFD | referát, Z. Kováčová: Čítanie s porozumením a práca s textom, ISBN 978-80-8094-480-3 |
AFC | referát, Z. Kováčová: Príznakové syntaktické konštrukcie v spravodajských reláciách, ISBN 978-80-7394-075-1 |
AFC | referát, Z. Kováčová: Od jazykového kódu k téme a od témy k textu, ISBN 978-80-7368-765-6 |
AFD | referát, Z. Kováčová: Jazyk a téma v románoch Ladislava Ťažkého, ISBN 978-80-8094-564-0 |
AFD | referát, Z. Kováčová: Prostriedky syntaktickej roviny ako súčasť autorskej stratégie v pripravených a polopripravených jazykových prejavoch, ISBN 978-80-8094-293-9 |
AFD | referát, R. Hlavatá: Nový historizmus v lingvistickom a literárnovednom výskome, ISBN 978-80-8094-564-0 |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Kompetenčné vyučovanie slovenského jazyka | webová konferencia Čeština - jazyk slovanský 3 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.