Modely projektového vyučovania na SOŠ
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Modely projektového vyučovania na SOŠ
Project name (English): Models of project-based learning at secondary vocational schools
Start of project: 2010
End of project: 2011
Condition of project: Ukončený
Project number: 031-035STU-4/2010
Project leader: Ing. Katarína Tináková, PhD.
University: Slovenská technická univerzita v Bratislave
Department: Materiálovotechnologická fakulta so sídlom v Trnave
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Hlavným cieľom projektu bolo zmapovať súčasný stav v realizovaní projektového vyučovania na stredných odborných školách v Slovenskej republike a následne bol vytvorený štruktúrovaný vzdelávací text ako metodický materiál pre učiteľov technických odborných predmetov.
Začiatok riešenia projektu: 2010
Ukončenie riešenia projektu: 2011
Celkový počet riešiteľov: 18 z toho 7 doktorandov
V záujme skvalitnenia prípravy učiteľov odborných predmetov stredných odborných škôl sme sa rozhodli do inžinierskeho študijného programu Učiteľstvo technických profesijných predmetov v predmete Didaktika odborných predmetov včleniť ako rozširujúce učivo samostatnú kapitolu o projektovom vyučovaní.
Description of original results of the project in English
The main goal of the project was to monitor the current condition in realising project-based learning at secondary vocational schools in Slovakia. Consequently, the structured learning text as methodical material for teachers of technical professional subjects was created.
Project starts in: 2010
Project ends in: 2011
Research group: 18 researchers of which 7 were PhD students
To improve the preparation of future teachers in teaching at secondary vocational schools, we have decided to implement the topic of project-based learning within the university subject "Teaching Technical Subjects". The subject is taught within the master program "Teaching of technical professional subjects" at Faculty of Materials Science and Technology in Trnava.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2010 | 12 283,00 | 839,00 |
Drawn in year 2011 | 7 085,00 | 904,00 |
Pumped for the entire period of the project | 19 368,00 | 1 743,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
ADE | Kadnár, Jozef - Tináková, Katarína: The implementation of information and communication technologies at secondary vocational schools. In: Journal of Media and Communication Studies. - ISSN 2141-2545. - Vol.3(8) (2011), s. 269-271 |
ADE | Tináková, Katarína - Kvasnica, Ondrej - Kadnár, Jozef: Factors Determining the Success of Project-based Learning Implementation in Professional Subjects at Secondary Professional Schools in Slovakia. In: Ubiquitous Learning: An International Journal. - ISSN 1835-9795. - Vol. 3, No 1 (2011), s. 147-154 |
ADF | Kostelník, Ján - Horňáková, Veronika: Self-study and cooperation of pupils in project based instruction. In: Vedecké práce MtF STU v Bratislave so sídlom v Trnave. Research papers Faculty of Materials Science and Technology Slovak University of Technology in Trnava. - ISSN 1336-1589. - Vol. 19, č. 30 (2011), s. 61-66 |
ADF | Tóblová, Eva - Tináková, Katarína - Kadnár, Jozef: Evaluation and classification of projects within project-based learning at secondary vocational schools in Slovakia. In: Materials Science and Technology [online]. - ISSN 1335-9053. - Roč. 11, č. 3 (2011), s. 19-23 |
AEC | Tináková, Katarína - Kvasnica, Ondrej: Project-based Learning and Teaching of Professional Subjects at Selected Secondary Professional Schools in Slovakia. In: The Asian Conference on Education Official Conference Proceedings 2010. - ISSN 2185-6133. - Ace 2010 : The 2nd Asian Conference on Education. Osaka, Japan. - Osaka : The International Academic Forum, 2010, s. 1576-1581 |
AFC | Tináková, Katarína: Evaluation and classification at secondary vocational school. - abstrakt príspevku uverejnený v Zborníku abstraktov - ICERI 2010 Conference Abstracts, ISBN 978-84-614-2438-2. In: ICERI 2010 : Proceedings of International Conference of Education, Research and Innovation. 15th - 17th November 2010, Madrid, Spain. - Valencia : IATED, 2010. - ISBN 978-84-614-2439-9. - S. 002119-002121 |
AFC | Tináková, Katarína: Evaluation of project - based learning at secondary vocational schools. - abstrakt príspevku uverejnený v Zborníku abstraktov - ICERI 2010 Conference Abstracts, ISBN 978-84-614-2438-2. In: ICERI 2010 : Proceedings of International Conference of Education, Research and Innovation. 15th - 17th November 2010, Madrid, Spain. - Valencia : IATED, 2010. - ISBN 978-84-614-2439-9. - S. 002116-002118 |
AFC | Tináková, Katarína: The implementation of communication technologies within teaching of professional subjects. - abstrakt článku uverejnený v zborníku Edulearn11, Abstracts CD, ISBN 978-84-615-0442-8. In: EDULEARN11 : 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, Spain, 4th - 6th July, 2011. - Valencia : IATED, 2011. - ISBN 978-84-615-0441-1. - S. 002138-002140 |
AFC | Tináková, Katarína: The implementation of teacher´s communication competencies within project-based learning at secondary vocational schools in Slovakia. - abstrakt článku uverejnený v zborníku Edulearn11, Abstracts CD, ISBN 978-84-615-0442-8. In: EDULEARN11 : 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, Spain, 4th - 6th July, 2011. - Valencia : IATED, 2011. - ISBN 978-84-615-0441-1. - S. 002135-002137 |
AFC | Kvasnica, Ondrej: The Role of Teachers in the Project-based Learning Implementation at Secondary Professional Schools in Slovakia. In: Conference of the International Journal of Arts and Sciences. - ISSN 1943-6114. - Volume. 4, Number 1. - , 2011, [4] |
AFC | Cyrus, Pavel - Hrmo, Roman - Bílek, Martin: Project oriented instruction in the subject selected chapters on technology. In: Technical creativity in school´s curricula with the form of project learning "From idea to the produkt"- from the kindergarten to the technical faculty : 9th International Science Symposium, 20. - 22. Apríl 2011, Portorož, Slovenia. - Portorož : ZPTU Slovenije, 2011. - ISBN 978-961-6728-19-5. - S. 88-96 |
AFC | Krpálková Krelová, Katarína - Štúr, Milan: Možnosti využitia projektového vyučovania pri zvyšovaní podnikateľských zručností študentov. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. - ISSN 1214-0554. - MVVTP 2011 : Mezinárodná vědecká konference, Hradec Králové, 24 března 2011. - Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. - ISSN 978-80-7435-110-5, s. 76-79 |
AFC | Chmelárová, Zuzana - Krištofiaková, Lucia: Názory a skúsenosti stredoškolských učiteľov s projektovým vyučovaním. In: Současné trendy v oblasti popularizace technického vzdělávání na základních, středných a vysokých školách : Strategie technického vzdělávání v reflexi doby. Mezinárodní konferencia,1. - 3. června 2011, Ústí nad Labem, ČR. - Ústí nad Labem : Univerzita J.E.Purkyně, 2011. - ISBN 978-80-7414-353-3. - S. 81-85 |
AFC | Chmelárová, Zuzana: Samostatnosť ako jedna z podmienok úspešného projektového vyučovania. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. - ISSN 1214-0554. - MVVTP 2011 : Mezinárodná vědecká konference, Hradec Králové, 24 března 2011. - Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. - ISSN 978-80-7435-110-5, s. 54-56 |
AFC | Kadnár, Jozef - Tináková, Katarína: Project-Based Learning at Secondary Vocational Schools in Slovakia. In: IICE 2011 : Ireland International Conference on Education. September 3-4, 2011, Dublin, Ireland. - , 2011. - ISBN 978-1-908320-02-5. - S. 171-173 |
AFC | Kadnár, Jozef – Tináková, Katarína: The Implementation of ICT in Engineering Pedagogy. In: The 6th International Young Scientist Conference. 2. 12. 2010. Riga, Lotyšsko, v tlači |
AFC | Tináková, Katarína - Kadnár, Jozef - Tóblová, Eva: Evaluating Teachers at Slovak Elementary and Secondary Schools. In: Humanities, Historical and Social Sciences. - ISSN 2010-4626. - Vol. 17 : 2nd International Conference on Humanities, Historical and Social Sciences (CHHSS 2011), Ocotber 21-22, 2011, Cairo. - Singapore : IACSIT Press, 2011. - ISBN 978-981-08-9926-4, s. 356-359 |
AFC | Tináková, Katarína - Tóblová, Eva - Kadnár, Jozef: Information and Communication Technologies as a University Subject. In: Humanities, Historical and Social Sciences. - ISSN 2010-4626. - Vol. 17 : 2nd International Conference on Humanities, Historical and Social Sciences (CHHSS 2011), Ocotber 21-22, 2011, Cairo. - Singapore : IACSIT Press, 2011. - ISBN 978-981-08-9926-4, s. 360-363 |
AFC | Kadnár, Jozef: Engineering students´ opinions on education in Slovakia (Part I). In: ICERI 2011 : 4th International Conference of Education, Research and Innovation. Proceedings, Madrid (Spain), 14th - 16th of November 2011. - Madrid : IATED, 2011. - ISBN 978-84-615-3324-4. - S. 003056-003059 |
AFC | Kadnár, Jozef: Engineering students´ opinions on education in Slovakia (Part II). In: ICERI 2011 : 4th International Conference of Education, Research and Innovation. Proceedings, Madrid (Spain), 14th - 16th of November 2011. - Madrid : IATED, 2011. - ISBN 978-84-615-3324-4. - S. 003060-003063 |
AFC | Ridzoňová, Zuzana – Tkáč, Lukáš – Záň, Michal: Production of parts in a production enterprise specialized secondary school students on subjects of technical orientation in the first two years of study. In: Conference “Science, Technology Higher Education and Society in the Conceptual Age” July 5. – 7. 2011. Krakow, Poľsko, v tlači |
AFC | Tkáč, Lukáš – Ridzoňová, Zuzana – Záň, Michal: Experiments as a part of project-based leasing. In: Conference “Science, Technology Higher Education and Society in the Conceptual Age” July 5. – 7. 2011. Krakow, Poľsko, v tlači |
AFC | Záň, Michal – Ridzoňová, Zuzana – Tkáč, Lukáš: Identification of the pupils´ interests in specific field of study for project - based learning implementation. In: Conference “Science, Technology Higher Education and Society in the Conceptual Age” July 5. – 7. 2011. Krakow, Poľsko, v tlači |
AFD | Zeľová, Alena: The creation of a european higher education area – unwanted consequences. In: Proceedings of the Joint International IGIP-SEFI : Annual Conference 2010. Diversity unifies - Diversity in Engineering Education, 19th - 22 th September 2010, Trnava, Slovakia. - Brussel : SEFI, 2010. - ISBN 978-2-87352-003-8 |
AFD | Zeľová, Alena: Problémové situácie, problémové správanie sa žiakov v rámci vyučovacieho procesu. In: Pedagogické situácie v stredných odborných školách a možnosti ich riešenia. - Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, 2010. - ISBN 978-80-552-0663-9. – S. 13 - 21 |
BDE | Kadnár, Jozef - Tináková, Katarína: IKT ako nástroj testovania v študijnom programe Učiteľstvo technických predmetov v technických odboroch. In: Media4u Magazine. - ISSN 1214-9187. - Roč. 7, č. 3 (2010), s. 128-129 |
BDE | Kadnár, Jozef - Tináková, Katarína: Testovanie znalostí z cudzieho jazyka prostredníctvom IKT v študijnom programe Učiteľstvo technických predmetov v technických odboroch. In: Media4u Magazine. - ISSN 1214-9187. - Roč. 7, č. 4 (2010), s. 87-88 |
BDE | Strakoš, Jozef: Projektové vyučovanie v praxi stredných odborných škôl na Slovensku. In: Media4u Magazine. - ISSN 1214-9187. - Roč. 8, č. 4 (2011), v tlači |
AFC | Krištofiaková, Lucia - Tóblová, Eva: Aspekty práce učiteľa ekonomických predmetov na cvičnej škole. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. - ISSN 1214-0554. - MVVTP 2011 : Mezinárodná vědecká konference, Hradec Králové, 24 března 2011. - Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. - ISSN 978-80-7435-110-5, s. 73-75 |
AFC | Krištofiaková, Lucia: Evaluation of the teaching quality in a training school. - abstrakt príspevku uverejnený v Book of Abstracts, ISBN 978-85-89120-87-6, str. 37. In: IGIP 2011. XL IGIP International Symposium on Engineering Education : Forming International Engineers for the Information Society, March 27-30, 2011, Santos, Brazil. - Santos : IGIP, 2011. - ISBN 978-85-89120-86-9. - S. 89-91 |
AFC | Krištofiaková, Lucia - Krpálková Krelová, Katarína: Preparedness of graduates for entrepreneurial environment. In: The Future of Education. Volume 1 : International Conference, Florence, Italy, 16 -17 June 2011. - Miláno : Simonelli Editore, 2011. - ISBN 978-88-7647-647-1. - S. 375-379 |
AFC | Kadnár, Jozef: Students´ opinions on the dictionary of engineering pedagogy. - abstrakt príspevku uverejnený v Zborníku abstraktov - ICERI 2010Conference Abstracts, ISBN 978-84-614-2438-2. In: ICERI 2010 : Proceedings of International Conference of Education, Research and Innovation. 15th - 17th November 2010, Madrid, Spain. - Valencia : IATED, 2010. - ISBN 978-84-614-2439-9. - S. 001439-001442 |
AFC | Kadnár, Jozef: Students´ opinions on the dictionary of technical english. - abstrakt príspevku uverejnený v Zborníku abstraktov – ICERI 2010 Conference Abstracts, ISBN 978-84-614-2438-2. In: ICERI 2010 : Proceedings of International Conference of Education, Research and Innovation. 15th - 17th November 2010, Madrid, Spain. - Valencia : IATED, 2010. - ISBN 978-84-614-2439-9. - S. 001443-001446 |
AFC | Kadnár, Jozef: Students´ opinions on studying technical English. - abstrakt článku uverejnený v zborníku Edulearn11, Abstracts CD, ISBN 978-84-615-0442-8. In: EDULEARN11 : Proceedings. 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, Spain, 4th - 6th July, 2011. - Valencia : IATED, 2011. - ISBN 978-84-615-0441-1. - S. 000152-000154 |
AFC | Kadnár, Jozef: Students´ opinions on teaching technical English. - abstrakt článku uverejnený v zborníku Edulearn11, Abstracts CD, ISBN 978-84-615-0442-8. In: EDULEARN11 : Proceedings. 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, Spain, 4th - 6th July, 2011. - Valencia : IATED, 2011. - ISBN 978-84-615-0441-1. - S. 000155-000157 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Identifikácia záujmu žiakov o projektové vyučovanie a špecifikácia tém projektov na odborné predmety na SOŠ podľa záujmov žiakov | Špecifikácia záujmov žiakov o témy projektov na základe realizovanej ankety u 352 žiakov SOŠ v SR. | http://www.mtf.stuba.sk/generate_page.php?page_id=3443 |
Modelové návrhy na možné realizovanie projektového vyučovania pre začínajúcich pedagógov odborných predmetov na SOŠ | Metodický materiál pre začínajúcich učiteľov odborných predmetov na SOŠ s ukážkami navrhnutých projektov. | http://www.mtf.stuba.sk/generate_page.php?page_id=3443 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).