Poetika hudby 17. - 18. storočia
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Poetika hudby 17. - 18. storočia
Start of project: 2010
End of project: 2010
Condition of project: Ukončený
Project number: 332-010PU-4/2010
Project leader: doc. Mgr. art. Karol Medňanský, PhD.
University: Prešovská univerzita v Prešove
Department: Fakulta humanitných a prírodných vied
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Pri riešení projektu vydania monografie Poetika hudby 17. - 18. storočia sme vychádzali zo štúdia dobových traktátov, notových materiálov vychádzajúcich z dobových rukopisov a prvotlačí, ako aj najnovších vedeckých publikácií vychádzajúcich v nemeckom, poľskom, českom a slovenskom jazyku. V spise sa zapodievame zásadnými otázkami hudobnej reči barokovej hudby opierajúcej sa o hudobnú rétoriku a afektovú teóriu. Pri riešení projektu sme kládli dôraz na podčiarknutie vplyvu matematiky, filozofie, astronomických poznatkov, ako aj teológie na barokové hudobno-výrazové prostriedky. Išlo nám o to, aby sme zvýraznili tieto aspekty barokovej hudby, pretože v našom hudobnom prostredí sa stále v značnem miere obchádzajú. Naše teoretické závery sme doplnili notovými príkladmi, ktoré úzko korešpondovali a dokresľovali teoretickú časť textu. Jazykové výrazové prostriedky sme sa snažili prispôsobiť cieľovej skupine riešenia nášho projektu - predovšetkým záujemcom z radov interpretov barokovej hudby opierajúcich sa o princípy historicky poučenej interpretácie, tak z radov amatérov ako aj profesionálov.
Description of original results of the project in English
When completing the project aimed at edition of the Poetics of 17th - 18th century music, we have utilised the studies of period tractates, new materials based on the period manuscripts and first prints, as well as the newest scientific publications in German, Polish, Czech and Slovak languages. The work deals with the fundamental questions of music language of baroque music, rooted in music rhetoric and the affect theory. We underlined the importance of the influence of mathematics, philosophy, astronomical knowledge and theology on baroque means of music expression. We intended to accentuate the aspects of baroque music, since they are still circumvented in our music environment. Our theoretical conclusions were supplemented by the notated music examples that documented theoretical section. We tried to adjust language means of expression to the target group of our project – mainly interested persons among interprets of baroque music, respecting the principles of historically knowledgeable interpretation, both amateurs and professionals.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2010 | 1 660,00 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 1 660,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AEC | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010: Komorná hudba v kontexte pedagogicko-umeleckej prípravy učiteľov hudby na KHu FHPV Prešovskej univerzity v Prešove. In Mezinárodní webový sborník hudcební výchovy 2010 č. 1. Aktuální trendy psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy IV, Region, regionální hudební kultura a regionální umělec v kontextu vývojových proměn společnosti V. Ostrava: katedra hudbení výchovy Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě 2010ISSN 1802-6540, s. 289 - 297 |
AEC | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Leonard Stöckel (1510 – 1560) – zakladateľská osobnosť hudobnej pedagogiky na území Slovenska. In: Mezinárodní webový sborník hudební výchovy 2010 č. 1. Aktuální trendy psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy IV, Region regionální hudební kultura a regionální umělec v kotextu vývojových proměn společnosti V. Ostrava: katedra hudební výchovy Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě 2010 ISSN 1802-6540, s. 298 - 308 |
BDF | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Odraz tradície v tvorbe Johanna Sebastiana Bacha. In: Hudobný život, ročník XLII, 2010 č. 4, ISSN 13 35 41 40, s. 10 – 11 |
BDF | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Johann Sebastian Bach a hudobný klasicizmus. In: na PULze, časopis Prešovskej univerzity, ročník III., číslo 2, jún 2010, ISSN 1337-9208, s. 50 – 51 |
BDF | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Nadviažeme na krátku, ale slávnu tradíciu? In: Evanjelický východ 1/2010, ISSN 1335-1656, s. 23 |
CAJ | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Akordeón a deti. Prešov: Prešovská univerzita & Metodicko-pedagogické centrum Bratislava Regionálne pracovisko Prešov 2010, ISBN 978-80-8052-343-5, s. 58 |
Artistic outputs
Category code | Specific output, name |
---|---|
ZYV | 30.4.2010, 17:30 hod. – Dvorana Historickej budovy Evanjelického kolégia – koncert |
Replications
Category Name | Specific name |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | MEDŇANSKÝ, Karol. 2004. Druhá viedenská škola a jej vplyvy na vývoj slovenskej hudby. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum 2004, 72 s., ISBN 80-8045-327-6 - KOVÁČOVÁ, Katarína. 2010. Jednota slova a hudby z historických aspektov. Zborník príspevkov z doktorandskej konferencie konanej v rámci TÝŽDŇA VEDY v novembri 2009. Ružomberok: Katolícka univerzita Pedagogická fakulta Katedra hudby. ISBN 978-80-8084-541-4, S. 248 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele.