Poetika hudby 17. - 18. storočia
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Poetika hudby 17. - 18. storočia
Začiatok riešenia projektu: 2010
Koniec riešenia projektu: 2010
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 332-010PU-4/2010
Vedúci projektu: doc. Mgr. art. Karol Medňanský, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Fakulta humanitných a prírodných vied
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Pri riešení projektu vydania monografie Poetika hudby 17. - 18. storočia sme vychádzali zo štúdia dobových traktátov, notových materiálov vychádzajúcich z dobových rukopisov a prvotlačí, ako aj najnovších vedeckých publikácií vychádzajúcich v nemeckom, poľskom, českom a slovenskom jazyku. V spise sa zapodievame zásadnými otázkami hudobnej reči barokovej hudby opierajúcej sa o hudobnú rétoriku a afektovú teóriu. Pri riešení projektu sme kládli dôraz na podčiarknutie vplyvu matematiky, filozofie, astronomických poznatkov, ako aj teológie na barokové hudobno-výrazové prostriedky. Išlo nám o to, aby sme zvýraznili tieto aspekty barokovej hudby, pretože v našom hudobnom prostredí sa stále v značnem miere obchádzajú. Naše teoretické závery sme doplnili notovými príkladmi, ktoré úzko korešpondovali a dokresľovali teoretickú časť textu. Jazykové výrazové prostriedky sme sa snažili prispôsobiť cieľovej skupine riešenia nášho projektu - predovšetkým záujemcom z radov interpretov barokovej hudby opierajúcich sa o princípy historicky poučenej interpretácie, tak z radov amatérov ako aj profesionálov.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
When completing the project aimed at edition of the Poetics of 17th - 18th century music, we have utilised the studies of period tractates, new materials based on the period manuscripts and first prints, as well as the newest scientific publications in German, Polish, Czech and Slovak languages. The work deals with the fundamental questions of music language of baroque music, rooted in music rhetoric and the affect theory. We underlined the importance of the influence of mathematics, philosophy, astronomical knowledge and theology on baroque means of music expression. We intended to accentuate the aspects of baroque music, since they are still circumvented in our music environment. Our theoretical conclusions were supplemented by the notated music examples that documented theoretical section. We tried to adjust language means of expression to the target group of our project – mainly interested persons among interprets of baroque music, respecting the principles of historically knowledgeable interpretation, both amateurs and professionals.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2010 | 1 660,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 1 660,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AEC | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010: Komorná hudba v kontexte pedagogicko-umeleckej prípravy učiteľov hudby na KHu FHPV Prešovskej univerzity v Prešove. In Mezinárodní webový sborník hudcební výchovy 2010 č. 1. Aktuální trendy psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy IV, Region, regionální hudební kultura a regionální umělec v kontextu vývojových proměn společnosti V. Ostrava: katedra hudbení výchovy Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě 2010ISSN 1802-6540, s. 289 - 297 |
AEC | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Leonard Stöckel (1510 – 1560) – zakladateľská osobnosť hudobnej pedagogiky na území Slovenska. In: Mezinárodní webový sborník hudební výchovy 2010 č. 1. Aktuální trendy psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy IV, Region regionální hudební kultura a regionální umělec v kotextu vývojových proměn společnosti V. Ostrava: katedra hudební výchovy Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě 2010 ISSN 1802-6540, s. 298 - 308 |
BDF | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Odraz tradície v tvorbe Johanna Sebastiana Bacha. In: Hudobný život, ročník XLII, 2010 č. 4, ISSN 13 35 41 40, s. 10 – 11 |
BDF | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Johann Sebastian Bach a hudobný klasicizmus. In: na PULze, časopis Prešovskej univerzity, ročník III., číslo 2, jún 2010, ISSN 1337-9208, s. 50 – 51 |
BDF | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Nadviažeme na krátku, ale slávnu tradíciu? In: Evanjelický východ 1/2010, ISSN 1335-1656, s. 23 |
CAJ | MEDŇANSKÝ, Karol. 2010. Akordeón a deti. Prešov: Prešovská univerzita & Metodicko-pedagogické centrum Bratislava Regionálne pracovisko Prešov 2010, ISBN 978-80-8052-343-5, s. 58 |
Umelecké výstupy
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov |
---|---|
ZYV | 30.4.2010, 17:30 hod. – Dvorana Historickej budovy Evanjelického kolégia – koncert |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | MEDŇANSKÝ, Karol. 2004. Druhá viedenská škola a jej vplyvy na vývoj slovenskej hudby. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum 2004, 72 s., ISBN 80-8045-327-6 - KOVÁČOVÁ, Katarína. 2010. Jednota slova a hudby z historických aspektov. Zborník príspevkov z doktorandskej konferencie konanej v rámci TÝŽDŇA VEDY v novembri 2009. Ružomberok: Katolícka univerzita Pedagogická fakulta Katedra hudby. ISBN 978-80-8084-541-4, S. 248 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.