Trvalo udržateľný rozvoj cestovného ruchu na medzinárodnom trhu
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Trvalo udržateľný rozvoj cestovného ruchu na medzinárodnom trhu
Start of project: 2010
End of project: 2010
Condition of project: Ukončený
Project number: 046-036EU-4/2010
Project leader: prof. JUDr. Ludmila Novacká, PhD.
University: Ekonomická univerzita v Bratislave
Department: Obchodná fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Základným cieľom publikácie (Trvalo) udržateľný rozvoj cestovného ruchu na medzinárodnom trhu je prezentovať odbornej verejnosti vedecko-výskumné výstupy, odborné teoretické i praktické poznatky autorky za niekoľkoročné obdobie.
Vedecký cieľ monografie je na základe analýzy súčasného trhu medzinárodného cestovného ruchu v prepojení na politiky Európskej únie vedecky rozpracovať problematiku trvalo udržateľného rozvoja v cestovnom ruchu a prezentovať možnosti zdokonalenia prístupu trvalo udržateľného rozvoja v destinácii.
Publikácia je obsahovo spracovaná tak, aby poskytla text v súlade s požiadavkami teórie i praxe. Problematika udržateľnosti je ponímaná v trojlíniovej dimenzii, ekonomických, sociálnych a environmentálnych aspektov.
Monografia vychádza zo súčasného stavu riešenej problematiky doma i v zahraničí. Prezentuje súvislosti makroprostredia a mikroprostredia v rámci udržateľného rozvoja cestovného ruchu na medzinárodnom trhu. Využíva teoretické inštrumentárium a prináša vlastný pohľad na ponímanie udržateľného cestovného ruchu. Zdôrazňuje význam produktu cestovného ruchu, ktorý predstavuje destinácia a súbor služieb. Udržateľný rozvoj je ponímaný v trojlíniovej dimenzii. Táto základná myšlienka je predmetom diskusie a výsledkov riešenia. Presvedčenie , že ekonomická konkurencieschopnosť destinácie alebo podniku nie je mysliteľná bez prepojenia na environmentálne a sociálne podmienky vytvára ucelený pohľad do mozaiky udržateľnosti.
Teoretické a praktické prínosy sa premietajú vo využiteľnosti práce. Holistický prístup predstavuje možnosti chápať cestovný ruch ako prierezovú, interdisciplinárnu kategóriu. Tento prístup vytvára podmienky pre aplikáciu trojlíniového ponímania udržateľného rozvoja na základe dimenzie ekonomickej, sociálnej a environmentálnej.
Posun v terminológii predstavuje náš vlastný názor, Ťažko hovoriť o trvalo nemennom rozvoji. je potrebné chrániť a hľadať možnosti zachovať minulé a súčasné hodnoty aj do budúcnosti. Z uvedeného dôvodu sa prikláňame k používaniu termínu udržateľný rozvoj.
Politiku Európskej únie v podmienkach súčasného turbulentného hospodárskeho vývoja prezentujú najdôležitejšie dokumenty, z ktorých vyplýva, že jedným z troch základných prvkov (priorít) hospodárskeho rastu v EÚ je udržateľný rast.
Ekonomické aspekty udržateľného rozvoja na medzinárodnom trhu sa premietajú v základných ekonomických výsledkoch, Riešenie ekonomického vyjadrenia výkonnosti cestovného ruchu prostredníctvom multiplikačných efektov a štatistického vykazovania výkonov cestovného ruchu prezentuje turistický satelitný účet.
Produkt cestovného ruchu v ponímaní dvoch rovín – t. j. produkt ako destinácia a produkt ako súbor služieb v určitom prostredí je v práci teoreticky rozpracovaný v prepojení na udržateľný rozvoj destinácie a udržateľný rozvoj služieb. Model rastu podielu destinácie na medzinárodnom trhu predstavuje ďalší vlastný teoretický výstup.
Udržateľný rozvoj vo vzťahu ku konkurencieschopnosti vychádza z pozície destinácie a jej atraktívnosti. Atraktívnosť nie je jediný predpoklad konkurencieschopnosti. Prvky udržateľnosti sú mimoriadne dôležité na strane ponuky i na strane dopytu. Ekonomické, sociálne a environmentálne aspekty vyhodnotené v oficiálnej správe o konkurencieschopnosti na trhu medzinárodného cestovného ruchu sú použité ako dokumentačný nástroj pozície Slovenska. Na základe analýzy pozície Slovenska v komparácii so susednými krajinami autorka prezentuje vlastný návrh produktových línií, ktoré sú v súlade s požiadavkou konkurencieschopnosti a udržateľného rozvoja.
Producenti služieb cestovného ruchu realizujú udržateľný prístup aktívnym a pasívnym spôsobom. Vlastný teoretický model prístupov je doplnený príkladmi vybraných produktov na medzinárodnom cestovnom ruchu , ktoré poukazujú na možnosti tzv. zodpovedného prístupu s cieľom zachovať prostredie pre budúce generácie.
Prepojenie teoretického vedeckého základu a praktického prepojenia s praxou v cestovnom ruchu na medzinárodnom trhu vytvára pridanú hodnotu diela.
Predložená publikácia je určená študentom magisterského a doktorandského štúdia na všetkých fakultách, kde sa vyučuje manažment cestovného ruchu, študentom Ekonomickej univerzity v Bratislave, kde táto problematika je predmetom výučby na 2. stupni vysokoškolského štúdia a študentom iných univerzít a vysokých škôl s týmto zameraním. Študenti doktorandského štúdia na 3. stupni vysokoškolského štúdia môžu danú monografiu využiť nielen v rámci štúdia predmetu Cestovný ruch II., ale aj ako východiskovú literatúru pre ich vedeckú prácu.
Publikácia je obsahovo spracovaná tak, že môže byť vhodnou pomôckou pre pracovníkov samosprávy a predstaviteľov neziskového sektoru združení cestovného ruchu, alebo nadácií, ktoré svojou činnosťou vstupujú aj do cestovného ruchu. Širší pohľad na vzájomné súvislosti môže tiež pracovníkom podnikov, ktoré poskytujú služby cestovného ruchu.
Description of original results of the project in English
The main objective of the book – monograph „Sustainable development in travel and tourism on the international market” is to present research outputs, theoretical knowledge and practical author’s experience to the professional public in this area. The scientific goal is enhancement of sustainable development in tourist destination. The book contents is logic and demonstrates analyse of international market, important formal circumstances in the European Union market and scientific view to sustainable development in travel and tourism. Author understands the issue of sustainable development in three line dimension of economical, social and environmental ones. She presents relations between macro and micro level in the framework of sustainable travel and tourism. She accentuates tourist product related to sustainable conditions. The theoretical access to product as destination and to product as package of services presents the added value. Opinion, that destination could be competitiveness only in the line with sustainability is the basic idea. Important part of the book is the last chapter. Author’s model of active and passive producers approach to creation of sustainable product is new theoretical admission. The case study examples enrich the theoretically based text. The book is addressed to students of management in travel and tourism, to key personal in the local governments, associations and foundations or other non profit institutions and to executive staff in tourist companies.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2010 | 0,00 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 0,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AAB | (Trvalo) udržateľný rozvoj cestovného ruchu na medzinárodnom trhu, ISBN 978-80-88870-88-3, KartPrint Bratislava, 2010 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Vzhľadom na skrátenú dobu pôbodne plánovanej tvorby monografie, celá činnosť autorky sa sústedila na obsahovú náplň monografie a prípravu textu na publikovanie |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele.