Zvyšovanie digitálnych kompetencií študentov i pedagógov v synergii s rozvojom ich mäkkých zručností pri vzdelávaní v študijnom odbore strojárstvo v zmysle konceptu Industry 5.0.

Basic informations

Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Project name (Slovak): Zvyšovanie digitálnych kompetencií študentov i pedagógov v synergii s rozvojom ich mäkkých zručností pri vzdelávaní v študijnom odbore strojárstvo v zmysle konceptu Industry 5.0.

Project name (English): Increasing the digital competencies of students and teachers in synergy with the development of their soft skills during education in the Mechanical Engineering field of study in the sense of the Industry 5.0 concept.

Start of project: 2025

End of project: 2027

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 042TUKE-4/2025

Project leader: prof. Ing. Katarína Monková, PhD.

University: Technická univerzita v Košiciach

Department: Fakulta výrobných technológií so sídlom v Prešove

Project annotation in Slovak language

Koncept Industry 5.0 integruje tri základné elementy a to: zameranie na človeka (čo možno vyjadriť pojmom ľudskosť), udržateľnosť a odolnosť. Namiesto toho, aby sa nová technológia brala ako východiskový bod a  skúmala sa jej schopnosť zvyšovať efektivitu, centrom výrobného procesu v priemysle sa postupne stávajú riešenia zamerané na potreby a záujmy ľudí (human-centric). Preto jedným z faktorov, ktoré v nasledujúcich rokoch ovplyvnia firmy, bude pripravenosť ľudí zvládnuť zmeny spojené s nastupujúcou Industry 5.0. Schopnosť pracovať s digitálnymi dátami a informačnými technológiami bude síce nevyhnutná, avšak oveľa väčšiu váhu nadobudnú zručnosti, ktoré ľudí odlíšia od robotov a umelej inteligencie – tzv. mäkké zručnosti. Technológie ťažšie dokážu nahradiť činnosti, ktoré si vyžadujú empatiu, spoluprácu či kreativitu. Preto je veľmi dôležité venovať sa rozvoju týchto prenositeľných schopností aj v priebehu štúdia na vysokej škole.

Predložený projekt je zameraný na zvyšovanie digitálnych kompetencií študentov i pedagógov v synergii s rozvojom ich mäkkých zručností nadobudnutých počas vzdelávacieho procesu v študijnom odbore Strojárstvo v zmysle konceptu Industry 5.0. Jedná sa o zvyšovanie kvality a efektívnosti výučby nielen prostredníctvom implementácie aplikačných softvérov a s nimi spojených digitálnych zručností do celého procesu vzdelávania, ale zároveň o snahu rozvinúť úroveň špecifických prenositeľných spôsobilostí študentov v jednotlivých predmetoch, ktoré využívajú softvéry na digitalizáciu, analýzy alebo simulácie. Projekt podporí schopnosti študentov spolupracovať, navzájom komunikovať, rozdeliť si úlohy, zapojiť do vzdelávania svoju kreativitu, či prezentovať svoje nápady, a tak prispeje k rozvoju ich osobností z profesionálneho i sociálneho hľadiska.

Nadobudnuté vedomosti i prenositeľné schopnosti umožnia pripraviť absolventa na takú úroveň, aby bol schopný svoje vedomosti a zručnosti preniesť aj do výrobnej praxe, kde budú môcť byť doposiaľ zastaralé metódy nahrádzané novými postupmi, a komponenty vyrábané progresívnym spôsobom budú charakterizované vyšším komplexom úžitkových hodnôt, lepšou udržateľnosťou a environmentálnou prívetivosťou.

Project annotation in English language

The Industry 5.0 concept integrates three basic elements: focus on people (which can be expressed in one word as humanity), sustainability and resilience. Instead of taking new technology as a starting point and investigating its ability to increase efficiency, solutions focused on the needs and interests of people (human-centric) are gradually becoming the centre of the production process in the industry. Therefore, one of the factors that will affect companies in the coming years will be people's readiness to handle the changes associated with the emerging Industry 5.0. The ability to work with digital data and information technologies will be necessary, but the skills that distinguish people from robots and artificial intelligence will gain much more weight - the so-called soft skills. Technologies are more difficult to replace activities that require empathy, cooperation or creativity. Therefore, it is very important to devote yourself to the development of these transferable skills even during your studies at university.

The presented project is aimed at increasing the digital competencies of students and teachers in synergy with the development of their soft skills acquired during the educational process in the Mechanical Engineering field of study within the concept of Industry 5.0. It is about increasing the quality and efficiency of teaching not only through the implementation of application software and the digital skills associated with it in the entire education process but also on about an effort to develop the level of specific transferable abilities of students in individual subjects that use software for digitization, analysis or simulations. The project will support students' abilities to cooperate, communicate with each other, divide tasks, involve their creativity in education, or present their ideas, and thus contribute to the development of their personalities from a professional and social point of view.

The acquired knowledge and transferable skills will make it possible to prepare the graduate to such a level that he is able to transfer his knowledge and skills to production practice, where hitherto outdated methods can be replaced by new procedures, and components produced in a progressive manner will be characterized by a higher complex of utility values, better sustainability and environmental friendliness.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2025 13 727,00 0,00

Filter

Filter