Elektronická platforma zážitkového programu (E)motion zameraného na podporu subjektívnej pohody u študentov
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Elektronická platforma zážitkového programu (E)motion zameraného na podporu subjektívnej pohody u študentov
Project name (English): An electronic platform for an experiential (E)motion programme aimed at promoting subjective well-being in students
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 016UMB-4/2024
Project leader: PhDr. Beáta Žitniaková Gurgová, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Posledné roky predstavovali pre celú spoločnosť veľkú psychickú záťaž. Izolácia, strach z ohrozenia bezpečia, nedostatok sociálnych kontaktov, nedostatok pohybu vyplývajúce z pandemických opatrení zanechali negatívne následky na prežívaní subjektívnej pohody hlavne u detí a mládeže. Alarmujúce sú zistenia UNICEFu prezentované v správe o stave psychického zdravia detí a mládeže vo svete. Ani Slovensko žiaľ nie je výnimkou. Deti a mládež vykazujú zvýšený výskyt psychických problémov, až psychických ochorení a za posledné roky sa zvýšil počet detských samovrážd. Okrem výrazne zníženej subjektívnej pohody týchto mladých ľudí a ich blízkych má táto situácia dopad aj na ekonomiku. V odporúčaniach UNICEFu z hľadiska prevencie je aj zabezpečiť podporu psychického zdravia na školách prostredníctvom kvalitných služieb a pozitívnych vzťahov. Dlhoročné skúsenosti nás viedli k vytvoreniu programu (E)motion, ktorý je zameraný na využívanie pohybu a tanca za účelom vzájomnej komunikácie a interakcie účastníkov v malej sociálnej skupine. Bohatú obsahovú náplň programu tvoria najmä techniky zamerané na kinestetickú empatiu, neverbálnu komunikáciu, vnímanie seba v kontakte s druhými, vznik rôznych emócií a ich zmenu. Využívané sú dimenzie priestoru a času, ale aj ďalšie aspekty Labanovej analýzy pohybu, ktorý tvorí základný teoretický rámec pre tanečno-pohybovú terapiu. Program (E)motion ako výberový predmet v online podobe počas pandémie sa výskumným overovaním ukázal ako signifikantný nástroj na zlepšenie emocionálnej subjektívnej pohody u skupín vysokoškolských študentov. Keďže o predmet je zo strany študentstva veľký záujem, dostal sa aj do ponuky celouniverzitných predmetov UMB. Možnosti skvalitnenia a možností širšej propagácie programu v zmysle intervencie na zlepšenie subjektívnej pohody nielen vysokoškolákov sme si stanovili za hlavný cieľ: Vytvoriť elektronickú platformu s obsahom programu v podobe videí, metodickej príručky, ako aj iných doplňujúcich materiálov. Ďalším cieľom je aktualizovať program (E)motion s podporou významných odborníčok v oblasti z Vysokej školy múzických umení a Akadémie umení, ako aj s podporou zahraničnej spolupráce s Výskumným centrom umenia a subjektívnej pohody Edge Hill Univerzity. Ďalším cieľom je zistiť účinnosť programu (E)motion u vysokoškolákov prostredníctvom experimentálneho overovania s využitím tzv. multiple baseline dizajnu.
Project annotation in English language
The last few years have been a great psychological burden for the whole of society. Isolation, fear of security threats, lack of social contacts, lack of exercise resulting from pandemic measures have left negative consequences on the experience of subjective well-being, especially for children and young people. UNICEF's findings presented in the State of the World's Children and Youth Mental Health Report are alarming. Unfortunately, Slovakia is no exception. Children and young people are showing an increased incidence of psychological problems, even mental illness, and the number of child suicides has increased in recent years. In addition to the significantly reduced subjective well-being of these young people and their loved ones, this situation also has an impact on the economy. UNICEF's recommendations in terms of prevention include ensuring that mental health is promoted in schools through quality services and positive relationships. Years of experience have led us to develop the (E)motion programme, which focuses on the use of movement and dance in order to get participants to communicate and interact with each other in a small social group. The rich content of the program consists mainly of techniques focused on kinesthetic empathy, non-verbal communication, perception of oneself in contact with others, the emergence of different emotions and their change. Dimensions of space and time are used, as well as other aspects of Laban's analysis of movement, which forms the basic theoretical framework for dance-movement therapy. The (E)motion program as an online elective during the pandemic has been shown by research validation to be a significant tool for improving emotional subjective well-being in groups of university students. As the subject is in high demand by the student body, it has also been included in the university-wide course offerings at UMB. The possibilities of improving the quality and the possibilities of wider promotion of the programme in terms of an intervention to improve subjective well-being not only of undergraduate students, we have set as our main goal: To create an electronic platform with the content of the programme in the form of videos, a methodological manual, as well as other supplementary materials. Another goal is update the (E)motion programme with the support of eminent practitioners in the field from the College of Performing Arts and the Academy of Performing Arts, as well as with the support of an overseas collaboration with Edge Hill University's Research Centre for the Arts and Subjective Wellbeing. Another goal is to determine the effectiveness of the (E)motion program among undergraduate students through experimental validation using a multiple baseline design.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 7 564,00 | 0,00 |