Biografické učenie v náboženskej výchove na základných a stredných školách
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Biografické učenie v náboženskej výchove na základných a stredných školách
Názov projektu (anglický): Biographical Learning in Religious Education in Primary and Secondary Schools
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2025
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 047UK-4/2024
Vedúci projektu: doc. ThDr. Tibor Reimer, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Rímskokatolícka cyrilometodská bohoslovecká fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Biografické učenie sa definuje ako práca na vlastnej biografii a zaoberaním sa biografiami iných ľudí. Deti a dospievajúci sa identifikujú s inými ľuďmi ako so svojími vzormi a to podporuje proces formovania ich vlastnej identity. Biografické učenie je dôležitou súčasťou aj vyučovacieho predmetu náboženská výchova, pretože umožňuje žiakom zamyslieť sa nad významnými etapami ich životnej cesty a naučiť sa o nich premýšľať aj z pohľadu viery. Práca s biografiou iných ľudí ako aj práca s vlastnou biografiou umožňuje žiakom vytvárať si kognitívny, emocionálny a sociálny vzťah k sebe samým a reflektovať svoj životný štýl, svoje hodnoty a normy. Projekt implementuje pedagogický model biografického učenia do vyučovacieho predmetu náboženská výchova na základných a stredných školách. Cieľom projektu je teoretické spracovanie biografického učenia v náboženskej výchove a jeho didaktické a metodické uplatnenie vo vyučovaní náboženskej výchovy na základných a stredných školách. Výstupom projektu je vedecká štúdia o biografickom učení, publikovaná v zahraničnom vedeckom časopise, metodická príručka pre učiteľky a učiteľov náboženstva, ako využiť biografické učenie v náboženskej výchove, ako aj online-databáza obyčajných ľudí z bežného života s cieľom poukázať a sprístupniť ich mimoriadne angažovanie sa v rôznych oblastiach spoločenského života.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Biographical learning is defined as working on one's own biography and considering other people's biographies. Children and adolescents today have role models with whom they can identify and which support the process of forming their own identity. Biographical learning, learning from role models, is therefore also an important part of religious education in schools. Biographical learning enables pupils to reflect on the significant stages of their life journey and to learn to think about them from a faith perspective. Working with their own biography as well as the biographies of others enables pupils to form cognitive, emotional and social relationships with themselves and to reflect on their lifestyles, their values and norms. The project implements a pedagogical model of biographical learning in religious education in primary and secondary schools. The aim of the project is the theoretical elaboration of biographical learning in religious education and its didactic and methodological application in the teaching of religious education in primary and secondary schools. The output of the project is a scientific study on biographical learning, published in a foreign scientific journal, a methodological manual for teachers of religious education on how to use biographical learning in religious education, as well as an online-database of ordinary people from common life in order to highlight and make accessible their extraordinary involvement in different areas of social life.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 2 907,00 | 0,00 |