Biografické učenie v náboženskej výchove na základných a stredných školách
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Biografické učenie v náboženskej výchove na základných a stredných školách
Project name (English): Biographical Learning in Religious Education in Primary and Secondary Schools
Start of project: 2024
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 047UK-4/2024
Project leader: doc. ThDr. Tibor Reimer, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Rímskokatolícka cyrilometodská bohoslovecká fakulta
Project annotation in Slovak language
Biografické učenie sa definuje ako práca na vlastnej biografii a zaoberaním sa biografiami iných ľudí. Deti a dospievajúci sa identifikujú s inými ľuďmi ako so svojími vzormi a to podporuje proces formovania ich vlastnej identity. Biografické učenie je dôležitou súčasťou aj vyučovacieho predmetu náboženská výchova, pretože umožňuje žiakom zamyslieť sa nad významnými etapami ich životnej cesty a naučiť sa o nich premýšľať aj z pohľadu viery. Práca s biografiou iných ľudí ako aj práca s vlastnou biografiou umožňuje žiakom vytvárať si kognitívny, emocionálny a sociálny vzťah k sebe samým a reflektovať svoj životný štýl, svoje hodnoty a normy. Projekt implementuje pedagogický model biografického učenia do vyučovacieho predmetu náboženská výchova na základných a stredných školách. Cieľom projektu je teoretické spracovanie biografického učenia v náboženskej výchove a jeho didaktické a metodické uplatnenie vo vyučovaní náboženskej výchovy na základných a stredných školách. Výstupom projektu je vedecká štúdia o biografickom učení, publikovaná v zahraničnom vedeckom časopise, metodická príručka pre učiteľky a učiteľov náboženstva, ako využiť biografické učenie v náboženskej výchove, ako aj online-databáza obyčajných ľudí z bežného života s cieľom poukázať a sprístupniť ich mimoriadne angažovanie sa v rôznych oblastiach spoločenského života.
Project annotation in English language
Biographical learning is defined as working on one's own biography and considering other people's biographies. Children and adolescents today have role models with whom they can identify and which support the process of forming their own identity. Biographical learning, learning from role models, is therefore also an important part of religious education in schools. Biographical learning enables pupils to reflect on the significant stages of their life journey and to learn to think about them from a faith perspective. Working with their own biography as well as the biographies of others enables pupils to form cognitive, emotional and social relationships with themselves and to reflect on their lifestyles, their values and norms. The project implements a pedagogical model of biographical learning in religious education in primary and secondary schools. The aim of the project is the theoretical elaboration of biographical learning in religious education and its didactic and methodological application in the teaching of religious education in primary and secondary schools. The output of the project is a scientific study on biographical learning, published in a foreign scientific journal, a methodological manual for teachers of religious education on how to use biographical learning in religious education, as well as an online-database of ordinary people from common life in order to highlight and make accessible their extraordinary involvement in different areas of social life.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 2 907,00 | 0,00 |